God kväll, läsare! Google hjälpte inte mycket så jag frågar er! Jag har funderat i några dagar på hur hög risk man kan ta som människa inom rimliga gränser när man investerar? Om vi leker med tanken att det handlar om en 28-årig man som tjänar 1 500-3 000 euro i månaden netto på poker, och av det blir det i genomsnitt kanske 800 euro kvar att spara varje månad. Jag har bara varit intresserad av investeringar i några månader och har för närvarande en portfölj på 6 000 euro hos Nordnet, varav cirka 95 % är investerade i Smart Eye. (Diversifiering, jag vet.) Jag äger nästan ingenting av penningvärde, så jag kan inte få ett investeringslån till en rimlig ränta (?) vad jag har forskat. Livet har hittills alltid varit så att det som kommer in också går åt. Men nu är det andra bullar. Förmodligen skrattar och skakar många som läser detta bara på huvudet, men det gör inget!
Om läsaren var i den här situationen och maximal (men ändå rimlig) risk inte skrämde, vad skulle ni börja göra? Avsikten är inte att bryta mot reglerna, så jag frågar inte efter någon enskild aktie, utan snarare en idé (t.ex. en blogg) att vända mig till eller fördjupa mig i, eller vad ni med dessa utgångspunkter skulle kunna se er göra eller kanske hade gjort för 20 år sedan när ni kanske var i samma ålder och i en liknande situation.
Tack för svaren! Även elaka kommentarer tas emot med glädje, bara vi får igång en diskussion!
E: Jag trodde jag hade lagt detta i allmän diskussion men det hamnade under Makroekonomi
Jag vet inte om det finns en mer lämplig tråd för detta, men jag svarar ändå. Jag är ganska dålig på att svara eller ta ställning till den aktuella situationen, men Nordnet erbjuder verkligen superkredit med en mycket skalbar lånesumma, säkerhetsvärden och räntor. Jag uppmanar dig starkt att bekanta dig med detta om du är intresserad av hävstång, det vill säga högre risk via aktier. Eftersom du har hela potten investerad i en enda (tillväxt)aktie, behöver jag väl inte betona riskerna med hävstång separat? Även detta bör man sätta sig in i noggrant. Lån får man förstås lättare mot en mer diversifierad portfölj.
Det finns olika situationer; egna val och risktolerans, samt nödvändighetsdikterade situationer – allt med olika människor förstås.
Jag rekommenderar ingen något annat än en strategi som följer deras egen risk/avkastningskvot, bestämd av vad de kan sova gott med om natten.
Som en disclaimer följer jag själv marknaderna kontinuerligt, och den maximala hävstången “passar” min nuvarande situation. Främst håller jag och swing trading kompletterat med day trading.
och ett intressant öppningsinlägg. Jag har själv använt Nordnets Superlån som Latela nämnde för hävstång. För närvarande har jag cirka 7 000 euro i hävstång i portföljen.
Tack för svaren Latela och Pursi! Jag kollade på Nordnets Superlån och problemet är att 95% av portföljen är Smart Eye () och jag är inte redo att ge upp dem. Detta är på ett AOT-konto (aktiessparkonto) vilket är mitt enda konto där. Jag skulle inte få mycket mot AOT-kontot och det skulle dessutom ha en ränta på 4,85%.
Då började jag fundera, om jag skulle öppna ett investeringssparkonto (OST-konto), skulle det här problemet försvinna? Alltså, jag skulle öppna ett OST-konto och lägga in kanske ett tusen med bra diversifiering och sedan ansöka om Superlån. Det kan väl inte vara så enkelt :D? Jag kollade på låneansökan och där måste man lämna in lönespecifikationer etc. vilket jag som pokerspelare naturligtvis inte har, så jag undrar om de ens skulle godkänna hela ansökan även om allt annat vore OK… Intressant!
Man skulle kunna tänka att om hela potten är låst i ett tillväxtbolag, där nästa “fem år” redan är inprisade i kursen, så finns det redan en hel del risk. Med vilken enskild aktie som helst. Å andra sidan, om man har fler aktier, blir lånevillkoren förmånligare. Till ett investeringssparkonto (ISK) kan man tyvärr inte använda investeringslån, inte ens hos Nordnet – det är en lagstiftningsfråga (förutom genom att sätta in pengar på ISK från någon annanstans – varifrån man nu får dem).
När det gäller låneansökan, så dömde Nordnet enligt min minnesbild inte så mycket om mina egna när jag ansökte för första gången för ungefär tre år sedan, och jag var tvungen att skicka in papper per post – förhoppningsvis har de moderniserats sedan dess (det första paketet försvann till och med i posten!). Jag var då enligt min minnesbild officiellt arbetslös (student + extrajobb), så jag tror inte att någon speciell status är ett hinder – jag kan naturligtvis inte säga säkert.
Jag försöker ständigt övervaka och kontrollera hur mycket jag drar nytta av lånet; med maximal ränta gör det flera hundra euro i ränta per månad, så det måste finnas en viss trading och värdeökning varje månad för att det ska vara lönsamt.
En nackdel med fallande kurser är att säkerhetsvärdet “sjunker” då marknadsvärdet också sjunker. Detta leder till en mycket snabb överbelåningssituation i portföljen, och i värsta fall måste man då realisera portföljen under mycket ogynnsamma villkor/resultat.
Det viktigaste för att bli förmögen är att först göra det du med säkerhet själv kan påverka. Du har bäst kontroll över din konsumtion, sedan dina inkomster och sist börskurserna. Först när kapitalet växer betydligt börjar förväntningsvärdet för investeringsverksamheten att öka tack vare ränta på ränta-effekten. Den viktigaste komponenten är dock tid och tålamod. Måttlig skuldsättning påskyndar processen men är ingen genväg till lycka. Om den används för mycket och samtidigt kombineras med ett riskfyllt tillväxtbolag är det nästan ett säkert sätt att gå i konkurs. Precis som i poker är kassahantering viktigt även vid investeringar.
Jag vill inte ge investeringsråd men jag kan berätta lite om min egen investeringsstrategi.
Jag minimerar mina utgifter. Med en nettolön på cirs 3000 euro som familjeförsörjare kan jag spara cirka 1000 euro i månaden.
Jag använder amorteringsfria perioder när det är möjligt och investerar hela summan. Detta ger skuldsättning där bostaden är säkerhet, så börskursfluktuationer påverkar inte. Detta sprids också automatiskt över tid.
Jag strävar efter att hålla Nordnets superlån på guldnivå, det vill säga strax under 20%, och lämpligt diversifierat.
Jag investerar i allt från små till stora tillväxtbolag men har samtidigt sektorallokering i åtanke (Evolution games, Smart Eye, Qt, Harvia, Kamux, Neste, red eye top picks portfölj).
Jag diversifierar cirka hälften av portföljen till marknader där jag inte ser mig uppnå någon konkurrensfördel, med hjälp av aktiva fonder och indexfonder (även ETF:er).
Handelsbanken Hållbar Energi, TIN Ny Teknik, Handelsbanken USA Index, Nasdaq ETF, BGF World Tech, JPM US Tech, BGF Next Generation Tech, JPM China och senast Handelsbanken Hälsovård Tema.
På grund av diversifiering innehåller portföljen också en coronadrabbad post med cirka 10% vikt. Det kanadensiska köpcentret Riocan REIT. Månatliga utdelningar täcker låneräntan upp till 5%.
Så min portfölj och strategi är bullish men också tillräckligt stabil för min riskprofil. Diversifieringen är till och med lite för stor, vilket jag planerar att minska i framtiden genom att sälja mindre positioner.
Som yngre pokerspelare är du förmodligen mer risktolerant än jag, så du klarar dig nog med mindre diversifiering. Det är också bra att hålla positionernas storlek meningsfullt stor så att transaktionskostnaderna inte äter upp vinsterna. Även netto-sparandegraden i förhållande till portföljens storlek möjliggör större risker under lång tid framöver. Stora nedgångar kan man fortfarande återhämta sig från. Kom bara ihåg att det inte finns några genvägar.
Det har redan varit bra kommentarer här och jag lägger till min åsikt.
Trådens rubrik är lite rolig: en investerare vill ju ha så hög avkastning som möjligt, med så liten risk som möjligt. Marknaden är inte effektiv, sådana här fall dyker upp titt som tätt.
Detta är en självklarhet, men ditt “mindset” förändras helt om du tänker på investeringar genom att maximera risker kontra att minimera dem.
Ibland görs de bästa vinsterna genom att minimera förluster. Tänk på amatörtennis: ofta vinner den som slår färre bollar i nätet, inte den som försöker slå varje boll med full kraft.
Få blir snabbt rika på investeringar utan stora startkapital: att bli snabbt rik är som att spela rysk roulette. Varje omgång har vinnare som skryter med sin avkastning, men om samma person spelar rysk roulette varje omgång hamnar han förr eller senare i en växande hög av lik.
Från ett ISK-konto kan man inte få kredit, så diversifiering bör ske på ett aktie- och fondkonto (AF-konto). Extern skuld vore förmodligen det minst riskfyllda sättet att få hävstång i portföljen, även om räntorna för alla konsumentlån och liknande är alldeles för höga. Hos Nordnet finns olika hävstångsprodukter med mera, där kravet för köp endast är att svara godkänt på en enkät. Det kan vara värt att titta närmare på dessa. Själv har jag huvudsakligen använt minifuturer, som har ett rimligt utbud och lämpar sig även för “långvarigt” innehav (till skillnad från till exempel bull- och bear-certifikat, vars hävstångseffekt är daglig! Det vill säga, certifikatets värdeutveckling motsvarar inte den underliggande tillgångens värdeutveckling längre än en dag).
Konkreta steg har redan berättats av andra, men lite om den mentala sidan. Först funderar du på hur mycket du är villig att förlora utan att ge upp investerandet och kasta in handduken förbannande hela aktiemarknaden. Sedan undersöker du så gott du kan objekten för pengarna, kriterierna är lika många som investerare. Det som känns som din grej.
Efter det trycker du på köp-knappen och följer din strategi. Om aktierna kommer upp i drömmarna är risken för hög och det är värt att diversifiera/sälja något tills du sover djupt igen utan att oroa dig. Enkelt som att klippa hö, åtminstone i teorin.
Ett möjligt tillvägagångssätt skulle kunna vara att öppna ett Aktie- och fondkonto (AOT) hos Nordnet. Ansöka om ett lån och investera i större företag som har drabbats av corona, som du tror kommer att återgå till sin resultat- och värderingsnivå före corona, och som ger dig en högre belåningsgrad.
Det finns fortfarande överraskande många sådana företag, både inhemska och utländska, och du kan potentiellt tjäna rimliga utdelningar för att täcka räntekostnaderna under väntetiden. Om du lyckas ökar du ditt eget kapital avsevärt, vilket gör att du kan överföra en del till “penny/hype” tillväxtbolag i hopp om jättevinster. Och som rubriken antyder, har detta tillvägagångssätt en stor risk, och vid användning av kredit är det möjligt att förlora hela ditt eget kapital.
Jag gillar särskilt REIT-sektorn i USA. Kom ihåg att diversifiera sektorer och valutarisk. Med den här typen av taktik började jag själv med aktieinvesteringar i april och är hittills nöjd med resultaten. Detta är inte investeringsrådgivning eller en uppmaning, utan snarare en grov sammanfattning av mitt eget tillvägagångssätt.
PS. Har följt forumet aktivt sedan april och detta är mitt första inlägg.
Den som kan lägga undan 800 euro efter att ha betalat boende- och levnadskostnader, av en nettoinkomst på 1500, är ganska duktig, om hen inte fortfarande bor hemma hos mamma och pappa
Man kan öka risken på många sätt. Åtminstone följande kommer att tänka på:
Genom att investera i mer riskfyllda tillgångar
Genom hävstång
Genom att minska diversifieringen.
Själv föredrar jag det sista alternativet. Jag tror inte att jag har tillräcklig kompetens för att bedöma förväntningsvärdet och variansen hos högriskobjekt, så jag håller mig borta från Nikolas och Finnairs. Men eftersom jag strävar efter överavkastning investerar jag inte heller i de säkraste Elisa och KONE. För mig själv hittar jag en lämplig medelväg bland kvalitativa och växande mikro-/småbolag. Jag skulle ta hävstång om jag kunde få det till ett rimligt pris – men eftersom jag inte äger något som kan användas som säkerhet, och jag inte bygger min portfölj diversifierat med företag med högt säkerhetsvärde, får jag det inte.
Min strategi är därför att investera i några få objekt åt gången, där jag anser att förhållandet mellan avkastning och risk är bäst. I praktiken har detta inneburit att jag har valt ut kvalitativa och växande småbolag utan att bry mig om diversifiering. För närvarande är totalt 85 % av min portfölj placerad i två företag. Hittills har det aldrig funnits fler än fem företag samtidigt i min portfölj.
För mig har denna strategi fungerat, men det är knappast någon magisk lösning. Företagsvalen måste verkligen träffa väldigt rätt för att lyckas med så liten diversifiering.
Ja, precis. Antagandet för förmågan att spara var naturligtvis en snål introvert som bor utanför huvudstadsregionen eller åtminstone delar boendekostnaderna med någon annan
Beror inte detta ganska mycket på familjestatus, bostadsort m.m.?
Om man bor i Helsingfors går lätt 0,8-1k av en nettoinkomst på 2,25k till boendekostnader. Om man dessutom har familj blir det ganska svårt att spara en sådan summa.
Bor man däremot på en ort med negativ befolkningsutveckling långt från huvudstadsregionen, sparar man naturligtvis mer med motsvarande nettoinkomster.
Jag hann redan svara på detta ovan. Jag tänkte på den maximala sparförmågan ur mitt perspektiv som en snål, barnlös och tråkig introvert. Variabler som familj, ansvar och nöjen minskar naturligtvis den maximala sparförmågan, för att inte tala om i huvudstadsregionen.
köpa Herantis pharma med hela summan och hoppas att Q1-informationen väcker marknaden? På lång sikt kan man också förlora hela kapitalet (där är den maximala risken, även om man kan hitta ännu maximalare om man letar efter konkurssäkra företag).
Allvarligare:
Om man hittar något, lönar det sig att vänta en stund tills avkastningen realiseras. 6k i ett objekt är enligt mig inget problem om man sedan har råd att köpa fler sådana 6k-poster till portföljen och diversifiera med ytterligare objekt?