Bordet är nu dukat ganska väl för Smart Eye. Bilförsäljningen i Europa ökade med cirka 5 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. För övriga världen utgör Hyundai en stor del av Smart Eyes försäljning, och försäljningen gick bra i USA och även ganska väl i Korea tack vare en utmärkt juni månad. GM hade det något kärvare, men rapporterade ändå om rekordförsäljning av bilar med Super Cruise, så det finns medvind även därifrån.
I Kina gick Audis och Nissans försäljning svagare än väntat. Deras vikt i den totala försäljningen är dock lägre. Valutakurserna rapporteras säkerligen fortfarande vara en motvind, men det har mojnat något sedan föregående kvartal.
En konkurrent levererade fina leveranssiffror. Seeing Machines har uppskattat sin marknadsandel till 50 procent av de bilar som levereras för närvarande. Smart Eye har å sin sida uppgett sin marknadsandel till 40 procent eller mer. Om man multiplicerar Seeing Machines leveranser med två och multiplicerar den totala marknaden med 40 procent, skulle Smart Eye få nästan 1,7 miljoner bilar levererade för föregående kvartal. Om man beräknar Smarts marknadsandel på samma sätt för Q1 skulle den ha varit 37,5 procent med Redeyes estimat på 950 000 levererade bilar. Seeing Machines har estimerat en sjunkande marknadsandel under det löpande året och även under kommande år.
Redeyes estimat för föregående kvartals försäljning har stämt väl överens med verkligheten, och estimaten för kvartalet som ska rapporteras ser i mina ögon mycket trovärdiga ut. Jag skulle till och med lämna en liten “bullish” möjlighet för att om försäljningen av AIS-produkter redan har ökat under Q2, skulle en positiv omsättningsöverraskning kunna vara möjlig.
Jag är på något sätt entusiastisk över vårens köp av Sightic, även om diskussionen om identifiering av berusade förare i USA har avtagit. När det gäller andra branscher än trafik är verksamheten i ett mycket tidigt skede, och Smart Eye-caset visar om något att introduktionen av ny teknik på marknaden tar tid och att vad som helst kan hända på vägen. Produkten känns dock helt överlägsen för myndighetsbruk, självutcheckningskassor, uthyrning av elsparkcyklar eller annat där man behöver kontrollera ålder och/eller berusningsgrad. Sightic kan mycket väl bli ett nytt Smart Eye, på gott och ont.
Jag har själv funderat på om kursens “månen-reaktion” (dvs. raketartad uppgång) begränsas av det faktum att autonom trafik förr eller senare kommer oavsett. Gör inte detta Smart Eyes affärsidé baserad på övervakning av föraren helt meningslös i framtiden? Jag har alltså inte satt mig in i Smart Eyes verksamhet mer än vad Lepikkös reklam gett vid handen.
Autonoma fordon fattar självständiga beslut i trafiken baserat på sina observationer och beräkningar. Kameror, lidar och liknande observerar exakt vad som händer utanför bilen, men man kan tycka att det även är viktigt att veta vad som händer inuti bilen. För detta ändamål bör försäljningen av interior sensing rimligtvis ersätta DMS (DMS) i framtiden. Det är dock en diskussion i sig vem som ska tillverka systemen för övervakning av bilens interiör och om eye tracking (ögonspårning) är den viktigaste aspekten av detta.
Visst kommer väl de flesta autonoma bilar att ha ratt och möjlighet att köra bilen själv också? Snöstormar, sommarstugevägar, vissa vill köra själva, etc. Behövs det då inte också en kamera som övervakar förarens ögon?
Det här är något som med jämna mellanrum efterfrågas här. Personligen ser jag starkt att den här autonomin, som kommer i små och långsamma steg, snarare förstärker behovet av förarens övervakning. Ansvaret för fordonet ligger hos föraren och så kommer det att förbli under lång tid framöver.
I synnerhet eftersom 100 % autonomi fortfarande är något som ligger väldigt långt fram i tiden.
Har ni köpt Smart Eye från Stockholm eller Frankfurt? Jag orkar inte börja reda ut alla detaljer kring skattereglerna, så jag hör gärna forumets syn på vilken som är bäst.
Jag köper vanligtvis aktier där aktien har högre handelsvolym. Det verkar inte finnas någon skillnad i beskattningen här, men SEK-kursen kan påverka avkastningen en aning.
Det påverkar inte på något sätt, eftersom det annars skulle uppstå en arbitrajemöjlighet där det vore lönsamt att köpa på en börs och korta på en annan. Marknaden är tillräckligt effektiv för att kunna ta hänsyn till valutakursförändringar.
Det kan mycket väl vara så. Men jag tror att en del av marknaden kan vara av motsatt uppfattning och istället se längre in i framtiden, då bilarna flyger (heh) och passagerarnas ögon endast övervakas av Specsavers. Därför tror jag att kursen nog kommer att följa resultaten, men att värderingsmultiplarnas resa mot månen kan begränsas av den osäkra och avlägsna framtidsutsikten.
Det är anledningen till att jag, trots min FOMO, har låtit bli att röra Smart Eye. Eller ska man kanske hoppa på tåget trots allt?
Ser bra ut. Man skulle kunna gissa på VAG-koncernen här. 100 miljoner SEK för tre bilmodeller under produktionstiden, ASP (genomsnittligt försäljningspris) torde vara högre än för grundläggande DMS. Eller så är volymerna stora. Eller lite av båda.
Olyckor kommer att ske oavsett hur autonom körningen än är. Biltillverkarna kommer garanterat inte att ta ansvar för dessa olyckor, utan ansvaret kommer att ligga på föraren. Och föraren måste ha beredskap att ta över ratten, därför måste föraren övervakas.
Någon gång i framtiden kan situationen vara annorlunda, men då är jag nog själv inte kvar på den här planeten och investerar.
The Hidden Facts in Smart Eye’s Design Wins Chart - Proposing a Rule of 40 valuation for the future Anders Storms perspektiv på Smart Eyes värdering och företagets konkurrensfördelar. Han har tidigare varit VD för det svenska halvledarföretaget Sivers Semiconductors och är numera VD för Dirac, ett företag inom fordonsindustrin som levererar mjukvara till OEM- och Tier 1-leverantörer. Författaren jämför Smart Eye med Sivers Semiconductors – båda noterades på Nasdaq First North innan deras marknader var mogna, tog upprepade gånger in kapital och vann design-vinster (design wins) som tog längre tid än väntat att omvandla till intäkter. Under året har Sivers tiodubblat sitt aktievärde. Huvudargumentet: Smart Eye är på väg att bli ett “Rule of 40+”-mjukvaruföretag, vilket skulle motivera en högre värderingsmultipel än vad marknaden prissätter just nu. Mer detaljerad artikel bakom betalvägg, jag har själv inte tillgång.