Sociale medier og forskellige platforme i investeringsbeslutninger

Sociale medier er stærkt til stede i vores hverdag, og næsten alle os bruger en platform dagligt eller i det mindste ugentligt.
Har I bemærket, at sociale medier eller for eksempel Inderes’ diskussionsforum har givet jer inspiration eller endda konkret påvirket jeres investeringsbeslutninger?
Hvor betydningsfuld anser I sociale mediers rolle i nutidens investering – er det mere til gavn eller skade?

Lad os starte en saglig og åben diskussion om, hvordan forskellige platforme, sociale mediekanaler og diskussionsfora former vores tænkning som investorer.

Jeg selv fandt vej til Inderes’ forum i forbindelse med Bilots børsnotering i starten af 2020, da det føltes som om, der var bedst diskussion om emnet her.

Jeg kan ærligt sige, at jeg ville være en helt anden investor i dag (dvs. jeg ville kun månedligt investere i et indeks), hvis jeg ikke var havnet på dette forum. Forummet har givet utrolig meget, og her findes der utroligt dygtige folk, som deler deres viden og ekspertise gratis med andre. Jeg har lært meget nyt gennem dette, jeg kan dog ikke sige, hvor godt det afspejles sammenlignet med passiv indeksopsparing.

Jeg har dog sagt det før, at efterhånden som antallet af brugere på Inderes voksede, begyndte det at blive stadig tungere at følge forummet, da indlæg og diskussioner kom i et konstant hurtigere tempo. Som følge heraf reducerede jeg min egen aktivitet, da der ikke længere var tid ud over det øvrige liv til at holde sig “opdateret” på forummet. Dette viste sig mest i, at jeg skar ned på antallet af fulgte diskussioner og mere blev en læser end en debattør.

Sociale mediers rolle i moderne investering er enorm, og jeg håber, at dens samlede indvirkning er positiv. Sikkert er det, at med sociale medier er folks overdrivelser både opad og nedad vokset.

2 Synes om

Jeg er ved at skrive mit speciale om sociale mediers indflydelse på Generation Z’s investeringsbeslutninger. Jeg undersøger især, hvordan sociale mediekanaler, influencere og sociale mediefænomener påvirker investeringsadfærden hos personer under 30 år.

Hvis du er mellem 18 og 30 år, ville det være fantastisk, hvis du ville bruge et øjeblik på at besvare spørgeskemaet. Spørgeskemaet er fuldstændig anonymt, og det tager kun et par minutter at svare. Du kan besvare spørgeskemaet mellem den 10. april og den 17. april.
Du finder spørgeskemaet via linket herunder:

Om sociale mediers indflydelse på Generation Z’s investeringsbeslutninger

1 Synes om

Dette forum, io-tech bbs og YouTube er de bedste kilder til investering. Facebooks investorgruppe var en ubehagelig oplevelse. Investeringsidéer til aktier får jeg især fra Investing og Morningstar-siderne.

1 Synes om

Jeg ved ikke, om YouTube og Spotify og lignende podcast-indhold egentlig regnes som sociale medier, men for mig er beslutningerne om at investere i fonde delvist baseret på interviews og andre udmeldinger fra repræsentanter for disse fonde.

F.eks. PYN elite begyndte at interessere mig, da jeg havde lyttet til Petri Deryngs interviews i Inderespod og senere i andre interviews.

På samme måde ville jeg næppe have investeret i Proprius Partners’ fonde, hvis jeg ikke gennem årene havde lyttet til Heikkilä & Vilens snak og senere Olli Viitikos interviews.

Jeg kan også rigtig godt lide Sifters indhold, og jeg anser det slet ikke for umuligt, at jeg ville investere i det i fremtiden. Her er altså både Sifters eget indhold og interviews i Karon grill, hos Inderes m.m.

Når man lytter til interviews, føler man, at man bedre kommer “ind i hovedet” på porteføljeforvalterne end blot ved at læse investorbreve. Man opdager ret hurtigt, om indholdet resonerer med ens egen tankegang. Selvfølgelig er det eneste investeringsbeslutningskriterium ikke “porteføljeforvalteren virker som en god fyr”, men jeg ville have svært ved at forestille mig at give mine penge til en person, hvis stemme jeg aldrig engang har hørt.

Det lyder måske dumt, men sådan er det i hvert fald for mig.

Hvad angår sociale medier, følger jeg primært Inderes’ fora, men jeg har nu lært, at jeg ikke længere lader selv gode indlæg påvirke mine investeringsbeslutninger. På længere sigt er jeg sikker på, at det ville påvirke mine afkastforventninger negativt på grund af volatiliteten.

Fabo, Kauppalehti og Shareville er for det meste sådant skidt, at jeg holder mig langt væk.

4 Synes om

Ja, det har jeg tænkt en del over. Jeg er selv 23 år gammel og lægger mærke til, at sociale medier – især TikTok og YouTube – nogle gange påvirker for meget, hvordan man forholder sig til investering. Algoritmerne viser hele tiden klip om, hvordan nogen har “tjent millioner på aktier” eller har fået “passiv indkomst som 20-årig”, og selvom man ved, at det ikke er så simpelt, så påvirker det ens tankegang. Jeg tjekker Inderes’ forum næsten dagligt, og der kan diskussionerne nogle gange give gode perspektiver eller vække tanker, men nogle gange bliver det måske lidt for spekulativt. På sociale medier er der altså et stort potentiale for læring og vidensdeling, men der er også en risiko for at blive revet med af hypen eller sammenligne sine egne resultater for meget med andres. Så det er nyttigt, ja, så længe man forbliver kritisk og kan filtrere, hvad der er virkelig relevant for ens egen strategi.

2 Synes om

Nogle gange føles det som om, at algoritmerne fodrer præcis det indhold, som enten får én til at blive for begejstret eller til at sætte spørgsmålstegn ved ens egen måde at gøre tingene på. Jeg bemærker også, at selvom man har en klar plan, begynder man let at tænke, når man ser visse videoer eller diskussioner, om man så alligevel skulle “gøre noget smartere” eller hurtigere. Måske er det netop derfor, det er vigtigt at holde sin egen strategi klar for øje og forholde sig til alt indhold lidt som gennem et filter.

1 Synes om