Telia Company - Kæde

Jeg forstår godt Telia i forbindelse med disse seneste ændringer, da de har været en af de operatører, der begyndte at “diversificere” deres forretning i 00’erne. Jeg har selv siddet i rummet med Elisas topchefer, hvor vi (kunderne) blev forsikret om, at den traditionelle telekommunikationsforretning ikke vokser, og at konkurrencen er hård. Telias svar var disse Helsinki-datacentre, opkøb af Cygate og medievirksomhed.

Nu hvor man så i stor stil har afviklet disse og er vendt tilbage til trådløs og kablet dataoverførsel – altså forenklet forretningen – spekulerer jeg på, om dette stadig er en måde at vækste på, eller om det simpelthen bare er en måde at skabe et bedre resultat på?

Jeg kunne forestille mig, at medievirksomheden var en entydig fejl, og at den form for blandet it-servicesalg som Cygate stod for, var præget af lave margener og var arbejdskraftintensiv. Elisa har, så vidt jeg ved, holdt fast i det gamle, hvilket betyder, at virksomhedens forretningsmodel indeholder en bred vifte af helt forskellige tjenester, hvoraf nogle endda er meget internationale. Operatørerne bevæger sig i den forstand i hver sin retning.

1 Synes om