Smart Eye - Kung av fordonsindustrins Interior Sensing AI?

Ett sammandrag av Redeyes första intryck från e-postmeddelandet:

Redeye notes that Smart Eye’s Q2 2026 report fell short of our expectations, with the miss driven entirely by the Automotive segment, where the royalty ramp did not accelerate as quickly as we had anticipated ahead of the EU’s General Safety Regulation (GSR) mandate taking effect. Automotive organic growth landed at 128% y/y, a record pace in absolute terms but well below our estimate, leaving group net sales SEK29.2m short of forecast. EBITDA-CAPEX came in at SEK-6.9m against our estimate of SEK19.9m, a miss driven almost entirely by the softer top line rather than cost overruns, as underlying OPEX was in line with our estimate. Behavioral Research, by contrast, printed broadly as expected.

6 gillningar

Noniis, av AI.

Här är en finländsk sammanfattning och översikt av RedEyes reaktion (Initial take) på Smart Eyes Q2/2026-resultatrapport:

Sammanfattning: RedEyes snabbanalys av Smart Eyes Q2/2026-resultat

RedEye beskriver Smart Eyes Q2-rapport som en besvikelse. Resultatet understeg analytikernas prognoser helt på grund av Automotive-segmentet, där upprampningen (ramp-up) av royaltyintäkterna inte accelererade så snabbt som förväntat före EU:s General Safety Regulation (GSR)-förordning trädde i kraft.

Centrala nyckeltal och avvikelser från prognoser (Deviations):

• Omsättning: 140,9 MSEK (tillväxt +53 % y/y, organiskt 54 %) vs. RedEyes prognos 170,1 MSEK (avvikelse -17 % / -29,2 MSEK).

• Automotive-omsättning: 93,2 MSEK (organisk tillväxt +128 %) vs. prognos 122,1 MSEK (avvikelse -24 % / -28,9 MSEK).

• Behavioral Research-omsättning: 47,6 MSEK vs. prognos 48,0 MSEK (organisk förändring -7 %, motsvarade förväntningarna väl).

• EBITDA: 26,4 MSEK (marginal 18,7 %) vs. prognos 54,9 MSEK (marginal 32,3 %).

• EBITDA-CAPEX: -6,9 MSEK vs. prognos +19,9 MSEK.

Viktiga observationer och bakomliggande orsaker:

1. Top-line-missen förklarar hela resultatmissen:

• Kostnadsstrukturen (Underlying OPEX 131,7 MSEK) låg helt i linje med RedEyes prognos (132,6 MSEK), vilket innebär att kostnaderna hölls i schack.

• Resultatmissen berodde enbart på en lägre försäljningsvolym än prognostiserat inom Automotive-segmentet. Bruttomarginalen förblev stark på 90,0 %.

2. Varför understeg Automotive prognoserna?

• RedEye bedömer att EU:s installationsgrader (take rates) under Q2 uppgick till i genomsnitt cirka 80 % och ännu inte nådde sin maximala nivå.

• Alla nya bilmodeller som sattes i produktion under Q2 var inte i produktion under hela kvartalet, vilket gör att deras fulla ekonomiska påverkan syns först från och med Q3.

• Intäkterna från mjukvarulicenser växte ändå fint med över 200 % y/y.

3. Likviditet och kassaflöde:

• Det fria kassaflödet förbättrades till -23,8 MSEK (jämfört med -37,9 MSEK föregående år).

• Bolaget har en likviditet (kassa + kreditfaciliteter) på sammanlagt 117,7 MSEK, vilket RedEye bedömer är tillräckligt för att bolaget ska nå ett nollresultat i kassaflödet (cash flow break-even) under H2/2026.

RedEyes framtidsutsikter och prognosrevideringar:

• Kommande prognossänkningar: RedEye kommer att sänka sina prognoser för de kommande åren och sänka aktiens verkliga värde (Fair Value). Försäljningsvolymer och resultat i enlighet med regleringen skjuts tidsmässigt upp något längre fram i tiden än vad som tidigare antagits.

• Q3-förväntningar: Q3 borde bli det första kvartalet där efterfrågan som drivs av EU-regleringen syns på nästan 100 % nivå. Från Q3 förväntas en sekventiell tillväxtspurt driven av upprampningar (ramp-ups) i Europa och resten av världen.

• Den långsiktiga historien förblir stark: Bolaget har fortfarande över 200 bilmodeller (Design Wins) som väntar på produktionsstart (160 modeller redan i produktion). Dessutom utgör Interior Sensing ett andra starkt tillväxtben (licensintäkterna går direkt till sista raden).

22 gillningar

Sammanfattningsvis kom missen eftersom Redeye skenade iväg i sina prognoser, låt oss vänta några dagar så dyker den gamla raden upp i Redeyes top picks igen. Vilka hjältar de är

33 gillningar

Jag hävdar att om prognoserna inte hade höjts så kraftigt i förväg, så hade vi inte haft -22 % på tavlan just nu. Det fanns visserligen en del svaghet också, det ska sägas, men förväntningarna var alldeles för uppskruvade. Vi kör på detta och köper mer :grinning_face:

22 gillningar

Det blev ingen festdag av denna kvartalsrapportsdag för Smart heller. Det känns som att något i ekvationen marknadsandel, marknadstillväxt och Smarts omsättningstillväxt inte riktigt stämmer nu. Man väntar väl bara på nästa kvartalsrapport igen…

Det här är en underlig aktie, eftersom det verkar som att det alltid finns olika sätt att underprestera förväntningarna.

15 gillningar

Vad var det egentligen som sades på det där investerarsamtalet när det är nästan -30 % på mätaren? Om någon kan berätta lite mer om det.

17 gillningar

Den finns ju faktiskt hos dem i säcken (sakussa) redan nu

3 gillningar

Det är tyst i Seeing Machines-tråden så jag ställer frågan här. Varför investerar ni i / tycker ni att Smart Eye är bättre? Seeing har haft bättre marginaler. Vilken av dem är marknadsledare nu?

6 gillningar

[quote="Warren_Fyffet, post:5367, topic:7111, full:true"]\nSeeing Machinesin ketjussa on hiljaista niin kysyn tässä ketjussa. Miksi sijoitatte/teistä on Smart Eye parempi? Seeing marginaalit on olleet paremmat. Kumpi nyt on markkinajohtaja?\n\n[/quote]\n\nDet är nog SM. Svagt kvartal Q1/Q2, biltillväxten (automotive) mycket svag. Prognoserna för Q3/Q4 i överkant och vd:n pratar om nya tillväxtvågor. Kassaflödet är fortfarande negativt, behovet av en större ägare går inte att utesluta.\n\nTillväxthistorien pågår men “trajectory” är bara längre och möjligen svagare än för SM. Vi återkommer till saken efter Q3, när tillväxtsiffrorna är tydligare. Kursreaktionen är helt förtjänt.

8 gillningar

Bra observerat, jag minnade att de sålde allt i början av året.\nVilken urusel presentation den där liven var, båda två såg ut att ha gett upp helt och var extremt svaga på att lägga fram sin sak.\nMen om jag nu förstod någonting alls så redovisas licenserna så pass mycket på efterkälken att hälften av q1-licensintäkterna redovisas först i q3, så den största spiken lär nog dröja ett bra tag till.\nMartin sa också att 80 % av den europeiska kapaciteten nu skulle vara under tillverkning, vilket väl bokförs i q4 med tanke på den där förseningen?\nAllt som allt kunde det vara ganska lämpligt att byta ut båda dessa mot någon som kan presentera ärendet på ett mer övertygande sätt.\n\nEdit, det är förunderligt hur svårt det skulle vara att bara säga att vi nu fick in q4- eller q1-betalningar där take rate var mycket sämre än den är för tillfället. Man kan tycka att det vilar ganska viktig info om man säljer sin idé. Eller så kan det vara så att jag själv missförstår det här totalt, men det är så jag uppfattar det från allt det där svamlet.

26 gillningar

Jag lyssnade själv på det där stycket en gång eller två. Det handlar nog om en kassaflödesfråga (cash flow), det vill säga att den aktuella försäljningen troligen redan finns med i omsättningen, men tills vidare har bokförts som kundfordringar, vilket omvandlas till faktiska pengar med en tidsförskjutning. En viktig sak för kassan, men lär knappast göra siffrorna vackrare i övrigt.

Rätta mig gärna om jag missförstod :sweat_smile:

10 gillningar

Mina köp av Smart Eye ligger långt tillbaka i tiden när priserna var alldeles för uppblåsta. Jag ser dock en stor potential i aktien och nu verkar priset vara lite i underkant. Ja, en besvikelse så det stöder om, men nu kan man nog fynda kvalitet från rea-hyllan.

6 gillningar

Placeras Erik Byström tippar på att kassan inte räcker till och att en nyemission väntar – på grund av företagsköp \nhttps://www.placera.se/nyheter/rekordtillvaxt-racker-inte--smart-eye-rasar-2026-08-26\n\nDet här är ju ganska avskräckande läsning, om det ens är i närheten av att stämma

28 gillningar

Det fick bli till att dra slutsatserna om denna seriebedragare och ta förlusten snabbt, men stort. Det luktar lite om att man kan bli tvungen att leta efter bottnar på en ganska låg nivå. Särskilt om kassan sinar och man tvingas hämta mer pengar genom en nyemission. Förtroendet förbättras inte direkt när ledningen dessutom med sina uttalanden får kursnedgången att accelerera.

6 gillningar

Så vackert upprepar historien sig, ner till segelbåtsmemes. I tårar slutade även denna korta period.

På håll sett ett ganska bra resultat och affärerna flyter på. När man tittar närmare undrar jag varför man inte klarar sig mot konkurrenten och varför tillväxten är långsammare än marknaden? Om pengarna dessutom tar slut nu, sätts förtroendet på prov igen.

Det kommer med stor sannolikhet att tjäna pengar, men när det gäller det här bolaget känns det extra illa att sparka burken framför sig.

Min svaga och dåliga investeringstes baserades på att jag ansåg att Smarti i en så stark marknad bara måste göra ett toppresultat. Nå, kanske då i q3…4

15 gillningar

Det verkar som att Seeing redovisar försäljningen av fleet-enheter snabbare, vilket ligger bakom den starka tillväxten. Jag följer dock inte deras förehavanden tillräckligt noga för att kunna utveckla det närmare.

4 gillningar

Skärp er på verksamheten… guidance enbart i samtalet. Målet är kassaflödespositivitet för Q4 (EDIT: “…Q4 is the most best option to see that we will become cash positive”…).

14 gillningar

Själv har jag också resonerat som så att den här aktien lönar sig att hålla till år 2028, då dms-försäljningen enligt nuvarande prognoser når sin topp. Det har fortfarande inte förändrats att bruttomarginalen, orderstocken och skalbarheten är på en stark nivå. Och företagsförvärv kan tillkomma tills dess. Eller så har de lagts ner eller sålts.

En sak är nu säker: ett enda startup-förvärv till, så åker aktierna i svalget omedelbart. Det spelar ingen roll vilken hjärnkirurgi man skulle kunna utföra med nästa förvärvsobjekts ögonrörelsefunktioner, det är inte värt att köpa fler start-ups när inte ens de tidigare genererar vinst.

27 gillningar

Jag lyssnar fortfarande på Q&A:n här, men ett par observationer inför framtiden:

• korrigering: 1/3 av automotives kassaflöde för Q1 redovisas först under Q3. Det vill säga, det var en tydlig “svacka” för det här kvartalet på grund av det
  • Q3 övergång till IFRS16

Vi fortsätter att lyssna…

31 gillningar

Det lär nog inte bli något positivt fritt kassaflöde i år heller. Smart är ju klart svagare än Seeing Machines och det är säkert en björnaktig sentiment för bolaget fram till Q3-rapporten, eftersom det fanns höga förväntningar inför Q2-rapporten och vi fick enligt mig riktigt svaga siffror. Det grer sig, men jag tänker ändå avvakta Q3 och Q4. Om utvecklingen fortfarande är svag i Q4 säljer jag nog allt med stor förlust. Bolaget är egentligen det enda sådana här spekulativa innehavet kvar i portföljen, och jag räknade med att kunna sälja det med vinst nu efter första delen av Q2. Det smartaste vore väl att sälja Smart och köpa SM. Tydligen kan Smart Eye inte dra nytta av den europeiska lagändringen på samma sätt nu och marknadsandelen räcker inte till. År 2030 kan läget vara ett annat vad gäller marknadsandelar, men jag tänker inte sitta och vänta dit, utan i Q3 och Q4 måste den där “hockey stick”-kurvan synas. Just nu ser SM ut att dominera i Europa. Det känns som att man gör något fel i Smart. Hoppas Q3 slutar med en mer positiv känsla kring bolaget.

7 gillningar