Gad vide, hvad Finanstilsynets reaktion ville være, hvis man satte værdipapirer til salg via for eksempel Tori? Mon vilkårene for Toridiili også gælder for værdipapirhandel?
Man må købe og sælge sin egen ejendom, præcis som man vil. Hvis en aktie ikke er børsnoteret, gælder reguleringen for værdipapirhandel heller ikke. På den anden side skal der betales overdragelsesafgift – dette er, så vidt jeg forstår, også en stor årsag til, at en forretningsmodel som Privanets ikke fungerer. Hvis et ”formidlingsgebyr” på 3 % går til skattevæsenet, skal mægleren lægge sine egne salærer oveni, hvilket hurtigt hæver priserne så meget, at det ikke giver mening for kunderne.
Overdragelsesafgiften er 1,5 %, men i Springvest-aktier er der altid en indløsningsklausul, hvilket er grunden til, at der ikke handles; hvorfor købe, når nogen indløser dem, hvis handlen er god?
Ja, 1,5 % pr. handel. Det vil sige, at forskellen mellem aktiens salgs- og købspris skal være mindst 3 % for at give overskud, da der betales overdragelsesafgift både ved køb og i sidste ende ved afhændelse af aktien.
Overdragelsesafgiften betales udelukkende af køberen, og hvis aktierne er erhvervet gennem en aktieudstedelse, skal der ikke betales afgift, eller hvis handelsværdien er under 660 €.
Gennem aktieemissioner, det er rigtigt, er der ingen overdragelsesafgift (VSV) ved nyemissioner.
I stedet ønskede Privanet, så vidt jeg husker, ikke at bringe køber og sælger i direkte kontakt med hinanden (f.eks. som parter i en købsaftale), så de lod aktierne gå gennem deres egen balance. Dette betyder, at overdragelsesafgiften blev betalt to gange ved hver formidling.
En anden mulighed ville være at fungere som formidler af ordrer i unoterede aktier, bringe parterne i handlen sammen og håndtere underskrivelsen af aftalen mellem dem. Her ville parterne dog få hinandens navne at vide, hvilket ikke alle er villige til af forståelige grunde. Derfor bliver brugen af egen balance let aktuel.
Her er Kassus kommentarer forud for, at Springvest offentliggør sit H2-resultat på onsdag ![]()
Springvest offentliggør sit H2-resultat onsdag den 11.2. Vi forventer, at resultatet er faldet i forhold til sammenligningsperioden i takt med den rejste kapital. Vi har ikke foretaget ændringer i vores prognoser, så vi gentager vores kursmål på 9,5 euro. På grund af den markant faldende aktiekurs hæver vi dog vores anbefaling til reducer (tidl. sælg).
Kasper interviewede Springvests administrerende direktør Aki Soudunsaari og økonomidirektør Juuso Viitanen i forbindelse med Q4 ![]()
Emner:
00:00 Introduktion
00:11 Nyt om halvåret
01:55 Vækst i mængden af vækstfinansiering
03:50 Adgang til finansiering
14:11 Ejerandele
17:21 HT Growth partners
21:23 År 2026
Kasper har udarbejdet en ny selskabsrapport om Springvest efter H2. ![]()
Springvests afslutning på året var med hensyn til den rejste kapital rimelig god, og udsigterne for vækstfinansiering er forblevet mindst acceptable. Luften fra den begejstring, der herskede omkring Donut Lab, er derimod i vid udstrækning taget ud af aktiekursen, så vi ser den nuværende værdiansættelse som ganske neutral i forhold til summen af delene. Vi gentager derfor vores kursmål på 9,5 euro samt ‘reducer’-anbefalingen.
Jeg tjekkede Donut Labs aktionærliste for nylig.
| SPRINGVEST OY 1596 0,3617579% |
|---|
Ejerandelen er lille og den falder kun…
Springvests hjemmeside er ikke tilstrækkelig til Desentums udbud. De gik ned allerede i går på grund af de første 3 mio. €, blev fyldt eller lignende. Nu 4 mio. € i investeringer på 4 min., og man kan ikke komme ordentligt ind. Fuldt tegnet på under 8 min. Der var virkelig efterspørgsel. Selv røg jeg bare i køen.
Endnu en runde på over 7 mio. € her i starten af året![]()
Det ser ikke ud til, at flyvende missiler, den orange mands eskapader eller generel usikkerhed på finansmarkederne hæmmer Springvests salg. Stærk præstation at rejse 8 mio. € til et medicinaludviklingsselskab på få minutter. Der er allerede hentet så meget kapital til det pågældende Desentum, at det ville være mere relevant at overveje dets exit-potentiale end realismen i donut-batteriet ![]()
Virksomheden har vist sig at være ret defensiv i de seneste år, når alt kommer til alt. Velvalgte emissioner bliver fuldtegnet, der skabes et operationelt resultat, og porteføljen af vækstvirksomheder vokser og vokser.
Der var efterspørgsel nu. Selv kom jeg kun i køen.
Fra CEO Akis LinkedIn-opslag: Finansieringsrunden var rekordhurtig, og det var fantastisk at se den enorme interesse, den har vakt hos vores investorkunder. Hundredvis af investorer endte i køen, og ventelisten vokser hele tiden. Vi undersøger i øjeblikket, om vi stadig kan arrangere en investeringsmulighed i virksomheden for dem.
Altså kan runden stadig vokse, og dem i køen komme med.
Her er CEO Aki Soudunsaares præsentation på Springvests generalforsamling ![]()
Sijoituskästi har lavet en 2,5 minutters video om Springvest ![]()