Tecnotree – Kapring af Afrikas stjerne?

NYHED :partying_face: Verizon er kunde hos Tecnotree, og der er foretaget mindst to implementeringer for Verizon i år.
image
Kilde: e-mail i dag fra Tecnotrees marketingafdeling / Prianca Ravichander.

Verizon er blandt top 3-operatørerne i USA sammen med AT&T og T-Mobile. Top 5 på verdensplan. En “production go-live” for en sådan kunde fungerer som en reference, der kan lette salget til andre udviklede markeder (USA/Europa), hvor kravniveauet (it-sikkerhed, processer, ydeevne, leverandørudbud) er højt. Økonomisk set er disse par implementeringer ikke nødvendigvis særligt betydningsfulde.

I Q3/25-præsentationen var Verizon stadig “Tier 1 Telco USA”. Og den “førende MVNO i Europa” er sandsynligvis Telenor.
image

Handlen blev annonceret i januar 2025: https://sijoittajat.tecnotree.com/release/cision-tecnotree-4975008 og https://sijoittajat.tecnotree.com/release/internal-tecnotree-50

“Tecnotree Corporation har indgået en ny aftale med en amerikansk Tier 1-operatør via en eksisterende systemintegrator-partner, som blev annonceret i juni 2024. Aftalens værdi er mindre end 10 % af det foregående års omsætning. Den er dog væsentlig for globaliseringen af Tecnotrees produkter og tjenester. Aftalen omfatter levering af Tecnotrees forskellige Digital Business Support Systems (BSS)-produkter.”

28 Synes om

Med henvisning til selskabsmeddelelsen dateret den 8. december 2023 meddeler Tecnotree Oyj (“Tecnotree”), at selskabets bestyrelse har godkendt en forlængelse af forfaldsdatoen for betaling af tegningskursen for de udestående obligatorisk konvertible gældsbreve (“CCD”), som indehaves af Fitzroy Investments Limited (“Fitzroy”).

Bestyrelsen for Tecnotree Oyj har godkendt Fitzroys anmodning om at forlænge forfaldsdatoen for betalingen relateret til den udestående CCD-tegningspris på 20,0 millioner euro.

9 Synes om

”At udskyde konverteringen af samtlige 245 CCD-gældsbreve (45 betalte samt 200 efter at de er blevet betalt) til Tecnotree-aktier, således at konvertering tidligst er mulig den 30.6.2028;”

2 Synes om

Der er meget godt i den meddelelse:

• Hovedaktionærens mulighed for at øge sin stemmeret i selskabet (reduktion af bestyrelsesposter?) via konvertible gældsbreve (VVK) udskydes med over to år. For mig er dette den vigtigste observation.
  • Udvandingen af de eksisterende aktier udskydes med op til to år for 245 konvertible gældsbreve (samlede VVK: 431).
  • Da konvertering til aktier først er mulig fra den 30.6.2028, får markedet to års ekstra tid til at prissætte aktien på et højere niveau, hvilket vil svække udvandingseffekten. Selvfølgelig kan kursen også falde :melting_face:
  • TT’s likviditetssituation er tilsyneladende god og tilstrækkelig lige nu.

Det dårlige:

• Hurtige opkøb bliver svære, når der ikke blev tilført midler til dem. Dette kan også være en god nyhed.
  • En aftale, der begunstiger hovedaktionæren på de øvrige aktionærers bekostning, svækker endnu en gang TT-bestyrelsens troværdighed. Lad os huske, at der den 8.12.2023 blev aftalt blandt andet:

“Hvis Fitzroy misligholder den ovennævnte betalingsforpligtelse, er selskabet forpligtet til at betale Tecnotree en konventionalbod på 18 % af gældsbrevenes ubetalte tegningspris, hvorefter de ubetalte gældsbreve tilbageføres til selskabet, og Fitzroy fritages for sine betalingsforpligtelser for de pågældende gældsbreve.”

Nu blev de 3,6 millioner euro, som kunne have været inddrevet ad rettens vej, eftergivet hovedaktionæren, og udvandingsrisikoen blev ikke fjernet fra bordet. TT kunne have annulleret de konvertible gældsbreve. Det ser ud til, at der ikke var brug for de 3,6 mio. euro.

Der er i øvrigt en alvorlig mangel i meddelelsen, som selskabet bør rette op på. Det blev ikke oplyst, hvornår de 245 konvertible gældsbreve senest skal konverteres til aktier. Ifølge vilkårene for de konvertible lån er konverteringsperioden 22.6.2026 - 22.6.2028, og 30.6.2028 ligger først derefter. Det burde absolut oplyses, hvornår de 245 senest skal konverteres til aktier. Så vidt jeg forstår, har TT ikke ret til at ændre vilkårene for de konvertible gældsbreve uden samtykke fra de øvrige indehavere. Her er der en modstrid og en informationsmangel. Ping @thomas.koponen (edit: TT rettede modstriden i deres meddelelse den følgende dag. Tak!)

Hvem har solgt 45 konvertible gældsbreve til Fitzroy den 31.10.2025?

Fra Wilenius kom der kun 200 konvertible gældsbreve. Ifølge mit eget regnskab var de 431 gældsbreve fordelt således ved udgangen af 2023:
200 Fitzroy
120 Ravichander
50 Hammarén
30 JKK
31 øvrige

Da Ravichander og Hammarén som insidere burde have indberettet deres salg, er den eneste mulighed tilbage, at det “insolvente” Fitzroy købte de 45 gældsbreve fra JKK og andre. Disse salg har ikke krævet en meddelelse. Jeg var ikke klar over før nu, at Fitzroy har raget flere gældsbreve til sig. Jeg begynder i stigende grad at tro, at Fitzroy og partnere har tænkt sig at overtage firmaet helt.

Spekulation i overtagelsen af TT er i sig selv med til at sende aktiekursen op. Ventetiden kan dog blive lang…

28 Synes om

Jeg ser selv nyheden som blot at sparke dåsen videre. Man kunne forestille sig, at parterne ikke har nogen lyst til at foretage kursfremmende tiltag i et par år.

Den helhed svækker efter min mening yderligere min tro på TT’s ageren. Det virker ikke til, at man overholder noget af det aftalte..

14 Synes om

Denne her kiosk kan ikke engang inddrive penge fra sine egne ejere på trods af indgåede aftaler, så hvordan i alverden skal de få dem fra kunderne? Man pisser jo de større ejere, der betalte deres konvertible gældsbrev (VVK) med det samme, ret grundigt i øjnene med det her. Nu får Fitzroys ven en helt absurd lang betalingsfrist, og dermed tillægges pengene ingen værdi. Det er den samme malkning af firmaet og pleje af en lille indviede cirkels interesser som alle de andre krumspring indtil nu. Hvilken tillid vækker indholdet og gennemførelsen af fremtidige aftaler, hvis en kammerat får eftergivet 3 millioner i bod bag lukkede døre.

20 Synes om

Der er dog en klar fordel her for småinvestorer og dem, der allerede har indløst de konvertible obligationer (VVK), hvis man tror på, at forretningen vil udvikle sig i de kommende år. Og det er vel som udgangspunkt det, aktionærerne og dem, der har tegnet de konvertible obligationer, tænker…

Med dagens kurs (4 €) ville antallet af aktier i juni næste år stige med næsten 11 millioner styk, hvis alle tegninger allerede var foretaget.

Hvis kursen i juni næste år er de nuværende 4 €, men over 11 euro i juni 2028, så vil stigningen i antallet af aktier være på omkring 7,5 millioner styk.

Man skal også huske på, at det var Wilenius, der oprindeligt forårsagede dette rod. Det forsøger den flade hovedaktionær så at rette op på.

14 Synes om

Hvad er det, jeg ikke forstår her? Her er pressemeddelelsen om vilkårene for den konvertible obligation:

Én Obligation berettiger indehaveren af Obligationen til at tegne 175.747 Aktier (eller et større antal Aktier bestemt på grundlag af punkt II.1.4 nedenfor) 1.3 Baseret på det maksimale antal Obligationer og dertil hørende Særlige rettigheder, der skal udstedes i overensstemmelse med disse vilkår, udsteder Udstederen maksimalt 87.873.462 Aktier (eller et større antal Aktier bestemt på grundlag af punkt II.1.4 nedenfor) i henhold til Obligationerne og de Særlige rettigheder.

For én obligation til en værdi af 100.000 € får ejeren efter min forståelse 175.747 aktier. Eller flere, hvis kursen var under 0,569 €. Hvis der blev udstedt 431 obligationer, giver det med min matematik 431 x 175.747 = 75.746.957 aktier. I øjeblikket er Tecnotrees aktiekapital 17.053.250 aktier. Det ville jo betyde, at indehaverne af de konvertible obligationer ville eje i alt 81,6 % af aktiekapitalen + de aktier, de i forvejen ejede, når de nye aktier er tegnet. Hvis @MoneyWalkers tabel over indehavere af konvertible obligationer passer, vil Fitzroy (49,71 %), Padma (24,85 %) og Hammaren (10,09 %) alene komme til at eje 84,65 % af Tecnotree.

Jeg var nødt til at linke vilkårene for den konvertible obligation til ChatGPT, fordi det lød som om, jeg havde en tankefejl, men ChatGPT nåede frem til samme resultat.

Her er ChatGPT’s output:

Antagelse

• Aktiekurs: 4,365 €

• Konvertering tilladt med det samme (antaget undtagelsesvist)

• Øvrige vilkår uændrede

1. Hvad ville konverteringskursen være nu?

Konverteringskurs = den laveste af følgende

1. 5 % under aktiens 10-dages glidende gennemsnit
    → ca. 4,15 €

2. 0,569 € (loft)

:backhand_index_pointing_right: Reel konverteringskurs = 0,569 €

Ved et kursniveau på 4,365 € låser loftet prisen fuldstændigt, og markedskursen har ikke længere nogen betydning.

2. Hvor mange aktier per obligation?

• Obligationens nominelle værdi: 100.000 €

• Konverteringskurs: 0,569 € / aktie

100.000 € ÷ 0,569 € ≈ 175.747 aktier

:right_arrow: Præcis det antal, der fremgår af vilkårene

3. Hvad er markedsværdien af de modtagne aktier?

• Aktier: 175.747 stk.

• Kurs: 4,365 €

175.747 × 4,365 € ≈ 767.600 €

4. Hvad betyder det for investoren?

Post Værdi
Investeret kapital 100.000 €
Modtaget aktiepost (markedsværdi) ~767.600 €
“Papirgevinst” ~+667.600 €
Afkastmultipel ~7,7×

:backhand_index_pointing_right: I praksis ville obligationen fungere som en deep in-the-money-option, hvor:

• downside-beskyttelse = nominel værdi (undtagen ved konkurs)

• upside-beskyttelse = findes ikke

• En øjeblikkelig konvertering ville være massivt udvandende for de nuværende aktionærer

Det kan vel ikke passe? Vel? Og dertil kommer selvfølgelig de warrants, der følger med obligationerne.

1 Synes om

Du glemmer, at Tecnotree i april 2024 gennemførte et omvendt aktiesplit (20:1). Det betyder, at aktiens værdi reelt set er meget lavere nu end på tidspunktet for udstedelsen af gældsbrevet.

https://www.tecnotree.com/investors_fin/porssitiedotteet/tecnotree-oyj-on-toteuttanut-osakkeiden-yhdistamisen/

9 Synes om

Tak. Og vigtigst af alt er antallet af aktier, man får for den konvertible obligation, naturligvis 175.747 ÷ 20 = 8.787 aktier. Men da den split-justerede aktiekurs er lavere end prisloftet på 0,569 €, får man med den konvertible obligation 24.115 aktier til den nuværende kurs, hvilket svarer til i alt 431 x 24.115 = 10.393.681 nye aktier. Hvis jeg husker rigtigt, blev antallet af aktier i henhold til vilkårene rundet ned til nærmeste hele tal. Hvis konverteringen til nye aktier skete til den nuværende kurs, ville Fitzroys, Padmas og Hammarens ejerandel i selskabet, inklusive de gamle aktier, være 62,49 % (Fitzroy 43,1 %, Padma 14,5 % og Hammaren 4,89 %).

Der er jo allerede tale om en del udvanding, men de tal giver mere mening nu.

3 Synes om

TT informerede her til morgen om en rettelse til gårsdagens meddelelse.
Tecnotree: Rettelse: Intern viden: Forlængelse af forfaldsdatoen for betaling af tegningskursen for de obligatorisk konvertible gældsbreve (CCD) | Kauppalehti

“I forbindelse med forlængelsen af forfaldsdatoen har Fitzroy forpligtet sig til følgende:
At udskyde konverteringen af alle 245 CCD-gældsbreve (45 betalte samt 200 efter de er blevet betalt) til Tecnotree-aktier således, at konvertering tidligst er mulig den 22.6.2028;”

Uoverensstemmelsen med gældsbrevenes vilkår er blevet fjernet med den meddelelse. Når de oprindelige vilkår for gældsbrevene overholdes, er 22.6.2028 også den sidste dag, hvor de 245 konvertible gældsbreve kan konverteres til aktier. Lad os håbe, at det så holder stik. Der er naturligvis plads til fortolkning for markedet. Efter min mening ville det have været bedre for en god investorkommunikation entydigt også at oplyse denne sidste konverteringsdato, da denne information er en faktor, der påvirker aktiens prisdannelse.

Nå, på engelsk er rettelsen faktisk tydeligere:

In connection with the extension, Fitzroy has committed to:

Delay conversion of all 245 CCD notes (45 paid + 200 unpaid, once paid) until 22 June 2028;

15 Synes om

Jeg regnede det meget hurtigt igennem, og vi er stadig i samme boldgade. Hvis der var en større spredning mellem dem, ville jeg kigge nærmere på det af ren interesse, men da det ikke er tilfældet, og jeg ikke orker at gennemgå tallene mere detaljeret på det grundlag, stoler jeg mere på din beregning.

1 Synes om

Hvad tror du, Tecnotrees kurs ville være i det ovennævnte indløsningstilfælde, f.eks. i januar 2026 eller maj 2026?

1 Synes om

“I Finland (Værdipapirmarkedsloven, EU’s overtagelsesdirektiv):

Købstilbudsprisen skal mindst svare til den højeste pris, som tilbudsgiveren (eller parter, der handler i forståelse med denne) har betalt:

• for den samme aktie
  • i løbet af de 6–12 måneder før tilbuddet (i praksis normalt 6 måneder, men FIN-FSA kan kræve en længere periode)

Dette forhindrer, at en majoritetsejer først køber aktier billigt og derefter fremsætter et lavere indløsningstilbud til de øvrige.”

….Er det også i denne situation i kapitalfondenes interesse at holde kursen så lav som muligt før indløsningen?

3 Synes om

Mit gæt er, at hovedaktionærerne ikke har lyst/penge til at afnotere selskabet fra børsen. VVK’s 200 papirer leder efter en ny ejer. Forhåbentlig findes der en hurtigt.

7 Synes om

Der betales, hvad der betales, når der betales (hvis der betales). Næppe mange blev overraskede over, at det udskudte blev udskudt yderligere, og at bøderne blot var ord på et stykke papir.

Hvad angår disse beregninger af mulige ejerandele i 2028, er det efter min mening (imo) meget svært at se et scenarie, hvor Fitzroys, BVI’s eller Padmas ejerandel ville overstige grænsen på 30 %. Fitzroys andel var tæt på at overstige den magiske grænse på 30 % i starten af 2019. Tecnotree meddelte dengang, at Fitzroy havde overført 50.000.000 optioner til De Britiske Jomfruøer (BVI). Et par uger senere opdagede man, at der var sket en lille regnefejl, og Fitzroy overførte yderligere 1.000.000 optioner til BVI. BVI tegnede i sidste ende 51.000.000 nye aktier, og Fitzroys ejerandel forblev med nød og næppe under 30 procent :slightly_smiling_face:

Det ”penneløse Fitzroys” regnskaber er tilgængelige gratis: FITZROY INVESTMENTS LIMITED filing history - Find and update company information - GOV.UK . Padma mangler stadig at erhverve 2.500.000 aktier fra den sag, der blev meldt ud i 6/2022 om, at ”Padma køber 15 millioner aktier inden udgangen af 9/2022”. Ifølge meddelelserne skulle der fra de tidligere købsrater være rullet 5.550.000 € ind i Fitzroys kasse i september 2022 og 2.360.000 € i maj 2023.

Gad vide hvordan det gik med de VKK-betalinger (konvertible gældsbreve) fra Padma. I perioden 7-12/2023 blev VKK-raterne betalt i flere omgange, samtidig med at der blev optaget mere lån med pant i lejligheder i Dubai, og TT foretog ved årsskiftet den ”forudbetaling” på 2 millioner euro til Pericius, som senere vakte undren. Derefter overførte man 30 konvertible gældsbreve i marts 2024 i en byttehandel til Kyösti Kakkonen mod 300.000 TT-aktier. Tecnotree overførte i samme ombæring også noget andet. Nemlig deres generalforsamling, og præcis nok til, at Kakkonens aktier nåede at blive overført i Padmas navn. Interessant byttehandel og timing. Kakkonen var jo i 2023 med til at kræve en ekstraordinær generalforsamling som en del af en gruppe, der lige præcis oversteg ejerandelsgrænsen på 10 procent.

Hos Tecnotree bugner kassen jo reelt, og der burde ikke have været behov for bødebetalinger i millionklassen (eller betaling af de konvertible gældsbreve over halvandet år senere end aftalt). Det fortalte blandt andet en af de talrige fondsbørsmeddelelser fra TT i 2024, som indeholdt ordet ”korrektion”, hvor det massive udbytte på ”højst 350.000 euro” blev sat ned til ”højst 170.000 euro”.

I de Tecnotree-anmeldelser, der er lagt på AmbitionBox i løbet af 2025, ser det tilbagevendende tema også skidt ud: virksomheden har (påståeligt) konstante problemer med lønudbetalinger.

”de narrer medarbejderne ved at love bonusser og ender med ikke at betale”
”De har alvorlige ledelsesproblemer. Folk har ikke modtaget deres fulde og endelige afregning selv 1 år efter deres sidste arbejdsdag.”
”Forsinkelse i lønudbetalinger”
”FNF (fuld og endelig afregning) ikke afgjort 10 måneder efter fratrædelse”
Grundlæggende begår dette firma svindel mod medarbejderne. Lad være med at starte her, ellers får du aldrig din FnF som alle andre. Alle i firmaet, selv HR, holder op med at svare dig. De 5 stjerner, der vises, er måske købt. Der er ingen etik, værdier eller menneskelighed tilbage i ledelsen.”
”hyppige lønforsinkelser med nye årsager hver gang i 2024”
”på trods af at have opfyldt alle forpligtelser i min ansættelsesperiode, har de endnu ikke behandlet min fulde og endelige afregning; det er 8 måneder siden min sidste arbejdsdag. Desuden er lovpligtige betalinger som PF og TDS heller ikke indbetalt for regnskabsåret 24-25, hvilket vækker alvorlig bekymring om deres overholdelse af juridiske forpligtelser. Det er også værd at bemærke, at mange af de positive anmeldelser her virker fabrikerede for at dække over interne problemer. Virkeligheden for medarbejderne indebærer ofte forsinkede betalinger, mangel på gennemsigtighed og dårlig løsning af økonomiske anliggender.”
”Ingen løn til tiden”
”De udbetaler ikke løn til tiden og tilbageholder fnf-afregningen i måneder uden at give nogen ordentlig forklaring.”

Jeg læste tråden igennem fra start til slut igen for noget tid siden, og disse forskellige spekulationer om salg af Tecnotree er dukket op med jævne mellemrum. Jeg er selv skeptisk over for tanken om, at der bag dette ”vendepunkt” skulle ligge en plan om at sælge firmaet til kapitalfonde. Som det er nu, har dette allerede gjort én familie eventyrligt rig og nogle få udvalgte rimeligt rige. Padmas datters rolle i firmaet ser også ud til at være vokset år for år, så mon ikke stokken på et tidspunkt gives videre til næste generation.

Rengøringsoperationen i august

På dette ene spørgsmål om redigering af Pericius’ kontaktoplysninger op til/omkring Inderes-interviewet fandtes svaret i filen sitemap.xml (www.pericius.com/sitemap.xml). Den 6.8.2024, altså få dage før Pericius’ navn blev nævnt første gang og Inderes-interviewet fandt sted, blev kontaktoplysningerne i Dubai og omtalen af Nigeria fjernet fra siden Contact Us. Det første Pericius var registreret i Dubai i 2020 i Padmas søns navn. I stedet blev det erstattet med det indiske Pericius, som er ”rent” hvad angår navne (forgængerne Tecnovos og Syndicate Tech var det ikke). For det andet Pericius, der var registreret i Dubai og fjernet fra kontaktoplysningerne, fandt man i de lokale registre en e-mail til Padmas assistent (Unnati Bhatt) @pericius.com som kontaktinfo.

Samme dato blev siden Products også redigeret, hvor billede nr. 4 ser ud til at være forsvundet baseret på nummereringen af billedfilerne. Det kunne dog stadig findes på serveren: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/61baf8c7d9fcfc2341784cf7/703a85cb-5995-40a0-9a50-5bc80354855d/4.png

Det ser altså ud til at være relateret til den digitale tegnebog (DiWa/Spark), som Tecnotree erhvervede allerede i 2019 fra en virksomhed ledet af Padmas søn (Syndicate Tech, senere Tecnovos, senere Pericius). Det var altså en meget god idé at rydde op i dette også.

De sidste redigeringer på hjemmesiden blev foretaget efter Inderes-interviewet den 9.8.2024. Dengang blev siden About Us opdateret, hvor billeder (se vedhæftede) og præsentationer af Kaustubha Mani Gokul, Vikas Prabhu og Sachin Upot ifølge Yandex’ cache-kopi blev fjernet. Jeg ved ikke, om de tilbageværende Vinod Kumar Talluri og Vishal Raj Subbian blev tilføjet i stedet, eller om herrerne var der i forvejen. Baseret på billederne, som adskiller sig fra de fjernede, kunne man gætte på, at denne duo blev tilføjet på det tidspunkt. Ingen af dem har mig bekendt forbindelser til Ravichander-familien eller Tecnotree (i modsætning til den fjernede trio).

Den fjernede Kaustubha Mani Gokul var involveret i Ravichander-familiens indiske familievirksomhed i hvert fald allerede i 2015 og er altså Padmas søn Kartiks ”bedste ven” og forretningspartner. Nu selvfølgelig hos Tecnotree med titlen ”Legal Director”.

Vikas Prabhu var allerede i januar 2021 hos Tecnotree med titlen ”Head of Product”. Manden var også ”Design Manager” hos Syndicate Tech (senere Tecnovos, senere Pericius), som blev ledet og grundlagt af Kartik og Kaustubha, samt selvfølgelig involveret i banksvindlen Ayshwarya Syndicate Souharda Credit Co-Op, der er stærkt forbundet med Kartik.

Sachin Upot (nuværende ”Director of Talent Acquisition” hos Tecnotree) var naturligvis også HR-direktør for Pericius (og forgængeren Tecnovos) og ASSCCL-banksvindlen. Stillingen hos Pericius var varetaget via det Dubai-baserede Panindica Business Services (registreret af Kaustubha Mani Gokul). Der blev fundet en anden omtale af Panindica: Unnati Bhatt, der fungerede som Padmas personlige assistent hos Tecnotree, var ansat netop gennem Panindica.

Godt nytår til alle! Også til forretningsmændene og -kvinderne, der er flyttet til Dubai :slightly_smiling_face:

70 Synes om

Her er Luiros kommentarer vedrørende Tecnotrees meddelelse fra i tirsdags. :slight_smile:

Tecnotree meddelte i tirsdags, at selskabets bestyrelse har godkendt en anmodning fra Fitzroy Investments Limited om at udskyde forfaldsdatoen for betaling af tegningskursen på 20 MEUR for de udestående obligatorisk konvertible gældsbeviser (CCD) til udgangen af 2026. Samtidig udskydes konverteringen af alle gældsbeviser til aktier, herunder dem som Fitzroy allerede har betalt, til 2028. Nyheden udskyder udvandingen af aktieantallet fra de konvertible gældsbeviser længere ud i fremtiden, og vi vil opdatere effekterne heraf i vores prognoser senest i forbindelse med offentliggørelsen af Tecnotrees Q4-rapport.

4 Synes om

Jorma Nieminen har igen tanket op med ca. 150.000 flere aktier. Nogen kunne regne ud, hvor mange millioner euro Jorma har investeret i Tecnotree i løbet af de sidste 2 år :smiley:

18 Synes om

Sådan er det. Fitzroy er lykkedes med at holde sig under grænsen på 30 % – med nærmest kunstnerisk præcision – praktisk talt siden selskabets grundlæggelse. Få her på forummet husker overhovedet, at Fitzroy blev grundlagt i 2018 lige i tide før det dukkede op som ejer i Tecnotree i september 2018: aktier blev købt for 2,09 millioner euro, og ejerandelen landede på… 29,99 procent. Sikke et tilfælde. :slight_smile:

Desuden fik Fitzroy optioner, hvormed de kunne have tegnet 72.750.000 aktier. Men de kunne naturligvis ikke tegnes med det samme – fordi den besværlige 30 %-grænse ville være blevet overskredet. Og så, som ved et skæbnetræf, blev Luminos Sun Holding Limited grundlagt den 27.12.2018, hvortil Fitzroy solgte 51 millioner optioner. Luminos tegnede aktierne, og derefter kunne Fitzroy også tegne aktier uden at overskride grænsen på 30 %. Hvilket sammentræf. :slight_smile: På dette tidspunkt ejede Fitzroy og Luminos 50,5 % af aktierne. Fiva (det finske finanstilsyn) greb ikke ind, selvom sund fornuft ville sige, at det ligner et ret planlagt samspil.

Af dette offentlige materiale FITZROY INVESTMENTS LIMITED filing history - Find and update company information - GOV.UK fremgår det også, at Fitzroy på regnskabstidspunkterne praktisk talt ikke har ejet andet end Tecnotree-aktier. De samme regnskaber viser, at Fitzroy siden 2018 har haft et kortfristet lån på ca. £2,7 millioner. Et ret fattigt foretagende (læs: investeringsskal). Tingene bliver måske tydeligere ud fra dette billede (tallene har jeg indsamlet fra regnskaber og markedsdata).
image

Ser denne helhed ikke ret stærkt ud til, at Fitzroy og Luminos har været (i hvert fald i praksis) redskaber til at opbygge et størst muligt ejerskab og bestemmende indflydelse i Tecnotree? @WhoopWhoop, fandt du beviser, der bekræfter (eller på den anden side afkræfter) denne historie om, at Ravichander-familien er den reelle ejer og magthaver i Luminos?

Fitzroys regnskabsår slutter ved udgangen af juni, og selskabet har typisk først registreret regnskabet i marts–maj det følgende år. Men i år var man usædvanligt hurtige: regnskabet blev registreret allerede den 25.11.2025, og har altså med sikkerhed været færdigt længe før dette. Jeg ved selv nok om virksomhedsomstruktureringer og finansiering til at vide, at det normalt er nytteløst at forhandle om lån uden et friskt regnskab og en forretningsplan. Og så, den 30.10.2025, købte Fitzroy pludselig 45 konvertible gældsbreve (VKK) for 5.249.970 euro. Tegnene tyder på, at købet blev foretaget for lånte penge. Hvem indvilligede i at låne ud, når institutionerne mest har undgået TT? Er Fitzroy endnu en gang på ærinde for en anden – eller i det mindste en del af et større setup?

På forummet er dette køb i øvrigt blevet forbigået med forbløffende lidt diskussion. Nogen solgte jo de gældsbreve. JKK havde vist stadig de 30 gældsbreve købt af Padma, så de resterende 15 er måske blevet indsamlet andre steder fra. De kunne ikke komme fra Padma og Hammarén (oplysningspligt). For sælgerne var handlen uanset hvad fremragende: et afkast på ca. 16,7 % på 29 måneder. Er der ingen, der bliver forarget over, at Fitzroy “ikke har penge” til at betale for de gældsbreve, de selv har tegnet, men har penge til at betale en 16,7 % højere pris for helt tilsvarende gældsbreve til en anden? Man burde i det mindste overveje, hvorfor et sådant træk var nødvendigt.

Magtkonsortiet Ravichander + Fitzroy + Luminos sidder på 38,46 % af stemmerne og kan i praksis udpege bestyrelsesmedlemmerne stort set på egen hånd. Medlemmer uden for konsortiet er primært taget med som “corporate governance-kulisser”. Hvis der med VKK tegnes aktier til en stykpris på under 8 euro, stiger konsortiet igen til over 50 % af stemmerne. Dette sikrer, at ingen anden gruppe kan overhale dem i stemmeantal. Og som det allerede er set, ser Fiva ikke ud til at være særligt bekymret over dette.

Her på forummet er Tecnotrees forretning blevet kritiseret. Som iværksætter kan jeg sige, at en hovedejer ikke forsøger at rage aktier til sig i et dårligt selskab. Jeg ville være mere bekymret, hvis hovedejeren solgte.

Magtkonsortiets mareridt ville være, at en eller anden Nieminen fik fat i en ejerandel på 10 % og år efter år krævede minoritetsudbytte (vähemmistöosinko), det vil sige 8 % af egenkapitalen (ca. 8 millioner euro årligt). Det ville jo med de nuværende priser allerede være et udbytteafkast på over 10 % – og selv ved en kurs på 8,62 euro over 5 %. For udbyttesultne investorer ville det i praksis være en slikbutik, og kursen kunne reagere kraftigt opad. Dårligt for magtkonsortiet (eller en kapitalfond), der gerne ville købe flere aktier, godt for alle andre.

70 Synes om

Jeg skrev om Luminos Sun Holding sidste efterår her på forummet (link). Et kig på de Britiske Jomfruøer afslørede, at virksomheden var registreret samme dag og gennem samme mægler som Ayshwarya Syndicate Souharda Credit Co-Op. Sagen ASSCCL blev gennemgået ret omfattende tidligere, men kort fortalt var der tale om et investeringssvindelnummer, der lavede et såkaldt exit-scam, hvor en stor gruppe indere mistede deres penge.

ASSCCL’s varemærker var registreret i Padmas søn, Kartiks, navn. Mange af de domæneadresser, som ASSCCL brugte, var registreret af Kartik. I Dun & Bradstreet-virksomhedsregistret var Kartiks ægtefælle navngivet som direktør for det indiske ASSCCL, og hendes telefonnummer blev også fundet i registreringsoplysningerne for et af domænerne. Samme ægtefælle var også taler ved “bankens” generalforsamling. I Dun & Bradstreet-virksomhedsregistret var adressen angivet som de samme lokaler som blandt andet Tecnovox og Kartiks+Kaustubhas Zehn. For en anden bankrelateret virksomhed registreret i Indien (Finbus), var det første erhvervslokale lejet af Kartik fra Kartiks far (altså Padmas mand).

ASSCCL kørte på Spark-applikationen. Spark-applikationen var licenseret fra Tecnovox (nu Pericius, tidligere Syndicate Tech). Den administrerende direktør for Syndicate Tech var Kartik Ravichander. Samme Spark-applikation endte hos Tecnotree som produktet ”DiWa” i 2019.

I sommeren gennemgik jeg også Ravichander-familiens ejendomme i Dubai baseret på oplysninger fra lokale ejendomsregistre. Både Padma og sønnen havde foretaget enorme ejendomshandler i Dubai sammen og hver for sig.

Der er efter min mening grund til at spørge, hvordan Padma f.eks. har fået penge til både de enorme Tecnotree-opkøb og ejendomshandlerne i Dubai. Og hvordan er sønnen blevet rig?

Pericius og forudbetalingen på 2 millioner euro til dem behøver vi næppe at gennemgå igen.

Ved at tilrage sig aktier får man også stemmeret. Som du konstaterede indledningsvist, så ejede denne duo ~50,5 % af aktierne, da Fitzroy og Luminos dukkede op i billedet. Padma havde på det tidspunkt kun en nominel ejerandel på 0,11 % i eget navn.

Luminos har gennem årene skaffet ~17 millioner euro i kontanter ved at sælge Tecnotree-aktier. Samtidig har Padma købt store partier aktier fra Fitzroy. I øjeblikket ejer denne trio godt 38 % af selskabet. Efter VKK-konverteringer (konvertible gældsbreve) ejer de igen mere, men næppe mere end 29,99 % per navn denne gang heller :slight_smile:

I det efterårsindlæg, jeg linkede til, gennemgik jeg Luminos’ salg og køb. F.eks. i 2022 solgte Luminos groft anslået papirer for i alt 6,7 millioner euro og var nettosælger hele året rundt med undtagelse af en enkelt måned. Luminos skiftede til købssiden i maj 2022, og kort tid efter, den 3. juni, blev der offentliggjort en meddelelse om Padmas plan om at købe 15 millioner TT-aktier fra Fitzroy. Flot timing.

Luminos fik også købelyst godt et år senere, da Wilenius-sagen dukkede op. De købte vist papirer for ~750.000 euro fra Wilenius og blev også nævnt som en del af det investorkonsortium, der ønskede at overtage de Wilenius-VKK’er, som i sidste ende gik til Fitzroy.

Tecnotrees såkaldte kerneforretning har jeg i hvert fald ikke selv kritiseret på noget tidspunkt. De annoncerede aftaler for Moments, som ledes af Padmas datter, har derimod været meget mærkelige. Derudover har den førnævnte DiWa-wallet været under lup, som blev erhvervet i 2019 fra en virksomhed ledet af Padmas søn.

Jeg gennemgik tidligere de annoncerede Moments- og DiWa-aftaler i disse indlæg (link1 & link2). Der var blandt andet en aftale indgået med en person, der tidligere optrådte som Nigerias præsident, og efter et par sponsorater et projekt med Dubai Sports Council, hvor slutproduktet, der så bekendt ud, vist aldrig engang blev taget i brug.

Jeg synes, det er meget mærkeligt, at dette Moments desuden har skullet udskilles som sit eget datterselskab i Dubai (Tecnotree Moments Software House L.L.C), som ifølge registeroplysningerne også havde sin egen adresse/lokaler.

tecnotree-konsernirakenne

Tidligere, da der var tale om ejerandele og bl.a. udbyttebetaling, blev der foretaget ændringer i firmaet i form af udskiftning af bl.a. økonomidirektør og revisor, efter at Fitzroy og Luminos blev ejere af TT.

Jeg præsenterede valget af revisor for de indiske datterselskaber (den nuværende CFO er også nævnt) i dette indlæg (link). Samme firmas tjenester blev tidligere benyttet af bl.a. ASSCCL og Ravichander-familiens familievirksomhed i Indien. Selvfølgelig også Pericius :slight_smile:

KPMG, der tidligere fungerede som revisor for Tecnotree Oyj, blev skiftet ud med Tietotili Audit Oy og Urpo Salo. Det blev tidligere nævnt, at kun Afarak af de finske børsnoterede selskaber har truffet det samme valg.

Jeg husker ikke, om disse afgørelser fra PRH’s revisionsnævn (Patent- og registerstyrelsen) har været linket tidligere i tråden, men Urpo Salos ageren i netop revisionerne af Tecnotree Oyj er blevet behandlet i nævnet for regnskabsårene 2019, 2020 og 2021:

47 Synes om