Stora Enso som investeringsobjekt

Som lille skovejer undersøgte jeg for sjov, hvad prisen per hektar for Stora Ensos svenske skove ville være, hvis man købte dem via børsen. Jeg delte groft sagt 1,2 mio. hektar med antallet af aktier på 788 mio. aktier, hvilket betyder, at 650 aktier ville svare til én hektar skov. Prisen til den nuværende kurs ville være omkring 6.730 €. Til sammenligning lavede jeg den samme beregning for SCA, som ejer hele 2,6 mio. hektar skov. 702 SCA-aktier ville svare til en hektar skov, hvilket til den nuværende kurs ville være 32.508 kr., eller 3.023 €.

Selvom man ved at købe SCA-aktier ville få en billigere hektar skov, skal man tage højde for skovenes beliggenhed. Storas skove ligger i det for skovbrug mest gunstige område i Sverige nord for Karlstad og syd for Sundsvall, med den største koncentration i Värmland.
SCA’s skove ligger derimod relativt langt mod nord: Den største koncentration er i Jämtland, men de nordligste parceller i Lapland ligger på højde med Kolari i Finland. https://tradevenue.se/@aktiepappa/var-ager-de-svenska-skogsbolagen-sin-skog-1613

Sammenlignet med de finske skovpriser er begge disse relativt billige, når man tager i betragtning, at man oveni får den industrielle forretning og vindmølleparker.

Det er bare skattesiden, der bekymrer mig, da jeg slet ikke kender til den svenske skovbeskatning. Der betales sandsynligvis en form for skat af salg af træ i Sverige. Forestil dig så, at overskuddet blev udbetalt som udbytte til ejerne af et nyt skovselskab, hvorved der også skulle betales kapitalindkomstskat af udbyttet. Det vil sige i værste fald en dobbelt beskatning af kapitalindkomst, hvis alt blev udbetalt som udbytte.

2 Synes om