Smart Eye - Kung av fordonsindustrins Interior Sensing AI?

@Kolothos_Apollonia, för att vara en erfaren affärsutvecklare förstår du affärsverksamhet, dess finansieringssida och bokföring förvånansvärt lite. Visst finns det i Finland väldigt lite erfarenhet av företag som i Smart Eyes storleksklass fortfarande har samma tillväxtsiffror. Att öka små summor pengar med ”tillväxtprocent jämfört med vilka Smart Eyes tillväxt är lätta grejer” är naturligtvis ett eget litet spel.

”11.12.2025 meddelade bolaget att man tagit sig in på obligationsmarknaden och fick ihop 300 msek i form av ett obligationslån. Bolaget meddelade att man med detta löser in dyrare främmande kapital. OK. Vid den tidpunkten kunde man tryggt tänka att det inte kommer några emissioner och att investerare kan följa bolagets resa mot ett positivt kassaflöde.

Två månader efter detta köpet av Sightic Analytics för 60 msek, kompletterat med ett negativt kassaflöde.

Efter att ha tagit sig in på obligationsmarknaden dröjde det bara två månader innan varje euro redan är öronmärkt för något, och återbetalningen hänger på DMS-orderstocken samt PowerPoint-presentationer framtagna i visionära möten.”

Det finns så många faktafel i dina inlägg att jag inte vet var jag ska börja.

1. Huvudsyftet med obligationen (300 milj. SEK) var en omstrukturering av dyr skuld (upp till 18,5 %) till en betydligt billigare (STIBOR + 7 %), vilket stabiliserar finansieringskostnaderna → det vill säga kassaflödet förbättras uttryckligen och kassan har nu med en tydlig säkerhetsmarginal tillräckligt med pengar för att nå ett positivt kassaflöde utan emission. Smart Eye har absolut inte ”öronmärkt 300M SEK för PowerPoint-visioner på två månader”, även om jag förstås förstår kritiken mot bolagets penninganvändning under tidigare år. Överhuvudtaget är poängen med sådana här lånearrangemang att ha tillräckligt med kapital till hands, förbättra villkoren och skjuta lånet framåt. Smart Eye har ju ingen brådska eller nöd att betala av lånet på 300M om pengarna inte kostar mycket och de kan användas smart för att generera mer pengar till bolagets kassa.

2. För Sightic och Fingerprint Cards-licensavgifterna användes/används inte likvida medel, utan aktievederlag och emissioner. Även detta är positivt ur kassahanteringssynpunkt. Snarare skulle jag som ägare argumentera för att man borde ha använt pengarna i kassan om man anser att aktien är undervärderad för tillfället.

3. Ur kassaflödessynpunkt är en av de mest relevanta siffrorna att när omsättningen ökade med 22 miljoner, förbättrades det justerade kassaflödet med 14 miljoner. Även om omsättningen skulle fortsätta växa i samma takt som hittills – och nu förutspås den med god säkerhet växa ännu snabbare på grund av lagstiftningseffekter – så börjar kassaflödet se riktigt trevligt ut om det växer så skalbart i förhållande till omsättningen.

4. Om bolaget under sitt första helår med vinst 2027 genererar över 300M SEK i operativt kassaflöde, spelar räntekostnader eller några miljoner för att täcka Sightics dåliga resultat ingen roll. Man bör fokusera på det väsentliga och behålla förståelsen för proportionerna mellan saker och summor. Detta förstås även bland Smart Eyes finansiärer, där firman har analyserats en smula mer noggrant än av dig, då man har beslutat att erbjuda en bra summa med så pass goda villkor.

5. I mina ögon framstår Sightic-förvärvet som en strategisk och billig investering om man tänker på dess alternativkostnader. Man stänger ute optioner för konkurrenter och köper kompetens, genomförande och befintlig affärsverksamhet som man ändå skulle vara tvungen att bygga själv. Definitivt ett av Smart Eyes bästa förvärv.

Man bör inte få för mycket panik nu när sådana amatörer delar med sig av analyser och åsikter fyllda med faktafel och utger sig för att vara stora proffs.

Enligt min mening är det motsägelsefullt att just ett investeringscase som baseras på skalbarheten inom Automotive sjunker så kraftigt baserat på en delårsrapport som uttryckligen validerar att skalbarheten inom Automotive inte längre skjuts framåt ett år i taget med hänvisning till diverse förseningar, utan att det äntligen sker här och nu. Nåväl, andra får ha sina egna åsikter – om än alltför ofta baserade på aktiekursen – men enligt min egen uppfattning är det efter detta senaste kursfall troligen ett av de bästa möjliga tillfällena ur ett risk/reward-perspektiv att köpa mer Smart Eye.

68 gillningar