Smart Eye - Konge af bilindustriens Interior Sensing AI?

Det er vel et ret naturligt match (geografi, kultur, forretnings- og omkostningssynergier), hvis det blot er muligt at købe Smart ud.

Hvorfor købe?

På grund af produktet? Næppe nødvendigt.
På grund af kunderne? Ikke nødvendigt.
En anden grund? Den eneste, der falder mig ind, er, at en stor aktør i branchen ville forsøge at købe det og ville være villig til at skabe en ægte konkurrent til Smart ud af det.

15 Synes om

Jeg håber, at Smart Eye ikke foretager nogen opkøb nu, før den frie pengestrøm er positiv. Jeg ønsker ikke en aktieemission eller mere gæld til selskabet.

Tobiis resultat fik mig til at tænke lidt på, om det ikke bare er en svaghed i hele DMS-markedet, som også ville afspejle sig i Smarts kommende kvartalsrapport som et svagere kvartal end forventet. Direktøren var så bullish i den sidste webcast, at en skuffende Q3 for aktiekursen helt sikkert ville give et stort fald.

Jeg vil dog stadig beholde Smart Eye-aktierne i porteføljen.

6 Synes om

Selv på markedet kan der være svaghed, men de svage lider meget under det nu. Jeg er af den overbevisning, at det ikke viser sig meget hos de stærke.

8 Synes om

Jeg kan ikke være bekymret for Smart’s Q3. Hyundai havde en salgsvækst i Nordamerika for Smart Eye-modeller på omkring 20.000 biler ifølge mit skøn, og GM havde over 10.000 biler sammenlignet med Q2.

Nissan N7 solgte 14.000 flere biler i Q3 end i Q2. Australien fik nye modeller af Mitsubishi Outlander, Kia Tasman, Kia K4, Kia EV5 og Kia EV3. Disse vil give et mersalg på omkring 12.000 biler i Q3.

Hvis salget ellers er forblevet fladt, vil disse alene give en tocifret vækst i licensindtægterne sammenlignet med det foregående kvartal. Andre nye modeller er sikkert også kommet på markedet, og vi vil høre mere om dem i forbindelse med resultatopgørelsen. Jeg er lidt plaget af Renault (Rellut), men jeg tror, de er Smart’s.

33 Synes om

GM rykker med ét op i frontlinjen for autonom kørsel – Nyt system måske endda verdens bedste? GM rynnii kerralla autonomisen ajon eturiviin – Uusi järjestelmä jopa maailman paras? | Kauppalehti

Var dette Smart Eyes system?

2 Synes om

På Smart Eyes hjemmeside blev antallet af Smart Eye-biler i trafikken opdateret fra to millioner til tre millioner. Siden opdateres næppe i realtid, men ifølge denne overvågning tog det 11 måneder at nå den million. Jeg vil antage, at kvartalsproduktionen for et år siden var lidt under 200.000 biler, og nu er vi over 400.000. Jeg tror, den næste million vil akkumuleres på omkring et halvt år, og så snart i anden halvdel af 2026 vil der komme flere kvartalsvis, og i 2027 allerede to millioner pr. kvartal.

Indtil videre er millionerne akkumuleret således:

1.000.000 13.9.2022
2.000.000 19.11.2024
3.000.000 29.10.2025

Snart får vi igen bekræftelse på udviklingen i form af en kvartalsrapport. Jeg savner også nye Design

41 Synes om

Jeg kender ikke SE så godt…hvor meget koster det for én bil?

1 Synes om

Den direkte licensafgift for DMS-softwaren er estimeret til at være mellem fem og ti euro pr. bil afhængigt af antallet af funktioner. I et interview instruerede CEO’en vistnok Redeye-analytikeren til at beregne DMS-indtægter med en faktor på 5,5 euro pr. bil. Passagerovervågning ville fordoble licensafgiften. Primært til kommerciel trafik, men også til nogle sportsvogns- og luksusbilproducenter samt eftermarkedet, tilbyder Smart Eye eftermonteringsproduktet AIS, som også inkluderer hardware. Martin sagde, at dette ville koste lige så meget som en billig mobiltelefon, hvilket Redeye oversatte til 400 euro. Andelen af licensindtægter udgør vistnok lige nu omkring halvdelen af automotive-indtægterne.

15 Synes om

Mange tak. Jeg har regnet på den udvikling og endte med de samme størrelsesordener for volumenerne, hvis udviklingen fortsætter konsekvent og selvfølgelig også forbedres. Interessante tal, virkelig.

3 Synes om

Affärsvärlden skriver, at kassen ville være tom, og at det meste af aktiens potentiale er set. Det føles som om, at lommeregneren er blevet hjem

21 Synes om

Er dette indlæg så i hvert fald en

1 Synes om

Her er årsagen, hvad angår fundamentet, og teknisk set skreg aktien allerede på en korrektion efter opgangsperioden. I den henseende tager jeg det positivt, at korrektionen sker før resultatet.

For omkring en uge siden skrev jeg også om disse forventninger.

7 Synes om

Smart Eye’s Real-Time Alcohol Impairment Detection Named a CES 2026 Innovation Awards® Honoree

Smart Eye har modtaget en CES 2026 Innovation Award for sin nye Real-Time Alcohol Impairment Detection-funktion, der registrerer førerens alkoholpåvirkning i realtid uden yderligere sensorer.

Systemet analyserer førerens øjen- og øjenlågsadfærd ved hjælp af kunstig intelligens og fungerer med eksisterende DMS-hardware, hvilket gør det nemt at implementere i køretøjer og flåder.

Løsningen overholder strenge databeskyttelseskrav, kan opdateres trådløst og understøtter fremtidige lovkrav som Euro NCAP og USA’s HALT Act.

40 Synes om

Q3 kvartalsrapporten nærmer sig, og med hensyn til den noget svage ramp-up for 2025 ser jeg med interesse frem til, hvor mange bilmodeller der forventes at være i produktion ved udgangen af 2025. I forbindelse med Q2 gentog Martin stadig vejledningen om, at 70-80 nye modeller ville være i produktion i løbet af 2025, da situationen efter Q2 var 15 modeller. Hvis dette tal imidlertid ikke nås, burde selskabet efter al sandsynlighed informere om dette separat, eller er en eventuel nedskrivning i forbindelse med Q3 tilstrækkelig efter jeres mening?

4 Synes om

Jeg synes ikke, der er behov for særskilt information. Resultatet afgør (hvilket heller ikke er blevet styret).

Om EBITDA er der dog blevet sagt, at det var break-even i Q2 (hvilket blev opnået), og Mats sagde vist, at det ville være “vastly positive” i Q3. Hvis dette skulle være anderledes, tvivler jeg på, at det ville være godt for virksomheden at informere om det. Jeg tror stadig, at zorbas er kommet i gang, og tempoet tager til – indtil næste år, hvor det allerede vil få os til at smile.

Sådan skrev RedEye om emnet efter Q2-resultatet.

5 new cars reached SOP in Q2 – Down from 10 in Q1

The number of car models that have reached production increased from 85 to 90 during Q2, a q/q increase of 5 models. While this only implies that 15 new car models have reached SOP YTD, Smart Eye reiterated that the company expects 70-80 car models to enter production in 2025. Management states that the pipeline of new cars reaching SOP in 2025 is back-heavy, which explains the modest level of 15 car models that have reached SOP in 2025. We are more conservative and estimate Smart Eye will reach SOP with 65 car models in 2025.

Og her er også en tekst om likviditet. Hvis virksomheden skulle have brug for lidt mere likviditet, findes der andre muligheder end udvanding af ejerskabet. Jeg anser det selv for mere sandsynligt, at der ikke længere er brug for yderligere likviditet. Men for eksempel en kort ekstra kreditfacilitet på 50 mio. SEK ville helt sikkert være mulig at opnå. Og i sidste ende, i et flerårigt perspektiv, ville dette være omtrent som en prut i Sahara.

Free cash flow for the quarter was SEK-37m, and the company stated that it had liquidity available at SEK93.4m. As the company estimates a high ramp-up of license revenue going into H2, it does not foresee the need to add additional credit facilities before reaching cash flow break-even. We estimate Smart Eye’s free cash flow in Q3 to improve to SEK-24m, and to SEK-15m in Q4. This implies that the company will end 2025 with a quarterly free cash flow of SEK-15m, with SEK53m in available liquidity, and at that time, only six months left until the long-awaited EU GSR legislation kicks in. As such, we deem the company’s need for additional cash before reaching cash flow break-even to be low. It could be a tight race if the Behavioral Research business unit keeps underperforming or if license revenue growth is slower than expected. However, in such a scenario, we believe the company will have several options to finance itself with further debt for the short period needed before the EU GSR fully kicks in.

12 Synes om

Nedskrivning betyder, at noget værdiansættes til en lavere værdi i balancen, og det reducerer resultatet med nedskrivningens værdi. Jeg ved ikke, om du mente noget andet, men jeg kan ikke forestille mig, hvad der skulle nedskrives i balancen, udover den normale afskrivningsplan.

Formålet var altså at udtrykke, at antallet af nye modeller i produktion ville blive nedjusteret inden årets udgang.

Redeye forventer, at Smart Eyes Q3-rapport, der forfalder den 14. november, vil vise en nettosalgsfremgang på 27% år-over-år og nå en EBITDA på SEK12m. De OEM-salgstal, vi følger, indikerer fortsat momentum ind i Q3, og vi estimerer en stærk vækst inden for bilindustrien på 56% år-over-år. Behavioral Research (BR) har oplevet et par ujævne kvartaler, og vi forventer en flad kvartal-til-kvartal vækst for segmentet i Q3, men op 8% år-over-år på grund af lette sammenligningsgrundlag.

23 Synes om

Mærker

10 Synes om