Martin var i Korea för att fira produktionsstarten av det första fullständiga övervakningssystemet för kupén (OMS). Min egen gissning gällande bilmodellen är Hyundai Grandeur – en premium-sedan vars produktion av den nya facelift-modellen precis har börjat. Modellen säljs främst i Korea, och under de bästa åren har försäljningen uppgått till nästan 100 000 bilar.
Om det faktiskt rör sig om Grandeur pratar vi om ett ganska betydande licensflöde. Martin har tidigare konstaterat att övervakning av kupén fördubblar systemets pris: från cirka 5 euro per bil till cirka 10 euro. Den föregående årsmodellen hade ingen DMS alls, så hela summan skulle vara ny omsättning — förutsatt att min gissning stämmer. Förhoppningsvis är OMS standardutrustning, vilket skulle innebära att volymerna realiseras fullt ut.
Från Korea fortsätter Martins resa till Peking, där en stor bilmässa hålls. Jag skulle inte bli förvånad om vi får se bilder på nya Nissan- och Audi-modeller från mässan, och gärna även andra modeller.
I Peking presenteras även Smart Eyes nya algoritm, som kombinerar iris- och ansiktsigenkänning med DMS. Smart Eye har ett nära samarbete med Forvia, som i sin tur utvecklar smarta förarkabiner. Forvia har ett joint venture med Chery och dessutom ett djupt samarbete med BYD. Det vore nog inte alls omöjligt att betydande volymer via denna väg framöver tillfaller Smart Eye.