Det måste ju meddelas. Tidpunkten är bara enligt min mening sådan att den kan tolkas på det sätt jag nämnde.
De ska ju anmälas när de kommer. Precis som det skulle ha anmälts om kursen till exempel hade varit 150 SEK.
Hmm, på ett sätt intressant kursrörelse. Jag förstår att aktien droppas på grund av ett svagt resultat. Men en så här drastisk reaktion hade jag inte väntat mig. Det känns som att aktiens nuvarande prisutveckling prissätter in en hel del elände, och visst, småspararna straffar bolaget om förväntningarna var uppe i taket. Imo, jag ser det som att kassaflödena bara flyttas längre in i framtiden, och dessa kassaflöden som är osäkra bland annat på grund av orsaker oberoende av bolaget diskonteras stenhårt. Men enligt mig för hårt, och om inte ledningen ställer till det mer, t.ex. måste uppköpen av startups upphöra.
Skulle någon som har följt aktien längre kunna berätta varför det blev en köprusch av retail-kunder i aktien i maj? Det framgår av den här grafen:
Mellan den 13.5 och 2.6 ökade antalet ägare på Nordnet med jämnt 2 000 st. Om man snabbt tolkar grafen är det lätt att förstå orsakerna bakom gårdagens nedgång när man kombinerar den med Redeyes överdrivet optimistiska förväntningar. Lite brutalt sagt blåste småspararna upp en ballong som sprack igår.
Enligt min mening är en sådan utveckling bara möjlig i sådana här ”korvmojar” [övers. anm.: mindre, spekulativa bolag] som saknar ordentlig analystäckning.
Edit:
Baserat på grafen ovan var det inte småspararna som straffade, utan de köpte mer.
Om jag minns rätt kunde det bero på att Jukka Lepikkö tog upp aktien i ett avsnitt av Trader’s Club. Den togs upp i avsnittet i förväg eftersom konkurrenten Seeing Machines rapporterade starka tillväxtsiffror och på grund av EU-reglering måste lösningar som dessa företag erbjuder tas in i nya fordon.
E: Jag minns nog rätt. Det är kanske inte den enda orsaken, men detta ligger väl åtminstone i bakgrunden. Lepikös omnämnande var förvisso bra då och resultatet föll marknaden väl i smaken, som det syns på grafen.
Visst var SEYE ganska het stonx på X (Twitter) där under våren också, det blev väl helt enkelt en så där allmän hajpaktie (pöhinäosake) när det började komma så påtagligt nära att den EU-lagen trädde i kraft.
Jag har försökt att minska ner på blankade aktier i portföljen den senaste tiden. Den här sålde jag inte när den låg på +40 % i portföljen, jag tänkte att den skulle ge ett visst skydd mot förluster, och det spelade nog in att Lepikkö också haussade den, han har ju ett utmärkt track record. Nå, nu ligger den på -4 % i portföljen. I hårt blankade aktier blir nedgångarna så enorma, direkt -20 % på en liten nyhet, och rejält mycket mer vid större nyheter. Det är alltid ett enormt jobb att sedan försöka ta igen en stor förlust med vinnande affärer, jag rensar nog bort alla resterande blankade innehav ur portföljen på en gång.
Det är nog onödigt att vara alltför rädd för blankarna, men det är förstås värt att fundera på varför de är blankade. Blankningarna måste ju också köpas tillbaka någon gång, vilket ofta pressar upp kursen.
De såg för övrigt ut att ha gett gårdagens nedgång en hel del fart:
Citadel och Qube utökar blankningen i Smart Eye
idag kl. 15.19 ∙ Finwire Smallcap
Citadel Securities (Europe) och Qube Research & Technologies har utökat sina blankningspositioner i teknikbolaget Smart Eye.
Qube Research & Technologies har ökat sin position med 1,00 procentenheter till 2,56 procent av kapitalet, motsvarande 1 002 302 aktier. Citadel Securities (Europe) har samtidigt ökat sin position till 0,79 procent av kapitalet, motsvarande 309 304 aktier. Citadels föregående position var under 0,5 procent.
Båda positionerna är daterade den 26 augusti, enligt Finansinspektionens blankningsregister.
Den totala blankningen i Smart Eye uppgår till 5,99 procent av kapitalet.
Jag förstår till fullo punasilmäs frustration och delar i pitkät (stora drag) samma känsla. Jag hade själv uppskattat Smart Eyes marknadsandel i Europa till att vara tydligt lägre än bolagets nuvarande uppskattningar baserat enbart på design wins. Även under Redeyes resultatsamtal under tidigare kvartal verkade det som att analytikerna upprepade gånger ville försäkra sig från bolaget om att marknadsandelarna i bilar som säljs i Europa verkligen skulle överstiga 40 procent när regleringen träder i kraft. Smart Eye försäkrade att detta var fallet, och åtminstone jag och uppenbarligen även Redeye fick oss att tro på det.
Nu när de faktiska leveransvolymerna kan ses, konstateras det lugnt att allt har fortskridit enligt planerna, även om den utveckling som kommunicerats till investerarna i många avseenden inte har förverkligats på det sätt som förväntats. Det positiva är dock att marknadsandelen verkar förbättras gradvis i takt med att DMS-marknaden i övriga världen växer, och tillväxt sker ständigt.
Ett bra exempel på detta är den nyligen lanserade nya Hyundai Tucson, världens sjunde mest sålda bilmodell. DMS erbjuds i den på ett betydligt bredare sätt än i den föregående generationen. Vid årsskiftet kommer även systermodellen Kia Sportages nya version ut på marknaden. Sportage är världens tionde mest sålda bilmodell, och jag förväntar mig att Smart Eyes system även i den blir vanligare på fler marknader än tidigare.
Under Q4 kommer dessutom nya generationens GMC Sierra och Chevrolet Silverado ut på marknaden. I dessa ersätter Smart Eye Seeing Machines, och effekten på leveransvolymerna är betydande: det handlar om över 50 000 extra leveranser per kvartal. Jag hade önskat att de europeiska leveransvolymerna redan i detta skede skulle ligga på en så hög nivå att effekten av dessa modeller enbart skulle vara marginaluell. Tyvärr ser det ut som att de fortfarande är en mycket betydande tillväxtdrivare.
Toyota har fått mycket uppmärksamhet på grund av de modeller som kommer i produktion nästa år. Det är dock värt att komma ihåg att Smart Eyes design win gäller de två första modellerna baserade på Toyota-koncernens nya SDV-plattform. Toyota har ännu inte offentliggjort dessa bilar. Det har florerat rykten om bland annat en elektrisk Land Cruiser samt en stor elektrisk Lexus-sedan, det vill säga att det åtminstone i detta skede inte nödvändigtvis handlar om modellerna med de allra största volymerna. Å andra sidan har det även spekulerats om flera modeller med större försäljningsvolymer.
Regleringens fortskridande i resten av världen stöder tillväxten på DMS-marknaden, men takten är på många håll långsammare än vad många investerare har hoppats på. I Kina är utvecklingen snabbast: från och med 2027 krävs DMS för nya typgodkännanden som innehåller L2-nivåns ADAS-system, och i början av 2028 utvidgas kravet till att omfatta alla fordon på L2-nivå.
I Storbritannien har man i sin tur förberett ett lagförslag där en reglering liknande GSR2 skulle träda i kraft ungefär ett år efter att lagen har godkänts när det gäller nya typgodkännanden och två år senare för alla nya bilar. I Japan blir DMS obligatoriskt för nya modeller år 2031 och för alla nya bilar år 2033. I Sydkorea verkar regleringen tills vidare främst gälla L2-nivåns (red anm: bör vara L3) ADAS-system och mer avancerade lösningar, även om DMS redan är ganska utbrett i nya bilmodeller.
Sammantaget är bilden tvådelad. Kina avancerar mycket snabbt, men resten av världen betydligt långsammare. Detta innebär att Smart Eyes tillväxtsaga under de kommande åren fortfarande kommer att luta sig mer mot lanseringen av nya bilmodeller i produktion och den gradvisa ökningen av marknadsandelar än mot den omedelbara efterfrågetopp som regleringen skapar.
Det var meningen att jag också skulle skriva om samma sak efter att ha läst den bloggen. Smart Eyes avskrivningar på goodwill under Q2 var 27,9 MSEK och utan dessa avskrivningar hade rörelseresultatet (EBIT) redan varit 7,4 MSEK på plussidan.
Övergången till IFRS-redovisning är förstås helt teknisk och påverkar inte kassaflödet på något sätt. Allmänheten följer dock i huvudsak bolagens rapporterade siffror utan att kontrollera vad de består av. I samband med IFRS-övergången finns det förstås en möjlighet till nedskrivning av goodwill, och jag försöker inte ens spekulera i sannolikheten för det.
Personligen tror jag inte, med den nuvarande informationen om bolaget, att det kommer att behövas eget kapital-finansiering innan kassaflödet vänder till positivt, i alla fall inte i form av en nyemission för allmänheten. En liten riktad emission på cirka 100 MSEK skulle fortfarande vara möjlig, men inte ens det skulle rasera aktiekursen med det nuvarande börsvärdet (market cap).
Ledningen där pratade ju också om att AIS-, NRE- och BR-intäkterna kommer att växa till nästa kvartal, fler bilmodeller går i produktion och på grund av försenade betalningar från Q1 kommer även de att intäktsföras där.\nMycket intressant varför incitamentsprogrammet (incentive program) togs upp som en motvind (headwind), är det verkligen så stort att man trots allt detta fortfarande skulle vara kassaflödesnegativa, eller är man bara försiktiga i uttalandena.\nNär den värsta besvikelsen har lagt sig ser siffrorna ändå ganska lovande ut för egen del.\nEdit
Själv har jag inte tittat/lyssnat på den där resultatinformationen, men det borde jag nog göra. Jag har dock följt kommentarerna kring den och det verkar som att saker som påverkar kassaflödet och saker som påverkar resultatet blandas friskt där.
Enkelt uttryckt och enligt min uppfattning har omsättningen för Q1 redan intäktsförts, men betalningen för den kommer till viss del in i kassan under Q3. På samma sätt finns det sociala avgifter relaterade till aktieincitamentsprogram som betalas under Q3, men dessa har redan bokförts som kostnader och påverkar enbart kassaflödet, inte resultaträkningen.
Här kommer några grundläggande frågor, det kan hända att svaret redan finns bland de tidigare 5013 inläggen, ursäkta om det blir för enkla frågor, jag har inte följt detta lika noga men de stora kursrörelserna vänder förstås blickarna hit.
- Det har förbli(vut) oklart för mig om SM och SE även levererar kamerorna och den infraröda (“infra”) infrastrukturen, eller om båda baserar sina lösningar på biltillverkarens eget utförande. Med andra ord, hur lätt är det för en biltillverkare att byta leverantör när produktionen väl har startat? Det har talats om en enorm skalbarhet, jag förutsätter att biltillverkaren sköter hårdvaran som båda leverantörerna sedan anpassar sig till.
- Med hänvisning till det föregående pratar SE om design wins. Är en design win = exklusivitet, eller kan båda, det vill säga Seeing Machines och SmartEye, få en design win för samma modell? Som jag har förstått det specificerar bolagen inte modellerna närmare, vilket gör det svårt att följa om de därmed talar om samma modeller. I någon analys, som visst redan har försvunnit från forumet, nämndes det att SmartEyes andel av Volkswagens volym var mycket mindre än väntat och utgjorde en del av besvikelsen på rapportdagen.
- Är det någon som har följt utvecklingen av enhetspriserna? Man kan tänka sig att det med växande volymer finns en frestelse för båda att ge sig in i priskonkurrens. Hur stor priserozion kan antas vara inräknad i prognoserna? Bilföretagen är kända för att vara snåla, branschen är trots allt ganska tuff. Om förarövervakning är obligatoriskt enligt myndighetskrav, bryr sig bilföretaget till slut om huruvida den ena eller andra leverantörens produkt eventuellt är lite bättre eller inte, huvudsaken är att man så billigt som möjligt uppfyller kravet och kan börja sälja produkten, det vill säga bilen.
Ett utdrag från Nordnet.
PDT Partners har tagit en offentlig blankningsposition i ögonbevakningsbolaget Smart Eye som motsvarar 0,58 procent av aktiekapitalet.
Det finns nu tre offentliga blankare i teknikbolaget. Totalt är 6,2 procent av Smart Eyes aktiekapital blankat.
Den svenska Finansinspektionen kräver att positioner över 0,1 procentenheter rapporteras och att blankningar som överstiger 0,5 procentenheter offentliggörs.
Detta har jag ingen egen information om, men i Anders Storms blogg, som länkades ovan, beskrivs det så här:
Current per-vehicle royalty: 3-10 Euro per car. That’s SEK 34-113 per car depending on contract vintage.
Why the current blended average is at the lower end: contracts signed in 2020-21 during the DMS market ramp had lower pricing to secure market share. These contracts are what’s driving production volumes right now, hence the lower blended ASP that Redeye estimated at SEK 42.
Why low-cost cars pull the average down: for low cost vehicle models, GSR compliance is a legal requirement, not a value driver. OEMs pay minimum viable royalty to check the regulatory box.
Why future cars carry higher per-vehicle value: future models don’t just have DMS. They have DMS + Interior Sensing + posture detection + face ID + iris ID + intoxication detection. Each function adds royalty layer. The CEO said future cars have “high value” per vehicle from this bundle of features.
This is the pricing expansion story that Redeye’s SEK 42 estimate captures for 2026 but doesn’t capture for 2028-2030 when Interior Sensing and adjacent features become standard.
If per-vehicle royalty expands from SEK 42 in 2026 toward SEK 70-90 in 2028-2030 as newer contracts with higher feature content dominate the mix, plus vehicle production volume grows 3x and royalty revenue expansion on ASP0 This is what I like to hear and that support my long term estimates.
Storm förutspår alltså att enhetspriserna kommer att stiga i framtiden i takt med att nya modeller även tillför tilläggsfunktioner till systemen. Redeyes uppskattning för i år är 42 SEK per bil, och Storm förväntar sig att den till och med fördubblas under de kommande åren.
[quote="ValkoinenPeura, post:5411, topic:7111"]\nAlltså förutspår Storm att enhetspriserna kommer att stiga i framtiden när de nya modellerna också tillför extra funktioner till systemen. Redeyes uppskattning för i år är 42 SEK/bil och Storm förväntar sig att den till och med fördubblas under de kommande åren.\n\n[/quote]\n\nSå deras antagande är uppenbarligen att kunden, det vill säga bilköparen, vill betala för extra funktioner, vilka uppenbarligen inte krävs av myndigheterna. Detta kan då säkert implementeras som tillvalsutrustning för de kunder som vill ha mer övervakning i sin bil. Efterfrågan återstår sedan att se, ganska optimistiska uppskattningar enligt mig.\n\nJag lutar åt att inte hålla med om detta, men det skulle inte vara första gången.
[quote="Expaco_b, post:5412, topic:7111"]
Eli heidän oletus ilmeisesti on että asiakas, eli autonostaja haluaa maksaa lisäominaisuuksista, näitähän ilmeisesti ei kuitenkaan viranomainen vaadi. Tämä varmasti on sitten toteutettavissa lisävarusteena niille asiakkaille jotka kaipaavat lisää valvontaa omaan autoonsa. Kysyntä sitten jää nähtäväksi, aika optimistisia arvioita mielestäni.\n\nTaipuisin olemaan eri mieltä tästä, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta.\n\n[/quote]
Alltså, deras antagande är tydligen att kunden, det vill säga bilköparen, vill betala för extra funktioner, eftersom myndigheterna uppenbarligen inte kräver dessa. Detta kan säkert sedan erbjudas som extra tillbehör för de kunder som vill ha mer övervakning i sin bil. Efterfrågan återstår att se, ganska optimistiska uppskattningar enligt mig.\n\nJag lutar åt att inte hålla med om detta, men det skulle inte vara första gången.\n\n
Smart Eye var en ny rad i min portfölj i veckans tumult, och därmed var min tidigare bekantskap med bolaget ganska ytlig. Jag har tillbringat mycket tid de senaste dagarna, och undantagsvis till och med i helgen, med att studera bolaget och förstå de senaste kursrörelserna. Jag tittade också noga igenom konferenssamtalet (conference call) som anordnades av Redeye, vilket bekräftade den bild av situationen jag fick från det skriftliga materialet.
Mina huvudsakliga observationer var:
- Bolagets omsättningsutveckling var i enlighet med bolagets förväntningar, och marknadens besvikelse berodde på helt ogrundade tillväxtförväntningar från Redeye, Lepikkö etc. Effekterna av EU-regleringen började synas i licensintäkterna redan under Q1, och utvecklingen fortsatte i samma spår under Q2. Licensintäkterna växte totalt med över 200 % y/y, men i Europa var tillväxten minst det dubbla. Utgångsnivåerna för de europeiska licenserna var dock så låga att den totala tillväxten inom Automotive stannade på “ENDAST” +125 %.
- Den försvagade lönsamheten för Q2 vs Q1 berodde främst på förvärvet av Sight Analytics, vilket ökade kostnaderna med 10 MSEK per kvartal. Förhoppningsvis bär detta förvärv frukt vid ett senare tillfälle.
- Kassaflödet för början av året har påverkats kraftigt av tidsförskjutningen mellan redovisningen av licensintäkter och betalningen för dem. Bolagets “Prepaid expenses and accrued income” ökade med ~48,5 MSEK sedan årsskiftet, vilket ledde till att mer kapital band upp i bolagets rörelsekapital.
- Redeye har inte räknat in övergången till IFRS under Q3 i sina prognoser, vilket kommer att ha en betydande inverkan på bolagets rapporterade siffror på EBIT- och EBT-nivå. Avskrivningarna på goodwill under början av året uppgick till 53,4 MSEK, den rapporterade EBIT:en till -36,5 MSEK och den rapporterade EBT:en till -53,4 MSEK. Utan goodwillavskrivningar skulle bolaget ha gjort en vinst på EBIT-nivå på 16,9 MSEK under början av året, och EBT skulle ha varit noll. Bolagets rörelseresultat skulle därmed redan ha varit på plus, och under slutet av året kommer vi att få se ännu bättre siffror när omsättningen och lönsamheten förhoppningsvis förbättras. Jag vill dock påpeka att förändringen enbart är bokföringsteknisk, men samtidigt övergår resultaträkningen till att använda en modell för större bolag.
- Bolagets ledning lyfte vid flera tillfällen under konferenssamtalet fram att den marknadstillväxt som nu syns i omsättningen och som beror på EU-regleringen har fördelats över åren 2019–2023. Enligt deras bedömning har Smart Eyes position stärkts därefter, och de förväntar sig också att ASP (genomsnittligt försäljningspris) vänder uppåt när ytterligare funktioner tas i bruk i kommande bilmodeller.
Sammantaget kan jag inte känna någon oro för caset gällande bolaget, och jag kan inte på något sätt instämma i kritiken mot bolagets ledning. Det är värt att notera här att jag inte har lyssnat på deras tidigare, kanske lite mjuka, uttalanden. Nu lade de fram sakerna på ett sätt som anstår situationen, och man kan väl ändå inte skylla på dem för Lepikös hypande i Traders Club, eller?
Mitt lilla orosmoment är dock den nuvarande värderingsnivån, när prognoserna drogs ned ganska radikalt. Kommer marknadens tålamod att räcka till för att vänta på att marknaden inte exploderade på ett enda kvartal, utan att det tar några kvartal till?
Tack ”ValkoinenPeura”… utmärkt sammanfattning. Jag tyckte också att både förväntningarna och reaktionerna på resultatet var något överdrivna. Jag tror och litar starkt på H2.
Kärnan i det hela är ju faktiskt att den här burken har sparkats vidare alldeles för många gånger. Om man kombinerar det med en ganska ”flegmatisk” VD jämfört med tidigare, har förtroendet fått en törn. Det är väl knappast ett måste att köpa upp start-ups, och jag tror att ledningen nu kommer att tänka efter två gånger innan nya enheter förvärvas. Det är surt, men jag sitter kvar i båten ett tag till. Ett enda slappt kvartal tål det här inte riktigt längre, annars är vi nog nere kring 30 kronor.