Investering i kvanteberegning (QC)

Huangs kommentar om et tidsspænd på mindst 15 år kan også forstås således, at den nævnte “meget nyttige” kvantemaskine betyder en universel maskine, som man mere eller mindre kunne overføre enhver klassisk computer-arbejdsbyrde til. Altså en, der kunne være en ægte konkurrent til Nvidias computing. I så fald afviger Huangs synspunkt ikke meget fra konsensus blandt dem, der udvikler kvantechips.

Kvantemaskiner er nemlig allerede nyttige i dag i 2025. I dag udgav en af de mest centrale podcasts inden for AI-branchen en episode, hvor det fortælles, hvordan man integrerer nogle arbejdsbyrder fra klassiske maskiner til kvantechips. Altså ikke om femten år, men NU:

8 Synes om

Meget her er det samme som i brintrevolutionen. Målstolperne flytter sig, og kassen brændes af.

6 Synes om

Penge brændes naturligvis af i denne R&D-drevne aktivitet, og det vil tage lang tid, før kvantefirmaer laver positiv EPS. AI er allerede slået igennem, og alligevel er der vist ingen virksomhed, der satser på AI-udvikling, der opnår positiv ROI med det (undtagen Nvidia).

Men kan du fortælle, hvilken målstolpe der er flyttet her? Vis for eksempel fra Ionq’s produktkøreplan præcis den flyttede målstolpe, for så vidt jeg forstår, hvis der har været forskydninger, har de været fremskyndelser.

10 Synes om

Jamen er målstolpen så ikke flyttet, og du har svaret på spørgsmålet

Teknologien er jo også udviklet inden for brint, men det har vist sig svært at tjene penge på det.

1 Synes om

På grund af dagens fald gik jeg ind i Rigetti. Spørgsmålet er, hvilken af disse der i øjeblikket er den mest potentielle mulighed. Palantir er sandsynligvis ret oplagt nu, men er allerede blevet ret stor i værdi.

IONQ?

3 Synes om

Hvad nu hvis vi ikke er barnlige? Med hensyn til brint, og også den sædvanlige konnotation, betyder flytning af målstolperne, at løfterne flyttes eller udvandes. Hvis du forsøger at drage en analogi til brint, er en fremskyndelse af den teknologiske udvikling ikke en tilsvarende “flytning af målstolperne”.

Så, hvordan er målstolperne flyttet (dvs. løfterne om teknologiske fremskridt blevet udskudt eller udvandet) inden for kvanteteknologi?

Eller var dette bare en mavefornemmelse?

4 Synes om

Er det ikke mest sandsynligt, at MAQ7-selskabet med sin enorme kapital lige før det store kvantegennembrud køber et vindende R&D-udviklingsselskab?
Blandt disse kunne jeg gætte på f.eks. Alphabet og investere i det.
Af disse kvantefirmaer kunne man tilfældigt vælge 1-5 stykker, men det er ekstremt udfordrende og praktisk talt umuligt at gætte supervinderen. Efterhånden som branchen udvikler sig, vil der udover den bedste vækstaktie helt sikkert også være gode stigninger, især hvis/når de store begynder at overtage disse.

Det værste lød fra Roope_K som en sidebemærkning: der ville kræves en indsigt på Einstein-niveau for at gøre kvantelagring stabil osv. Kan kunstig intelligens hjælpe med denne udvikling, det ved jeg ikke. I hvert fald ikke sprogmodeller.

I stedet for brint sidestilles kvantisering i min lægmandsopfattelse med fusionskraft. Det vides, at det er et koncept, der fungerer i teorien og er vindende i mange situationer, men problemerne er mangefacetterede. Man kunne også bruge udviklingen af processorer som en analogi - årtiers udvikling.

Jeg er ikke bekymret over Nvidias CEO’s udtalelser, tværtimod. Nvidia er en mulig vinder i kvantekapløbet, der er nok penge til opkøb, efter at salget af forældet parallel computing er eksploderet. De kunne bevidst forsøge at presse finansieringen af kvanteberegning.

2 Synes om

Et modigt spørgsmål, og svaret kan ikke gives uden en disclaimer om, “at dette ikke er en investeringsanbefaling, men min egen mening”. Efter disclaimeret kan jeg give mit besyv med, altså IonQ er for mig den mest potentielle mulighed (hvilket betyder, at jeg holder ud på rutsjebanen), fordi den har en klar roadmap (som krystalliserede sig i Chapmans nutidige estimat på 1 mia. i omsætning i 2030), IonQ har en Nvidia-lignende hakke- og skovlstil, fordi de bygger en full stack, hvilket betyder, at IonQ har HW, OS, hybridkompetencer og applikationer samt kvantenetværk. IonQ har sagt, at de kan ændre modalitet, altså HW-teknologi. I øjeblikket leverer Iontrap resultater. Nogle gange noget andet. For mig er IonQ faktisk en kvante-ETF, fordi den har så mange ekspertiseområder.

11 Synes om

Videoen delt af @Roope_K opsummerer godt, at kvantum er til stede hos os her og nu. Florian Neukart er servicechef hos tyske Terra Quantum Ag. I videoen fortæller han ved 17-minuttersmærket godt om problemer, som bitmaskiners evner ikke rækker til; disse omfatter bl.a. planlægning, optimering og simulering. En bitmaskine kan f.eks. ikke optimalt allokere hospitalets plejepersonale, læger og patienter. Eller Airbus undersøger sammen med IonQ flyets lastning, et ret stort optimeringsproblem. Hvis der er læsere her i kommunen, der er matematikere inden for systemanalyse og optimering, kan de bekræfte dette. Florian beskrev godt, at deres kunde f.eks. bruger IBM ILOG CPLEX Optimization Studio, som bruges til krævende optimeringsopgaver. Terra Quantum beriger beregningen med en kvantealgoritme. Hvordan dette implementeres i praksis, blev ikke direkte fortalt i videoen. Men jeg vil give min egen fortolkning. Terra Quantum kører IBM’s superledende kvantechip fra skyen og stræber efter at opnå et bedre resultat med en CPLEX + kvantum løsning end kunden med kun CPLEX-beregning.

Jeg selv tænker, at Jensen lavede en fejl, da han afgav en udtalelse på CES2025. Det var en Q&A session for analytikere, hvor fejlen skete. Fejl sker; derfor ventede jeg på, om han ville komme med en form for rettelse. Men det gjorde han ikke. Derfor justerede jeg min portefølje lidt fra Nvidia til IonQ.

Det skete vil helt sikkert styrke kvantefirmaerne, og kvantum slår tilbage.

5 Synes om

Jeg har samlet en tabel over kvantefirmaer her fra X. Finlands stolthed IQM er selvfølgelig med.
image

Tabel og lidt mere information om virksomhederne her:
Shay Boloor X:ssä: “Here’s a streamlined cheat sheet highlighting how quantum computing names differ from one another :face_with_monocle: • $IONQ – The leader in precision quantum computing, leveraging trapped-ion technology to deliver scalable, high-fidelity systems. IonQ is solving real-world problems today, https://t.co/gFSb6FQpS8” / X

11 Synes om

Ja, de store går også mod strømmen nu heldigvis, Microsofts svar:

12% af beslutningstagerne sagde, at de organisationer, de repræsenterer, er klar til at vurdere mulighederne for kvanteberegning. Hvor meget havde AI for et par år siden?

Et nyt projekt blev lanceret.

Og de har også deres egen “produktion” på vej.

6 Synes om

På Yle er der en artikel med Qmills grundlæggeres tanker.

[Kvanttilaskenta vaatii vielä muutaman läpimurron – ”Nyt ollaan aikaikkunassa, jossa voi keksiä jonkun jymyjutun” | Tiede | Yle]

Vi er nu i et tidsvindue, hvor man kan finde på noget banebrydende og dermed gøre en på en måde ubrugelig maskine pludselig brugbar, siger Möttönen, som også er en af QMills grundlæggere sammen med Annala og Kotovirta.

4 Synes om

I tweetet nedenfor fremhæves det, at store teknologivirksomheder som Google, Amazon, Microsoft, Nvidia og IBM er førende inden for udviklingen af kvanteteknologi.

Derudover nævnes det, hvordan disse virksomheder investerer i innovationer og applikationer inden for kvanteberegning inden for forskellige områder som kunstig intelligens, cloud-tjenester og cybersikkerhed.

https://x.com/thebeingintime/status/1879515882164248807
image
image

4 Synes om

Og ganske rigtigt er dette firma, der er omdannet fra et drikkevarefirma til et kvanteteknologifirma, endt i en hvirvelvind af anklager om bedrageri: Quantum Computing Inc. Investors Who Have Lost Money Should

Der er bl.a. mistanke om forvanskning af omsætning og NASA-kundesamarbejde.

Naturligvis straffede markedet også f.eks. IONQ og Rigetti for dette med et kursfald (endda større end QUBT’s) :slight_smile:

5 Synes om

Der var en ret betydelig nedgang fredag i kvanteaktierne, som for det meste var steget hele ugen. Det var derfor.

Jeg tvivler dog på, at i det stærke Amerika, hvor ting hurtigt glemmes, vil Trumps indsættelse i næste uge igen give anledning til en stigning.

Hvordan vurderer folk ellers fremtiden for de største kvanteaktier? Meget vægt ligger på forventningerne, men vil de blive set som stigende, eller vil de svinge tilfældigt, indtil nogen rammer jackpot?

1 Synes om

Min egen forventning til f.eks. min IonQ-investering er, at kursen i år kan være hvad som helst mellem ca. $2-300. For alle værdiansættelser inden for dette interval kan man give relativt fornuftige begrundelser i lyset af den nuværende information, så mon ikke markedet vil prissætte den dagligt inden for dette interval med en stigende trend, medmindre et nyt stykke information ændrer situationen.

Jeg antager, at alle andre kvantevirksomheder (undtagen de store megateknologivirksomheder, hvor andelen af kvanteforventninger måske er 0-5% af markedsværdien) vil opføre sig fuldstændig tilsvarende.

Når 95% af markedsværdien er baseret på cash flows og terminalværdi, der strækker sig 5-10 år ud i fremtiden, så vil selv små rystelser naturligvis forårsage vanvittige udsving - både på godt og ondt :slight_smile:.

9 Synes om

På kvantesiden er der endnu ikke rigtig synlighed, og man kan ikke investere i Bluefors. Vi er i høj grad i et så tidligt stadie.

På din liste fangede Coherent min opmærksomhed, som jeg allerede ejer. Her vejede kvanteberegning dog ikke tungt, men snarere en helt central teknologisk position inden for lasere og optik. Nu er fokus der naturligvis på grund af AI på datacenterteknologi (=sendere-modtagere, transceiver). Set i et bredere perspektiv vil flere og flere ting i fremtiden blive udført med lys, når fotonikkens udvikling realiseres. Fra det perspektiv har jeg valgt Coherent som en af (forhåbentlig) fremtidens nøgleaktører. Og laserteknologi spiller naturligvis også en relativt betydelig rolle inden for kvanteberegning.

Er den så prismæssigt fornuftig lige nu. Det kan jeg ikke svare på.

5 Synes om

Hvilke andre fotonikvirksomheder har du investeret i?
Coherent er et ret sikkert væddemål som en så stor aktør.
En chipmaker ved navn Vaire lover også ret store ting.

3 Synes om

Nå, i dag kom det endelig. Microsoft er med i kapløbet med sin egen topologiske chip. Der har været en del fornuftig overvejelse bag dette, og skalerbarhed er en hjørnesten for Microsoft, men eksperter ved sandsynligvis mere om selve teknologien og dens muligheder, end jeg gør.

9 Synes om

Marketingorienteret materiale, men hjælper stadig med at forstå, hvilket innovationsniveau Majorana handler om:

For de travle 12 min video:

For de mindre travle 1t 20 min podcast med Nadella:

5 Synes om