Sinch Ab - Sveriges femtemest shortede aktieselskab

Hej!

Jeg har i løbet af sommeren fulgt en interessant teknologivirksomhed fra den svenske børs’ vidunderlige verden. (1) Sinch Ab er vokset hurtigt, primært gennem aggressive opkøb, og er i øjeblikket en af markedslederne inden for skybaserede kommunikationsplatforme. Kort sagt tilbyder de primært virksomheder digitale løsninger og værktøjer til at formidle beskeder til mobiltelefoner som lyd-, video- og tekstbeskedtjenester. Virksomheden blev grundlagt i 2008 og har kunder lige fra de største amerikanske tech-firmaer til 150.000 andre erhvervskunder verden over.

Omsætningen er vokset med to- og trecifrede procentsatser. Sidste år voksede omsætningen med +102% til omkring 16 milliarder svenske kroner. Virksomheden har været profitabel hvert år, og den rullende EBITDA er vokset støt.

Udover den meget stærke vækst er det interessant, at short-sælgere har taget virksomheden som mål. På nuværende tidspunkt dækker short-selling 12,28 procent af den samlede aktiekapital (2).

Den 11. juli offentliggjorde short-sælgerne en anonym rapport om virksomhedens påståede problemer med årsregnskabet. (3) Usikkerheden blev forstærket af, at Sinch Ab senere samme nat offentliggjorde en pressemeddelelse, hvori de meddelte, at de havde revurderet engangsudgifter for 162 millioner svenske kroner, hvilket svækkede Q2-resultatet. (9)

Den 21. juli erklærede Sinch og revisionsfirmaet Deloitte i fællesskab i Q2-rapporten, at alle short-sælgernes påstande var vildledende, og konklusionerne var helt forkerte. Ifølge virksomheden var den engangsmæssige omvurdering af omkostninger ikke relateret til den pågældende short-sælgerrapport. (4) (8).

Volatiliteten og usikkerheden er dog ikke faldet til ro siden juli, men aktiekursen har svinget voldsomt.

Virksomhedens 15 største aktionærer ejer 69,6 % af virksomheden. De er primært institutionelle og langsigtede ejere. (5) I alt ejer svenske og udenlandske institutioner 70% af den samlede aktiekapital (6) s.27. Uden for institutionerne ejer short-sælgerne en betydelig del af virksomhedens aktiekapital.

Fra aktionærernes perspektiv er situationen nu:

Samlede aktier: 838.185.598
Top 15 % 576.239.058. (69.6%)
Øvrige: 261.946.540 (30.4%)
Short-solgt: 102.929.191 (12.28%)

På nuværende tidspunkt er virksomheden vurderet til lave multipler (7):

Markedsværdi: 16,7 mia. SEK
Omsætning: 16,2 mia. SEK (2021) (2022e): 26 - 28 mia. SEK
Nettoresultat; 0,907 mia. SEK (2021)
Aktiekurs: 20,00 SEK
EPS: 1,29 SEK (2021)

P/S: 1,03 (2021)
P/E: 15,5 (2021)

PS. Dette indlæg er ikke en investeringsanbefaling eller et forsøg på markedsmanipulation. Formålet er at dele en interessant, næsten filmagtig situation på markedet med fællesskabet. :smile:

Kilder:

(1) Sinch (SINCH) osake | Nordnet

(2) https://www.fi.se/sv/vara-register/blankningsregistret/emittent/?id=549300UXY7QM6IDCGI12

(3) https://ningiresearch.com/2022/08/02/research-note-sinch-ab/

(4) https://investors.sinch.com/static-files/9e7d5a84-361b-413a-849d-d0c4c21c612d

(5) https://investors.sinch.com/the-share/shareholders

(6) https://investors.sinch.com/static-files/f47c13e5-2677-4b08-94c8-965fa487b5a9 (s.27)

(7) Sinch aktie - Dagens industri

(8) https://www.youtube.com/watch?v=18cE8CkHcz8

(9) https://investors.sinch.com/news-releases/news-release-details/reassessment-historical-cost-goods-sold-affect-sinchs-q2-2022

26 Synes om

I øjeblikket dækker short selling 13,08 procent af den samlede aktiekapital. (12,28%)

Alle korte positioner er åbnet inden for 6 måneder og med fremragende timing i forhold til markedsnyhederne.

Der begynder at ulme en lille oprørsstemning på svensk finance-twitter:

https://twitter.com/BillieBillion1/status/1562714124660125699

6 Synes om

Jeg har undersøgt Sinch’s opkøb fra 2021 lidt mere. Der blev opkøbt i alt fire virksomheder: Inteliquent, MessageMedia, MessengerPeople & Pathwire. Der blev brugt 20.773 mio. SEK i kontanter, 8.200 mio. SEK i fremmedkapital og 6.916 mio. SEK i egne aktier til opkøbene.

I alt blev der i 2021 brugt cirka 27.689 mio. SEK i egenkapital til virksomhedsopkøb. Hvis man tager i betragtning, at hele virksomhedens markedsværdi i øjeblikket er 15.054 mio. SEK, ser markedet opkøbene som værdiløse, hvis ikke ligefrem negative, selvom den strategiske position på markedet er forbedret betydeligt gennem kvalitetsvirksomheder fra USA som Inteliquent og Pathwire. Også omsætning og driftsresultat er steget betydeligt fra de nye opkøb.

Mine egne prognoser for i år:

Omsætning (2022e): 28.320 mio. SEK
EVITDA (2022e): 2.800 mio. SEK

Fremtiden vil vise, om markedet har ret eller tager fejl. Som et sjovt faktum, hvis Sinch ikke havde foretaget nogen virksomhedsopkøb og beholdt alle pengene i kontanter, ville virksomhedens markedsværdi sandsynligvis være mindst 25% højere i øjeblikket. :sweat_smile:

7 Synes om

Her er nogle af mine korte kommentarer i en anden tråd tidligere:

5 Synes om

Organisk vækst blev kommenteret i går på Carnegies seminar.

I foråret fik Sinchs største kunde faktisk en rabat på 9% på priserne for et år frem. Kunden har tidligere betalt en høj avance i forhold til volumen. Den pågældende kunde tegner sig for 5% af den samlede omsætning, og kundeforholdet har varet over 6 år. Kunden er efter sigende en af verdens største tech-virksomheder.

I forhandlingerne blev det også aftalt, at Sinch må begynde at tilbyde den nuværende udvidede produktportefølje til kunden. Dette har ifølge rygterne allerede genereret salg og merværdi for kunden. Det vil vise sig, om det udvidede udbud kan udbredes til en bredere sektor af kunder. Potentialet er i hvert fald til stede, da man fra samme virksomhed kan få alt, hvad man behøver, globalt.

CFO’en “slap ud”, at omsætningen vil være omkring 30 mia. SEK i 2022. Det er også vigtigt at huske, at Q2-marginerne påvirkes af en engangspost på 162 mio. SEK, som direkte reducerer marginerne. Marginerne skulle i øjeblikket være stabile, og ifølge CFO’en er omkostninger i hvert fald blevet overført til kunderne.

Udviklingen på meddelelsesområdet har unægtelig været svag de seneste kvartaler. Det vil vise sig, om der er tale om midlertidigt eller mere permanent. I Sinchs tilfælde er det ikke usædvanligt, at væksten sker i cyklusser.

4 Synes om

Flaggingmeddelelse

Capital Group har været ude at shoppe og har øget sin ejerandel fra 3,7 procent til 5,1 procent. Den tidligere hovedaktionær, der reducerede sin ejerandel betydeligt i løbet af vinteren, foråret og sommeren (11,00% → 3,7%)

https://twitter.com/MF_Holdings/status/1569616273343975424/photo/1

5 Synes om

Virksomhedskøb og købspriser i 2020-2022

MessengerPeople 511 mio. SEK
ACL 655 mio. SEK
Wavy 1187 mio. SEK
SDI 2403 mio. SEK
Inteliquent 9500 mio. SEK
MessageMedia 12 653 mio. SEK
Pathwire 16 600 mio. SEK

Der blev altså brugt i alt 43.509 mio. SEK på virksomhedskøb.

Sinchs nuværende markedsværdi er 13.764 mio. SEK.

Det betyder, at markedet mener, at virksomhedskøbene burde have været undladt. Det virker ufatteligt, at den nuværende markedsværdi er lavere end købsprisen for Pathwire, som blev købt i slutningen af 2021.

Hvor meget højere ville markedsværdien være nu, hvis virksomheden havde undladt at foretage virksomhedskøb og beholdt al sin formue i kontanter?

For blot et år siden, i juni, havde virksomheden 12.264 mio. SEK i kontanter alene, hvilket svarer til omtrent den nuværende markedsværdi.

Den nuværende markedsværdi i forhold til den forventede omsætning for 2022 betyder, at price to sales (P/S) er 0,46. Samtidig er den rullende adj. EDITDA i forhold til markedsværdien ca. 5-6 (2022e).

7 Synes om

Jeg har også fulgt Sinchi på børssnacksiden. Det ser ud til, at investorernes tro på virksomheden er væk, men tallene er jo ikke håbløse.

Det er svært at vurdere, hvordan så mange opkøb reelt kan integreres; markedet mener tilsyneladende ikke, at det går særlig smidigt.

Absolut værd at følge, og selvom mit indlæg endte som en nullpost, lad det være en opmuntring for andre til at fortsætte med at kommentere denne virksomhed. Det umiddelbare behov for yderligere finansiering virker lille, afhængigt af hvordan salget har udviklet sig på det seneste.

E: og disse opkøb er delvist foretaget i bobletiden, så opkøbenes “reelle værdier” kan sagtens være brøkdele af købspriserne – selvom deres værdi stadig kan være rimelig god for Sinchi.

3 Synes om

https://investors.sinch.com/news-releases/news-release-details/sinch-announces-preliminary-results-and-goodwill-

6 Synes om

Jeg må rose trådstarteren. Her kunne man have gjort en god handel. Efter min mening et helt ideelt tilfælde af en overreaktion, hvor tallene efter min mening ikke har været så forfærdelige. Lige når alle tænker negativt om selskabet, er det netop der, man bør undersøge det nærmere og overveje situationen :slight_smile:

Juli – september 2022

• Nettoomsætningen steg med 83 procent til 7.196 mio. SEK (3.938).

• Bruttofortjenesten steg med 164 procent til 2.361 mio. SEK (896).

• EBITDA steg med 416 procent til 808 mio. SEK (157).

• Justeret EBITDA1 steg med 202 procent til 901 mio. SEK (298).

• Underskuddet efter skat for kvartalet udgjorde -4.765 mio. SEK (266) og var negativt påvirket af en ikke-kontant nedskrivning af goodwill på -5.000 mio. SEK.

• Resultat pr. aktie var -5,69 SEK (0,37) og udvandet resultat pr. aktie var -5,48 SEK (0,36).

• Pengestrøm fra driftsaktiviteter udgjorde 727 mio. SEK (-491)

3 Synes om

annoncerer i dag, at Will Conway, direktør for forretningsenheden Developer & Email, har besluttet at forlade rollen som direktør for forretningsenheden for at forfølge andre muligheder. Han vil forblive i en deltidsrolle som strategisk rådgiver for Sinch i løbet af 2023.

1 Synes om

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/69ad8e2c-1f1c-45f6-8077-f194e3897a5b

6 Synes om

https://investors.sinch.com/news-releases/news-release-details/sinch-announces-strategic-collaboration-salesforce-through

Forstår jeg det ret, at Salesforce er i størrelsesordenen 200x Sinch, så den læner sig op ad en stor spiller?

https://investors.sinch.com/news-releases/news-release-details/interim-report-january-march-2023

1 Synes om

Her er den nyeste kvartalsrapport: Interim report, January–June 2023 - Sinch AB

Hvis man ser på historikken, ville jeg have forestillet mig, at der ville dukke noget forfærdeligt op, men det her ser slet ikke dårligt ud. Vendingen skrider tydeligt fremad. Udbuddet til markedet ser ud til at være det rigtige, og det her er bestemt ikke en penny-aktie, der bevæger sig fra den ene emission til den næste. Hvis virksomheden når sine mål bare i nærheden af det planlagte, er aktien billig efter enhver målestok. Ser man på historikken, rummer den sikkert nogle bitre investeringsoplevelser, men timingen for at hoppe med ombord nu virker slet ikke som en dårlig idé.

4 Synes om

Daglig megafon dannet, forudsiger stor volatilitet for kursen.

4 Synes om

Jeg har først lige fået læst delårsrapporten mere grundigt igennem, nu hvor kursen er sivet ned mod 20 SEK. Hvis jeg har forstået det ret, gav valutaerne medvind, og uden dem var der stort set tale om nulvækst. På trods af resultaterne fra spareprogrammet var der vækst i omkostningerne. Baseret på CEO’ens kommentar ser andet halvår (H2) udfordrende ud:

“Væksten i Messaging er forbedret sammenlignet med 1. kvartal, men er fortsat utilfredsstillende. Vi forventer, at de nuværende markedsforhold vil fortsætte i anden halvdel af året med øget omkostningsbevidsthed blandt vores større kunder. Kombineret med ændringer i vores forretningsmix betyder det, at vi muligvis ikke vil se det samme sæsonmæssige løft, som vi har set i tidligere år.”

Jeg har ganske vist købt de aktier tilbage, som jeg solgte i starten af året, og har handlet lidt frem og tilbage i intervallet 22-27 SEK, men jeg er især bekymret for lønsomheden fremover, og hvordan selskabet navigerer med en potentielt skrumpende og/eller urentabel SMS-forretning. Selvfølgelig er disse ting allerede til en vis grad indregnet i kursen.

1 Synes om

logo

Delårsrapport, januar–september 2023

Juli–september 2023

• Nettoomsætningen steg med 1 procent til 7.265 mio. SEK (7.196).
  • Bruttofortjenesten steg med 3 procent til 2.433 mio. SEK (2.361).
  • EBITDA steg med 5 procent til 848 mio. SEK (808).
  • Justeret EBITDA1 steg med 5 procent til 943 mio. SEK (901).
  • Resultat efter skat for kvartalet udgjorde 46 mio. SEK (-4.765).
  • Resultat pr. aktie (basis) udgjorde 0,05 SEK (-5,69), og udvandet resultat pr. aktie udgjorde 0,05 SEK (-5,69).
  • Pengestrømme fra driftsaktiviteter udgjorde 862 mio. SEK (727).

Januar–september 2023

• Nettoomsætningen steg med 4 procent til 21.213 mio. SEK (20.361).
  • Bruttofortjenesten steg med 10 procent til 7.015 mio. SEK (6.394).
  • EBITDA steg med 14 procent til 2.256 mio. SEK (1.984).
  • Justeret EBITDA1 steg med 22 procent til 2.642 mio. SEK (2.165).
  • Underskud efter skat for perioden udgjorde -102 mio. SEK (-4.717).
  • Resultat pr. aktie (basis) udgjorde -0,12 SEK (-5,81), og udvandet resultat pr. aktie udgjorde -0,12 SEK (-5,81).
  • Pengestrømme fra driftsaktiviteter udgjorde 1.061 mio. SEK (1.535).
2 Synes om

Stockholmsbørsen kan i det mindste lide det lige nu. +20 % og en omsætning på over 6M.

1 Synes om