Jag har medvetet kommenterat TA direkt i BABA-tråden, eftersom jag själv har en lång position i den och regelbundet letar efter tillfällen att öka. Om man tittar på historiken för de kommentarerna, ser man ganska tydligt att jag inte varnat i onödan. När BABA föll in i en längre nedåtgående trend (veckovis och sedan månatlig), förändras kriterierna för köp mycket från om jag skulle leta efter intradagsskalpträdar. Jag har under lång tid och med stort allvar försökt predika om ämnet, och jag kan inte nämna detta i samband med varje enskild kommentar. Om man skulle få ut mer av mitt prat, skulle det kräva regelbunden uppföljning och att man funderade över vad jag försöker prata om.
Jag har också alltid försökt berätta att analysen av ett objekt alltid utgår från ett längre tidsperspektiv. Månadsvis, veckovis, dagligen, 4H, 1H. 1H berättar om den senaste situationen, och om man i dessa fall av fallande knivar eller objekt som har sjunkit länge, letar efter en lång position eller att öka den, är 1H trendförändring utgångspunkten. Varför då? För att det erbjuder en tydlig stoploss-nivå (daglig högre botten (praktiskt lägre botten)) istället för att bara definiera den slumpmässigt eller enligt en riskprocent. Professionella handlare/algoritmer/bots markerar alltid dessa nivåer. Därför söks en vändning alltid från mindre till större, mot den längre tidsperspektivet.
I intradagsträdar använder jag däremot mycket ofta 1 minut eller till och med 15 sekunder - särskilt i skalper och om objektet är mycket volatilt (terminer, kryptovalutor, stora techbolag etc.). Ingenting hindrar att man söker en köpplats för en lång position baserat på 1 minut, men man måste fundera på lönsamheten/sannolikheten (hur många försök och förlorade monetära enheter detta sätt innebär om man söker ett köpobjekt för månader/år, som jag själv ser en lång position). Jag lade upp ett exempel på en TSLA-trade jag gjorde ovan.
RSI är en grundläggande indikator för att hitta entry/exit-punkter, men man måste veta hur man läser den olika i olika situationer. Ju längre nedgång eller uppgång, desto mindre betydelse har den för stora tidsramar. Om man letar efter en flush eller volymklimax-typ, bör egentligen alla tidsramar 4h/1H/15min/5min/2min/1min vara översålda, för att man ska kunna anta att det händer/har hänt. Även då skalar jag åtminstone själv och köper bara den första delen av det. Jag har enligt min mening skrivit om detta ämne många gånger. Problemet med detta forum är att sökfunktionen är bedrövligt dålig och ingen förbättring har kommit hittills. Dessa enskilda kommentarer försvinner i meddelandehavet, och jag kan inte ständigt upprepa saker. TA består av många olika saker, som man genom att kombinera sätter ihop sin egen spelbok för olika situationer.
Jag ifrågasätter naturligtvis inte @anon34312866:s metoder. Jag känner dem faktiskt inte mer än vad hans bok eller videor (jag har bara tittat på enskilda, eftersom de huvudsakligen innehåller allt annat än TA och makro/ekonomiska osv. indikatorer/nyheter osv. har jag mina egna informationskällor som jag hittat genom åren). Här har dock begreppet köptryckskandel börjat upprepas, och som en enskild sak, t.ex. daglig tidsram, får man enligt min mening en alltför förenklad eller avkortad bild. Att analysera en enda kandel och den interna dynamiken under dagen (jag har också talat om detta: volymutveckling, volymjämförelse med historien osv.) berättar först mer detaljerat vilken typ av hammare det handlar om (nu har ju Jukka också kommenterat att det också kräver andra faktorer).
Jag välkomnar Jukka att diskutera och öppna upp sin egen spelbok. Vi har ett litet antal aktiva handlare i Finland, och jag har försökt föra in ett internationellt, USA-lett perspektiv. Men som jag har sagt, orkar jag inte göra detta ensam i all oändlighet, och när jag börjar bli trött, tar jag pauser.
- edit: jag hade kommenterat hammaren mer detaljerat i inlägg 5136, för 7 dagar sedan