Telia Company - Kæde

Det er noget af en kursmålsforhøjelse :sweat_smile: ”Vi hæver kursmålet for Telia-aktien til 38,0 euro”

Euro og kroner er vist blevet blandet sammen.

10 Synes om

Her er Jonis korte kommentarer om, hvordan Telia og Lyse etablerer et 50/50-ejet joint venture, der kombinerer Telias og ices norske mobilradionetværk (RAN) :slight_smile:

3 Synes om

Telia er involveret i en gigantisk handel med fiberforretning i finsk målestok. Idet Capmans fond trækker sig ud, øger Telia sin ejerandel i Valokuitunen til 49 %, og samtidig overgår den resterende andel til investeringsselskabet Brookfield. Telias andel af købet udgjorde 30 mio. €, hvilket giver en indikation af størrelsesordenen på den samlede handel.

4 Synes om

Her er en foreløbig selskabsrapport om Telia fra Joni, som aflægger regnskab for 1. kvartal fredag denne uge. :slight_smile:

Vi forventer, at Telias omsætningsvækst var moderat, og at resultatudviklingen fortsatte med at være stabil. Vores prognoser lægger særlig vægt på den stærke vækst i Sverige og de baltiske lande, mens vi i Finland og Norge leder efter tegn på en gradvis vending til det bedre. Vi har tilføjet det lille opkøb af Bredband2 til vores prognoser. Vi gentager kursmålet på 38,0 svenske kroner. Med kurstigningen er aktiens værdiansættelse dog blevet meget stram, og vi sænker anbefalingen til Sælg (tidligere reducer).

2 Synes om

Her er Jonis hurtige kommentarer til Q1-resultatet :slight_smile:

Telias Q1-rapport var i det store hele meget på linje med vores og konsensus’ forventninger. Den sammenlignelige omsætning steg en smule, men landede lidt under vores forventninger. Den justerede EBITDA voksede i tråd med forventningerne, men engangsposter var lidt højere end forventet og forklarer, hvorfor de nederste linjer lå under det forventede. Pengestrømmen var stærk i Q1, men vil udjævne sig i Q2, og selskabet gentog sin guidance. Ser man på markederne, fortsatte Sverige stærkt, Finland viste en lille bedring, og i Norge er der stadig lidt mørke skyer.

3 Synes om

Her er en selskabsrapport om Telia fra Joni i forbindelse med Q1-resultatet :slight_smile:

Vi hæver kursmålet for Telia-aktien til 41,0 kroner (tidl. 38,0) drevet af en overbevisende eksekvering af strategi og effektiviseringstiltag, hvilket har sænket det operationelle risikoniveau. Vi gentager samtidig Sælg-anbefalingen. Telias omsætning i Q1 lå en smule under forventningerne, og resultatet voksede i overensstemmelse med vores forventninger. I det store billede er tilliden til indtjeningsvæksten og især pengestrømmen forbedret i løbet af det seneste gode års tid. Væksttakten i indtjeningen er dog ikke tilstrækkelig til at vende værdiansættelsen til det positive, da værdiansættelsen er meget stram.

Telia påbegynder tilbagekøb af egne aktier :+1::+1:

1 Synes om

Disse køb foretages med henblik på belønning af medarbejdere, ikke til annullering.

4 Synes om

Telia har tilsyneladende foretaget en mellemstor frasalg af it-tjenester i Finland. Det er godt, at de får reduceret omkostningsbasen ad den vej, selvom der ikke oplyses andre tal end antallet af medarbejdere.

6 Synes om

Jeg forstår godt Telia i forbindelse med disse seneste ændringer, da de har været en af de operatører, der begyndte at “diversificere” deres forretning i 00’erne. Jeg har selv siddet i rummet med Elisas topchefer, hvor vi (kunderne) blev forsikret om, at den traditionelle telekommunikationsforretning ikke vokser, og at konkurrencen er hård. Telias svar var disse Helsinki-datacentre, opkøb af Cygate og medievirksomhed.

Nu hvor man så i stor stil har afviklet disse og er vendt tilbage til trådløs og kablet dataoverførsel – altså forenklet forretningen – spekulerer jeg på, om dette stadig er en måde at vækste på, eller om det simpelthen bare er en måde at skabe et bedre resultat på?

Jeg kunne forestille mig, at medievirksomheden var en entydig fejl, og at den form for blandet it-servicesalg som Cygate stod for, var præget af lave margener og var arbejdskraftintensiv. Elisa har, så vidt jeg ved, holdt fast i det gamle, hvilket betyder, at virksomhedens forretningsmodel indeholder en bred vifte af helt forskellige tjenester, hvoraf nogle endda er meget internationale. Operatørerne bevæger sig i den forstand i hver sin retning.

1 Synes om

Forhåbentlig er Telias mangeårige eventyr her og der nu et overstået kapitel; det blev dyrt for os aktionærer. Nu bør der fokuseres på Telias traditionelle operatørforretning i Norden og Baltikum og på at trimme lønsomheden og konkurrenceevnen til det yderste. Dette vil muliggøre en god udbyttebetaling samt en moderat stigning i aktiekursen fremover.

5 Synes om