Horizon Quantum forenkler og fremskynder programmering til kvantecomputermiljøer

Til forummedlemmerne er her et nyt kvanteindustriselskab ved navn Horizon Quantum, der skal noteres på Nasdaq i foråret 2026:

Horizon Quantum

Virksomhedspræsentationen er her i to faser: 1) Jeg bad AI om at lave et resumé af virksomheden 2) Min egen historie om, hvorfor jeg bragte virksomheden herhen

1) AI-output - Virksomhedens baggrund og SWOT-analyse

Grundlagt i 2018 i Singapore af Dr. Joe Fitzsimons, tidligere forskningsprofessor og principal investigator ved Centre for Quantum Technologies.

Serie A-finansiering på i alt ca. 21,3 mio. USD; ledet af bl.a. Tencent, Pappas Capital og SGInnovate. Værdiansættelse ca. 500 mio. USD (2025).

Forretning & teknologi

Udvikler programgenerator- og oversættelsesværktøjer (Triple Alpha IDE), der omdanner traditionel kode (Python, C, Matlab) til qubit-orienterede programmer.

Målet er en hardware-agnostisk softwareudvikling: fungerer bl.a. på superledende og neutral-atom-platforme.

Har udgivet det høje abstraktionsniveau Beryllium-sprog, et objektorienteret kvanteprogrammeringskildesprog i Triple Alpha.

Praktiske resultater

I slutningen af 2025 testede de en uafhængigt bygget superledende kvantemaskine i Singapore. Installationen kombinerer Maybells kryoplatform, Quantum Machines’ styreelektronik og Rigettis processor.

Horizon er det første kvantesoftwarefirma, der har sit eget system til at administrere fysisk hardware.

I hardwaretestmiljøet øves der også support til andre hardwarearkitekturer – den modulære platform muliggør udvidelse.

SPAC-fusioner & finansiering

I september 2025 blev der annonceret en Business Combination Agreement med dMY Squared SPAC-selskabet. Efter arrangementet vil aktierne blive noteret på Nasdaq under symbolet “HQ”, med en værdiansættelse på ca. 503 mio. USD.

I december 2025 blev der rejst 110 mio. USD i kontantkapital gennem PIPE-tegninger, med bl.a. IonQ og et Fortune 50-teknologifirma som investorer. Sammen med dMY’s trust-midler ville der være ~137 mio. USD til rådighed efter handlen.

Strategiske partnerskaber

Tilsluttede sig QuEra Quantum Alliance i juli 2025, så softwaren kan integreres med QuEras neutral-atom-kvantemaskiner.

Målet er at understøtte softwareudvikling for så mange forskellige hardwareplatforme som muligt.

Opsummering:

Horizon Quantum er et Singapore-baseret kvantesoftwarefirma i serie A-fasen, der kombinerer softwareudvikling og hardwarekontrol på sin egen testbed. Det udvikler højniveausprogrammeringssprog (bl.a. Beryllium) samt et modulært Triple Alpha-miljø. Strategiske skridt, herunder SPAC-notering ($HQ), støttende partnerskaber (IonQ, QuEra) og betydelig egen hardware, gør virksomheden til en interessant aktør i kvantesoftwarens økosystem.

image

1) Min egen historie om, hvorfor jeg bragte virksomheden herhen

Horizon Quantums (Nasdaq-ticker for virksomheden er $HQ) administrerende direktør Dr. Joe Fitzsimons er også virksomhedens grundlægger. Han grundlagde Horizon Quantum Computing i 2018 og fungerer som både grundlægger og CEO. Dette er efter min mening et godt udgangspunkt.

Min interesse skyldes også, at HQ bringes på børsen via en lignende SPAC-ordning som IonQ og Planet Labs i 2021. SPAC-ordningen udføres af dMY Squared Technology Group, Inc. - et SPAC-selskab, hvis nøgleledere har været IonQs nuværende administrerende direktør Niccolo de Masi og dMY Squareds nuværende adm. direktør Harry L. You. IonQs og Planet Labs’ SPACs lykkedes fremragende, dvs. virksomhederne fik tilstrækkelig startkapital, og virksomhederne havde og har en ægte, konkret rolle og opgave inden for ny teknologi.

For HQ’s vedkommende ser markedet klarere ud end IonQs begyndelse i 2021, hvor jeg selv forsøgte at undre mig over, hvad superposition er, og hvad entanglement betyder, og IonQs omsætning var i starten i millionklassen (nu ca. 100X). HQ bygger softwarebiblioteker, hvormed kvantechippens maskinsprog kan forbindes med softwarekoder på et højere abstraktionsniveau, hvormed applikationer kodes. Dette er efter min mening et helt åbenlyst behov. Det er også vigtigt, at HQ bygger sine løsninger hardware-uafhængigt, dvs. uanset om kvantechippens løsning (eller modalitet) er et rent atom, en ionfælde, superledende osv., så giver HQs biblioteker applikationsudviklere mulighed for at fokusere på applikationskodning (i stedet for at tænke over kvanteportens logik).

Det er også interessant, at HQ i december annoncerede, at de havde forbundet deres software til deres fungerende kvantecomputer. Det sjove ved HQs kvantecomputer er, at det er en såkaldt ‘off-the-shelf’ kvantecomputer, ikke en branded totalløsning, men HQ samlede maskinen selv ”in-house” fra komponenter på markedet. Processoren er Rigettis superledende løsning. Nogle mener, at IonQs investering i HQ-SPAC i efteråret indeholder en betingelse om, at HQs software også skal forbindes til IonQs processor.

Som I kan se, er jeg i hvert fald begejstret og interesseret i HQ fra mange vinkler. En investor ønsker afkast, og til foråret noteres virksomheden på børsen med en værdiansættelse på ca. 1 mia. og en meget lille omsætning. Jeg forsøgte at finde HQs resultatopgørelser, men i de amerikanske børsmyndigheders SEC-filer støder jeg hele tiden på SPAC-jura, og jeg fandt ikke de egentlige finansielle tal. Men det gør ikke noget, virksomheden kommer på børsen med en frygtelig værdiansættelse, og aktien vil straks få stor volatilitet. Jeg kan ikke rigtig sige meget andet om aktien lige nu. Og hvis jeg skal beskrive mig selv som investor, så er jeg en AI-softwareinvestor. Og da jeg læste denne følgende nyhed den 9. december: “Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers - Horizon Quantum today announced the debut of Beryllium, a hardware-agnostic, high-level language for programming quantum computers.” så konstaterede jeg, at det er fantastisk, dette selskab skal følges. Link til den nævnte nyhed her:

Horizon Quantum to Debut Object-Oriented Language for Programming Quantum Computers

Det er jo et teknologisk gennembrudsselskab, ligesom dets “fætre” IonQ og Planet Labs er.

23 Synes om

Horizon Quantum ($HQ) started its stock market journey via a SPAC arrangement on Friday. The best material I’ve found so far about the company is this 8-K report, initially with those “dry texts”, but then the pdf contains clear “slides”:

Form 425 for DMY Squared Technology Group INC filed 01/12/2026

My initial comment: Well, a small company. As far as I understand, it’s debt-free, and after the SPAC, it has over 100 million in cash. What interests me about the company is that it’s in a pick-and-shovel type position in relation to quantum HW companies. This means that quantum computer companies won’t run out of money in the coming years, and they are in a hurry to develop applications. And that’s why there’s demand for this company, because it builds software snippets/libraries between the quantum processor and applications, which eases the workload for application developers by abstracting the machine language needed to handle the quantum chip.

This is not an investment recommendation, but the company fits my investor profile very well. I like to go in with a small sum into a company like this, which is unknown to the general public, unprofitable, debt-free, has an absolutely small market cap (now perhaps around 400-500 million), and the scalability of its solutions is large. The risk of going down is limited because at a share price level of $4-5, the 100 million in cash creates a floor for the market cap’s drop. But the upside is quite limitless. This, by the way, is precisely the reason why I’m not enthusiastic about indebted IT companies – they can go all the way to zero. But with these debt-free ones, you stay in the game even through bad times. And as a disclaimer, I must say that the company’s results and balance sheet figures have been difficult to find, and I cannot 100% confirm the debt-free status. But the matter will become clear when quarterly reports start coming out.

5 Synes om

Interessant! Men det er stadig ikke helt klart for mig, hvad den store merværdi er, f.eks. i forhold til open source Qiskit eller Qrisp, som for en kvante-lægmand som mig er som at kommandere grundlæggende Python uden større bekymring for den underliggende hardware.

Er tanken altså, at dette oversætter enhver kode til kvantehardware (måske også f.eks. intelligent automatisk valg af topologisk optimale pivoter)?

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, hvordan dette klarer sig i en verden af AI-assisteret softwareudvikling, hvor kodemodeller i øvrigt også mestrer kvantekode ret godt, i hvert fald baseret på mine egne små eksperimenter, og kan inkludere f.eks. routing og de ovennævnte pivoter som en del af optimal algoritmeskrivning. Og så igen, mere krævende ting skrives sandsynligvis stadig så tæt på “hardwaren” som muligt, måske hellere end med en sådan såkaldt black-box (jf. f.eks. DeepSeeks cuda-optimeringer, selvom der er masser af højere abstraktionslagsbiblioteker og SDK’er oven på cuda, der letter arbejdet).

Selvom det at finde algoritmer (i hvert fald kohærente) i kvanteverdenen næsten er en mere begrænsende faktor for fremskridt i dag end selve computerhardwaren, så er det ikke umiddelbart klart for mig efter en lille undersøgelse, hvordan dette firma vil fortrænge disse allerede ret etablerede biblioteker, som faktisk adlyder Python og kan læres med et par dages arbejde.

2 Synes om

Gode overvejelser @Roope_K. Jeg er også en kvante-lægmand, men da jeg kiggede gennem den PDF-fil, jeg delte ovenfor, gemmer svarene sig i disse slides. Men i mine egne ord handler det om, at der endnu ikke findes en kvanteprocessor, der overgår en supercomputer. Men når 70 kvalitetskubit (very high fidelity) er samlet, vil det blive vurderet, hvilke biblioteker/software der kan håndtere beregningerne. Og på det tidspunkt skal logikken i kvanteporte og håndteringen af kvantememory kombineret med fejlkorrektion løses. Min forståelse er, at maskinkodesprogrammeringen af en kvanteprocessor, der overgår beregningskapaciteten af den bedste supercomputer i bitverdenen, endnu ikke er løst, fordi den endelige løsning kræver menneskelig hjernevirksomhed og stærk fysik. I det øjeblik vil kunstig intelligens blive brugt til at fremskynde løsningen, men mange ting vil blive løst med menneskelig kreativitet i fortolkningen af kvantefysik til maskinkodekontrol af kvanteprocessoren. Jeg har lyttet til interviews med virksomhedens CEO, Joe Fitzsimons, hvor han beskriver, hvordan C-programmeringssproget giver indikationer på, hvilke ting der bliver løst tæt på “hardwaren”.

I dette slidesæt er emnet flot overvejet fra forskellige perspektiver, og jeg har udvalgt et andet billede, der passer godt til vores diskussion.

og denne også

1 Synes om

Det skal jeg følge!

Jeg er dog stadig lidt skeptisk. Hvis jeg forstår denne sag korrekt, er virksomhedens værditilbud frem for alt, at den stræber efter at gøre det nemt at skrive effektive kvantealgoritmer, selv for dem der intet forstår af den underliggende beregningsfysik, routing eller pivotvalg. Det er lidt ligesom at man i klassisk databehandling ikke længere behøver at bekymre sig synderligt om ALU, MMU, CU eller meget andet om von Neumann-arkitekturens funktion for at skrive et effektivt fungerende program. Helt fornuftigt!

Men jeg tror bare ikke selv, at der vil opstå et sådant behov foreløbig, af flere årsager. For det første tror jeg ikke selv, at quantum supremacy-algoritmer vil blive skrevet ved hjælp af en sådan black box, men snarere vil blive optimeret direkte til disse kohærente kubitter. Alene af den grund, at f.eks. optimale pivoter kan beregnes med brute force og man kan være sikker på, at antallet af operationer er minimeret (dvs. kohærens maksimeret). Det er langsomt, og måske vil man i fremtiden med AI i en sådan black box-compiler kunne opnå næsten samme resultat (der er allerede god forskning på dette område, som jeg selv har været med til at fremme), men selv små procentvise afvigelser medfører helt unødvendig dekoherens, hvorfor det i hvert fald i starten af kvanteæraen er mere rentabelt at udføre arbejdet som håndværk.

For det andet tror jeg ikke, at volumen af kvanteprogrammer vil vokse så hurtigt, at industriel skala begrænses af software- og algoritmeudvikling. Workloads, der skal overføres til kvantekredsløb, skal først identificeres, og der skal først være en idé om, hvordan de skrives intelligent, før en automatisk løsning kan begynde at kompilere dem næsten optimalt, så det gør volumenudvikling let. På nuværende tidspunkt er flaskehalsen netop i identifikation og intelligent skrivning, hvilket denne black-box-løsning, så vidt jeg forstår, ikke håndterer – men optimerer volumen.

For det tredje etableres og udvikles de førnævnte open source-løsninger konstant. Universiteter producerer konstant nye eksperter, der er trænet i at bruge disse. Der er mange voldgrave at nedbryde, og AI-assistance slører behovet for en højere abstraktion, da det allerede nu er ret nemt at skrive rimeligt optimeret kode med naturligt sprog.

Det hjælper sikkert at forstå denne sag, hvis man f.eks. leger lidt med IQM’s kvantemaskiner. De kan styres lige så godt ved at bygge et kvantekredsløb med Qiskit, Cirq eller Qrisp. Man behøver ikke at vide det mindste om kvantemaskiner, og med lidt python-kendskab kan man f.eks. skrive en løsning til at bryde Bernstein-Vaziranis hemmeligheder efter et par timers træning – AI-assisteret på få ti minutter, hvis man ikke ønsker at forstå algoritmens og kvanteprogrammeringens natur dybere. Derfor er jeg lidt bearish med dette – især på kort sigt.

Gratis adgang til IQM’s 63-kubits stjerne-topologi maskiner og resonator-maskine findes her: https://resonance.meetiqm.com/

3 Synes om

Jeg har fundet denne nyhed fra IonQ’s tråd. $HQ er en virksomhed, der endnu ikke har nogen væsentlig kommerciel omsætning. Mine følgende skriverier er ikke en investeringsanbefaling. Jeg vil blot fortælle, hvad der interesserer mig ved denne virksomhed nu.

På det amerikanske aktiemarked virker det til, at virksomheder først foretager en børsnotering (IPO) på et meget modent stadie, for eksempel OpenAI eller SpaceX. Dem, der investerer i disse ved IPO’en eller efter IPO’en, kommer først med efter en ret stor værdistigning. Men for eksempel er $HQ et ægte risikoinvesteringsobjekt – en virksomhed i frøfasen. Er der mange af sådanne tilgængelige? Sandsynligvis ikke. Min pointe er, at efter SPAC/IPO’en har virksomheden lidt over 100 millioner i kassen. Markedsværdien for virksomheden er 260 millioner. Nu sker det, at $HQ købte en kvantecomputer fra IonQ for måske 15 millioner. Og IonQ vil derefter begynde at købe softwareplatformen fra $HQ. Og på denne måde begynder $HQ langsomt at vise omsætning. Man skal starte et sted. Læseren tænker sikkert, at det ikke er ægte omsætning, men et trick! Men når man tænker over det, er fakta, at $HQ får omsætning, og aktiemarkedet kan lide det, som det er. Det samme foregår i Nvidia+hypescalere+neoclauds “fællesskabet”. Jeg tror ikke på et totalt kollaps af disse korthuse, fordi verdens rigeste kapitalmarked (USA) assimilerer “fællesskaberne” bedst muligt i det normale marked. Det vil sige, at $HQ er en frøvirksomhed med nul omsætning, men som er i en god familie, hvor den roligt kan vokse og udvikle sig for at stå på egne ben efter 3-4 år. Der er en god podcast om dette emne:

#270 - Investing in the Quantum Future with dMY Squared Technology Group Chairman Harry You - Absolute Return Podcast | Podcast on Spotify

2 Synes om