{“content”:“Efter H&S er den mest almindelige graf, man ser på charts, nok den gode gamle cup&handle (kop og hank). Når det gælder BTC, er der så mange, der følger den tekniske side, at disse grafer har en form for selvopfyldende egenskab. Trendlinjer synes også at have usædvanligt stor betydning. Især det øvre modstandsniveau synes at have en fremhævet stor betydning.\n\nKoppen opstår i al sin enkelhed, når en korrektion efter en kraftig stigning igen vender til en stigning, og salgspresset fra investorer, der købte ved det forrige højdepunkt, opbygges, når kursen igen stiger tæt på tidligere højdepunkter. Intet tyder på, at kursen skal korrigere med præcis de samme tal som ved tidligere højdepunkter.\n\nMed henvisning til disse egenskaber kunne BTC-kursen nu sagtens tegne en klassisk C&H. Som kritik af denne vurdering kunne korrektionen også tolkes som værende stærkt aktiemarkedsdrevet, og i så fald ville markedspykologien bag mønstret spille en for lille rolle.”,“target_locale”:“da”}
@reems3000
Som fuldstændig TA-novice spørger jeg af interesse og for at lære, hvilket tidsinterval BTC tegner C&H på?
Jeg kan normalt aldrig selv finde ud af disse, og hvis jeg finder ud af noget, går det også galt ![]()
Jeg ville fortolke C&H i forhold til +60k USD-niveauerne, der blev opnået i foråret og nu i efteråret. Altså ville de gamle toppe nu blive testet i en opadgående trend.
Det ville være godt at lægge et diagram som grundlag for kommentarerne – jeg ser heller ikke noget C&H
- redigér: @reems3000 Det kan ikke klassificeres som en C&H, det tror jeg, jeg har kommenteret tidligere. Jeg huskede ikke ovenfor, at du allerede havde vedhæftet dette til diskussionen tidligere. Når vi taler om TA (teknisk analyse), skal den korrekte definition af disse mønstre være opfyldt. Koppen er heller ikke den rigtige der, ud over den rigtige kant af koppen.
I stedet kunne man have talt om f.eks. et ugentligt bull flag, men det blev også elimineret i dag, da vi faldt til fib 0,5-niveauet (39678-68958 Bitfinex). - redigér2: @reems3000 Kraften i en C&H er netop baseret på, at et udbrud bryder igennem to nærliggende modstande og opnår et nyt højdepunkt eller helst ATH (all-time high). Når højre side af koppen er højere end venstre, bliver denne effekt halvvejs. Derfor er den ideelle C&H en, hvor højre side af koppen er lidt lavere end venstre side. Dette er ikke min fortolkning, tro mig. Når vi taler om TA-mønstre, må de ikke være ens egne fortolkninger – ellers har de ingen definitioner, men alles egne versioner. Traders kan så drage deres egne konklusioner og handle i overensstemmelse hermed, men i disse tilfælde bør det nævnes, hvordan fortolkningen afviger fra definitionen.
Man kan undersøge sagen ud fra Investopedia. Eksemplet er ikke nødvendigvis let at fortolke, men højre side er lavere end venstre wick:
https://www.investopedia.com/terms/c/cupandhandle.asp
BTC 1V
Angående denne mulige C&H (Cup and Handle) for BTC, så er der en mulig kop på de ugentlige candlesticks. Det væsentlige her er den opadgående trend og salgspresset på niveau med de tidligere toppe. Den anden top behøver ikke at være på samme niveau som den første top; markedspsykologien bag mønsteret er mere relevant. Nu “vænner” vi os til disse 60k USD priser. I dag har vi korrigeret nedad sammen med resten.
BTC 4t
På kortere sigt har kursen kigget forbi 100d MA (Moving Average) og snævert i golden pocket. Jeg ville dog ikke regne meget med bevægelser forårsaget af bredere markedskorrektioner i TA (Teknisk Analyse).
De lyserøde trendlinjer synes at spille en meget betydningsfuld rolle for kursen. Disse lyserøde linjer kunne have samme egenskab som en faldende vifte. Det mønster, de danner, ville altså være bullish af natur.
Redigering
-
@DayTraderXL Jeg mener, at du tolker koppen forkert. Du hænger for meget fast i den højre side af koppen. Den behøver ikke at være på samme niveau som den venstre kant. Markedspsykologien bag mønsteret er vigtigere. Efter min mening er den flade fase i bunden af koppen vigtigere end niveauet for koppens kanter, da “markedet har glemt” aktivet på det tidspunkt.
-
Generelt er min tilgang til TA, at jeg ikke anser mønstre/forhold for betydningsfulde, før jeg forstår den markedspsykologiske betydning af mønsteret. For eksempel anser jeg futures caps for tvivlsomme, indtil jeg finder en grund til, hvorfor de skulle være betydningsfulde.
Redigering bind 2 @DayTraderXL
-
Den højre side af koppen behøver ikke at være på samme niveau som den venstre. Den kan være højere eller lavere, men den bør være relativt tæt på. Ideelt set ville den højre kant være lidt lavere, men det er ikke nødvendigt. Dette er ikke min egen fortolkning.
Hvad synes de klogere hoveder om holdbarheden af 99MA-støtteniveauet på dette BTC/USDT 1D-diagram?
Sidste gang vi gled igennem det, var volumenerne i en helt anden klasse. Har det nogen betydning?
MA99? Normalt bruges lige tal, så her MA100. Normalt gør et “wick” på kurven den ikke ubrugelig, især når “body” er lukket over den. Daily MA100 har tidligere fungeret i forbindelse med dannelsen af weekly HL, så det er et godt signal her også.
Sidste gang var daily RSI lavere, så i den forstand er der stadig plads til fald - daily RSI er kun 37, og hvis den ender på <=30, er det i hvert fald et godt købssted for mig (hvis den når dertil i dag. En langsom nedadgående bevægelse er altid et dårligt signal for en long position).
Jeg mener, at i en global begivenhed som den nuværende, har faner under MA-støtteniveauer en usædvanligt mindre betydning. Generelt har længerevarende lys og deres krop større betydning. Den 1D 100MA har tidligere givet støtte til kursen i den nuværende trend, så man kan antage, at den har en vigtig betydning, ikke mindst fordi mange handlende følger den.
Ja, der flyttes rundt på deadlinen til slutningen af januar/februar.
Der er naturligvis forskellige fortolkninger af de forskellige mønstre. Det er også godt at undersøge de statistiske værdier for disse, hvor pålidelige de forskellige mønstre er, og under hvilke forhold de fungerer så pålideligt som muligt. Hvis man udelukkende handler efter mønstre, så begynder mønsterets “regler” at have stor betydning - gennem gentagelser.
Jeg handler selv i et fællesskab med over 1000 aktive medlemmer fra hele verden, og her er det meget vigtigt, at det anvendte “sprog” er ensartet. Når nogen rapporterer f.eks. dannelsen af en C&H (Cup and Handle), har det stor betydning, hvor sandfærdig denne meddelelse er. At undersøge hver besked tager tid, og ofte når intradag-handel udføres, er den anvendte tid også kritisk. Der er personer med, som har handlet i over 10 år, og gennem dette får forskellige ting også data fra langvarig erfaring med. C&H er generelt det mest fejlfortolkede mønster ifølge min egen erfaring, så jeg lægger særlig vægt på det.
Hvad angår Inderes’ tekniske analyse-diskussion, kan man ikke se, at den har dannet noget fællesskab, så begrænset er den egentlige informationsudveksling her. I den henseende ønsker jeg ikke at afvise dine kommentarer, da du er en af de få aktive. Fortolkninger af forskellige mønstre kan naturligvis gøres på forskellige måder, og ofte kan man tolke situationen som værende tæt nok på den situation, hvor en handel bør tages. Jeg gør det også selv, men hvis jeg udelukkende handler efter et mønster, følger jeg meget nøje dets optimale setup, så man kan stole på det (på trods af dette er træfnøjagtigheden naturligvis ikke 100%). Lad os fortsætte diskussionen aktivt, jeg håber, at andre også vil deltage. Jeg gider ikke at føre denne alene.
Vi fortsætter med begynderens TA-undren (BTC-USD 1D).
Kan vi ud fra dette konkludere, at BTC nu officielt er brudt ud af kanalen?
Hvis man tegner (accepterer) kanalen sådan, så er den jo.
Jeg ville personligt ikke acceptere den gennemtrængning af kroppen, hvilket er grunden til, at jeg ser en faldende kile her.
For mig er det vigtigste dog at bemærke, at vi er ved at danne en daglig EQ, niveauer som horisontale linjer. Den næste modstand på 60050 skulle brydes ud, hvis kilens øverste niveau ikke presser nedad for eventuelt at lave en ny HL i forhold til den forrige.
ETHBTC brød den ugentlige modstand, kun ATH er tilbage. ETH fortsætter sin stærke opadgående bevægelse.
Volatilitetsalarm – jeg gætter på, at mange fik brændt rumpen i det fald. Volumen var ret voldsomt under faldet. Det bliver interessant at se, hvordan vi fortsætter herfra, altcoins er naturligvis også faldet med deres egen vægt.
Dette er selvfølgelig kun Bitfinex’s situation, men det afspejler til en vis grad den generelle situation.
BTC månedlig konsolidering
- vi kan glemme alt om FOMO (frygt for at gå glip af noget) omkring overskridelse af 100k grænsen i år
Jeg følger med interesse for at se, om et lignende mønster gentager sig som i foråret/sommeren, hvor udmattelsen efter ATH-toppen fik de daglige lys til at lukke under EMA50, og RSI faldt under 50-grænsen. Omkring en måned senere brød den med stor volumen under MA200, hvorefter det tog yderligere et par måneder at vende retningen.
MA200 er allerede blevet testet, men lukkede tydeligt over.
BTC:
Året er skiftet, og i øjeblikket er det faktisk FED, der har defineret BTC-kursen. Selv med en kreativ tilgang synes der ikke at være noget interessant at finde i diagrammerne. Hvis man tager sig lidt kunstnerisk frihed med hensyn til dage, er kursen i øjeblikket på samme niveau (42,7k USD) som for et år siden.
I løbet af året har kursen bevæget sig mellem -30%…+60% fra dette “47k USD basisniveau”. Forskellen mellem yderpunkterne har været omkring 39k USD. Det er usandsynligt, at volatiliteten i år vil være betydeligt mindre.
Nogle gange er det ret interessant at se diagrammet på hovedet. Det fremhæver ting med lidt forskellige nuancer på grund af psykologiens indflydelse.
BTC 1d:
I dette omvendte diagram fremhæves to betydelige niveauer. Den hvide modstand ovenover omkring 29-30k USD og det grønne boksniveau omkring 40-42k USD.
Interessante ting i dette omvendte diagram er, om der nu dannes et nyt LH, eller om det er muligt at danne et nyt HH over september LH. Et nyt LH, som stadig ville være under december-waveren, ville virke ret bearish.
Som en generel observation fra dette omvendte diagram har kursen en gang toppet med stor volumen på 30k USD-niveauet, men volumen er faldet siden da. Og kursen har ramt dette 30k USD-niveau flere gange, men er ikke brudt igennem.
Den grønne boks fungerede som support i begyndelsen af året, men er siden blevet til modstand. I forlængelse af de generelle observationer ser kursen bearish ud på trods af den nuværende uptrend.
Hvad siger vi til Bitcoins Head & shoulders? Det ser ikke så hårdt ud, selvom minerne i Kasakhstan også er lukket ned, og stemningen generelt er isnende.
@DayTraderXL Hvad synes du om mønsterets nøjagtighed?