Teknisk analys (inga frågor)

Kan man inte se det så här också: en stigande expanderande kil och en baisseartad divergens på RSI?

11 gillningar

Energi är en stark sektor. Knappt 11% från 2018 års fjärde topp. I denna takt knackar den snabbt på den. En RSI över 70 kommer förmodligen att kräva en liten dipp på vägen.

7 gillningar

Citycon har varit stark på sistone. Det ser ut att bryta sig ur den nedåtgående trenden, och det finns en minimal IHS där.

14 gillningar

Guld:

10 gillningar

Olja (Brent):

5 gillningar

Tioårig amerikansk statsobligationsränta:

6 gillningar

VIX:

6 gillningar

Något som har sjudit under ytan börjar nu att bryta ut…

12 gillningar

Kamux. Optimisten i mig ritade ett IHS-mönster där höger axel håller på att bildas. Pessimisten i mig drog en ny stödnivå till 9 euro.

Harvia gjorde en liten död katts studs där gapets övre kant fungerade som motstånd och det ser ut som att den vill fylla det tomrum den lämnade tidigare.

30 gillningar

Jag personligen gillar inte daglig iHS, men veckovis är redan nära acceptabelt.
Även där gjorde det markerade en kort LH-studs och å andra sidan har den högra axeln redan sjunkit lägre än den vänstra.
Men om nästa vecka kunde åstadkomma en uppåtgående rörelse utan att sjunka lägre än förra veckan, skulle man kunna börja följa den. Nackmotstånden på lämpligt avstånd från varandra, idealiskt.
Om man handlar med detta, borde man köpa omedelbart vid uppgång och stoppa under 10.50 (strikt, eftersom mönstret blir ogiltigt med hög sannolikhet, vid uppkomsten av en ny HL nära 10.05. Vägen upp blir för lång, så med mycket hög sannolikhet är det bästa scenariot bara konsolidering).

29 gillningar

Hela folkets (?) favorit har fallit in i en daglig, veckovis och månatlig nedåtgående trend. Även här är den tydligaste för mig det veckovisa diagrammet, där gapet syns tydligt. Det är svårt att motstå dragningskraften, ett 33,80 gap-fill är mycket troligt. Detta bryter samtidigt den månatliga ema26-nivån. Därefter är den psykologiska 30-nivån nästa mål för nedgången, om ingen uppgång uppnås.

49 gillningar

Låt oss presentera ett par starka, traditionella investeringsobjekt med nuvarande sentiment och se hur de ser ut.
SAMPO weekly chart. Månadsdiagrammet konsolideras, veckodiagrammet är i en nedåtgående trend, men dagsdiagrammet är i en uppåtgående trend: dagsdiagrammet är i en konsolideringsfas men har ännu inte förlorat sin uppåtgående trend.

OM jag var en blankare, skulle jag titta på Fibonacci för att se om jag borde börja stänga positionen? Vi befinner oss i ”golden pocket”, och om vi härifrån börjar röra oss uppåt med GP:s kraft, skulle jag absolut stänga positionen. Jag fick inte maxresultat, men jag skulle vara mycket nöjd (om jag hade prickat rätt på 47–46-nivån).
Enligt mig är det ett bra läge att överväga köp eller tillägg om en uppgång skulle starta (ingen investeringsrekommendation, och inget annat blablabla).

42 gillningar

image
NORDEA månatlig upptrend, veckovis hackig konsolidering och daglig nedtrend.
Veckovis är dock intressant eftersom en återgång till affärer = upptrend, är mycket möjlig.
Detta stöds av EMA50 (gul), årlig standardpivot P och en nyligen gjord ny LH (Higher high).
Volymen på veckobasis är stigande, både för björnar och tjurar. Detta indikerar dock aktivitet i objektet, så tjurarna kan mycket väl vinna striden.
Hackig eftersom, precis när en HH gjordes, bröt den sedan ner under det tidigare stödet på två veckor. Men om vi går uppåt härifrån och en ny LH vore på nivå 11, skulle sannolikheten för en ny Higher High vara stor.
Denna tidigare laggare och måltavla för hån har blivit en av de ljusa stjärnorna på OMXH.
Så här föds de nya vinnarna :star_struck:

34 gillningar

UPM månatlig och veckovis uppåtgående trend, daglig konsolideringsfas.
Veckovis är mycket hausseartad för mig. EMA50 stöder, årlig std pivot P. Från den senaste HL 31.91 stödnivån till föregående LH (Higher High) är avståndet endast 11,8%. Förra veckans stängning minskade redan den skillnaden med 3,6%.
Bull-volymen för de senaste två veckorna är i genomsnitt. En uppgång kräver dock inte massiv kraft, till skillnad från en nedgång. R&R skulle kunna sjunka till 2:4 eller 2:5 (måttlig ny HH), det är i euro (SL 31.8).
Konstigt nog ser dessa cykliska aktier bra ut, och utdelning är också på gång (om man inte tittar alltför långt fram, flera år).

Men frågan efter detta är: letar du efter knivsår eller svängningar i en vinnande trend?

20 gillningar

Fortum borde vara i Elliotvågen C och snart borde det finnas tecken på att botten är nådd om teorin fungerar

QT var redan i C och försöker vända men ser svag ut

16 gillningar

Har någon redan flaggat den här nästan-H&S-formationen på S&P 500 som är på väg att bryta nacklinjen?

8 gillningar

Det är det vi väntar på. Jag antar att den fortfarande kommer att testa det motståndsnivån, kanske till och med 50 eller 100 EMA, som tidigare, innan den fortsätter nedåt mer. Vi slänger ur oss hattifnatt, säg den 10-14 mars, då en större rörelse kan inträffa. Och alltså, jag understryker, helt från hattifnatt.

7 gillningar

Jag accepterar inte denna H&S-formation på vecko- eller dagsnivå på grund av de otydliga pullbacks på ATH-nivån och den wick som bildades vid 4212,75 (ES). När det gäller trender tycker jag att det är mycket tydligare: om 4212,75 bryts får vi en bekräftad veckonedåtgående trend för S&P (LH + LL-kedjan bekräftas). Annars är weekly EQ det mest sannolika scenariot. Mönster har sin tid och plats, men jag tycker att i den här situationen rör H&S-ritningar bara till det och flyttar fokus från det väsentliga. Visst, i det här fallet skulle trenderna och H&S som ett reversal-mönster i en uppåtgående trend driva priset åt samma håll, men det ena (mönstret) är en konsekvens av det andra (trenderna).

28 gillningar

I förmarknaden landade den på 708,85 – 700 kommer att testas vid öppningen med nuvarande utsikter.

• redigering: ja, förmarknadens lägsta var 709,01, men nära det stödet i vilket fall som helst
9 gillningar

När blodet flyter som tjockast på savannen anländer hyenorna.
Om 18.14 inte håller, är nästa psykologiska nivå 17. Starkt veckovis OS.

19 gillningar