Teknisk analys (inga frågor)

En liknande situation med NIO som med TSLA. Det gav en bra avkastning idag utan att ta risker i fredags. Beroende på hur aggressiv entré (premarket eller market open) erbjöd det en fin 14-17% trade.

• edit: ändå har inget av objekten ännu gjort något annat än en daglig lägre topp. Så det är fortfarande en bit kvar tills botten hittas, en daglig uppåtgående trendförändring.
21 gillningar

Vi har diskuterat ämnet en del i Baba-tråden. Jag anser att Baba är ett bra köp fundamentalt sett, även om jag vet att det fortfarande är i en nedåtgående trend. Jag letar egentligen efter bra köplägen i bolaget på månadsbasis. Jag har några intressanta aktier och vill köpa dem vid rätt tillfälle. Jag tyckte fredagen var ett bra tillfälle, eftersom 110$ enligt mig är en tydlig motståndsnivå där den här ljusstaken stannade tidigt på kvällen vid 110,06$ och där identifierade jag själv köptryck. Sedan mattades handeln av, vilket för mig är ett tecken på minskat säljtryck, och jag la in en entry strax ovanför den tidigare botten 110,38$ den 29 december som en “pilk”, kursen hade redan stigit något över den.

Jag fick min köpsignal från 18-dagars RSI, som vände riktning torsdagen den 28 januari och bildade en divergens med kursen som sjönk. Detta gav mig en signal att börja leta efter en botten fredagen den 29 januari. Jag förstår mycket väl att detta är en dålig dag för en kort trade, men med min egen metod borde det vara ett bra köpläge i januari, eller snarare i februari. Faktum är att de sista dagarna i månaden har visat sig vara bra köpdagar. Jag gjorde två trader, eftersom chansen till 5% vinst var mycket stor och 10% var fortfarande mycket sannolik. Jag la in ordrar för dessa och båda fylldes. Jag ansåg fortfarande att det var troligt att vi skulle stiga till det 50-dagars glidande medelvärdet strax över 125$, där vi nu befinner oss. Där måste man rulla ut vinsterna senast, nu gick det tidigare eftersom jag inte hann justera säljordrarna högre, bara i den första försäljningen lite över 5%. Stoppen ligger något under den tidigare botten 108,70$, det vill säga 108,20$.

Vad jag tycker är intressant är att Lepikkö-ljusstaken kommer när jag själv identifierade köptryck. Jag är själv intresserad av din bottenbestämning, men det är inte riktigt mitt kompetensområde. Jag utgår liksom från en lång trend, varifrån jag söker ett bra köpläge. Jag hittar det med RSI och det träffar inte nödvändigtvis den absoluta botten, men nära vändpunkten. Uppenbarligen går du själv från en kortare tidsram mot en längre. Av någon anledning har vi vid några tillfällen varit intresserade av situationen samtidigt, vilket också är intressant. Jag funderar då på om Lepikkö eller jag gör detsamma genom att gå från en längre till en kortare tidsram.

Men tillbaka till Baba, om man skulle bedöma det tekniskt så kommer vi att gå ner från det 50-dagars glidande medelvärdet eller från den sista nivån på 130$ (vi kan göra en inverse Lepikkö på 134$). Men resultatet kan ändra situationen och då kan det vara fritt fram uppåt eller nedåt. Eftersom det finns mycket negativt i fundamenta så är oddsen goda för uppgång.

7 gillningar

Jag har medvetet kommenterat TA direkt i BABA-tråden, eftersom jag själv har en lång position i den och regelbundet letar efter tillfällen att öka. Om man tittar på historiken för de kommentarerna, ser man ganska tydligt att jag inte varnat i onödan. När BABA föll in i en längre nedåtgående trend (veckovis och sedan månatlig), förändras kriterierna för köp mycket från om jag skulle leta efter intradagsskalpträdar. Jag har under lång tid och med stort allvar försökt predika om ämnet, och jag kan inte nämna detta i samband med varje enskild kommentar. Om man skulle få ut mer av mitt prat, skulle det kräva regelbunden uppföljning och att man funderade över vad jag försöker prata om.

Jag har också alltid försökt berätta att analysen av ett objekt alltid utgår från ett längre tidsperspektiv. Månadsvis, veckovis, dagligen, 4H, 1H. 1H berättar om den senaste situationen, och om man i dessa fall av fallande knivar eller objekt som har sjunkit länge, letar efter en lång position eller att öka den, är 1H trendförändring utgångspunkten. Varför då? För att det erbjuder en tydlig stoploss-nivå (daglig högre botten (praktiskt lägre botten)) istället för att bara definiera den slumpmässigt eller enligt en riskprocent. Professionella handlare/algoritmer/bots markerar alltid dessa nivåer. Därför söks en vändning alltid från mindre till större, mot den längre tidsperspektivet.

I intradagsträdar använder jag däremot mycket ofta 1 minut eller till och med 15 sekunder - särskilt i skalper och om objektet är mycket volatilt (terminer, kryptovalutor, stora techbolag etc.). Ingenting hindrar att man söker en köpplats för en lång position baserat på 1 minut, men man måste fundera på lönsamheten/sannolikheten (hur många försök och förlorade monetära enheter detta sätt innebär om man söker ett köpobjekt för månader/år, som jag själv ser en lång position). Jag lade upp ett exempel på en TSLA-trade jag gjorde ovan.

RSI är en grundläggande indikator för att hitta entry/exit-punkter, men man måste veta hur man läser den olika i olika situationer. Ju längre nedgång eller uppgång, desto mindre betydelse har den för stora tidsramar. Om man letar efter en flush eller volymklimax-typ, bör egentligen alla tidsramar 4h/1H/15min/5min/2min/1min vara översålda, för att man ska kunna anta att det händer/har hänt. Även då skalar jag åtminstone själv och köper bara den första delen av det. Jag har enligt min mening skrivit om detta ämne många gånger. Problemet med detta forum är att sökfunktionen är bedrövligt dålig och ingen förbättring har kommit hittills. Dessa enskilda kommentarer försvinner i meddelandehavet, och jag kan inte ständigt upprepa saker. TA består av många olika saker, som man genom att kombinera sätter ihop sin egen spelbok för olika situationer.

Jag ifrågasätter naturligtvis inte @anon34312866:s metoder. Jag känner dem faktiskt inte mer än vad hans bok eller videor (jag har bara tittat på enskilda, eftersom de huvudsakligen innehåller allt annat än TA och makro/ekonomiska osv. indikatorer/nyheter osv. har jag mina egna informationskällor som jag hittat genom åren). Här har dock begreppet köptryckskandel börjat upprepas, och som en enskild sak, t.ex. daglig tidsram, får man enligt min mening en alltför förenklad eller avkortad bild. Att analysera en enda kandel och den interna dynamiken under dagen (jag har också talat om detta: volymutveckling, volymjämförelse med historien osv.) berättar först mer detaljerat vilken typ av hammare det handlar om (nu har ju Jukka också kommenterat att det också kräver andra faktorer).

Jag välkomnar Jukka att diskutera och öppna upp sin egen spelbok. Vi har ett litet antal aktiva handlare i Finland, och jag har försökt föra in ett internationellt, USA-lett perspektiv. Men som jag har sagt, orkar jag inte göra detta ensam i all oändlighet, och när jag börjar bli trött, tar jag pauser.

• edit: jag hade kommenterat hammaren mer detaljerat i inlägg 5136, för 7 dagar sedan
87 gillningar

Tack för de fantastiska tolkningarna. Här ser jag att jag fortfarande har många hinder inom detta område.
Jag tog min första affär med en så volatil aktie. Jag köpte alltså en aktie (eftersom min maximala risk är 10 dollar).
Mina kriterier för detta var:
SPY hade avslutningsvolym
TSLA hade en anständig botten för SL (kanske lite för stor)
VWAP var ungefär där min 2R skulle vara.
MA9 var över
TSLA hade en hammare i föregående stapel

3 gillningar

Vi skulle ju ha en sådan här spalt där enskilda trader skulle gås igenom mer detaljerat. Jag lade mitt eget tradingexempel i den här tråden, eftersom den här spalten inte har använts så mycket, men dit borde jag förstås ha lagt den. Men Johannes kan ju flytta dem dit.

Om den blå bollen var köp, den röda sälj och SL den svarta linjen, VWAP den gröna, så var det en helt lysande skalp enligt min åsikt. Jag själv söker köpläge vid trendbyte och är då inte så intresserad av formen på det enskilda ljuset (candle). I bästa fall uppstår hammaren dock på botten, men som med dessa vola-objekt försöker bottar ofta bränna stoppar och lite senare ljus kan gå även lite under den tidigare botten (om jag förstod rätt vad du menade med ljuset strax före köpet).
Jag litar på EMA12 i första hand, men det finns många personliga variationer av dessa. Jag följer alltså dess breakout i dessa entry-söksituationer. När man når TC på 2min/5min TF, ger jag inte gärna att den stängs under det (ofta säljsignal). Jag själv tittar på exit beroende på situationen även via EMA12 (säljer ofta hälften när 5min/15min EMA möts – men andra faktorer påverkar också det). VWAP är också helt okej, jag söker ofta fortsättningstrades med hjälp av den (återställning av position eller en helt ny trade). Korrelationer måste naturligtvis följas (SPY/QQQ typiskt).

• redigera: generellt sett måste man före entry ha klart för sig vad målet är, positionens planerade storlek (om man skalar) och SL samt syftet (kort skalp, lite längre intradagshandel, swing etc.). Och från dessa bör man sedan inte avvika, det leder oftast inte till ett bra resultat
18 gillningar

Hej
Det var en intressant diskussion om köptrycksljus eller hammare här. Detta är ett mycket populärt ljusmönster och för att framgångsrikt kunna handla med dem behövs lite mer än bara ett enskilt ljus. Många nybörjare gör misstaget att hitta ett nytt handelsmönster, det kan vara en triangel, huvud-och-axlar eller ett köptrycksljus, och sedan försöker de handla med dem var som helst i marknadsrörelsen. Då får man ofta ganska blygsamma resultat enligt den där excel-backtesten :smiley: Varje ljusmönster, diagrammönster eller annan signal kan dock utvecklas till en hel handelsstrategi. Tyvärr har jag bara sett några av Jukkas TC-videor, så jag vet inte hur mycket som redan har sagts om köptrycksljus. Å andra sidan är det ganska bra, så jag kan dela med mig av mina egna tankar om ämnet eftersom jag, inspirerad av denna diskussion, gjorde en video där jag ger råd om hur man kan bygga upp kompletta handelsregler kring ett köptrycksljus och avsevärt öka sannolikheten för framgång. Bara att sätta igång https://youtu.be/u8M_WLKhykY

21 gillningar

Har någon här försökt att skriva ner dessa “regler” i kodform och backtesta med en större mängd data? Eller borde man kunna “koda in” något som är svårt att representera numeriskt? Då skulle man få mer handfasta bevis för riskprofilen och förväntade värdet för olika strategier, istället för bara enskilda framgångar/misslyckanden.

Detta är ett nytt område för mig, så jag ber om ursäkt om ämnet redan har diskuterats här.

1 gillning

Har med intresse följt diskussionen, stort tack till deltagarna! Alla lär sig säkert något nytt så länge diskussionen pågår.
Sedan till saken: Tecnotree (i en veckovis och daglig nedtrend) föll cirka -30% från topparna vid årsskiftet och föll nedåt från en symmetrisk triangel. Försöker nu stiga tillbaka till den stigande trendlinjen i den nämnda formationen, där även fib 0,5-nivån ligger. Om den passerar denna punkt skulle den eliminera ett bear flag-mönster.

På mindre tidsramar, 1H och 4H, har en bullish trendförändring redan skett

Jag skulle gärna höra om jag är på rätt spår eller långt ifrån i min analys :face_with_raised_eyebrow: @DayTraderXL @Johannes_Sippola

9 gillningar

Bara en snabb kommentar – det krävs att en daglig lägre topp bildas (1H nedåtgående trend), därefter en bull flag och från det en daglig uppåtgående trendändring. Den lägre toppen skulle helst bildas ovanför fib 0.5-nivån (skulle kräva ytterligare en bull-dag imorgon), så att det finns tydligt utrymme för en högre botten. När den dagliga trendändringen sker, förstärks den veckovisa högre botten och det skulle vara en stark signal för fortsatt uppgång.

22 gillningar

En enkel timmeskarta, RSI 69. Vilka mätvärden skulle man kunna titta på utöver detta som eventuellt skulle öka sannolikheten att kilens övre gräns håller?

2 gillningar

Terminen har redan brutit linjen, så det enda som återstår är att spana efter ett falskt utbrott om man absolut vill gå ner.

3 gillningar

Vad menar du, nu ska vi öppna 15640 för Primes del.

Dax-termin har redan brutit den linjen uppåt. Du har indexet i det diagrammet. Se linjen för terminskontraktet för mars:

Den balanserar alltså just nu ovanpå den.
På Tradingview kan du använda CFD-data (t.ex. DE30EUR) om du inte vill betala för realtidskurser. Prisrörelsen är densamma men det kan finnas små skillnader i punkttal jämfört med terminen.

Där finns det lite motstånd och 61,8% fibonacci-nivå ganska nära, så en raketuppgång blir inte heller lätt. Sågning att vänta tills riktningen klarnar :grin:

19 gillningar

2 inlägg slogs samman till ämnet: Teknisk Analys och TradingView studier. Fråga & svara-tråd

På timkartan har RSI fortfarande utrymme för att nå botten, antar att den stödelinjen kommer att testas nu

Det är alltså ungefär hundra punkter neråt till, även om vi redan har fallit kraftigt de sista minuterna idag

Minut-RSI är runt 8, ganska brutalt

E: Nu skulle vi vara vid stödet, stämmer det?

6 gillningar

Låt oss nu avsluta serietidningen. På timdiagrammet syns alltså att stödet bröts, och vi kom ner ytterligare cirka 80 punkter från det. DAX var förvisso redan stängt, men följer ändå utvecklingen i USA ganska bra åtminstone fram till kl. 23.

Det verkar som att stödet inte höll, även om vi fortfarande är inom en falsk utbrytning, men jag misstänker att ränteoron kommer att fortsätta i form av fallande kurser, vilket förvisso inte är teknisk analys (TA). :slight_smile:

1 gillning

Den här gången nådde vi ingen motståndsnivå. Är det nedåt vi ska nu, trots allt? Det ska bli intressant att se vad fredagens marknad gör.

1 gillning

En bullflag är på gång ovanför daglig pivot och Fib 0.238

4500 - 4450 är ett område att övervaka nedåt. I den nedre delen av området finns måndagens 200 som stöd, vilket bör hålla. (Blå)

13 gillningar

Oljefuturen ser ut att nå toppen av kanalen och samtidigt ligger RSI rejält över 70.

1 gillning

100 närmar sig sakta men säkert

1 gillning