Til forummedlemmerne er her et nyt kvanteindustriselskab ved navn Horizon Quantum, der skal noteres på Nasdaq i foråret 2026:
Virksomhedspræsentationen er her i to faser: 1) Jeg bad AI om at lave et resumé af virksomheden 2) Min egen historie om, hvorfor jeg bragte virksomheden herhen
1) AI-output - Virksomhedens baggrund og SWOT-analyse
Grundlagt i 2018 i Singapore af Dr. Joe Fitzsimons, tidligere forskningsprofessor og principal investigator ved Centre for Quantum Technologies.
Serie A-finansiering på i alt ca. 21,3 mio. USD; ledet af bl.a. Tencent, Pappas Capital og SGInnovate. Værdiansættelse ca. 500 mio. USD (2025).
Forretning & teknologi
Udvikler programgenerator- og oversættelsesværktøjer (Triple Alpha IDE), der omdanner traditionel kode (Python, C, Matlab) til qubit-orienterede programmer.
Målet er en hardware-agnostisk softwareudvikling: fungerer bl.a. på superledende og neutral-atom-platforme.
Har udgivet det høje abstraktionsniveau Beryllium-sprog, et objektorienteret kvanteprogrammeringskildesprog i Triple Alpha.
Praktiske resultater
I slutningen af 2025 testede de en uafhængigt bygget superledende kvantemaskine i Singapore. Installationen kombinerer Maybells kryoplatform, Quantum Machines’ styreelektronik og Rigettis processor.
Horizon er det første kvantesoftwarefirma, der har sit eget system til at administrere fysisk hardware.
I hardwaretestmiljøet øves der også support til andre hardwarearkitekturer – den modulære platform muliggør udvidelse.
SPAC-fusioner & finansiering
I september 2025 blev der annonceret en Business Combination Agreement med dMY Squared SPAC-selskabet. Efter arrangementet vil aktierne blive noteret på Nasdaq under symbolet “HQ”, med en værdiansættelse på ca. 503 mio. USD.
I december 2025 blev der rejst 110 mio. USD i kontantkapital gennem PIPE-tegninger, med bl.a. IonQ og et Fortune 50-teknologifirma som investorer. Sammen med dMY’s trust-midler ville der være ~137 mio. USD til rådighed efter handlen.
Strategiske partnerskaber
Tilsluttede sig QuEra Quantum Alliance i juli 2025, så softwaren kan integreres med QuEras neutral-atom-kvantemaskiner.
Målet er at understøtte softwareudvikling for så mange forskellige hardwareplatforme som muligt.
Opsummering:
Horizon Quantum er et Singapore-baseret kvantesoftwarefirma i serie A-fasen, der kombinerer softwareudvikling og hardwarekontrol på sin egen testbed. Det udvikler højniveausprogrammeringssprog (bl.a. Beryllium) samt et modulært Triple Alpha-miljø. Strategiske skridt, herunder SPAC-notering ($HQ), støttende partnerskaber (IonQ, QuEra) og betydelig egen hardware, gør virksomheden til en interessant aktør i kvantesoftwarens økosystem.

1) Min egen historie om, hvorfor jeg bragte virksomheden herhen
Horizon Quantums (Nasdaq-ticker for virksomheden er $HQ) administrerende direktør Dr. Joe Fitzsimons er også virksomhedens grundlægger. Han grundlagde Horizon Quantum Computing i 2018 og fungerer som både grundlægger og CEO. Dette er efter min mening et godt udgangspunkt.
Min interesse skyldes også, at HQ bringes på børsen via en lignende SPAC-ordning som IonQ og Planet Labs i 2021. SPAC-ordningen udføres af dMY Squared Technology Group, Inc. - et SPAC-selskab, hvis nøgleledere har været IonQs nuværende administrerende direktør Niccolo de Masi og dMY Squareds nuværende adm. direktør Harry L. You. IonQs og Planet Labs’ SPACs lykkedes fremragende, dvs. virksomhederne fik tilstrækkelig startkapital, og virksomhederne havde og har en ægte, konkret rolle og opgave inden for ny teknologi.
For HQ’s vedkommende ser markedet klarere ud end IonQs begyndelse i 2021, hvor jeg selv forsøgte at undre mig over, hvad superposition er, og hvad entanglement betyder, og IonQs omsætning var i starten i millionklassen (nu ca. 100X). HQ bygger softwarebiblioteker, hvormed kvantechippens maskinsprog kan forbindes med softwarekoder på et højere abstraktionsniveau, hvormed applikationer kodes. Dette er efter min mening et helt åbenlyst behov. Det er også vigtigt, at HQ bygger sine løsninger hardware-uafhængigt, dvs. uanset om kvantechippens løsning (eller modalitet) er et rent atom, en ionfælde, superledende osv., så giver HQs biblioteker applikationsudviklere mulighed for at fokusere på applikationskodning (i stedet for at tænke over kvanteportens logik).
Det er også interessant, at HQ i december annoncerede, at de havde forbundet deres software til deres fungerende kvantecomputer. Det sjove ved HQs kvantecomputer er, at det er en såkaldt ‘off-the-shelf’ kvantecomputer, ikke en branded totalløsning, men HQ samlede maskinen selv ”in-house” fra komponenter på markedet. Processoren er Rigettis superledende løsning. Nogle mener, at IonQs investering i HQ-SPAC i efteråret indeholder en betingelse om, at HQs software også skal forbindes til IonQs processor.
Som I kan se, er jeg i hvert fald begejstret og interesseret i HQ fra mange vinkler. En investor ønsker afkast, og til foråret noteres virksomheden på børsen med en værdiansættelse på ca. 1 mia. og en meget lille omsætning. Jeg forsøgte at finde HQs resultatopgørelser, men i de amerikanske børsmyndigheders SEC-filer støder jeg hele tiden på SPAC-jura, og jeg fandt ikke de egentlige finansielle tal. Men det gør ikke noget, virksomheden kommer på børsen med en frygtelig værdiansættelse, og aktien vil straks få stor volatilitet. Jeg kan ikke rigtig sige meget andet om aktien lige nu. Og hvis jeg skal beskrive mig selv som investor, så er jeg en AI-softwareinvestor. Og da jeg læste denne følgende nyhed den 9. december: “Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers - Horizon Quantum today announced the debut of Beryllium, a hardware-agnostic, high-level language for programming quantum computers.” så konstaterede jeg, at det er fantastisk, dette selskab skal følges. Link til den nævnte nyhed her:
Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers
Det er jo et teknologisk gennembrudsselskab, ligesom dets “fætre” IonQ og Planet Labs er.