Smart Eye - Kung av fordonsindustrins Interior Sensing AI?

Goda nyheter rullar in :face_with_monocle:

Smart Eye Announces Four New Driver Monitoring System Design Wins with Leading Global Car Manufacturer

Four New Driver Monitoring System Design Wins

“The OEM customer is a leading global car manufacturer, being sourced through a global Tier-1 supplier.”

“It reflects the continued growth of our relationship with this global OEM, which is becoming one of our most important customers.”

57 gillningar

Här är en bra sammanfattning från Markus om aktuella händelser kring Smart Eye :slight_smile:

https://x.com/ValueByMarkus/status/2073778225696714769

31 gillningar

Idag är i praktiken en betydelsefull dag för DMS-marknaden, eftersom nya bilar från och med den 7 juli 2026 inte längre kan registreras inom EU utan ett förarsystem för övervakning (DMS - Driver Monitoring System). Det finns fortfarande vissa undantag för bilar i slutet av produktionsserier och för små tillverkare, men i praktiken kommer nästan alla nya bilar framöver att vara utrustade med en DMS-kamera.

Utöver EU följer även Schweiz, Norge, Island, Liechtenstein och Turkiet regleringen. Intressant nog har Storbritannien inte infört motsvarande tvingande lagstiftning, men baserat på marknadskommentarer återfinns DMS-kameror i praktiken även i majoriteten av de nya bilar som säljs där.

Smart Eye har uppskattat storleken på den marknad som omfattas av regleringen till cirka 18 miljoner fordon per år. Genom att titta på försäljningssiffrorna för 2025 landade jag själv i en något mer försiktig uppskattning på cirka 17 miljoner bilar. Skillnaden är inte stor, så bolagets bedömning framstår i mina ögon som fullt trovärdig.

Smart Eyes VD kommenterade i samband med den tidigare resultatrapporten att bolagets marknadsandel även i Europa borde ligga på cirka 40 % eller till och med över det. Med detta antagande skulle Smart Eyes leveransvolym i GSR2-området stiga till i genomsnitt cirka 1,7 miljoner bilar per kvartal.

Utanför Europa bedömer jag att det för närvarande kommer cirka 500 000 leveranser per kvartal, och även denna del av verksamheten växer i god takt. Finanschefen påminde dock under Q1-resultatrapporten om att nivån på 1,7 miljoner kvartalsleveranser inte kommer att uppnås fullt ut under innevarande kvartal. Marknaden har estimerat licensintäkten till cirka 55 kronor per fordon.

Från regleringsfronten hörs intressanta nyheter. Från Kina kom bekräftelse på att DMS blir obligatoriskt för bilar som typgodkänns efter den 1 januari 2027, förutsatt att bilen har ett ADAS-system på nivå 2 (L2), såsom adaptiv farthållare och körfilshållningsassistent.

I Kina säljs årligen cirka 30 miljoner bilar, varav uppskattningsvis cirka 70 % redan innehåller ADAS-funktioner på nivå 2. Västerländska tillverkares andel av den kinesiska marknaden är fortfarande betydande, strax under 10 miljoner bilar per år.

51 gillningar

Här är företagets pressmeddelande om samma ämne. En historisk dag sannerligen, jag har själv väntat på detta i ungefär sex år.

Och Martins samt andras kommentarer i videon:

https://x.com/i/status/2074390974562750882

45 gillningar

Den nya ordern utökar tidigare tilldelade fordonsprogram och lägger till ytterligare funktioner för interiörövervakning (interior sensing) till tre bilmodeller som redan är utrustade med Smart Eyes DMS-mjukvara. Det uppskattade ordervärdet är 15 miljoner SEK baserat på prognoser för produktens livscykel.

32 gillningar

”Euro NCAP ger biltillverkare ett starkt skäl att lägga till fler funktioner för interiöravkänning”, säger Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye. ”För oss innebär detta att de designvinster vi redan har kan fortsätta öka i värde i takt med att kunderna arbetar för att förbättra sina betyg. Vi kommer att se mycket mer av detta bland våra befintliga kunder. Kupéövervakning följer samma bana som DMS, och jag förutspår att Smart Eye kommer att ta en stor del av även den marknaden.”

Så även värdet på redan vunna designvinster ökar när DMS kompletteras med mer omfattande interiöravkänning. Och Krantz tror att Smart kommer att knipa en betydande del av även denna marknad. Mer av detta!

Överlägset mitt största innehav, med på tåget sedan 2020 och har kontinuerligt köpt på mig mer.

40 gillningar

Jag blev intresserad av företaget och har läst igenom tråden från de senaste par åren. Det verkar som att kassaflödet skulle kunna vända till positivt under de kommande kvartalen på grund av de EU-regleringar som nyligen trätt i kraft.

Jag förstår dock inte riktigt företagets långsiktiga konkurrensfördel. DMS (Driver Monitoring System) kan väl inte förbättras i oändlighet, utan vid någon tidpunkt når marknaden en nivå av “tillräckligt bra”. När detta sker, blir det inte en priskrigets lerbrottningsmatch där marginalerna krymper?

En annan sak som gör mig skeptisk är Smart Eyes position som ett rent mjukvaruföretag: man kan tänka sig att någon sensorleverantör (Bosch etc.) har incitament att utveckla en konkurrerande mjukvara in-house (eller köpa upp någon av Smart Eyes konkurrenter) så att biltillverkarna kan köpa hela paketet från en och samma leverantör.

Även om situationen de närmaste åren ser ganska lovande ut, försöker jag förstå vad företagets konkurrensfördel består av om 5–10 år. Om detta inte är tydligt, är investeringscaset lite för riskabelt för min del.

Så, ni som följt Smart Eye länge, hur ser ni på företagets “vallgrav” (moat)?

25 gillningar

Jag har inte följt Smart Eye så länge, men jag svarar ändå.

Enligt min egen synpunkt kommer DMS-marknaden att ha mognat om fem år, med Smart Eye och Seeing Machines som fortsatt dominerande aktörer. Nya bilar tillverkas i en ganska konstant volym årligen. För närvarande delar de på cirka 80 % av marknaden. Deras konkurrensfördel är att de har en färdig och bevisat fungerande teknologi. Som jag förstått det utgör systemet en mycket liten del av bilens totalkostnad, varför jag inte tror att biltillverkare byter ut ett bevisat fungerande system med låg tröskel.

Jag anser det möjligt att det sker företagsförvärv i konkurrenslandskapet och att det om tio år finns 4–5 stora aktörer på marknaden. Då kommer Smart Eyes och Seeing Machines marknadsandelar att sjunka från dagens nivå.

Mitt eget investeringscase vilar på att tillväxten inom DMS fortsätter i ungefär fem år, varefter det genererar ett bra och jämnt kassaflöde. Smart Eye har även verksamhet inom beteendeforskning (Behavioral Research Solutions). Förhoppningsvis hittar Smart Eye nya tillväxtmotorer när DMS-marknaden väl har stabiliserats.

25 gillningar

Buunari tog redan upp några bra poänger. Här är några till:

1. Smart Eye är “hardware-agnostic”, det vill säga att mjukvaran fungerar med vilken kamera som helst, till skillnad från huvudkonkurrenten Seeing Machines.

2. Smart Eye har en enorm mängd data som använts för att “träna” mjukvaran under nästan 30 års tid.

3. Marginalerna för DMS (Driver Monitoring System) minskar enligt min förståelse i takt med att funktionen blir vanligare, men samtidigt har det alltmer utbredda “interior sensing” (som täcker alla i bilen, inte bara föraren) betydligt högre marginaler: ASP (genomsnittspriset) är mångdubbelt jämfört med enbart DMS.

4. Bilarnas tillverkares strävan efter in-house-lösningar lyfts fram då och då i diskussionen, men det allmänna svaret är (som Buunari konstaterade ovan) att DMS/interior sensing utgör en så liten del av bilens totala kostnad att biltillverkarna knappast har något större intresse av att satsa massivt på egen utveckling (med tanke på bland annat hur mycket data det kräver).

5. Biltillverkarnas höga trösklar för att byta leverantör innebär också att tillverkaren troligtvis väljer sin tidigare leverantör även för nya modeller, vilket innebär att Smart borde ha goda förutsättningar för rejäl omsättning långt in på 2030-talet. Tillväxten planar visserligen ut vid någon punkt, men under de kommande kvartalen bör tillväxten explodera till helt nya nivåer och förbli hög även efter att den planat ut.

Jag ser investeringscaset så att Smart Eye bör ha mycket goda förutsättningar så länge övergången till helt självkörande bilar pågår. När trafiken väl är helt självkörande försvinner antagligen behovet av DMS, men det kommer att dröja länge, det sker knappast under 2030-talet. Och även då kommer det finnas efterfrågan på interior sensing, så att bilen kan larma om till exempel ett sjukdomsfall eller om ett barn eller ett husdjur lämnas kvar i en varm bil, eller liknande.

24 gillningar

Kan du utveckla detta lite? Borde inte företagsförvärv tvärtom leda till att de stora aktörernas marknadsandelar ökar? Man kan väl anta att de stora köper upp de små för att få bort dem från marknaden?

7 gillningar

Om vendor TAM (Total Addressable Market) skulle ligga i storleksordningen 300 miljoner dollar, som det har estimerats (dms + is), så är det alldeles för litet för att någon Tier 1-spelare eller liknande skulle tycka att det vore lönsamt att utveckla egna lösningar från grunden. Till exempel har Denso haft något på gång, men som vi sett hade äldre Toyota-bilar (troligen) problem, och till nyare modeller kommer lösningar bland annat köpta från Smart…
Ur ett Tier 1-perspektiv krävs långsiktig kompetens samt data etc.

Det handlar alltså om en nischmarknad, vilket är en mycket gynnsam situation för en small cap-investerare om man hittar en dominerande aktör på marknaden med höga marginaler och en kraftigt skalbar tillväxt. IMO är det svårt att få ett bättre utgångsläge.

Automotive-branschens “design win”-struktur ger också en insyn i kassaflödena 5–10 år framåt, vilket innebär att DMS-marknaden i praktiken redan har fördelats under de senaste åren.

Ps. Jag ser i dagsläget inte att tillväxten skulle avta när SAE level 5-bilar väl kommer, eftersom bilen trots allt måste vara medveten om passagerarnas status i hela kabinen. Det finns förstås fler konkurrerande teknologier på IS-sidan.

Ps2. Som vi vet låg SEYE själva bakom arbetet med att ta fram information till EU-lagstiftare och har såvitt jag förstår levererat utrustning som används för att utföra GSR-enliga DMS-godkännanden som en del av typgodkännandet. Alla bilmodeller testas såvitt jag förstått avseende DMS, men jag känner inte till processen i detalj. Här har det under de senaste åren länkats nyheter om utvärderingsutrustning som levererats av Smart.

30 gillningar

Min logik är att någon större aktör (åtminstone Bosch och Denso har nämnts tidigare) köper färdig teknologi från en liten konkurrent till Smart Eye och på så sätt tar sig in på marknaden. I det fallet kan Smart Eyes marknadsandel krympa.

Som ett annat alternativ slår sig mindre aktörer samman och försöker överleva.

Jag anser även att det scenario du nämnde, att Smart Eye köper upp mindre konkurrenter för att rensa marknaden, är möjligt. Jag kommer dock inte på rak arm på så många anledningar till vad Smart Eye skulle tjäna på dessa köp. Om en konkurrent lyckades utveckla någon form av överlägsen innovation där Smart Eye ligger långt efter, skulle det kunna vara en anledning. En annan skulle kunna vara att få ett starkare fotfäste inom ett visst geografiskt område.

12 gillningar

Okej. Smart Eye och Seeing Machines har för närvarande ett så pass starkt duopol på DMS-marknaden att mycket skulle behöva hända för att någon mindre konkurrent skulle nå samma storleksordning. Interior sensing är en annan femma, eftersom det väl inte går att säga så mycket om marknadsandelarna där än, men man kan tycka att de stora aktörerna inom DMS-sidan borde stå starka även där.

7 gillningar

Min egen gissning är den rakt motsatta; jag anser att Smart Eye är ett potentiellt uppköpsmål just på grund av sin stora marknadsandel och orderstock. Det skulle kännas märkligt om en stor leverantör inom fordonsindustrin – för komponenter/mjukvara eller liknande – köpte en liten konkurrent och påbörjade en årslång ökenvandring genom organisk tillväxt. Åtminstone en affär som på något sätt är jämförbar har genomförts på Helsingforsbörsen, när Continental köpte Elektrobits (nuvarande Bittium) automotive-verksamhet.

18 gillningar

Smart Eye som uppköpsobjekt är naturligtvis möjligt, men jag tänker inte bygga min investeringscaset på den grunden.

Som @timontti konstaterade tidigare är marknadspotentialen i förhållande till de stora aktörernas omsättning dock ganska liten. Smart Eyes “automotive design win” ger insyn i en försäljningspipel på 5–10 år, vilket gör att Smart Eye är i en så bra position att man säkerligen skulle behöva betala en rejäl premie för det. I slutändan säljs bilar i en ganska konstant mängd årligen, vilket gör att marknaden inte kommer att växa nämnvärt. Jag anser att marknaden når en mogen fas om ungefär 10 år, varefter det genereras ett jämnt kassaflöde.

Dessutom är Behavioral Research Solutions-segmentet sannolikt inte av intresse för köpare som fokuserar på fordonsindustrin, vilket försvårar affären.

Om Smart Eye skulle köpas upp i sin helhet, eller bara Automotive-verksamheten, ser jag det som en bra premie. Jag tror inte att verksamheterna byter ägare till ett förmånligt pris.

17 gillningar

Jag håller med om allt gällande att bolagets omsättning, resultat, lönsamhet och annat kommer att förbättras avsevärt. Men jag skulle vilja ställa en dum fråga: varför värderar inte marknaden bolaget till ett högre börsvärde?

Med andra ord vill jag fråga: vilken risk bär man främst när man äger det nämnda bolaget, bortsett från de traditionella riskerna? Är genomföranderisken den största i det här fallet? Det vill säga, börjar börsen värdera bolaget högre först när det faktiskt visar resultat på sista raden?

Jag undrar bara, när prognoser och liknande antyder en tydlig “ishockeyklubbsliknande” tillväxt, varför litar marknaden inte på detta ännu?

5 gillningar

Eftersom det i huvudsak inte finns någon affärsrisk för produkten, är juridiska och lagstadgade produkter oftast de bästa; frågan om det finns en product-market fit existerar inte, det verkar som att den finns där.

1 gillning

Analytikerna har haft så fel när det gäller bolaget att jag tror att väldigt få investerare (som har följt caset) lägger särskilt stor vikt vid analytikernas exakta siffror.

I Redeyes rapport från 11/2021 förutspåddes bland annat följande för de kommande åren (MSEK):

År Prognos Utfall Differens Utfall vs. prognos
2022 391 220 -171 56 %
2023 762 302 -460 40 %
2024 1 213 355 -858 29 %

Förra året omsatte SmartEye ca 400 MSEK. Det är alltså fortfarande en bra bit kvar till 2024E.

TLDR: Analytikerna har varit megabulla, själv ignorerar jag deras åsikter om investeringscaset, även om jag är med med en liten insats.

16 gillningar

Har du själv räknat ut ett fair value mer ingående? Man måste nog erkänna att träffsäkerheten baserat på dem är ganska usel.

2 gillningar