Lexus:
Noniin @muukalainen , jag ska öppna upp mina tankar lite kring detta – och lägger till direkt i början att ingenting naturligtvis garanterar att jag har rätt.
Enligt min mening prissatte marknaden inte ens något särskilt bullish scenario före Q2-resultatet, utan snarare någon form av starkt scenario som åtföljdes av potential för ett starkt tekniskt genombrott i aktiekursen. Utfallet känner vi till nu: kursreaktionen blev den motsatta och förväntningarna på marknaden sjönk ihop enormt kraftigt.
Det blev en perfekt storm i ett vattenglas:
Extremt höga förväntningar på utvecklingen mellan kvartalen (vilket jag alltså inte anser återspeglades fullt ut i kursen)
Blankarnas aktivitet och den stora storleken på blankningspositionen
Den tekniska bilden (på en avgörande nivå i väntan på om aktien skulle få grönt ljus för en stark uppgång)
Jag tror att kortsiktiga spekulanter, det vill säga främst blankare, kunde trycka ner kursen kraftigt när det saknades köpvolym på köpsidan. Och som vi vet brukar reaktionerna överdrivas.
Blankningsstatistik.
Nu är situationen den att det finns en extremt massiv mängd öppna blankningar, trots att Smart Eye är på väg att bli lönsamt inom några kvartal. Vissa parter spekulerar förvisso i en nyemission eller någon annan finansieringsinjektion, men jag anser inte själv att det scenariot är särskilt sannolikt. Förväntningarna sänktes enligt mig redan för mycket. När denna realitet börjar sjunka in på marknaden förväntar jag mig att kursen stiger till intervallet 75–90 kronor enbart till följd av att blankningar stängs.
Det är sant att jag själv också förväntade mig mer av kvartalet och tvingas skruva ner mina egna framtida förväntningar, men botten gick enligt mig inte ur det här investeringscaset – i alla fall inte helt. Även om exempelvis RedEye gjorde en kännbar negativ revidering av sina prognoser, anser även de att aktien är undervärderad på den här nivån (faktiskt värde 88 SEK).
Enligt min mening är det fullt möjligt att redan Q3 överraskar positivt och att EBIT svänger över på plus – om än delvis till följd av bokföringstekniska skäl. Hur som helst finns det anledning att förbereda sig på att volatiliteten förblir hög även framöver.
Det är förstås svårt att ange en exakt tidsram. Mina egna förväntningar är dock att aktien bottnar före slutet av denna månad – varefter aktien skulle börja bygga upp ett nytt momentum. På dagsbasis börjar det redan skönjas försiktiga divergenser, det vill säga små signaler om att det värsta vad gäller säljvågen kanske redan är över.
@Sijoittaja-alokas , om du vill att meddelandet ska flyttas till en annan tråd så kan vi flytta det.
Tekniskt sett börjar det här ju se riktigt intressant ut, i 51–52 SEK-området finns det en stark stödnivå, så en stopp loss skulle man få till ganska fint precis under den.
20 gillningar