Smart Eye - Kung av fordonsindustrins Interior Sensing AI?

Det är nog en ganska naturlig matchning (geografi, kultur, affärs- och kostnadssynergier) om det bara är möjligt att köpa ut Smart.

Varför skulle man köpa?

På grund av produkten? Knappast nödvändigt.
På grund av kunderna? Inte nödvändigt.
Någon annan anledning? Den enda som kommer upp i mitt huvud är att någon stor aktör i branschen skulle försöka köpa, och skulle vara villig att skapa en verklig konkurrent till Smart av detta.

15 gillningar

Jag hoppas att Smart Eye inte gör några förvärv nu innan det fria kassaflödet är positivt. Jag skulle inte vilja ha en nyemission eller mer skulder för företaget.

Tobii:s resultat fick mig att fundera lite om det inte bara är en svaghet på hela DMS-marknaden, som också skulle återspeglas i Smart:s kommande rapport som ett svagare kvartal än förväntat. VD:n var så pass bullish i den senaste webbsändningen, att en besvikelse i Q3, ur aktiekursens perspektiv, säkert skulle leda till en stor nedgång.

Jag kommer dock att behålla Smart Eye-aktierna i portföljen än så länge.

6 gillningar

Även marknaden kan ha svaghet, men de svaga lider mycket av det nu. Jag tror att det inte syns mycket hos de starka.

8 gillningar

Jag kan inte vara orolig för Smart Eyes Q3. Hyundai hade en försäljningstillväxt i Nordamerika för Smart Eye-modeller, enligt min uppskattning, på cirka 20 000 bilar och GM på över 10 000 bilar jämfört med Q2.

Nissan N7 sålde 14 000 fler bilar under Q3 än under Q2. Nya modeller av Mitsubishi Outlander, Kia Tasman, Kia K4, Kia EV5 och Kia EV3 lanserades i Australien. Dessa kommer att generera ytterligare försäljning på cirka 12 000 bilar under Q3.

Om försäljningen annars har legat platt, kommer detta redan att ge en tvåsiffrig tillväxt i licensintäkterna jämfört med föregående kvartal. Andra nya modeller har säkert också lanserats på marknaden och vi kommer att höra mer om dem i samband med resultatredovisningen. Jag är lite orolig för Renault (Rellut), men jag tror att de är Smart Eye.

33 gillningar

GM tar sig direkt till frontlinjen inom autonom körning – Är det nya systemet till och med världens bästa? GM rynnii kerralla autonomisen ajon eturiviin – Uusi järjestelmä jopa maailman paras? | Kauppalehti

Var det här Smart Eyes system?

2 gillningar

På Smart Eyes hemsida uppdaterades antalet Smart Eye-bilar i trafik från två miljoner till tre miljoner. Det är osannolikt att sidorna uppdateras i realtid, men enligt denna uppföljning tog det 11 månader att nå en miljon. Jag skulle anta att kvartalsproduktionen för ett år sedan var strax under 200 000 bilar och nu är vi över 400 000. Jag tror att nästa miljon kommer att samlas på ungefär ett halvt år, och sedan snart redan under andra halvan av 2026 kommer det att vara kvartalsvisa miljoner och under 2027 redan två miljoner per kvartal.

Hittills har miljonerna ackumulerats så här:

1.000.000 13.9.2022
2.000.000 19.11.2024
3.000.000 29.10.2025

Snart får vi återigen bekräftelse på utvecklingen i form av en kvartalsrapport. Jag saknar också nya Design Wins, särskilt när det gäller utökningar av befintliga vinster. Även Fingerprints första vinster inom iristunnistning förväntades komma under detta år, och passagerarövervakningen skulle också gärna se en stor start.

41 gillningar

Jag känner inte till SE så bra… hur mycket kostar det för en bil?

1 gillning

Den direkta licensavgiften för DMS-mjukvaran har uppskattats ligga mellan fem och tio euro per bil beroende på antalet funktioner. I någon intervju verkar VD:n ha instruerat Redeyes analytiker att beräkna

15 gillningar

Stort tack. Jag räknade på den utvecklingen och kom fram till samma storleksordningar för volymerna, om utvecklingen fortsätter konsekvent och naturligtvis även förbättras. Intressanta siffror, verkligen.

3 gillningar

Affärsvärlden skriver att kassan skulle vara tom och att det mesta

21 gillningar

Är det här inlägget då åtminstone en delorsak till nedgången?

1 gillning

Här är anledningen vad gäller fundamenta, och tekniskt sett skrek aktien redan efter en korrigering efter uppgångsperioden. Således välkomnar jag att korrigeringen görs före resultatet.

För ungefär en vecka sedan skrev jag om dessa förväntningar.

7 gillningar

Smart Eye’s Real-Time Alcohol Impairment Detection Named a CES 2026 Innovation Awards® Honoree

Smart Eye har tilldelats CES 2026 Innovation Award-utmärkelsen för sin nya funktion Real-Time Alcohol Impairment Detection, som upptäcker förarens alkoholpåverkan i realtid utan ytterligare sensorer.

Systemet analyserar förarens ögon- och ögonlocksbetende med hjälp av AI och fungerar med befintlig DMS-hårdvara, vilket gör det enkelt att implementera i fordon och fordonsflottor.

Lösningen följer strikta dataskyddskrav, kan uppdateras trådlöst och stöder framtida regleringskrav som Euro NCAP och USA:s HALT Act.

40 gillningar

Q3 delårsrapport närmar sig och med tanke på den ganska svaga upprampningen för 2025 ser jag med intresse fram emot att se hur många bilmodeller som förväntas vara i produktion i slutet av 2025. I samband med Q2 upprepade Martin fortfarande vägledningen att 70 - 80 nya modeller skulle vara i produktion under 2025, när situationen efter Q2 var 15 modeller. Om det antalet dock inte uppnås, borde företaget logiskt sett informera om detta separat, eller räcker det enligt er med en eventuell nedskrivning i samband med Q3?

4 gillningar

Jag tycker inte att det behövs meddelas separat. Resultatet avgör (vilket inte heller har styrts direkt).

Om EBITDA har det dock sagts att det var break-even i Q2 (vilket realiserades) och Mats verkade säga att det skulle vara “vastly positive” i Q3. Om detta skulle vara något annat, misstänker jag att företaget borde informera om det. Jag tror fortfarande att zorbas har kommit igång, och takten ökar – tills det redan nästa år kommer att le.

Så här skrev RedEye om saken efter Q2-resultatet.

5 nya bilar nådde SOP i Q2 – Ner från 10 i Q1

Antalet bilmodeller som har nått produktion ökade från 85 till 90 under Q2, en q/q-ökning med 5 modeller. Medan detta endast innebär att 15 nya bilmodeller har nått SOP YTD, upprepade Smart Eye att företaget förväntar sig att 70-80 bilmodeller ska gå i produktion under 2025. Ledningen uppger att pipelinen av nya bilar som når SOP under 2025 är baktung, vilket förklarar den blygsamma nivån på 15 bilmodeller som har nått SOP under 2025. Vi är mer konservativa och uppskattar att Smart Eye kommer att nå SOP med 65 bilmodeller under 2025.

Och här är också en text om kassan. Om företaget skulle behöva lite mer kassa, finns det andra alternativ än utspädning av ägandet. Jag anser det mer sannolikt att ytterligare kassa inte längre behövs. Men till exempel en kortare extra kreditlimit på 50M SEK skulle säkert vara möjlig att få. Och i slutändan, i ett flerårigt perspektiv, skulle detta vara ungefär som en fis i Sahara.

Fritt kassaflöde för kvartalet var SEK-37m, och företaget uppgav att det hade tillgänglig likviditet på SEK93.4m. Eftersom företaget uppskattar en hög upprampning av licensintäkter under H2, förutser det inte behovet av att lägga till ytterligare kreditfaciliteter innan det når kassaflödes-break-even. Vi uppskattar att Smart Eyes fria kassaflöde i Q3 kommer att förbättras till SEK-24m, och till SEK-15m i Q4. Detta innebär att företaget kommer att avsluta 2025 med ett kvartalsvis fritt kassaflöde på SEK-15m, med SEK53m i tillgänglig likviditet, och vid den tidpunkten, endast sex månader kvar tills den efterlängtade EU GSR-lagstiftningen träder i kraft. Som sådan bedömer vi att företagets behov av ytterligare kassa innan det når kassaflödes-break-even är lågt. Det kan bli en jämn kamp om affärsenheten Behavioral Research fortsätter att underprestera eller om licensintäkternas tillväxt är långsammare än förväntat. Men i ett sådant scenario tror vi att företaget kommer att ha flera alternativ för att finansiera sig med ytterligare skuld under den korta period som behövs innan EU GSR träder i kraft fullt ut.

12 gillningar

Nedskrivning innebär att något värderas till ett lägre värde i balansräkningen och det minskar resultatet med nedskrivningens värde. Jag vet inte om du menade något annat, men jag kan inte komma på vad som skulle kunna skrivas ned från balansräkningen, utöver den normala avskrivningsplanen.

Avsikten var alltså att uttrycka att antalet nya modeller i produktion skulle justeras nedåt fram till slutet av året.

Redeye förväntar sig att Smart Eyes Q3-rapport, som presenteras den 14 november, kommer att visa en nettoomsättningstillväxt på 27% y/y och nå en EBITDA på 12 MSEK. De OEM-försäljningssiffror vi följer indikerar fortsatt momentum in i Q3, och vi uppskattar en stark tillväxt inom fordonssegmentet på 56% y/y. Behavioral Research (BR) har upplevt några ojämna kvartal, och vi förväntar oss en platt q/q-tillväxt för segmentet i Q3, men upp 8% y/y tack vare lätta jämförelsetal.

23 gillningar

Märken

10 gillningar