Mjukvarubolag har sålts av kraftigt. Här är ticker IGV ETF som visar helhetsbilden bra. Inget har bromsat nedgången och det finns inga tecken på en botten än.
Här är mina två största investeringar. Förvånansvärt likartad utveckling – de befinner sig bara i olika faser av vågorna.
Första största investeringen.
Starkt i en uppgångsvåg och på väg mot nya toppar.
I den andra stora investeringen har en korrigerande våg skett. Och precis på samma sätt som med min största investering under sommaren 2025 kändes det som att den korrigerande vågen gick för långt. Och som jag tidigare har sagt i detta sammanhang, förväntar jag mig att nästa våg blir en kraftig uppgång så snart korrigeringen är klar. Jag misstänker att botten antingen har hittats eller är mycket nära.
Den första är alltså Nokia, den andra är Smart Eye. Det är skönt att hänga med vinnarna. Det gäller att hålla huvudet kallt om inget har förändrats i investeringscaset (investment case).
Uppdaterad syn på Nokia. Och tro mig, jag har tänkt väldigt mycket på det här – och dessutom har jag möjligtvis fel i det. Men här är den i alla fall.
Jag utgår från ADR.
Jag gjorde antagandet att våg 3 är klar, och likaså våg 4. Nu håller vi alltså på med den sista vågen, nr 5. I bilden syns Fibonacci-nivåer som mål (target) för den sista vågen. De traditionella reglerna är: den sista vågen bör inte vara kortare än våg 1 (eller rättare sagt, våg 3 får aldrig vara den kortaste av de tre impulsvågorna), och å andra sidan är våg 5 inte längre än våg 3.
I tidigare uppgångar med fem vågor har våg 3 nästan träffat den fallande röda trendlinjen, och träffen har “stängts” (closats) just i den femte vågen. Med dessa tankar är mitt eget mål för den nuvarande vågen ungefär 9,15 USD.
Och sedan bilden från Helsingfors och likaså en (spekulativ) skiss över framtiden.
Detta bör alltså matcha ADR, men jag tror att ADR är den styrande. Ungefär en träff i det fallande trendtaket, och RSI-träff på den stigande röda nivån.
En korrigerande våg nedåt, och sedan tror jag faktiskt att en supercykel uppåt börjar. Jag tror att Nokia kommer att vara en vinnaraktie under de kommande ca 10 åren, eftersom den befinner sig i centrum av nätverksinfrastrukturen – även när det gäller trådlösa nätverk, alltså inte bara för IP- och OPTISKA nätverk.
Varför skulle en fundamentalt baserad explosion av aktiekursen inte ske omedelbart? Jag misstänker att integrationen av Nokias optiska komponenter (ICE-D) inte finns med i Rubin-arkitekturen ännu, utan i dess nästa uppdateringsversion. Detta kommer det kanske att höras mer om antingen H2/2026 eller H1/2027. Nokias nya fabriks InP/PIC-kapacitet börjar vid den tidpunkten (från slutet av 2026) vara i full drift. Jag ser det som nästan 100 % säkert att det kommer att finnas full avsättning för den enorma kapaciteten då. Att bemästra optiska nätverk är “grejen” under det kommande decenniet. Innan dess, det vill säga i år, gör Nokia ett starkt intåg med sina pluggables ICE-X-produkter, men från och med 2027 kommer utvecklingen på den optiska sidan att ta ytterligare ett betydande kliv framåt.
Modiga tankar från min sida, och faktiskt en hel del uppdatering av min tidigare tanke. Vi får se hur det går, med hänvisning till inledningsstycket.
I NUKL ser jag en fin, stor cup with handle formas. Volymen sjunker också fint mot slutet och handtaget kan även ses som ett VCP. Köpte lite till portföljens aktiva del även om inget breakout har skett ännu.
Tufft läge för Harvia – en studs bör sakteliga börja utvecklas om man vill hålla sig kvar i ett stabilare område. Monthly-stöd efter 33,95 € finns först strax över tjugo.
Patria Investments $PAX
Har inte riktigt gillat situationen i Iran, en lång dykning sedan operationen inleddes.
I ett översålt läge, varifrån den börjar klättra lite uppåt.
På kanten av den sista fibon.
Och börjar bilda en botten vid 11,20-11,40$.
Neste. Avgörande nivåer.
POC = Point of control, aktien befinner sig där nu.
50 % fibonacci, det vill säga hälften av det föregående långa fallet (december 2022 → april 2025) har nu återhämtats.
Verkkokauppa.com. Minsta kravet är uppfyllt, det vill säga regel C är uppfylld.
Jag hävdar att den potentiella överskridningen på 4 euro nu skulle kunna sätta målområdet till cirka 7-8 euro. Före dess kommer det att finnas många problem för konsumentens plånbok, så förhoppningsvis blir det inte ett för stort problem.
Nokia-uppdatering.
ADR. Kort beskrivning.
Jag tror att en korrigerande våg (A → C) håller på att bildas på dagsgrafen.
Samma korta beskrivning, Helsingfors.
På den längre grafen råder osäkerhet om det är våg 3 eller våg 5 som håller på att bildas. Men oavsett vilken som blir klar först, är det dags för en korrigerande våg. Nokias korrigerande våg verkar vara starkt kopplad till marknadens allmänna stämning, snarare än till aktiespecifika skäl.
Och jag kan fortfarande ha fel, så alla får göra sina egna analyser. Helsingfors-grafen visar min egen målnivå vid Fib-nivån, men den är inte ristad i sten - med nuvarande tankar är mitt mål 5,60-6,00 € intervall.
Man kan säga att Nasse inte ser särskilt bra ut… Trumps TACO kom redan i början av veckan, vilket gav en usel “rekyl”. Ingen återgång till V-modell den här gången.