Sifterin analyser

Hilsen Inderes læsere,

En kort præsentation til jer.
Sifter undersøger og analyserer børsnoterede selskaber over hele verden. Vi udfører dette arbejde for Sifter fonden, Sifterfund.com

• Fonden er 100% investeret i kvalitetsselskaber over hele verden, i alle markedssituationer (Long only)
  • Fokuseret portefølje, 30 selskaber (vi undersøger ca. 100 selskaber årligt)
  • Vores investeringsstil er kvalitetsinvestering
  • Vi tror stærkt på fundamentbaseret selskabsanalyse

Hvorfor er vi her på forummet?
Inderes bad os om at dele vores analyser med fællesskabet. Vi håber, I får ideer og tanker fra disse til støtte for jeres eget analysearbejde. Vi deler ikke investeringsråd. Alle må drage deres egne konklusioner.
Det

130 Synes om

Tak igen til Sifter, fordi vi må distribuere jeres analyser på Inderes’ kanaler. Vores hensigt er faktisk, at Sifter med jævne mellemrum vil udgive en case til gennemgang på tjenesten med pointer på finsk, og derefter hele analyserapporten på engelsk.

Først startede vi nu med Costco, som du kan læse mere om i linket nedenfor.

https://www.inderes.fi/fi/costco-erilaisen-ansaintamallin-vahittaiskauppa

Sifters portefølje ser også ud til at indeholde bl.a. Taiwan Semiconductor, Microsoft, Alphabet, Atlas Copco. Her kan du give forslag til, hvilke virksomheder du især gerne vil læse analyser om.

Her er også Santeris interview.

30 Synes om

hej jeg så videoen. hvordan definerer I det med sifter? Min egen erfaring er, at man kalder noget en værdiaktie, når det ikke kan begrundes med vækst- eller balanceskabstal, men selskabet ville være rart at eje. Og som et præciserende spørgsmål, når I har valgt en værdiaktie, hvordan genkender man, at selskabet mister denne titel?

En højkvalitets Costco-analyse :trophy: Det ville være interessant at læse Sifters syn på S&P Global!

3 Synes om

Microsoft! Et interessant firma, og da jeg i går så Harvia-episoden af investeringsskolen, slog det mig, at det er let at hoppe med på tech-giganterne, selvom det er kompliceret at forstå dem, og nu er cloud-tjenesterne også kommet med.

8 Synes om

Sifrters portefølje ser ud til at indeholde mange meget interessante virksomheder. Min stemme går til Air Liquide.

4 Synes om

Tak, Lerner,
Du nævnte Air Liquide. Vi var investorer i virksomheden i lang tid (5 år), men vi afhændede virksomheden i november 2019, så vidt jeg husker. Årsagen til salget var baseret på nedenstående begrundelse:

Sifters motivation for at sælge Air Liquide (i november 2019)

• Air Liquide har aldrig været en af vores stærkeste virksomheder med hensyn til konkurrencefordele, og virksomheden har længe haft ROIC-tal på under 10 %.
  • Desuden har virksomheden været forgældet siden Airgas-opkøbet i 2016 med en nettolån i forhold til EBITDA-ratio på 3x.
  • De produkter, virksomheden sælger, er meget råvareagtige, da de hovedsageligt består af industrigasser.
  • Den frelsende faktor for Air Liquide har været det faste rørledningsnetværk til kundernes anlæg, men dette potentiale er stort set udnyttet, og virksomheden har udvidet mere til engangsflasker med industrigas, hvor konkurrencen er intens mellem Air Liquide, Linde Group, Praxair og andre.
  • Den fremtidige omsætningsfordeling vil være mere rettet mod dette udsatte element, hvor produktdifferentiering og kundebinding er svær at opnå.

I år er Air Liquide steget 12,5 %, hvilket er et par procent bedre end Sifters portefølje. Vi følger ikke længere virksomheden.

12 Synes om

Hej Osinkosinko 1,
Fra S&P Global kan vi dele en analyse i de kommende uger, stay tuned :slightly_smiling_face:

9 Synes om

Den fond virkede interessant. Kan jeg finde alle fondens aktiver et sted?

Hej mutu_sijoituja,

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men for at opsummere Sifters investeringsfilosofi er 1) baseret på historiske tal skal virksomheden allerede have dokumenteret indtjeningsevne 2) indtjeningsmodellen og konkurrencefordelene skal være forståelige og så stærke, at vi tror på, at virksomhedens indtjening vil vokse i fremtiden. Derfor kan vi betale lidt mere for en virksomhed, hvis de kommende 5 års indtjening tilskynder os til at købe den. Derfor er balanceværdi osv. ikke et grundlag for os at købe.

4 Synes om

Hej T3r00,
Fondens top 10 investeringer kan findes her

Selvom vi tror på åbenhed og gennemsigtighed, oplyser vi ikke navnene og vægtningen af alle 30 virksomheder i fonden.
Vores hjemmeside giver dog en del information om mange af de virksomheder, vi har investeret i, og hvorfor.
Santeri

4 Synes om

Hej Iltsu,
Microsoft har været en af Sifters fonds længstvarende investeringer. Nogle gange er der blevet tilføjet, og andre gange er der blevet reduceret. Nu er dens vægt cirka 6 % af fondens værdi.
Du har ret i, at betydningen af cloud-tjenester gennem årene har ført til en del yderligere overvejelser, da Amazon, Microsoft og Alphabet alle har investeret i denne forretningsaktivitet.
Nu virker det som om, at alle udbydere af cloud-tjenester vokser hurtigt, men for os er det største spørgsmål at forstå, om en af disse tjenesteudbydere kan differentiere sig med denne tjeneste, eller om den bliver en såkaldt “commodity” – altså salg af kapacitet, som på grund af overudbud bliver til priskonkurrence.
Det bedste ved disse store teknologigiganter er deres evne til at innovere nye tjenester, som skaber nye forretningsområder i milliardstørrelsen – dette ser man sjældent hos industrielle aktører.

5 Synes om

Interessant udvælgelse: CANADIAN NATIONAL RAILWAY CO

1 Synes om

Jeg læser i øjeblikket Sifter-rapporten om IRobot og et par punkter relateret til Terra (robotplæneklipper, endnu ikke bredt til salg). Husqvarna sælger i det mindste her på de nordiske markeder disse lignende produkter under deres eget navn, ikke Gardena, som nævnt i rapporten. Et andet, vigtigere punkt handler om områdeindlæring, dvs. at installation af afgrænsningskabler hos konkurrenter næsten kræver en professionel med maskiner til installationen, hvilket er dårligt egnet til online handel. IRobots version “Terra” har derimod kun brug for et par lette at installere beacons for at finde ladestationen. Dette kunne være en interessant konkurrencefordel. Hvor meget kan den tåle og lære at undgå buske og andre forhindringer i det område, der skal klippes? Finske haver er sjældent fodboldbaner (generalisering). For dem, der bruger afgrænsningskabler, afgrænses forhindringer med separate kabler, f.eks. omkring buske. Det samlede billede fra rapporten er, at IRobot har gode fremtidsudsigter og stadig masser af marked tilbage, måske er disse Terra-produkter og andre så yderligere potentielle muligheder.

3 Synes om

Hej Jussi7,
Gode tilføjelser fra dig. Tak.
Santeri

4 Synes om

Ny analyse fra Sifter til at underholde os i løbet af ferien. :face_with_monocle: Hvis jeg husker rigtigt, er Atlas Copco blevet kaldt Stockholmsbørsens perle i en eller anden sammenhæng.

https://www.inderes.fi/fi/muut-analyysit/atlas-copco-maailman-johtava-kompressoreiden-ja-alipainepumppujen-valmistaja

8 Synes om

COST ligger i en lang, stigende kanal set fra et teknisk analyseperspektiv, og er begyndt at bevæge sig mod kanalens nederste kant. Et møde ville ske ved 345-350, afhængigt af faldets hastighed.
Resultatet var fint, men var væksten i medlemstallet ikke tilstrækkelig for markedet?

"
Medlemskontingentindtægterne lå på 860,9 millioner dollars, en stigning på 57 millioner dollars eller 7,1 %. Ekskl. valutaeffekter ville det have været en stigning på 54 millioner dollars eller 6,7 %. I løbet af kvartalet åbnede vi otte nye enheder. Med hensyn til fornyelsesrater var vores fornyelsesrate i USA og Canada ved udgangen af 1. kvartal 2021 90,9 %. Det kan sammenlignes med 91 % for et kvartal siden. På verdensplan var den 88,4 %, hvilket var det samme som for et kvartal siden. Nu USA
og Canadas rate på 90,9 %, sammenlignet med 91 %, var dette fald på 0,1 % primært et resultat af, hvad vi mener, er udskudte fornyelser i Canada på grund af pandemien. For eksempel var trafikken eller frekvensen i vores canadiske varehuse i 1. kvartal på minus 1,3 %, sammenlignet med et tal på plus 7,6 % i USA. Den amerikanske fornyelsesrate var for øvrigt den samme ved udgangen af begge kvartaler.
"

1 Synes om

Jeg ville gerne læse analyse fra det togselskab.

1 Synes om

Hej T3r00,
Her er et link til en analyse af togselskabet. Denne er fra 2018 og dokumentet er ikke blevet opdateret. Vi laver et kvartalsmæssigt “kvartals-health check” på virksomheden. Jeg lægger den næste health check op her.

16 Synes om

Mange tak. Dette virker som en god pakke med generel information.

1 Synes om