Nye elbilfirmaer - Nio, Rivian, Xiaomi, Xpeng mv.

Hej.

Der ser ikke ud til at være en tråd om NIO her. NIO producerer premium-SUV’er til det kinesiske marked. Firmaet har ikke sin egen produktion, men det håndteres som underleverance. Produktionsmængderne er omkring 5000 køretøjer om måneden. Aktien har været i stærk medvind, drevet af gode produktionstal og hævede kursmål. JP Morgans kursmål er 40$ og Morgan Stanleys 33$. Aktien handler i øjeblikket til 34$. Det næste kvartalsregnskab er midt på måneden, så sandsynligvis vil kursen stige markant på grund af gode leveringsmængder..

Hvis nogen er bedre bekendt med det pågældende firma, ville det være interessant at høre jeres kommentarer. I hvert fald baseret på en søgning, er der forummedlemmer, der har investeret i firmaet :slight_smile:

14 Synes om

NIO er ikke særlig kendt, men jeg tænkte, om der kunne være en fælles tråd for disse nye elbilfirmaer? Altså NIO, Fisker, Canoo osv. Så ville diskussionen ikke være så spredt :slight_smile: Disse firmaer oplever næppe nogen store daglige ændringer efter SPAC-fasen.

7 Synes om

Jeg har fulgt med i et par måneder og investeret i en del af dem. Jeg forstår ikke det næste, så er der nogen, der ved bedre: Lordstown Motors er lige nu, mens jeg skriver dette, steget +30%, og jeg kan ikke finde nogen nyheder. Trump/Pence har beundret disse pickups, men er det nok til noget..?

1 Synes om

RIDE er faldet næsten 50% ned i løbet af de sidste par uger, så mon ikke udsalget er slut nu, og nye ivrige købere er klar. Ud fra i dag ser det ud til, at markedet er i forkøb af Biden, da brint, vedvarende energi og andet er på en solid raketfart.

Edit: men ja, RIDE har godt nok haft en vanvittig stigning i dag. Har været oppe omkring +40 tidligere​:open_mouth:

Edit2: er nu faldet 1,5 dollar fra toppen, så jeg gætter på, at der har været et ordentligt short squeeze i den i dag.

3 Synes om

Her er nogle af de hurtigtvoksende elbilproducenter, du bør tjekke ud: Aiways, Bordrin, Byton og Enovate.

1 Synes om

Jeg har været med i NIO siden foråret. For mig var batteriskifte-konceptet interessant, og at der ikke var en egen produktionslinje (“billigt at starte op”). Der har tidligere været kvalitetsproblemer. Dette er blevet diskuteret i energy-industrien osv. meddelelsesgruppe. Hastigheden er stadig utrolig. Første og sandsynligvis sidste 10-bagger i år :grimacing:

1 Synes om

Kan stadig nå at komme med?

Jeg er med på den, og det er en god tur. Jeg gætter på, at de vil være en stærk og dominerende aktør i Kina, deres hjemmebane. Statens støtte vil formentlig også bidrage til deres succes.

2 Synes om

Her er lidt grundlæggende information om virksomheden, tal, grafer og nyheder.
https://seekingalpha.com/symbol/NIO

Det har været en vild opstigning i løbet af efteråret, drevet af nyheder og anbefalinger.
Det er svært at holde trit med kursen. En analytiker forudsagde for et par uger siden en kurs på $40 inden sommeren 2021. Det ser ud til at være der allerede i dag.

NIO’s situation er fristende, fordi virksomheden nu er i en fase, som mange ikke oplevede med f.eks. Teslas succes og kurssstigning, da værdiansættelsen løb løbsk til helt uhørte niveauer.

Hvis jeg tænker på mulige udsving i aktiekursen, mener jeg, at NIO har den fordel, at de rodede amerikanske forhold ikke påvirker den så direkte som andre virksomheder på Nasdaq. NIO’s fremtidige EV-marked er indtil videre primært i Kina.
Institutionerne har øget deres ejerskab kraftigt på det seneste. De vil næppe skynde sig at sælge, selvom kursen falder en gang med samme mængde som en dags stigning (10%).

1 Synes om

Jeg er lidt bekymret for Kina-risikoen her. Handelskrigen og den kinesiske moral.

{“content”:“JP Morgans kursmål på 40 blev netop nået. Inden udgangen af året vil 50 sandsynligvis let blive passeret. Nio blev vist nævnt i den seneste pengepodcast på listen over de mest købte virksomheder af Nordnets kunder for nylig. :slight_smile: Nios markedsværdi oversteg netop General Motors’ markedsværdi…”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

NIO har lige oversteget $40 og har været blandt de mest omsatte aktier målt i dollars de sidste par dage. I går var den nummer to efter Apple, i dag nummer tre efter Apple og Alibaba. +47% på en uge…altså på en uge, ikke et halvt år eller en måned, men en uge :sweat_smile:

Jeff Chung fra Citigroup hævede i øvrigt kursmålet i går til $46,60!
https://www.barrons.com/articles/nio-and-xpeng-are-wall-streets-favorite-chinese-ev-stocks-51604503374

3 Synes om

Nu ser det ud til, at Fisker ikke var den rigtige hest at satse på, i hvert fald ikke på kort sigt. Når der er dage, hvor vedvarende energi stiger med over 10 procent, og tankskibs- og krydstogtsrederier næsten lige så meget, men dette knap nok ender i plus, så rammer virkeligheden en lige i ansigtet. Aktien er i øjeblikket på 11,5 dollars, så jeg må se, om jeg kan komme ud af det på egen hånd snart. Når markedet så indser, at tingene er løbet løbsk, vil denne også falde gladeligt under 10 dollars, så det ville være godt at slippe af med den inden da.

4 Synes om

{“content”:“Jeg har et indkøbskurs på 12,5$, så jeg tror, jeg har tabt omkring 400€. Jeg håbede på en stigning over 12$ i denne uge, så jeg kunne have smidt dem, men jeg må nok gøre det i morgen. Tabet er jo ikke skadeligt, skattevæsenet får færre penge, og jeg får penge til at købe noget mere fornuftigt. Jeg hoppede med på hypen, det skulle jeg ikke have gjort..”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Mine egne erfaringer med Fisker er ikke særlig gode. Jeg investerede engang i Quantum Technologies, som dengang producerede drivlinjen til Fisker Karma under navnet Q-drive. Den tidligere Karma-model havde aldrig succes. Jeg tvivler på, om dette nye forsøg vil lykkes bedre. Det er nok den samme Henrik Fisker, der sidder i førersædet.

2 Synes om

Nio og Xpeng har oplevet en stærk stigning, Kina er på vej op på elbilsmarkedet. Xpeng findes i porteføljen.

2 Synes om

NIO’s batteriteknologi følger i Teslas fodspor. Eneste forskel er, at dette blev udgivet uden stor ståhej :grimacing: :upside_down_face: Og det er interessant, at NIO tillader at udskifte gamle batterier med denne nye model. Jeg tror, at det yderligere øger kundetilfredshed/loyalitet og giver en konkurrencemæssig fordel på markedet. OK, jeg er en NIO Bull, det skal indrømmes :point_up:

https://electrek.co/2020/11/06/nio-100-kwh-battery-cell-to-pack-design-upgrade/

3 Synes om

Det er mit indtryk, at Nio håndterer alt bedre end Tesla. Fiskers forretningsmodel er også overraskende lig Nios. Mærkets tilbud er design, kvalitetsgaranti, digital app-fjas og lignende – mens “underleverandøren” så laver bilen i høj kvalitet og omkostningseffektivt. Forhåbentlig vil Fisker også fange Nio-lignende hype på et tidspunkt. Jeg solgte selv lidt Nio de sidste par dage, selvom jeg har til hensigt at øge min beholdning betydeligt på lang sigt. Jeg håbede, at aktiekursen ville stige til omkring tyve i år, og nu er det efter min mening gået lidt overbord. Batteriets levetid (hehe!) er virkelig fantastisk, og næste niveau er allerede sådan, at det ville være svært at begrunde en benzinbils overlegenhed, hvis opladning eller bytning er tilgængelig.

Jeg prøver at holde øje med Lordstown, men jeg har ingen anelse om, hvilket niveau det ville være fornuftigt at gå ind på. Blandt disse helt nye er de sandsynligvis blandt de første til at bringe en bil til salg.

1 Synes om

Godt, at jeg ikke nåede at sælge Fisker med tab i sidste uge. Nu ser det ud til, at dette også er blevet ramt af den fornyede raketrally. Lad os se, om shortsene også får brændt lidt og vi får et ordentligt hop, når USA åbner.

2 Synes om

Der var lidt forsigtig spekulation allerede inden valget om, at en Biden-sejr ville betyde et boost for EV-aktier. Men vi må se, hvordan det tager fart. NIO er i hvert fald Robinhood-brugernes/WallStreetBets’ nuværende hype-aktie. Men ifølge min egen sommererfaring er det allerede “for sent”, når aktien begynder at blive hypet af dem - faldet starter fra den dag :smiley:

2 Synes om