Smart Eye - Kung av fordonsindustrins Interior Sensing AI?

Delvis samma åsikt, och på sikt är det ju bolagets utvecklingsriktning som avgör. Blankarnas rörelser ger fart åt båda hållen, och uppgången i våras triggades av mer positiva förväntningar på Q2-resultatet. Blankarna nettoköpte då under drygt en vecka ~1,5 % av bolagets aktier, vilket är en avsevärd förändring i ett “small cap”-bolag (-pikkulappu). Ett resultat som missade förväntningarna blev sedan i sin tur en trigger för att öka blankningarna, och deras andel av omsättningen var återigen betydande.

Själv tror jag att IFRS-övergången som sker i Q3 kommer att vara en positiv trigger för aktien, även om det mest handlar om en teknisk förändring. Den kommer dock att lyfta det rapporterade EBIT och EBT till plus, även om kassaflödet antagligen fortfarande är på minus. Det bästa vore om bolaget publicerade IFRS-komparativa siffror för början av året i god tid före nästa delårsrapport.

Jag skulle efterfråga en källa för den synpunkten. Det där skulle ju innebära att det inte rör sig om ett egentligt blankningsregister, utan ett aktielåneregister. Enligt vad jag har förstått rapporteras nettopositionen till registret, inte bruttomängden av aktielån.

9 gillningar