I tweet-tråden finns videor från NCAP-mötet och slutet kröner allt
https://twitter.com/MarKluft/status/1783148321772646625?s=19

I tweet-tråden finns videor från NCAP-mötet och slutet kröner allt
https://twitter.com/MarKluft/status/1783148321772646625?s=19

Förutom Velma trakasseras Martin i sina inlägg av Seeing Machines-fanboys. Även denna gång lyckades Martin dock ge ett ganska passande svar på tal. Seeing Machines-ägare har haft ganska få glädjeämnen på sistone och har jublat över BMW:s övergång till deras läger i fyra år redan. Det kommer dock en ny generation från BMW redan 2025, vilket jag tror att Martin syftar på i sitt inlägg. DMS-leverantören har såvitt jag vet inte offentliggjorts än.
https://www.bmw.fi/fi/more-bmw/concept-cars/vision-neue-klasse.html

Vad är förresten det nuvarande läget i konkurrensen med Seeing Machines? När hypen var som störst här var allt bättre hos Smart Eye. Är man fortfarande av samma åsikt på forumet eller vilka förändringar har skett under de senaste två åren?
Pipeline:
Seeing har 6 pågående program, deras pipeline är cirka 60 % av Smart Eyes motsvarande (366 miljoner USD mot 575 miljoner EUR). Det kan också vara så att Seeings siffra inkluderar Guardian-beställningar, medan Smart Eyes design wins endast rör DMS-mjukvara (inte deras AIS-eftermarknadsprodukt, som är ett tillval utöver). På grund av detta finns en möjlighet att siffrorna inte är direkt jämförbara och att Seeing kan “försköna” detta.

vs.

Ur minnet har Seeing pratat om 6 program under ganska lång tid nu. Siffran var nog densamma för Seeing redan för 3–4 år sedan. Ett program kan vara en plattform med flera bilmodeller inom en viss OEM (i praktiken GM) eller flera tillverkare. Jag gissar själv på 1–2 tillverkare och sex plattformar totalt.
Kanske viktigast för Smarts del är att antalet OEM:er har ökat i jämn takt och nu uppgår till 21 stycken. Varje OEM har en eller flera plattformar i pipelinen med Smart. I genomsnitt 315 design wins fördelade på 21 tillverkare innebär redan 15 bilmodeller per tillverkare.

Eftermarknad:
Roligt nog talar båda tillverkarna om en marknadsandel på 40 %+ i sina senaste rapporter. Men jag anser att SEYE har en mer övertygande pipeline av de två för att stödja detta.
Jag kan verkligen inte komma över den här ”kilin-kolin”, mitt huvud är helt låst vid den här ”opartiska” analytikern: #automaker #ceo #ncap #nhtsa #iihs #technology #safety #aeb #dms #distraction #drowsiness #anprm #impaired #fmvss #drunkdriving | Colin Barnden
”För 2023 bedöms den ledande leverantören av NCAP-kompatibla DMS ha varit Seeing Machines, långt före Smart Eye på andra plats. 2024 ser ut att bli ett genombrottsår för DMS-leverantörer, med volymer som stiger över den kritiska nivån på 10 % för global utrustningsgrad, och en växande medvind för införandet av DMS från Global NCAP. Biltillverkare måste överväga sina DMS-partnerskap och sin roadmap mycket noga.”
”Denna nya information förstärker återigen poängen att ”design wins” kan vara ett mycket missvisande mätetal när det används som ett mått på marknadsledarskap, då bilar ute på vägarna visar sig vara en betydligt mer pålitlig indikator. OEM-tillverkare kan, och gör det också, ändra sina utvecklingsplaner. Som tidigare observerats kommer vi för närvarande att behöva fortsätta granska videor på YouTube allt eftersom nya modeller släpps under 2024 och 2025 för att hitta ledtrådar om vad som händer hos Ford.”
Jag tror själv att Martin talar sanning här, och därmed skulle Smart Eye vara den tydliga marknadsledaren.
Enligt min mening låter denne Colin av någon anledning inte särskilt objektiv. Det måste finnas någon anledning till att han helt ignorerar Martins budskap, och i övrigt ifrågasätter allt företaget säger extremt hårt.. gör han likadant med Seeing Machines budskap? Enligt mig verkar det inte som att han gör det.
Men i vilket fall som helst är detta alltså marknadens två främsta bolag med god marginal neråt. För Smart Eyes del räcker det till exempel gott för mig om marknadsandelen vore cirka 40 % – även om Seeing Machines skulle överträffa den siffran – och allt utöver det är ett plus. Men faktiskt, om man alls tror på Martins budskap, verkar det som att Smart Eyes marknadsandel skulle vara upp emot 50 %. Tiden får utvisa exakt hur detta går – just nu ser dock allt bra ut. Något som gav mig lite gråa hår var informationen om att Smart Eye förlorade sin stjärnsäljare – hur kommer det att gå med framtida avtal? Även om kakan så att säga redan är färdig för de kommande åren, skulle ytterligare dekorationer på glasyren ändå inte skada.
Betydelsen av försäljningsarbete har betonats under tidigare år när tekniken inte varit ett krav. Nu blir det ett krav, först i Europa och senare mer utbrett i och med NCAP / USA osv. Foten är i dörren och när tekniken väl hamnar på en plattform, blir den kvar där i säkert 7–14 år framåt, helt utan något försäljningsarbete.
Tvång är en bra säljkonsult.
Smart har också redan 300 anställda globalt. Man tycker att någon därifrån borde hinna sälja vid behov.
Och den här ena analytikern är fortfarande världens mest partiska opartiska forskare, som utan tvekan har egna ekonomiska intressen i form av antingen aktieinnehav och/eller royalties betalda av Seeing.
Seeing har inte offentliggjort några betydande vinster på länge. Det har varit väldigt tyst i Seeings fanläger och aktiekursen har fortsatt sin långa dipp.
Spelet är förstås inte över än, utan det kommer säkert att bli en hård kamp om varje stort kontrakt. Momentum och nyhetsflödet har helt enkelt varit på Smarts sida under det senaste året, skulle jag säga.
Jag vet inte hur betydande det är rent omsättningsmässigt, men som en kuriositet var en av Seeings DW (Design Win) Fisker, som befinner sig i stora svårigheter på grund av den svaga försäljningen av Ocean-modellen.
PS håller med timont. Jag kan tänka mig att i säljprocessen för dessa komplexa tekniska system är en enskild persons arbetsinsats relativt begränsad.

Det vore användbart om Smart Eye publicerade antalet bilar som kommer ut på vägarna varje kvartal med Smart Eye DMS installerat.
Det finns inget annat sätt att jämföra Smart Eye och Seeing Machines när det gäller faktisk aktivitet.
Smart Eye måste ha denna information och det skulle låta investerare veta hur utvecklingen fortskrider.
Jag ser ofta det här argumentet från ert läger. Varför lägga så mycket fokus på just det här måttet?
Jag har inte funderat så mycket på det, men för mig låter det som ett mått fokuserat på nuet, medan aktiemarknaden är framåtblickande. Börsvärdena för SEYE och SEE baseras inte på nuvarande försäljning, utan på marknadens prognoser för hur försäljningen kommer att utvecklas i framtiden.

Men för att vara mer seriös, de har kommunicerat gällande SOP:
Detta bör vara mer än tillräckligt med information för vem som helst att överväga detta som ett investeringscase.
Ser man tre år tillbaka är det mycket mer konkret nu. De kan ange antalet modeller i produktion för kommande kvartal, medan de för tre år sedan bara kommunicerade det förväntade året för SOP. Saker och ting har verkligen tagit fart.
Eftersom det är det enda sanna mätetalet som enkelt kan jämföras mellan konkurrenter.
Designvinster är användbara för att prognostisera framtida marknadsandelar och Smart Eye har presterat bättre under det senaste året eller så när det gäller nya designvinster. SEE presterade bättre under 2021 och början av 2022.
Men SEE har precis meddelat en ny vinst som påbörjar produktion i år (rykten går om att detta tar tillbaka en del av Ford från SEYE). Det visar hur snabbt landskapet kan förändras om de lyckas nå SOP (Start of Production) på bara några månader.
Dessutom når designvinster inte nödvändigtvis produktionsstart (JLR?). Om de gör det kan nästa generation ändå tas från en DMS-leverantör och ges till den andra (som BMW från Smart Eye till Seeing Machines).
Designvinster beskrivs också olika av varje leverantör:
Smart Eye: “Beräknad intäkt baserat på prognoser för den uppskattade produktlivscykeln”
Seeing Machines: “Initialt livstidsvärde”
så det är svårt att göra en direkt jämförelse.
Varje designvinst omfattar också olika antal bilar beroende på märke/modell, så det är svårt att jämföra till exempel en designvinst för BMW, VW och Ford (SEE) med en för Hyundai, Volvo och eventuellt Ford (SEYE).
Bilar på vägarna tillsammans med lönsamhet är det bästa mätetalet för att jämföra DMS-leverantörer eftersom det är en definitiv siffra. SEYE nådde 1 miljon bilar först, men det ser ut som att SEE kan ha gått om. Om SEYE:s designvinster från 2023 når SOP kan de gå om igen om ett par år, vem vet, men de kanske inte når SOP eller så kanske de får slut på pengar igen? Om det händer är designvinsterna betydelselösa.
Av Smart Eyes 315 designvinster, hur många har faktiskt nått produktionsstart (ärlig fråga eftersom jag inte vet)?
Men det finns ett argument för att innehav i både SEE och SEYE är det bästa sättet att minska risken och säkerställa framgång om båda hävdar en marknadsandel på 40 %.
Personligen äger jag bara SEE, men jag tror att båda kommer att bli framgångsrika eftersom det finns gott om bilar som kommer att behöva DMS!
Delårsrapporten kommer i maj. Här är Redeyes prognoser. Inget märkvärdigt här egentligen, bara att hodla och jodla.
Ett utdrag från Smarts tidigare pressmeddelande:

Kvartalsprognoser för tillfället:

edit:
Jag kollade upp Q1-2023 igen, där Automotive sales var 13,7 miljoner kronor. Det verkar vara ett tryckfel i den här texten, den borde syfta på det första kvartalet (“det första kvartalet”).

Q4-2023 var alltså cirka 30 miljoner kronor

Den nuvarande guidningen var att Q1 kommer att växa något jämfört med förra årets Q4. Således skulle till exempel en motsvarande försäljning på 30 miljoner kronor innebära en tillväxt inom Automotive på cirka 118 % jämfört med jämförelsekvartalet (Q1-2023). Säg till om ni har en annan åsikt om beräkningarna.
Jag håller med om att både Smart Eye och Seeing Machines upplever en positiv tillväxt.
Jag vill dock mana till försiktighet när det gäller att tro på allt som Redeye säger. Både de och Smart Eye antydde att det inte skulle bli någon ytterligare kapitalanskaffning, för att sedan genomföra en bara ett par månader senare.
Redeye reviderade också ner sin prognos några dagar före Smart Eyes rapport och hävdade sedan att resultatet var i linje med förväntningarna.
Redeye och Jesper äger båda aktier i Smart Eye.
Det är på samma sätt med Colin Barnden för SEE; hans åsikter och expertis är värdefulla, men han äger förmodligen SEE-aktier och kan därför vara partisk i sin analys.
Jag tror att båda företagen kommer att bli framgångsrika. Kvartalsvisa KPI:er från båda bolagen skulle hjälpa till att visa uppskalningen av DMS och huruvida båda leverantörerna har lyckats nå produktionsstart för samtliga designvinster (design wins), samt vem som ligger före när det gäller faktiska bilar och eftermarknadskopplingar. Och naturligtvis kommer pengarna som flyter in på kontona att följa därefter.
Jag håller med dig om RedEye, jag har till och med kommit på dem med oetisk handel vilket verkar sitta i deras kultur
https://keskustelut.inderes.fi/t/red-eye-ruotsalaista-analyysia/8135/373?u=timontti
Jag tror att det finns en kultur bland svenska privatinvesterare där de blir irriterade när en analytiker ger en negativ rekommendation. Detta noterades när finska Inderes expanderade för att täcka svenska bolag. En investmentbank som RedEye som ger superpositiva riktkurser och samtidigt hjälper till vid börsnoteringar (IPO:er)… Enligt min mening syns det tydligt när de till exempel använder 11 % WACC för Seye i sin nuvarande DCF-analys…
Tja, du vet.. de är med och formar den svenska kulturen
Men med vetskapen om att Seye är deras största innehav i Top Picks kommer de åtminstone fortsätta att ”pumpa” Seye, och det gör mig inget eftersom jag ändå gör min egen analys ![]()
https://giphy.com/gifs/fxnetworks-impeachment-acs-american-crime-story-BUk0JmQ3WsoN7cj5YF
Smart Eyes direktör för innovation och partnerskap Detlef ”deadlift” Wilke är bullish gällande spridningen av OMS- och Interior Sensing-lösningar. De är nu en del av offertförfrågningar och säkerhetslösningar förväntas bli vanliga i bilar redan under 2026–2027, och särskilt i det prylorienterade Kina ses underhållningslösningar redan innan dess.
Ett bra exempel på andra teknologier för IS / OMS-ändamål är aktörer som använder UWB-sensorer (GHz-frekvenser). Till exempel norska Novelda, vars UWB-sensor fanns i ett par Lenovo-modeller (Human Presence Detection) innan Elabs förmodligen ersatte dem med mjukvara. Uppenbarligen fokuserar även Novelda på automotive.
Elabs i sin tur arbetar med ultraljudsfrekvenser (> 20 kHz) genom att utnyttja befintliga enheters högtalare och mikrofoner utan en fysisk sensor. De skulle kunna klara av samma funktioner. Det ska bli intressant att följa vilken teknik som används i framtiden. Än så länge verkar kameror vara ett tydligt alternativ, då marknaden fortfarande ligger framför oss.
Det positiva med ultraljud är att inga separata kameror, sensorer, kablage etc. behövs för IS-ändamål – bara ren mjukvara. Begränsningen är å andra sidan att ultraljud “inte ser” till exempel säkerhetsbälten etc. Elabs har fortfarande mycket att göra med bärbara datorer, så de fokuserar inte ens på automotive.
Det här fick mig att tänka på Martins ord i den rykande färska årsredovisningen:

Tack för länken. Den här måste jag lyssna på. Jag tror att IS-marknaden är en mycket bra option utöver den grundläggande DMS-marknaden. Det är fortfarande svårt att säga vad deras take rate blir.
Från mina anteckningar har jag grävt fram följande:

IS-marknaden kan alltså, när den öppnar upp sig, lägga till “en extra” multipel till aktiekursen utöver dessa DMS-förväntningar. Men det här kommer att ta år, och man bör inte ta det för givet. På IS-sidan finns det enligt min mening fler konkurrerande tekniker tillgängliga (som jag tog upp exempel på i föregående inlägg). Å andra sidan, om SEYE / SEE har en fot inom dörren, är det lätt för dem att utveckla en IS-lösning som en fortsättning på DMS. Det var ju faktiskt vad SEYE sa i den senaste RE-intervjun angående emissionen, det vill säga att man redan gjort utvecklingsarbete tillsammans med en OEM, vilket möjliggör en snabb övergång till produktion redan 2025…