Speqta - Aftalemageren

Redeye kommenterede resultatet, og en case-opdatering er på vej:

5 Synes om

Tak for åbningen og @Helel for en flot virksomhedspræsentation. Jeg tog en lille position i dag, og vi får se, hvad der sker. Det virker som om, bots også manipulerer kursen her, så det er klogt at være tålmodig. Q1 forventes at være svagt, men derefter håber man, at markederne vil komme sig. Der er helt sikkert tid til at komme med senere, hvis man ønsker det.

3 Synes om

Investorerne indså åbenbart potentialet :smiley: @5,20 SEK

Er der nogen information på vej? Den er vildt overgearet

Okay, gassen var i bund. Den er let at køre for stærkt med, da den er så lavgearet :exploding_head:

Redeye Q4 kommentarer:

Målprisstigninger forventes.

Det er allerede gamle nyheder. Måske er hævningen af kursmålene blevet lækket?

Investering er alligevel underligt. Igen ville der blive tilbudt hurtige gevinster ved at holde i et par dage, selvom kursen har ligget stille i lang tid. :smiley:

Man kan vel kun konstatere, at der er super kloge folk hos Inderes.

Mon ikke det ville være godt at sidde med nu i 2021, og så i slutningen af året begynder der forhåbentlig allerede at vise sig gode resultater.

2 Synes om

Jeg vil lige give en lille kommentar her om Speqtas opgang, som jeg privat sendte til Eka. Her kommenterer man nu på dagsændringer, og dette er dog relevant for diskussionen. :smiley:

Den nuværende stigning kan ses fra perspektivet af et gennembrud af den langsigtede trend, hvilket betyder, at dette udbrud teknisk set er meget stærkt. Jeg bemærkede denne mulighed, da jeg foretog købet.

Speqta har dog ofte været sådan, at den kan stige hurtigt, men så falde lige så hurtigt tilbage igen. Det er sket i løbet af året, at hvis den forsøger at stige, bliver den banket ned. Det er godt at vide, at den kan flyde rundt på omkring 6 SEK i en dag eller to uden større problemer og så pludselig være nede på lige over 4 SEK igen.

Historisk set har det været en god idé at sælge ved en sådan spids, dog ikke altid med det samme. (10.40)

Jeg opdaterer her (10.52), at Speqta nu er på 5 SEK og derunder igen. Der var ingen egentlig drivkraft for dette udover udbruddet, og man kunne have kommet med for under 5, hvis man virkelig havde ønsket det.

TLDR: Dagens ændring bør ikke tillægges nogen betydning i forhold til casens fundamentale forhold. Her kan det altså have en betydelig vægt, at man i går for første gang i lang tid lukkede over 200 EMA, men historisk set har man ikke kunnet tolke en langsigtet trend ud fra det. Historisk set har mange brændt nallerne på Speqta ved at FOMO’e disse daglige toppe.

4 Synes om

Jeg ser et godt kortsigtet potentiale her, da Redeyes opdatering kan give kursen et løft. Med så tynde marginer kan opdateringen forårsage en meget voldsom bevægelse i kursen.

I øjeblikket understøttes kursen stærkt af dens lave indtjeningsbaserede værdiansættelse og Bidbrain, som forventes at starte i begyndelsen af 2021, og hvis markedspotentiale, hvis det lykkes (kan ende med at fejle), er virkelig enormt. Efter min mening er forholdet mellem afkast og risiko perfekt asymmetrisk og er velegnet til min handelsstrategi, men hvis Bidbrain lykkes, kunne jeg holde denne i porteføljen længere.

Finansinstitutionens resultat styrkes af den nuværende låneforordning i Finland, og dette ser ud til at fortsætte mindst indtil efteråret 2021.

2 Synes om

Nu har det nogle gange pænt rørt 200MA på ugegrafen, og efter de seneste par gange har der været et par ugers lille fald som resultat. Fortiden er ingen garanti for fremtiden, men men..

1 Synes om

Det føles, som om grænserne altid tager slut her, et ret købspres i baggrunden og en meget stabil stigning i løbet af dagen. Er Speqta blevet diskuteret mere bredt på et udenlandsk forum?

Edit: Diskussion på Avanza-forummet: Placera Forum

1 Synes om
4 Synes om

Jeg tog en lille position i virksomheden fredag. Jeg har nok tro på fremtiden til den nuværende værdiansættelse.

1 Synes om
1 Synes om

Hvilke tanker har andre om Q1-resultatet? Q1 EBITDA 7,6 mio. SEK, hvor Redeye forventede 4,3 mio. SEK, så der var en klar overskridelse. Omsætningen var 42,8 mio. SEK, hvilket var noget under forventningerne (Redeye 43,4 mio. SEK).

Markedsreaktionen er i hvert fald dræbende med -17% lige nu, men jeg synes, at tallene er helt OK, og selskabet er også i øjeblikket prissat ret moderat.

3 Synes om

Vil du venligst uddybe, hvad “moderat prissat” betyder for dig her?

Jeg har min egen mening om værdiansættelsen, og jeg betragter ikke nødvendigvis reaktionen som forkert. Speqta er ganske rigtigt ikke særlig dyr, men den har heller ikke nogen særlige drivkræfter til at stige højt endnu.

Det, der sker nu, er, at C&C-fundamentet bærer en (lav) værdiansættelse, men vingerne mangler. Det skal huskes, at dette er ret dyrt (eller var) målt på en justeret indtjeningsbasis og ser kun billigt ud på grund af de regnskabsmæssige gevinster, der opstod, fordi den yderligere købspris ikke blev betalt i sidste års Q2, var det ikke?

2 Synes om

Speqtans Q3-rapport og webcast den 11. november. Det bliver interessant at se, hvordan bidbrain er fremskredet. I august-præsentationen havde de kun inkluderet en håndfuld kunder, da tjenesten var i opstartsfasen.

Drivkraften for bidbrain er Googles meddelelse om at blokere tredjeparts-cookies inden udgangen af dette år. Der er dog mange konkurrenter.

Speqta AB (publ) (“Speqta”) har indgået en aftale med Nordic Capital-ejede Sambla Group AB (“Sambla”) om at sælge den førende låneformidler i Finland, Eone Oy (“Rahalaitos”), for cirka 48,4 millioner EUR (45,5 millioner EUR kontantfrit)

Speqta erhvervede Rahalaitos i januar 2020 og betalte en købspris på 23,5 millioner EUR.

Med kontanter og kortsigtet gæld på næsten 300 millioner SEK og ingen rentebærende gæld har vi flere spændende strategiske muligheder foran os. Derfor indleder vi en strategisk gennemgang af vores forretning.

Ret vildt, en fortjeneste på 218 mio. SEK på denne handel på et år, når Speqtas markedsværdi efter disse dages stigninger stadig kun er 323 mio. SEK. Læg dertil CEO’ens kommentarer, og jeg ville tro, at Speqta også ville sælge de øvrige C&C-dele og derefter fuldt ud fokusere på BidBrain og AdTech.

3 Synes om