I början av veckan vågade jag öka i Smart Eye, trots att jag hade lovat mig själv att inte lägga till fler bolag. Det verkar hända bra saker kring Smart just nu och positiva nyheter avlöser varandra. Det blir nog ingen “tenbagger” av detta, men jag tror att Q2 kommer bli ett riktigt bra kvartal och att bolagets vändning redan har skett. Enligt min mening är bolaget fortfarande ”billigt”, om man antar att vändningen nu har skett och att DMS-pengarna har börjat flöda in. När det gäller faktureringen har bolaget en fördröjning på cirka 60 dagar (om jag minns rätt från rapportpresentationen), så Q3 är förmodligen den delårsrapport som kommer att överraska massorna.
P.S. Idag kom statistik över nybilsförsäljningen i EU: ” EU passenger car registrations rose 5.1% year-on-year to 972,314 units in April 2026, marking the third consecutive month of growth but slowing from a 12.5% increase in March. The market continued to benefit from strong consumer demand for electrified vehicles, underpinned by new and revised tax incentives and subsidy schemes across major European countries.”