Rush Factory -> Sunborn International Oyj

Det virker ret dårligt og underligt, hvis der ifølge rygtet ikke var nogen klar reklame ved hele arrangementet for, at selskabet havde en aktieemission i gang, og at der ikke var nogen marketingbrochurer osv. tilgængelige. Det øger ikke ligefrem tilliden til selskabet. (Jeg vil stadig understrege, at jeg ikke selv var til arrangementet, så mine meninger er baseret på det, jeg har hørt.)

1 Synes om

Hej Joona,

I Kauppalehtis artikel fra 18. september 2018 var analytiker Ari Rajalas estimat baseret på driftsresultatet, ifølge hvilket selskabets markedsværdi var noget højere end børsnoteringens værdiansættelse. Der er selvfølgelig flere metoder til værdiansættelse, både dem baseret på realiserede tal og dem, der tager højde for fremtidige forventninger.

• Mika Metsämäki / Kommerciel Direktør, Rush Factory Oyj

Et lille tip: Ved børsintroduktioner bør du vælge en mere troværdig kilde end Kauppalehti. Blandt investorer anses det for at være et ret upålideligt medie. Ved emissioner ser investorer altid fremad. På grund af manglende værdiansættelsesanalyse og unødvendig hype er jeg ikke med. Undskyld.

3 Synes om

Markedsværdi beregnet ud fra driftsresultatet (EBITDA). Man behøver jo ikke andet til værdiansættelsen.

3 Synes om

Er der en video, eller blev den slet ikke lavet fra begivenheden? :sweat_smile:

3 Synes om

Hej,
Videoen kommer på fredag, beklager forsinkelsen til alle, der venter på videoen. Jeg vil selvfølgelig også give besked her, når videoen er klar til at blive set.

-Mika Metsämäki

4 Synes om

Hej,

Undskyld forsinkelsen med videoen, vi lavede en lille tilføjelse til videoen efter fredagens information om forsalg.

Videoen er nu tilgængelig her:

-Mika Metsämäki / Rush Factory Oyj

6 Synes om

Det var nok ikke et særlig populært tilbud, selvom det lykkedes nogenlunde:

“I det offentlige udbud af børsnoteringen blev der tegnet 135.331 nye aktier i Selskabet, og i institutionelle udbud blev der tegnet 251.500 nye aktier. Alle tegninger i børsnoteringen blev godkendt.”

Der var 750.000 aktier til rådighed, så lidt over halvdelen blev solgt. Der kommer altså kun 1,5 M€ ind, minus omkostningerne ved udbuddet. Mon ikke de kunne have fået de samme penge på andre måder, lidt mere smidigt?

1 Synes om

Hej @Musti

Du har helt ret, det er helt sikkert nemmere at indsamle penge på andre måder. Hvis vores eneste formål havde været at indsamle penge, ville vi have gjort det på andre måder, men en notering medfører også andre fordele, især på længere sigt.

-Mika Metsämäki / Rush Factory

4 Synes om

Hej @Metsamika, vil Rush Factory blive dækket af Inderes? Eller vil Inderes også lave analytikerinterviews med RF?

2 Synes om

Min hurtige vurdering er, at Inderes’ værdiansættelsesvurdering var for lav, og derfor lavede de ingen analyse af virksomheden i forbindelse med udbuddet. Ellers ville Rush Factory vel have udnyttet den mulige Inderes-hype. De vil næppe forsinke kontakten med Inderes, da de også er havnet her :smiley:

4 Synes om

Hej,

Dette er under overvejelse, men der er endnu ikke noget specifikt kendt om opfølgningen.

@g3235286
Tak for vurderingen, men desværre var der ikke bingo denne gang. :wink:

3 Synes om

Disse aktiemarkeder er nogle gange lidt mærkelige. Hvad tænker en investor, der først tegner en aktie for 4 euro og allerede næste dag er villig til at sælge sine aktier med 14% rabat uden nogen nyheder? Eller var det insider-salg?

Redigering:
De ti største aktionærer er blevet offentliggjort. De ejer
2.251.317 ud af 2.353.498 aktier, altså 95,7% af aktiekapitalen.

2 Synes om

{“content”:“Jeg vækker lige tråden til live nu, hvor starten på opfølgningen er offentliggjort! :slight_smile: Bomb bare analytikeren med spørgsmål, hvis du kommer i tanke om noget i forbindelse med undersøgelsen. @Joonas_Korkiakoski \n\nhttps://www.inderes.fi/fi/paasylippu-elamystehtaaseen-houkuttelevan-hintainen",“target_locale”:"da”}

1 Synes om

Du kan også nyde Verneri via TV: Rush Factory sijoituskohteena - Inderes

4 Synes om

{“content”:“Gad vide, om der findes andre virksomheder, der bare er noget i nærheden af det? Virksomheden er stadig ret lille, og risiciene virker virkelig store.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Tillidssag?

3 Synes om

:smiley: Jeg tænkte præcis det samme.

2 Synes om

{“content”:“Det var det sjoveste, jeg har oplevet i et stykke tid. Et ret vildt felt af konkurrenter. :smiley:\n\nSom en der selv dyrker motion, kan jeg på ingen måde se, hvordan COR og Berlin Marathon konkurrerer med hinanden; det er lidt en anden ting at løbe 42 km end 5 km… For ikke at nævne Diamond League i atletik! Eller er tanken, at man enten deltager i et COR-arrangement eller ser Diamond League, eller hvad pokker? \n\nimage”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Hej!

Virksomhedens driftsmodel adskiller sig markant fra en typisk eventproducent (dvs. virksomheden styrer næsten alt selv fra planlægning til produktion og opererer på turnébasis), hvilket betyder, at vi ikke har fundet mange virksomheder, der opererer med en lignende skabelon. Derimod er der et betydeligt antal private virksomheder, der producerer faktiske events globalt, men størstedelen af disse opererer efter vores vurdering med en stærk underleverandørdrevet forretningsmodel og på årsbasis som såkaldte engangsbegivenheder (f.eks. arrangører af musikfestivaler).

Virksomhedens væsentligste risici er relateret til langsigtet kontinuitet, eventers livscyklusrisici samt produktudvikling og tilstrækkeligheden af ressourcer. Manglen på langsigtet kontinuitet er efter vores mening den mest betydningsfulde af disse risici, da virksomheden indtil videre er meget afhængig af Color Obstacle Rush, som langsomt nærmer sig højdepunktet af sin livscyklus, og synligheden for nye koncepter er foreløbig meget begrænset. På årsbasis er synligheden dog rimelig, da virksomheden åbner sit billetsalg i god tid før den faktiske event, hvilket giver et ret godt indblik i årets samlede antal events (f.eks. er billetsalget til Storbritanniens events i 2020 allerede åbnet i august).

1 Synes om