Investera i kvantberäkning (QC)

De är ganska jämna i slutändan.

Pure-play quantum (IonQ, Rigetti, D-Wave, QUBT, Arqit) vikter är: WQMT 32,41% vs. QUTM 28,38%

Kvantberäkning (hårdvara etc.) -fokuserade tech-jättar (Google, IBM, MSFT, AWS, Intel, Honeywell, Fujitsu, Nvidia): WQMT 24,6 % vs. QUTM 24,9%

Så är det. Här finns två kategorier: så kallade ekosystemaktörer i slutet av näringskedjan, vars bidrag till t.ex. kvantpatent eller forskningsrapporter i praktiken är noll. Jag ser t.ex. inte Nokia eller Ericsson som särskilt sannolika kvantpionjärer, även om de förstås har en del QKD- och liknande material och forskning. Sedan finns det förstås dessa före detta läskedrycksföretag som har förvandlats till kvantföretag :slight_smile: .

Jag skulle säga att minst 70% av innehållet i båda är helt gångbart material i förhållande till mina egna förväntningar på vinnarna efter NISQ-eran.

Av dessa två skulle jag kanske själv investera i WQTM på grund av en mer balanserad allokering och en något större exponering mot pure-play, kvantmaskinvara och andra ekosystem i leveranskedjan. Jag tror t.ex. inte att BoF eller liknande aktörer i slutet av näringskedjan kommer att vara vinnare i den första fasen av uppsidan (kvant är för dem snarare en eliminering av nedsiderisk).

11 gillningar