Smart Eye - Konge af bilindustriens Interior Sensing AI?

{“content”:“Dette bringer ingen egentlig merværdi til en ellers indholdsrig virksomhedstråd, men jeg gætter på, at den mulige afslutning på krigen kunne fungere som en katalysator for, at Smarteye nu kan afslutte den længere nedtur og igen vende mod priser på 100 kr. Her går virksomhedens historie dog fremragende, så kunne det også teknisk set være tid til et vendepunkt? Egentlig er der ikke kommet dårlige nyheder. Hvis der er mestre inden for teknisk analyse her eller andre, der har noget at sige til dette, vil jeg og sikkert mange andre gerne lytte!”,“target_locale”:“da”}

8 Synes om

Jeg har fra tid til anden opdateret mine synspunkter i TA-tråden, men her er en lille opdatering.

Den korrigerende bølge A → C er undervejs, og den sidste nedadgående bølge, dvs. sektionen B → C, er ved at blive dannet. Hvad angår længden, er den allerede mere end klar, da den (allerede nu) er 1,618 gange i forhold til bølge A → B. Selvom dette heller ikke nødvendigvis er tilstrækkeligt.

Hvis vi søger yderligere momentum nedefra, finder vi støtte omkring 44-45 kroner. På det nuværende niveau er der POC, hvilket betyder, at de fleste handler er blevet udført til disse priser. I det lange billede er de foregående bunde stigende, og den foregående 3 måneders lysestage low er @ 41,16 kroner.

I det korte billede er der endnu ingen tegn på en stigning, og aktien er solidt i hænderne på shortsellere. Men kombineret med fundamentet ville jeg se potentialet som rimelig godt, og prisudviklingen ifølge bear-scenariet er stort set, hvordan aktien handles lige nu.

21 Synes om

{“content”:“God analyse, men jeg må hænge mig i en lille detalje: aktien er fast i hænderne på shortsellere.\n\nFinansinspektionen viser, at Smart Eyes sum short % er knap fire procent. For eksempel er det knap seks procent for forumets anden svenske favorit (Evolution Ab). Min egen favorit Bonesupport Ab har et tal på 12,43%. \n\nSelvfølgelig er der nogle tidsmæssige faktorer involveret her, og hvem der holder disse shortpositioner osv., men jeg har holdt Smart Eye i omkring fem år, og min teori er, at det bare er en ret dårlig virksomhed.”,“target_locale”:“da”}

6 Synes om

Nu kunne du måske uddybe for mig og andre, hvad din “lorte firma-tese” bygger på? Kursgrafen?

Selvfølgelig, hvis man er gået ind på toppen, da mange andre også var i en boble, så forstår jeg ærgrelsen. Jeg har også købt til en højere pris. Men nu synes jeg, at ulempen er meget begrænset, og der er muligheder for dette til alt muligt.

Historien i sig selv er jo gået fuldstændig i den rigtige og lovede retning. Lovgivningen giver også støtte.

14 Synes om

Tak for rosen i første omgang. Lidt kommentar tilbage.

Hvis man ser på gennemsnit, hvor meget aktier er shortet i forskellige selskaber, er de cirka 4% et ret stort tal. Og hvad angår det andet selskab, du nævnte, er tallet allerede på et overdrevent niveau.

Men hvis store aktører har shortpositioner, er det i deres interesse at opnå afkast på deres syn, og i så fald vil de forsøge at styre aktiekursen med deres handlinger. Dette er, synes jeg, tilfældet med Smart Eye nu. Aktiekursen vil begynde at stige, når short-aktørerne får et incitament til at begynde at lukke deres positioner.

Og hvad angår virksomheden, mener jeg, at man bør forsøge at tolke virksomheden adskilt fra aktiekursudviklingen. Jeg er selv tilfreds med den seneste forretningsudvikling. Det er sandt, at man i denne investeringscase har været nødt til at tage en timeout i forhold til, hvad tankerne var omkring 2020. Dette har virksomheden selv også indrømmet.

24 Synes om

Det største problem med denne investeringscase er den konstante udskydelse af at blive pengestrømspositiv. Jeg siger ikke, at der er noget galt i at vækste en virksomhed ved at køre den pengestrømsnegativ i en vis periode. Men at der konstant loves investorerne, at det nok skal vende til at blive pengestrømspositiv om X kvartaler, og at X konstant er det samme heltal, selvom tiden går, har gjort mig lidt sur over dette, og jeg hopper først tilbage, når de sorte pengestrømstal er på papiret (selvom jeg måtte miste noget kursstigning i starten).

16 Synes om

Så vidt jeg forstår, har de tidligere estimater for cashflow-positivitet været baseret på antagelser om, at producenterne ville implementere DMS hurtigere, end det var nødvendigt (gradvis ramp-up). De nuværende estimater er tilsyneladende baseret på antagelsen om, at producenterne vil implementere DMS, når det virkelig er nødvendigt (meget hurtigere ramp-up). Jeg har svært ved at se, hvordan producenterne skulle kunne vride sig ud af dette, og dermed svært ved at se, hvordan man skulle kunne udskyde det yderligere. Men det kan selvfølgelig være, at der stadig er noget i denne ligning, som jeg ikke har forstået.

12 Synes om

{“content”:“Er der ikke netop blevet foretaget et virksomhedskøb, som har forsinket dette lidt igen? Jeg har ikke fulgt med så tæt, udover de rapporterede tal, så min opfattelse kan også være forkert.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Interessant nok vil RE’s top picks reducere SEYE med halvdelen i dag. DMS-kravet er snart på vej, aktien handler til ~50SEK+ mod et basismål på 120SEK, og alligevel sælges halvdelen. Det er en anden type handel her end i Inderes’ modelportefølje.

41 Synes om

Nå, det er et mærkeligt træk at realisere med et stort minus i praksis. Og endda lige før resultatet. Er troen på en eller anden måde ved at forsvinde, eller er markedet ved at smuldre under det?

Så det er ikke overraskende, at en portefølje med små virksomheder ikke har klaret sig godt de seneste år. Jeg har selv gjort det modsatte, det vil sige, at jeg har øget mine i forvejen store SE-investeringer.

Her er afkastprocenterne for RE-porteføljen. Det er ikke overraskende, hvis udviklingen allerede påvirker beslutningerne.

28 Synes om

Her siger Inderes’ Modelportefølje: ”Those are rookie numbers!”

Men i al ærlighed bør intet historisk afkast påvirke købs- eller salgsbeslutninger. Den ”friskeste” måde at forvalte sin portefølje på er at ”starte forfra” hver morgen: Hvis jeg i morges havde hele porteføljen i kontanter, hvad ville jeg så vælge at købe?

Selvfølgelig skal man i næste fase tage højde for de skattemæssige konsekvenser osv. af den porteføljeændring, som det ovennævnte tankeeksperiment medfører. Jeg ved ikke, om RE’s portefølje er ”rigtige penge”, og om strategien går ud på også at optimere beskatningen, men reduktionen i SE kunne være en del af strategisk ”tax harvesting” :slight_smile:

6 Synes om

Smart Eyes årsrapport for 2025 er ude, sikkert interessant læsning for enhver, der har lagt bare en lille skilling i dette. For undertegnede er det i det mindste viden om, at jeg ejer flere aktier end deres HR-chef :innocent: (Det krævede nu ikke så meget :grin: )

Tro, håb og det Vise Øje være med jer!

15 Synes om

Hvis man gætter længe nok, rammer man rigtigt en gang imellem. På Smarts hjemmeside blev antallet af leverede DMS-systemer opdateret til 4 millioner, hvilket betyder, at en million leveringer blev nået på under et halvt år. Gad vide om den femte million nås inden GSR2, altså den 7. juli? Vi følger tidsplanen godt.

33 Synes om