Trots nästan 4 månaders due diligence som vi utförde och finansierade för denna rapport, har vi ingen position i Clover.
Varför? För även om blankning alltid är högrisk, är dessa tider utan motstycke; många människor är arga och just nu anser vi att det är viktigt att visa vilken roll blankare spelar på en sund, fungerande marknad.
Vanligtvis är klagomålen mot blankare affärsmodellen (dvs. att tjäna pengar när en aktie går ner). Vi tar bort det för denna rapport så att investeringspubliken tydligare kan se arbetet för vad det är; djupgående undersökande forskning.
Så de har tydligen ingen position i Clover. Kanske blankar de först om dippen köps upp.
Men hur vet man säkert om det finns en position? Dessa rapporter verkar ofta ligga lite i gråzonen med sina påståenden. Jag tittar på situationen, men kommer knappast att ta en lång position.
När det gäller Inovio ser pipeline rimlig ut och även priset, om man jämför med andra. Jag är med på en liten position och kan bara förundras över shortsarnas agerande. Det luktar…
Nedan en sammanfattning från gårdagens YF-sida:
Onsdag 3 februari 2021 (uppdaterad)
• INO Short Interest (uppdaterad)
• Det har gått ett år (se föregående inlägg)
Total volym = 22 791 590 (10-dagars genomsnittlig volym 32.66M). Intervall = (13.66, 15.01). Stängde på 14.56 (-0.53, -3.51%)
Short Interest volym = 8 975 726 (39.38% av den totala volymen, 1 av varje 2.54 aktier som handlades idag såldes kort)
Förfalskad Short Interest volym = 4 780 228 (53.26% av Short Interest volymen, tredje gången detta översteg 50% på 60 dagar – igår och dagen innan var första och andra gången)
1 av varje 4.77 aktier (20.97%) som handlades idag var en förfalskning.
Efterbörs slutade 20:00 ET: 393 296 (CNBC), 286 338 (NASDAQ) aktier handlades med ett intervall på (14.30, 15.09), senaste affären (kl 19:59:51) var 200 aktier till 14.70 (+0.14, +0.96%).
Short Interest = 56 066 088 Avvecklingsdatum 15 januari, en minskning med 72 619 (-0.13%) från 56 138 707 Avvecklingsdatum 31 december (uppdateras ungefär var 15:e dag, senast uppdaterad 27 januari)
Short Interest Ratio (Dagar att täcka) = 2.46 (baserat på dagens volym)
Short Interest Ratio (Dagar att täcka) = 1.72 (baserat på 10-dagars genomsnittlig volym)
Advaxis går senast nu in i listan över aktier att blanka. Blankningen ökade med 390+% i januari och samma sak kommer att fortsätta eller till och med accelerera. Låt oss se om vi får någon större reaktion eller fenomen från motparten. Volymerna är åtminstone stora historiskt sett.
I Ehang-tråden finns det lite information om företaget som gjorde Ehangs blankarrapport. Det är helt okej att ta upp det här också, om samma företag ligger bakom kommande attacker. Det återstår att se hur det fortsätter härifrån.
Kummelins Kanada kan man så sakteliga glömma som det enda rätta svaret, för om jag skulle satsa, så har Hindenburg siktet inställt på något kinesiskt företag. Bara en ren gissning, men på sistone har den riktningen varit väldigt populär.
Min gissning för en blankningsattack är Hyzon, eftersom det har varit press på den. Problemet är bara att det är en SPAC (Special Purpose Acquisition Company) och har den magiska tiokronorsgränsen. Fjärran Östern är dock förmodligen en bra uppskattning, eftersom fallet Ehang nu uppmuntrar dessa osjälviska hjältar av marknadsekonomin.
Jag funderade också på detta, men rapporten kan ha påbörjats när kursen var nästan tjugo och nu måste den publiceras eftersom en del information annars blir inaktuell. Om det blir en rekyl i början av veckan kan detta döda den. Detta är dock onödig spekulation. Förmodligen är det lite press på alla nu.
Det är svårt att se att det skulle riktas mot ett företag i SPAC-fasen. Målet borde vara DCRP, inte Hyzon. Det finns egentligen inget att rikta anklagelser om missbruk eller oklarheter mot ännu, DA har publicerats, men sammanslagningen ligger långt fram i tiden – om det ens blir av.
Det verkar inte ha funnits något sådant fall ännu, men efter sammanslagningen har det funnits. Nikola, Triterras osv.
Om jag skulle satsa på det så skulle Fisker vara en potentiell kandidat bara på grund av kursökningarna, om de har väntat på någon katalysator för uppgången innan de släpper ut något.
Min gissning skulle kunna vara något av följande: RMO Romeo Power Inc., ett nytt företag vars aktiekurs har varit på nedgång efter den inledande hypen. GOEV Canoo Inc., samma motivering som tidigare. FSR Fisker Inc., en kraftig uppgång i aktiekursen efter en lång period av stagnation, hur länge kommer det att vara? Kanske i USA denna gång, men vem vet med dessa.