Smart Eye - Kung av fordonsindustrins Interior Sensing AI?

Jag lyssnar fortfarande på Q&A:n här, men ett par observationer inför framtiden:

• korrigering: 1/3 av automotives kassaflöde för Q1 redovisas först under Q3. Det vill säga, det var en tydlig “svacka” för det här kvartalet på grund av det
  • Q3 övergång till IFRS16

Vi fortsätter att lyssna…

31 gillningar

Det lär nog inte bli något positivt fritt kassaflöde i år heller. Smart är ju klart svagare än Seeing Machines och det är säkert en björnaktig sentiment för bolaget fram till Q3-rapporten, eftersom det fanns höga förväntningar inför Q2-rapporten och vi fick enligt mig riktigt svaga siffror. Det grer sig, men jag tänker ändå avvakta Q3 och Q4. Om utvecklingen fortfarande är svag i Q4 säljer jag nog allt med stor förlust. Bolaget är egentligen det enda sådana här spekulativa innehavet kvar i portföljen, och jag räknade med att kunna sälja det med vinst nu efter första delen av Q2. Det smartaste vore väl att sälja Smart och köpa SM. Tydligen kan Smart Eye inte dra nytta av den europeiska lagändringen på samma sätt nu och marknadsandelen räcker inte till. År 2030 kan läget vara ett annat vad gäller marknadsandelar, men jag tänker inte sitta och vänta dit, utan i Q3 och Q4 måste den där “hockey stick”-kurvan synas. Just nu ser SM ut att dominera i Europa. Det känns som att man gör något fel i Smart. Hoppas Q3 slutar med en mer positiv känsla kring bolaget.

7 gillningar

Konstigt att situationen utifrån ser tvärtom ut. Smart Eye har enligt mig relativt sett knappat in på Seeing Machines under det senaste året, och om den kursen fortsätter att glida ner mot 50 SEK-nivån när de otrogna skakas ut, så är ju detta en riktig läckerbit. Visst, See rapporterar sina siffror avsevärt öppnare och har bevisat mer affärsmässigt än Smart, så på det sättet passar det kanske bättre för en investerare vars huvud inte klarar av att se sådana här -30 %-dagar vid kvartalsrapporter.

Om man tittar på kursgrafen har bolaget i snitt kört sidledes sedan 2022, så i dag sjönk kursen inte ens på riktigt, utan vi återgick till Smart Eyes vanliga kursnivå efter ett litet falskt hype-rally:

Ingen investeringsrekommendation, men jag funderar själv på att gå med lite före Q3-rapporten eller senast efter en eventuell nyemission, om en sådan börjar se sannolik ut.

52 gillningar

Btw. Jag tror verkligen inte att en sådan är på gång så länge den nuvarande informationen förblir oförändrad. Jag tror att bolaget är kassaflödespositivt under Q4 och att det fortfarande kommer att finnas en hel del pengar kvar. Spännande hur dessa rädsloeffekter tar över.

34 gillningar

Helt enig om att det mest sannolikt inte behövs någon nyemission, eftersom en även måttlig ökning av omsättningen med en sådan enorm bruttomarginal på 90 % rinner ner riktigt snyggt till sista raden. Om kassan under Q3 används med till exempel -10 MSEK, så kommer ju den nuvarande kassan att räcka till helt galant. Låt oss dock uttala risken att det sker något oväntat misslyckande med kostnadskontrollen och kassan av anledning X eller Y bränns med exempelvis -25 MSEK även under nästa kvartal, då börjar det bli lite svettigt.

26 gillningar

Själv hoppade jag av tåget idag efter att ha lyssnat på vd:ns och CFO:ns intervju och i synnerhet Q&A:n.

Ärligt talat började jag störa mig på vd:ns försäkringar om att Q2 gick helt enligt bolagets egna planer och prognoser, helt perfekt. Efter alla dessa år av löften och att sparka burken framför sig upplevdes nu ett kvartal som gränsar till perfektion, där kassan ändå fortsatte att brännas. Om bolagets egna planer och ambitioner ligger på den här nivån kommer kassaförbränningen att fortsätta i flera kvartal till.

Faktum är att vd:n under intervjun upprepade gånger riktade blicken långt in i framtiden och sa att realiseringen av design wins visserligen kommer att ske före slutet av DET HÄR DECENNIET. Detta skapade i alla fall hos mig inga som helst förväntningar om att det skulle ske någon betydande acceleration i tillväxten den närmaste tiden..

21 gillningar

Om man läser hela den där Q2-rapporten från pärm till pärm, så framgår det enligt min mening ganska tydligt att hela design win-pipeline inte realiseras i samma ögonblick, utan de rinner ut i produktionen ”så småningom” modell för modell. Jag förstår inte varför detta plötsligt skulle vara någon nyhetsbomb?

För det andra, om det har varit uppenbart att de bilar som går till produktion inte hinner bokföras in i Q2-orderstockarna, varför skulle det inte kunna gå ”enligt planerna”? Det här är ju inget tecken på en låg ambitionsnivå, utan ett konstaterande av fakta. Jag skulle tro att SE har ganska bra insyn i hur de där produktionsprogrammen hos biltillverkarna fortskrider.

Jag skulle se det som att miniminivån nu har nåtts för SE:s del: portföljen är i skick, vilket den breda avtalsstocken visar, liksom det andra spöket, det vill säga regleringen. 2/2 avklarat och nu är banan öppen.

I rapporten talas det också öppet om att decenniets arbete nu börjar bära frukt. Jag tvekar inte en sekund på varför det inte skulle vara så. Samtidigt riktas blickarna mot framtiden: det finns mycket mer än bara minimi-DMS.

IS/OMS är produkter som har mognat för att komma ut på marknaden eftersom man först har fått brottas med DMS. Nu när det problemet inte längre finns kan dessa börja säljas till såväl den befintliga kundkretsen som till nya kunder. Tidigare företagsförvärv stöder också denna strategi.

Visst skriver jag under på att man förhoppningsvis inte gör några fler företagsförvärv – eller om det görs, att någon storfisk skulle kunna plocka bort SE med en saftig premie. :blush:

Enligt min egen mening fortskrider detta precis som det ska – nu gäller det bara att behålla det kalla huvudet och till viss del lita på att Q3 langar fram sådana siffror på bordet att Martin måste ringa efter mer raketbränsle från Musk till Sverige.

43 gillningar

Ingen har väl garanterat förväntat sig eller förväntar sig att design wins realiseras till omsättning över en natt (det har stått klart för alla efter år och år av burksparkande och ihåliga löften), men det är uppenbarligen lönlöst att vänta sig någon “hockey stick” under de kommande kvartalen. Åtminstone flyttade vd:n blicken långt fram i tiden.

Dessutom var en stor negativ red flag enligt mig att kostnadsbesparingarna är över, det nämndes inte längre någonting om det och kostnaderna exploderade i stort sett med +27,7 % jämfört med förra året! Visst är det delvis ett resultat av företagsförvärv, men ändå slarvades nästan hälften av den ökade gross profit bort på ökade opex och andra kostnader, och dessutom varna man för att man under Q3 betalar ut ledningsbonusar ur kassan, vilket belastar kassaflödet. Den här tesen att “tillväxten faller direkt ner på sista raden” är en trevlig tanke och ett slagord, men stämmer helt enkelt inte i praktiken.

Visst kommer det här bolaget säkert att fortsätta växa och göra ett positivt kassaflöde en vacker dag, men ledningens track record är så urusel att man utifrån den kan bedöma att tillväxten även i framtiden kommer att vara långsammare än marknadens förväntningar, och dessutom stiger kostnaderna mer än väntat, vilket kursutvecklingen återspeglar.

Det här är förstås en aningen biased synvinkel eftersom det fortfarande svider med den egna positionen och att ha följer caset från sidlinjen i flera år. Thank god att jag realiserade hälften av min position efter Q1, men jag hade ändå för många aktier kvar.

11 gillningar

Stämningen är väldigt pessimistisk nu, så där påverkar bara kursrörelsen. Resultatet var ju faktiskt helt okej, det var bara förväntatningarna som hade dragit iväg för högt. En besvikelse var det förstås även för mig att vi inte fick den efterlängtade “hockey stick”-kurvan nu, eller kan vänta oss den för nästa kvartal heller. Det var ju ändå känt att SEE behåller en större marknadsandel av de här gamla europeiska DW:erna. SEYE kommer dock att gå om här.

Opex (driftskostnaderna) växte en aning, men det rörde sig om företagsförvärvsrelaterade grejer och även de låg helt i linje med RE:s förväntningar. Ledningen sa ju att man håller hårt i kostnadskontrollen och framför allt när det gäller BR är huvudmålet lönsam tillväxt, det vill säga hålla kostnaderna i styr. Ett tillväxtbolag måste ju ändå satsa på försäljningen. Det där Sightic-förvärvet kom i och för sig vid en olämplig tidpunkt, eftersom det höjde kostnaderna precis när det var dags att skala upp. På sikt måste det dock vara ett strategiskt bra köp. Om man nu på DW-sidan kämpar om affärer på IS-nivå, så har SEYE nu en mycket bättre stack att erbjuda, så det borde bygga en “moat” (vallgrav). Som tillägg har vi dessutom de nya möjligheterna som tillkommit på BR-sidan, där de första affärerna redan har rotts i hamn.

För det kommande kvartalet kan man nog redan förvänta sig ett positivt EBIT, och kassaflöde sedan möjligen under Q4. Ledningen sa ju att under Q3 kommer den skatteinbetalning som beror på aktiebonusprogrammet, vilket fortfarande är en motvind. Q4 bjuder sedan på medvind.

Dessutom uteblev intäktsförringen för en hel del kassaflöde under Q1, vilket alltså betalades i början av Q3. Så kassan lär knappast brinna upp i snabb takt, och pratet om en nyemission känns enligt mig ganska avlägset.

Bolaget går nu över till IFRS-redovisning, där avskrivningar på företagsförvärv inte längre behöver göras mekaniskt. Vad anser de som följt cachen (caset) lite längre om ifall SEYE nu kan låta bli att göra de här avskrivningarna? Har företagsförvärven levererat i paritet med sitt pris? Det skulle också förändra resultatet till att se ganska annorlunda ut.

Tråkigt nog ser den där “hockey stick”-kurvan ut att bli en jämnare tillväxt nu och väntan fortsätter, men själv tror jag i alla fall starkt på att det här kommer att bli bra till slut. När förväntningarna är lägre till Q3 kan det komma en positiv överraskning redan då.

Edit: Korrigerat och lagt till lite text.

31 gillningar

https://www.redeye.se/research/1179871/smart-eye-q2-review-a-large-detour-on-the-road-to-peak-production

1. Huvudbudskap och nytt motiverat värde (Fair Value)

• Nytt motiverat värde: RedEye sjusterar ner Smart Eyes motiverade värde till 88 SEK (tidigare 120 SEK).

• DCF-baserat fundamentalt värde (90 % viktning): Beräknat till 90 SEK (tidigare 120 SEK).

• Peer valuation / Jämförelsevärdering (10 % viktning): Värde 67 SEK.

• Grundläggande orsak: Prognossänkningen beror inte på att DMS-marknaden stannar av, utan på att RedEye bedömer att man misslyckats med att modellera marknadsandelsfördelningen mellan Smart Eye och Seeing Machines i Europa. Seeing Machines har en större andel än antaget av de europeiska biltillverkare som för närvarande ökar sin produktion (såsom Volkswagen-koncernen).

2. Ändrade antaganden om marknadsandelar

• Reviderad marknadsandel 2026: RedEye antar nu att Smart Eyes globala marknadsandel för DMS kommer att vara ungefär 30 % år 2026 (tidigare antogs en betydligt högre nivå).

• Återhämtning från och med 2027: Marknadsandelen förväntas stiga till nivån 40 % från och med 2027, när Smart Eyes egna starka kunder (såsom Toyota, som står för \~7 % av den europeiska försäljningen, samt amerikanska OEM-tillverkare) inleder massproduktionen.

• EU-installationsgrad (Take Rate): Under Q2 låg installationsgraden på cirka 80 %, och den förväntas nå 100 % först under Q3. På grund av detta syns den fulla ekonomiska nyttan av regleringen i siffrorna först från och med Q3/2026.

3. Betydande prognossänkningar och operationell hävstång

Eftersom mjukvarulicenser har en extremt hög bruttomarginal slår nedskärningarna i omsättningen oproportionerligt hårt mot bolagets resultat:

Nyckeltal (MSEK) 2026e (Ny / Tidigare) 2027e (Ny / Tidigare) 2028e (Ny / Tidigare) Förändring % (2026 / 2027 / 2028)
Omsättning 582 (751) 841 (1 013) 981 (1 179) -23 % / -17 % / -17 %
Fordonstjänster / Automotive-försäljning 380 (549) 608 (780) 720 (918) -31 % / -22 % / -22 %
EBITDA 130 (277) 304 (477) 371 (607) -53 % / -36 % / -39 %
EBITDA-CAPEX -5 (135) 163 (331) 224 (460) -104 % / -51 % / -51 %

RedEyes nya omsättningsprognoser för 2027 (841 MSEK) och 2028 (981 MSEK) ligger nu i linje med Smart Eyes egna incitamentsprogramters tröskelvärden (800 MSEK och 925 MSEK), vilket antingen betraktas som en hälsosam verklighetskontroll av analytikern.

4. Kassaflöde och ledningens tillförlitlighet (People Score)

• Kassaflödespositivitet skjuts fram: Uppnåendet av kassaflödesmässig break-even flyttas fram ytterligare och förväntas nu ske först under Q4/2026 (på grund av långsammare betalningscykler och skatteeffekter från investeringsprogram).

• Sänkt kvalitetsbetyg (People Score 4 \\\\rightarrow 3): RedEye sänkte People Score för Smart Eyes ledning och styrelse till nivå 3 (på en skala 1–5). Anledningen är att ledningen upprepade gånger har misslyckats med att hålla de tidsplaner för vinst- och kassaflödesvängningen som kommunicerats till kapitalmarknaden. RedEye efterlyser formella, långsiktiga finansiella mål från ledningen för att återupprätta förtroendet.

:light_bulb: Sammanfattning av investeringscaiset

Även om aktiens kortsiktiga förväntningar fick en rejäl törn och värderingen reviderades ner, anser RedEye att den långsiktiga tillväxthistorien fortfarande är attraktiv. Bolaget har redan 160 bilmodeller i produktion och över 200 modeller på väg in i produktion de kommande 3–5 åren. Vid den nuvarande aktiekursen på 63,2 SEK handlas aktien enligt RedEye till en undervärdering i förhållande till dess långsiktiga kassaflödesgenerering (2028e EV/EBITDA-CAPEX är cirka 11,4x).

Det tog nog hårt på RE det här från igår.

52 gillningar

Lepikkö verkar också ha hållit på med lite trickskjutande igår. Först mer än fördubblades positionen, men sedan såldes ändå hela innehavet. Tråkigt nog spelas TC in redan på tisdag, så vi fick ingen kommentar om dessa drag.

32 gillningar

Gårdagen tog faktiskt hårt på en själv också och den där Redeye-analysen speglar mina egna känslor väl. Jag trodde att Smart Eye skulle vara bättre positionerat för det här året, men sparkandet på burken fortsätter för det här bolgets del. Nu väntar vi då på den där Toyota till 2027 :smiley: Jag gör dock det investeringsmisstaget medvetet, att jag har följt caset så länge att jag inte säljer min position i det här skedet och jag ger SE ett par kvartal till. I mitt huvudet har jag nog skruvat ner sannolikheten för att caset ska lyckas ganska ordentligt. Det var säkert därför också Lepikö lade ut sina papper till försäljning, eftersom caset inte alls var så bra i Europa för SE.

9 gillningar

26 gillningar

SMART EYE: SAA DESIGN WIN -ORDER FRÅN BEFINTLIG KUND

Idag kl. 13.10 ∙ Nyhetsbyrån Direkt

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Smart Eye, som levererar programvara för Driver Monitoring System och interior sensing till bilindustrin, har valts ut för att leverera sin teknik till ytterligare en bilmodell från en befintlig kund, som är en europeisk premiumbilstillverkare.

Detta framgår av ett pressmeddelande från bolaget.

Serielyftet för den nya modellen, som utrustas med Smart Eyes DMS-programvara, är planerat att starta i mitten av 2027. Baserat på de uppskattade volymerna under produktens livscykels förväntas ordern generera en intäkt på omkring 15 miljoner kronor.

“Den här typen av uppföljningsorder är särskilt attraktiva eftersom de inte kräver några som helst ändringar i programvaran från vår sida. Vi ser fram emot många fler order av det här slaget inom en snar framtid”, skriver Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye.

Marknaden gillade av någon anledning inte den här heller

20 gillningar

För egen del ser detta lite “desperat” ut som ett sätt att få ut ett positivt pressmeddelande i hopp om en kursuppgång.

Va?! Anser du alltså att nya beställningar inte borde meddelas? Får jag fråga varför?

3 gillningar

Det har ju ganska regelbundet skickats ut pressmeddelanden om det här tidigare också.

Det känns som att många här har en väldigt pessimistisk (karhuiset) stämning efter gårdagen. Jag vill påminna om att de bästa investeringsbesluten inte fattas på basen av känslor, utan snarare när man lyckas hålla dem i styr.

23 gillningar

[quote="CitizenJ, post:5391, topic:7111"]\nMarknaden gillade av någon anledning inte detta heller\n[/quote]\n\nNär man tittar på blankarandelen (%) och förändringen sedan tidigare kan man knappast förvänta sig några rationella rörelser i kursen den närmaste tiden. Det spelar ingen roll vilket pressmeddelande som kommer, kursen sjunker. Blankarna väntar på nästa förvärv av ett startup-bolag, vilket skjuter kassaflödespositiviteten lite längre fram i tiden. Och sedan behövs det en nyemission, och Martin Krantz säger att allt går enligt planerna?

3 gillningar

Third, IFRS transition changes the Q3 optics dramatically. The K3 goodwill amortization of ~SEK 21M per quarter goes away. Q3 has a real chance to show positive reported EBIT for the first time ever. Psychological threshold that unlocks broader institutional investors.

Detta var en riktigt bra poäng, det ser mycket sannolikt ut att de gör ett positivt EBIT-resultat nu i Q3 när de går över till IFRS-rapportering. Fick jag en anledning till att sitta kvar på positionen ett tag till :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 gillningar

Det måste ju meddelas. Tidpunkten är bara enligt min mening sådan att den kan tolkas på det sätt jag nämnde.

3 gillningar