{“content”:“Ledelsen kunne have fået to badeværelser for de samme aktier, hvis de havde beholdt deres position indtil nu… Der var en flygtig bemærkning om signalværdi, der sagde, at der kan være mange forskellige grunde til insidervalg, men bag insiderkøb er der kun og udelukkende tanken om at tjene penge.”,“target_locale”:“da”}
Talenom har et sjældent succesfuldt ICT-projekt Nyt meni ict-hanke nappiin – liiketoiminta tehostui enemmän kuin uskottiin | Tivi
Ah, Talenom
Disse anbefalede priser er altid for en 12-måneders periode. Hvordan ville prisbestemmelsen ske, hvis vi hypotetisk antager, at vækstraten var 15 % årligt i f.eks. 5 år, og rentabiliteten forbedredes en smule fra den nuværende (hvilket den sandsynligvis også vil)?
Er der i øvrigt indregnet noget teknologi-selskabs-tillæg i analytikerens vurdering, hvad nu hvis Talenom begyndte at sælge sin software til andre? Når de nu først får den helt færdig… (eller bliver den nogensinde færdig?)
Ville analytikeren være interesseret i at kommentere?
En virksomhed som Revenio vokser vist nogenlunde samme tempo, men har måske mere overskudsvækst i vente (betragtes patenter hos Revenio som en meget stærkere beskyttelse?)? Pointen er primært, at multiplikatorerne er i en lidt anden klasse hos Revenio. Selvom Revenio nok har penge og Talenom har gæld?
Sådanne overvejelser.
Hvad bevæger Talenom i dag?
Kursen hoppede fra 20,10€
20,90€ med en ret lille volumen, under 400 styk.
Nogle (Instinet Europe Limited og Nordnet som købere) vågnede simpelthen op og tænkte, at det er et godt firma ![]()
Jeg gætter forresten på, at Talenom snart falder ud af Inderes Top-3 listen (men ikke fra min portefølje!).
Det mindede mig om, at hvis der kom et rigtig kraftigt kursdyk, så ville jeg købe mere ![]()
Så var det jo. Nogle gange glemmer man, hvor lille volumen kan være. ![]()
Jeg har overvejet det kommende Q4 lidt og anser det for muligt, at vi endda overskrider den nye resultatprognose. Det ville kun kræve, at tempoet fra de foregående kvartaler fortsatte.
Talenom fortsætter med at levere stærke resultater
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/talenom-oyjn-tilinpaatos-2018-tilintarkastettu-liikevoitto-parani-765-ja-liikevaihto
Jeg tænker altid, hvorfor jeg ikke har flere økonomer![]()
Det får man sjældent billigt ![]()
{“content”:“Jeg har tænkt over det her fra tid til anden og har altid tilføjet meget forsigtigt. Først 11 euro, så tror jeg 15,5, derefter 17,5-17,17. Jeg lagde faktisk en ret stor ordre ved 19 euro for nylig, men det ser ikke ud til, at vi når derhen lige med det samme eller nogensinde?\n\nMen positionen vokser hurtigere end andre, så Talenoms andel i porteføljen plejer stadig at stige, hvilket naturligvis er en meget glædelig ting. Jeg synes, Talenom har været helt fantastisk i et stykke tid.\n\nJeg tog endda en Talenom-salgsmedarbejder med til virksomheden, så jeg kunne lære mere i praksis.”,“target_locale”:“da”}
Konkurrenterne er omkring 10 år bagud med at udnytte teknologi og digitalisering! Det blev sagt sidste sommer på kapitalmarkedsdagen.
Bogholderifirmaer er normalt firmaer med 3-5 ansatte. De bruger mange forskellige programmer til kundeinformation, så små virksomheder spilder tid på at rode med dem… så vejen er åben for vores Talenom!
Jeg servicerer kundevirksomheder ![]()
Jeg ville gerne springe med på vognen, især efter Juha K’s artikel om “skabelse af ejerværdi”… Jeg overvejede det allerede på 17€-niveauet, men syntes tidspunktet var for sent. Bagefter ærgrer jeg mig. Nu har jeg lyst til at hoppe med igen, men det samme psykologiske fænomen plager mig, da “det for en lægmand føles dyrt efter en stigning på flere hundrede procent”. Jeg tænker tilbage på den samme overvejelse, jeg havde med Neste, da kursen var omkring 20€… og derfra er Neste også steget pænt.
Selv efter den seneste virksomhedsopdatering bliver dette stadig rost som et “meget attraktivt langsigtet investeringsmål”. Jeg må lige se, om der findes udsigter til langsigtet værdiansættelse i den omfattende virksomhedsrapport. Det er svært for mig at forestille mig, hvilken værdiansættelse dette kunne have på en 5-årig tidshorisont.
Det er ikke nemt at investere.
Talenom er ikke en vakkelvorn slæde, men et stabilt tog ![]()
Dette tog er først lige kommet godt i gang, og du kan stadig nå at komme med.
Maskinen er smurt, og der er masser af kraft.
Toiletterne virker også … som togtioner.
Turen er behagelig og sikker.
Sporet er åbent, og dette spor er langt.
Små hop og sving kommer der selvfølgelig, men dem behøver man ikke at frygte.
Det er ikke altid nemt at investere. Men i dette tilfælde er det dog lettere end normalt ![]()
I det mindste giver kundefastholdelse og forretningsmæssig nødvendighed en vis sikkerhed.
Det var en utrolig god timing for dette i forhold til min overvejelser i går… ![]()
Jeg tror dog, at den kommer i porteføljen i morgen.
Se den nye omfattende rapport. Jeg må hellere læse den, når jeg får tid.
Jeg indrømmer, at denne sag har haft en tendens til at blive glemt i min portefølje, og jeg har ikke gidet at læse rapporter ord for ord på det seneste, ofte har bare tallene fortalt nok
og jeg har ofte blot stolet på Inderes’ synspunkter i denne sag på det seneste.
Men jeg kunne prøve at fiske lidt ud af den omfattende rapport om, hvordan det generelt går med en branche, der er ramt af forandringer, og hvilke vækstpotentialer virksomheden har? Hvor stort er dette finske markedsområde egentlig? Jeg har ingen større viden om branchen end markedet, så Inderes’ rapport må hellere hjælpe mig lidt. Jeg kunne også tænke lidt over selskabets gæld, hvordan det investerer penge i vækst, og hvilke risici det indebærer, hvis jeg måske kunne få lidt statistik over, hvor vi står, også med hensyn til værdiansættelsen. Det ser ikke for dyrt ud i lyset af multiplikatorerne. Hvorfor skriver jeg altid sådanne romaner her?
Købte du den, Aston? ![]()
Hej,
Ja, jeg har lige investeret, og jeg er meget tilfreds med min beslutning. Man skal dog ikke lade sig rive med af følelserne. Jeg lovede mig selv i min investeringsdagbog, at jeg ville se på denne sag indtil mindst 2020-regnskabet, hvis udviklingen er positiv (selvfølgelig er det meningen at holde den på lang sigt).
@Juha_Kinnunens omfattende gennemgang var som en gave fra himlen i forhold til mine overvejelser. Beslutningen var nu faktisk “nem” takket være den friske og dybdegående information.
Afkastforventningen opfylder mine krav, og branchen er meget defensiv. Dette er nu blevet en af mine kernepositioner i porteføljen, som jeg i øjeblikket har 7 af – nu er jeg tilfreds med den defensive samlede portefølje.