I Inderes material har man, såvitt jag förstår, resonerat som så att de aktörer som är särskilt involverade i programvaruutveckling och som har en större andel inom den privata sektorn befinner sig i en svag position, medan de som verkar inom den offentliga och mer traditionella sektorn förväntas klara sig hyggligt i år. Med andra ord, i ljuset av Inderes tankar, skulle detta inte vara Siilis år.
Branschens guidningar ser ut så här:

I den senaste bolagsrapporten skrev Joni så här:
Marknadens svaghet har slagit just mot de kompetensområden som är viktiga för Siili, särskilt programvaruutveckling och bilindustrin. Geografiskt vände utvecklingen för den internationella omsättningen enligt våra beräkningar till en minskning på 4 % under Q4 (uppskattning Q3’23 +6 %).
Aktien är uppenbarligen ganska måttligt värderad, och man undrar om dessa tråkigare scenarier redan har inkluderats i priset. Inderes är såvitt jag förstår positiva på lite längre sikt; antas det där att tillväxt förr eller senare oundvikligen kommer via bland annat bilindustrin och att besparingsåtgärderna börjar synas på sista raden?
Som tur är finns det kassa och det verkar inte finnas några större problem med lönsamheten, och kundbasen är också ganska mångsidig, vilket man kan tro ger en viss grund för verksamheten.
Jag kan inte uttala mig så väl om kommunikationen, men när det har upplevts även i den här tråden att kommunikationen inte är tillräcklig eller tillräckligt bra, tyder det ofta på att det kanske inte finns någon glädje i sikte inom den närmaste framtiden? Det är förmodligen lättare att vara öppen och rakare om saker och ting verkar vara bra och gå bra? Guidningen ger mig inte direkt någon större trygghet.
Detta var bara lite högtflygande funderingar utan någon som helst expertis, visst har jag läst ganska mycket, men det räcker inte om man inte känner till branschen (jag känner inte till någon bransch
) och inte heller förstår så mycket om investeringar. Spannet för vad som kan hända här verkar vara väldigt “brett” för de flesta, vilket gör att jag upplever bolaget som lite riskfylltare än andra aktörer i branschen.
Jag är ägare i Siili och har lagt ganska många euro i det. ![]()
ASP (Aktiesparkonto):
![]()
VAK (Värdeandelskonto):
![]()