Talenom - Mere effektiv med automatiserede processer

Denne video var også som skabt til mig. Tak, drenge!

2 Synes om

{“content”:“Spørgsmål til @Juha_Kinnunen eller enhver, der kan svare.\n\nDer er budgetteret med en bruttoinvestering på 20 millioner for 2019, hvilket er markant højere end sidste år og de kommende år. Er dette afsat til opkøbet i Sverige, eller hvad handler det om?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Godt spørgsmål og observation @greenhornet.

Det tal øges af IFRS 16-ændringen, som hæver anlægsaktiverne i balancen med 8,2 mio. EUR. Dette er ikke en egentlig investering, men en regnskabsteknisk postering. Den påvirker heller ikke pengestrømmene, hvilket er grunden til, at den burde justeres ud af pengestrømmene. Tak for observationen, jeg skal huske at inkludere justeringen i den næste opdatering. Det påvirker DCF’en en smule, men jeg understreger, at det ikke betyder en ændring i kursmålet (dette styres af indtjeningsmultiplerne).

På side 22 i den omfattende rapport finder du en oversigt over virkningerne af IFRS 16-ændringen, hvis du ønsker yderligere information. I praksis roder det især med balancen, mens resultateffekten er relativt neutral. Afskrivningerne stiger dog, når lejemål flyttes dertil. Lidt af en hovedpine for analytikere :expressionless:

4 Synes om

Budskabet fra gårsdagens generalforsamling var meget stærkt! Kun 57 aktionærer var til stede. Det nye forretningsområde er faktura-kreditering, som allerede er på titals millioner. Hvorfra skal provisionen så komme? Jeg vidste ikke, at de havde den service.
Der blev sagt, at mange ville blive overraskede over dette firma.. jeg gætter på, at 30 € bliver brudt før maj.

3 Synes om

{“content”:“Det blev også sagt to gange: Der er kun gode stier foran os.. og hver dag er god til at købe aktier.. Jeg troede på det og tilføjede med det samme under mødet og stadig i dag "dyrt"..:)”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Fanden tage mig :cold_face:!
Jeg har holdt så meget af den aktie.
Nu begynder jeg at blive bange :scream::cold_face: :laughing:

6 Synes om

Jeg postede allerede i køb/salg-sektionen, at jeg købte en betydelig ekstra del til 24,4, og dette gjorde Talenom til min største investering ved siden af Nokia, lige foran med en nippel.

Mit barns portefølje har Talenom, og afkastet er allerede 113%, så det kan fortsætte.

Jeg tænkte, at jeg ikke ser en særlig stor sandsynlighed for, at aktiekursen vil falde. Jeg forsøgte faktisk at fordoble en ret stor position under 20 €, men kursen passede ikke helt til købsordren.

1 Synes om

Ex-datoen var i dag den 27. februar, men kursen faldt ikke, den steg endnu mere. Var budskabet fra generalforsamlingen så medrivende?

Mødebudskabet var endnu bedre, end jeg havde forventet. Branchen var “stagneret”, men nu er Talenom ekstremt effektiv, og vi behøver ikke tænke over, hvad vi skal gøre, som det sker i mange andre virksomheder. Væksten og rentabiliteten fortsætter stærkt, og vi har de bedste løsninger på markedet. Recessionen skræmmer os ikke, og stemningen er god. Selv under finanskrisen voksede omsætningen og overskuddet!
Medarbejdernes omstillingsproces til at skabe merværdi i tjenesterne er gået godt. Der er også blevet afholdt kurser. Timeprisen på 190€ for skatterådgivning lyder voldsom i mine ører! En ret god margin…
Konkurrencefordelene er solide.

1 Synes om

I februar var SEB de største sælgere, og Nordnet de største købere (€).

1 Synes om

Talenom falder bare, så jeg er snart nødt til at købe. Bare sælg, så kan jeg blive ejer på et tidspunkt :slight_smile: PE er snart nede på niveau 20 med 2019-prognoserne, hvilket jeg ikke synes er forfærdeligt.

4 Synes om

Det kommer an på hvem man spørger. Benjamin Graham ville ikke røre det med en ildtang. :slight_smile:

1 Synes om

Nå, nu bliver den anden halvdel af overskriften for denne tråd konkret:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/talenom-oyj-laajentaa-toimintaansa-ruotsiin-ostaa-wakers-consulting-abn-osakekannan-ja

Hej Sverige!

6 Synes om

Jeg tilføjede 30 % mere til min position :slight_smile: Lad os se, hvad der sker. Hvis omsætningen vokser med godt 20 %, og P/E er nu omkring 23-24, så vil den næste år være omkring 20, og så i 2021 omkring P/E 16, så vil den føles billig, ikke sandt.

Redigering: Var jeg den første :wink:

3 Synes om

Jeg har også tilføjet. Pressemeddelelsen lugtede af en positiv resultatvarsel, da EBIT-marginen nu forventes at forbedres fra sidste år (tidligere: forbedres en smule), og da Sveriges indvirkning på EBIT-marginen er faldende, tolker jeg det som, at produktionslinjen genererer endnu bedre resultater. Desuden blev jeg endnu mere overbevist om Talenoms vækstmuligheder og konkurrencefordele, da jeg undersøgte Aallon Group.

Den svenske handel er i sig selv en interessant åbning; lad os se, om den letter. Talenom var allerede min klart største investering før tilføjelsen, så jeg følger tæt med.

6 Synes om

Jeg bemærkede også, at det svenske firma udgjorde omkring 14,?? % og Talenom var 17,?? %. Desuden er der en ny omsætningsprognose, men det er selvfølgelig naturligt.

Nu er der åbnet op for 2 vækstlande. Dette bliver godt!

1 Synes om

Mon det så tidligere blev antaget, at et udenlandsk opkøbsmål kunne være mindre rentabelt end det nu opkøbte mål? Hvis vejledningen for driftsresultatet nu er bedre. I så fald er vejledningen bedre for begge? De har været ret optimistiske med hensyn til fordelene ved teknologi.

Prisen var 1 P/S og P/E 7, så det var i det mindste ikke prisen, der ødelagde det.

1 Synes om

Nyt kursmål 32€ :scream::+1:

For Premium-medlemmer:

3 Synes om

Kan nogen fortælle mig, hvad Taleonoms konkurrencefordel er i forhold til Fortnox i Sverige? Fortnox er vokset hurtigere end Taleonom…

3 Synes om