Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA - Svenskt pappers- och massaföretag från Stockholmsbörsen

Välkommen till Inderes-tjänsten Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA!

Företagssidan finns nu i tjänsten: SCA - osake - Inderes

1 gillning

Bolagets Q4’19-webcast även på inderesTV nästa vecka live: Svenska Cellulosa AB Q4'19 30.1.2020 kello 11:00 alkaen - Inderes

@Antti_Viljakainen var enligt mitt minne med i Yle Puhes Pörssipäivä i november och pratade om skogssektorn, där det nämnda företaget intervjuades. Då lät företaget åtminstone värt att undersöka. Här är en länk för intresserade.

Från rubriken för SCA-området: Bolagiserade inte SCA specifikt sin mjukpappersverksamhet (Essity) och bedriver nu verksamhet enbart inom andra pappers- och massaförädlingsområden?

2 gillningar

Jag ändrade rubriken.

2 gillningar

Skulle jag kunna få en jämförelse med Norske Skog också, tack. Du kan välja perspektiven, men det skulle du göra ändå. :wilted_flower:

Ja, här ropar man utan att ta hänsyn till avstånd och tid.

2 gillningar

SCA:s kurs ligger kring 115 kronor. Nordea uppskattar SCA:s skogstillgångar, som täcker över två miljoner hektar, till ett aktievärde på 99 kronor, vilket är cirka 86 % av aktiens värde. Det verkar alltså finnas en viss uppgångspotential för den faktiska verksamheten, även om aktien har klarat sig mycket bättre än genomsnittet i coronastormen. SCA har mycket att förbättra när det gäller avkastning på eget kapital.

Är det något nytt på svenska cellulosasektorn?
Alltså Svenska Cellulosa AB SCA..

SCA Q2/2025 ute och SCA publicerade ganska acceptabla siffror. Jämfört med finska skogsbolag är SCA intressant i den meningen att bolaget helt har upphört med tillverkning av tryckpapper. Dessutom är SCA involverat i SAF-bränslen tillsammans med ST1. Aktiekursen har stampat på stället i åratal, the longer the base..

Företagets värdering ser inte alls dålig ut enligt mig, särskilt om man ger något optionsvärde till biobränsleverksamheten.

2 gillningar

Q1 2026 har kommit ut och med tanke på konjunkturläget kan man bara konstatera att det inte finns mycket att hänga i julgranen.

Förutom en fotnot till en fotnot på sidan 9, kursiveringen i slutet är min egen:

”Januari–mars 2026 jämfört med januari–mars 2025

Omsättningen ökade med 10 % till 662 MSEK (603). Högre försäljningspriser och högre leveransvolymer

hade en positiv inverkan på omsättningen.

EBITDA ökade med 54 % till 206 MSEK (134). EBITDA-marginalen var 31,1 % (22,2).

Ökningen var främst relaterad till högre elpriser, driftsättning av Fasikan och högre

priser inom verksamheten för flytande biodrivmedel.

De kommande kvartalen kommer att bli ganska intressanta när allt möjligt bränsle skaffas fram för att hålla flygplanen i luften.

3 gillningar