Tack å allas vägnar för din insikt! Det är många av oss här som lär sig teknisk analys och när någon som du postar här hjälper det oss andra att utvecklas också.
![]()
På lite längre sikt gillar jag att följa volymens beteende särskilt. (Nedan är tyvärr en något dålig bild tagen med telefonen, men vi får försöka klara oss.) Bilden visar SP500 med dagliga candlestick och hela årets nedgång. Med den vertikala linjen markeras punkter där volymen tydligt har minskat efter dagar med hög volym. Se på, detta har vanligtvis lett till åtminstone en tillfällig uppgång. (Jag brukar vänta minst två dagar för att tydligt se att volymen har minskat, men på bilden försökte jag pricka den första dagen med låg volym. I efterhand är det förstås lättare att se platserna, och om man skulle lita på en dags volymminskning, skulle det ofta leda fel, eftersom det ibland kommer enskilda tysta dagar.)
Nu befinner vi oss i en situation där den låga volymen har fortsatt längre än någon annan gång under nedgången, och därför skulle det vara dags att göra en ny nedgång. Nu när jag kombinerar detta med det tidigare 1h H&S (Head and Shoulders) mönstret, så om nedgången skulle fortsätta, skulle det ha varit ett perfekt tillfälle att gå nedåt. → Därför anser jag det vara ännu viktigare att mönstret inte ledde till en nedgång. Har en form av jämvikt uppnåtts på börsen?
(Man kan komma till denna slutsats med andra metoder också, här är en lite annorlunda än vad man vanligtvis ser här.)
(På bilden finns också den blå nacklinjen för H&S mönstret. Även om det är ett annat index än det som nämndes i föregående meddelande, är H&S fortfarande på samma plats.)
Yellow corporation, kan någon hjälpa till med en teknisk analys? Jag har följt den tillräckligt för att se att den nu är över 50-dagars medelvärdet. Så, finns det tillräckligt med stöd där? Tack.
Jag tittade snabbt på dagsgrafen, i början av året korsade EMA20 (grön) och EMA50 (röd) nedåt, vilket ledde till en lång och stark nedåtgående trend. Nu korsar de i motsatt riktning, vilket kan indikera en uppåtgående trend. Naturligtvis kan det bara vara ett försök och sedan vända tillbaka till en nedåtgående trend, det är bra att sätta en snäv stopp.
Edit: Nu, efter en dag, har den redan stigit med 15% sedan jag tog skärmdumpen.
Edit2: Sett på veckografen är priset i en nedåtgående trend. Den dagliga trenden bör följas noga för att se om detta bara är en tillfällig uppgång eller om den långsiktiga riktningen är på väg att vända uppåt.
Detta gap stängdes igår.
Jag har ingen mer tanke än tidigare om vilken riktning marknaden kommer att ta de kommande veckorna. Gårdagens reaktion på FED:s uttalande kändes dock som en rusch för att fylla gapet…
Moment av att skilja agnarna från vetet på börserna. Nasdaq och Russell pressar sig mot högre toppar på veckobasis direkt, det vore onekligen en stark prestation att bryta linjerna utan någon större pullback. Vi får se hur önskvärda vinsterna verkligen är för investerarna till slut, sentimentindikatorerna är dock redan mindre baisseartade
Bland enskilda finska aktier noterades Nokias och Nestes ”power earnings gaps” och starka efterföljande dagar. Mycket bull-liknande rörelser
En snabb kommentar efter att de stora teknikföretagen har publicerat sina resultat och FOMC-mötet har hållits.
Nasdaq är marknadens drivkraft, eftersom resultaten är ganska rimliga och utsikterna inte är klart svaga, även om de kanske inte är helt tydliga. Vi befinner oss på en viktig nivå och en konsolidering är möjlig fram till de första veckorna i augusti. Om en HL görs mellan fib .236-.382, så lever den veckovisa bull-flaggan.
Några observationer om allmänna indikatorer från tidigare stora björnmarknader (dotcom, finanskrisen).
På veckodiagrammet säger glidande medelvärden mycket. Till exempel, om kursen misslyckas med att korsa och hålla över EMA50 har en stor “leg” nedåt följt. Först när EMA50 korsas och hålls har en vändning skett. När volymen är relativt liten har en trendvändning inte lyckats. Först en stor volym, så kallad kapitulation, har indikerat att botten är nära. Som en ytterligare anmärkning har RSI-indikatorn, vars trend har vänt uppåt, indikerat en vändning.
Eventuellt nästa vecka eller veckan därpå kommer EMA50 att testas för första gången. Investerare har varit mycket lugna med liten volym jämfört med till exempel våren 2020 (koronakevääseen). RSI sjunkande. Jag förutsäger inget, delar bara grafer… ![]()
Dagliga/veckovisa översålda nivåer är bara 50 procent, så tekniskt sett finns det utrymme för ytterligare nedgångar när det gäller den nya stödnivån/botten.
Plan för en snabb affär med Nordnets turboshort om vi får en snabb uppgångspik vid börsöppningen.
Köper runt den övre kanten av kilen, där 1h tf (tidsram) är nära överköpta gränser, och den övre Bollinger-bandet kommer sannolikt att brytas. Stoppen är måndagens toppar, algoritmer kan driva upp priset ordentligt om vi når dit. Vinstmålet är den nedre kanten av kilen. Får se om det tar sig…
Det finns bra trådar här för dina problem. Även om det inte har varit så mycket aktivitet i dem på sistone. Men det finns en separat studietråd för teknisk analys och sedan en tråd där du kan lämna önskemål om tillgångar som du skulle vilja ha en teknisk syn på. Nu när det har varit tystare har dessa ämnen omedvetet klumpats ihop i den här tråden, och den här tråden är mer tänkt för att presentera egna, lite mer färdiga åsikter.
Studietråd för teknisk analys och Tradingview (+liknande program). Innehåller inte ett färdigt “studiepaket”, utan snarare lite mer spridda ämnen.
Förfrågningar om analyser (Det lönar sig att lägga ner tid på att formulera frågan, då får man oftast ett säkrare svar.)
Sedan t.ex. min blogg som är tänkt att sammanställa studiematerial direkt om teknisk analys. Har blivit lite ofullständig, och förhoppningsvis fortsätter den om motivationen kommer tillbaka lite
Hur ser Nasdaq100 ut i TA-gurernas ögon?
Det har varit en ganska stark uppgång flera dagar i rad och i ljuset av mina egna klena TA-kunskaper finns det åtminstone inte ännu någon egentlig anledning till att uppgången skulle brytas ![]()
Eftermiddagens arbetsmarknadsrapport kan kanske orsaka lite turbulens..
I väntan på gurernas svar kommer här bara en liten notering gällande glidande medelvärden; på veckonivå närmar sig EMA50 och på dagsnivå EMA200. På bilden Nasdaq100, de glidande medelvärdena ser likadana ut även i S&P500.
Detta skulle kunna vara en möjlig punkt för en vändning, om en sådan är på väg. Marknaden har dock inte respekterat just dessa glidande medelvärden särskilt exakt, så jag skulle inte följa dem alltför noga.
Avgörande ögonblick, skulle jag säga. Vilken trendlinje den än bryter, så säger det mycket.
Edit: CPI-siffrorna som publiceras om ett par dagar kommer troligen att avgöra vilken riktning vi slutligen tar. Min övertygelse är att en avtagande inflation = en måttlig uppgång i indexen, en accelererande inflation = ett kraftigt och våldsamt fall i indexen.
Jag hinner inte lägga upp en bild nu, men jag kommenterar din bild: nu när vi redan har stigit ganska mycket från botten, och vecka efter vecka har det bara varit uppgång, och vi har fortfarande ett bra motstånd framför oss:
→ I teknisk mening skulle det finnas gott om utrymme för att göra en weekly HL, alltså att börja med en liten nedgång nu. Att gå in i en nedgång på veckobasis nu är enligt mig inte ett dåligt tecken än, men om vi nu bryter motståndet och börjar stiga på veckobasis, så skulle det snarare vara ett ganska stort positivt tecken.
Jag vet inte om jag lyckades beskriva vad jag tänkte i mitt huvud. Kanske annorlunda formulerat: En lämplig nedgång nu skulle inte vara ett tecken på svaghet, men en uppgång skulle ändå vara ett tecken på styrka.
Som svar på graferna jag postade häromdagen om tidigare stora björnmarknader, där just ema50 på veckobasis har fungerat som vattendelare
Hittills har det skett högre toppar, högre bottnar… Avvaktande här. Ett nedåtgående trendbrott skulle dock göra det lättare att agera ![]()
Det var en exakt stödlinje som hittades på eftermarknaden. Nästa veckostöd är 6.56 – bra att komma ihåg om algorna är med i spelet i morgon.