Om vendor TAM (Total Addressable Market) skulle ligga i storleksordningen 300 miljoner dollar, som det har estimerats (dms + is), så är det alldeles för litet för att någon Tier 1-spelare eller liknande skulle tycka att det vore lönsamt att utveckla egna lösningar från grunden. Till exempel har Denso haft något på gång, men som vi sett hade äldre Toyota-bilar (troligen) problem, och till nyare modeller kommer lösningar bland annat köpta från Smart…
Ur ett Tier 1-perspektiv krävs långsiktig kompetens samt data etc.
Det handlar alltså om en nischmarknad, vilket är en mycket gynnsam situation för en small cap-investerare om man hittar en dominerande aktör på marknaden med höga marginaler och en kraftigt skalbar tillväxt. IMO är det svårt att få ett bättre utgångsläge.
Automotive-branschens “design win”-struktur ger också en insyn i kassaflödena 5–10 år framåt, vilket innebär att DMS-marknaden i praktiken redan har fördelats under de senaste åren.
Ps. Jag ser i dagsläget inte att tillväxten skulle avta när SAE level 5-bilar väl kommer, eftersom bilen trots allt måste vara medveten om passagerarnas status i hela kabinen. Det finns förstås fler konkurrerande teknologier på IS-sidan.
Ps2. Som vi vet låg SEYE själva bakom arbetet med att ta fram information till EU-lagstiftare och har såvitt jag förstår levererat utrustning som används för att utföra GSR-enliga DMS-godkännanden som en del av typgodkännandet. Alla bilmodeller testas såvitt jag förstått avseende DMS, men jag känner inte till processen i detalj. Här har det under de senaste åren länkats nyheter om utvärderingsutrustning som levererats av Smart.