Blankning, blankningsattacker och handel relaterad till dessa

https://twitter.com/QCMFunds/status/1339194877360414723

1 gillning

Kan ECB sänka (Citron) och Hindenburg som vänner :smiley:

2 gillningar

Citroner pressades till juice

https://twitter.com/CitronResearch/status/1355152873487798274?s=20

14 gillningar

Om jag förstod rätt så försöker dessa också slå tillbaka mot blankarna med den här aktien?
https://stocktwits.com/symbol/SOS
Jag köpte en liten post, och nu tittar jag på ljusstakarna på Yahoo Finance, och kommentarerna från Stocktwits, så här kan man ju också spendera en fredag. :slight_smile:

1 gillning

https://twitter.com/hindenburgres/status/1357072821059518467?s=21

5 gillningar

Dags att köpa :pray: :partying_face:

2 gillningar

Det är sant, om jag bara kunde komma på vad det handlar om… jag skulle kunna köpa allt annat från en “short squeeze”-grop, men om det kommer något som har med Nikola att göra, så hoppar jag över :laughing:

Det är synd att de inte publicerar vid en viss tidpunkt utan när som helst.

1 gillning

När det där spy-materialet kommer ut… kommer den här att svälja hela Nikola-lastbilen :grin: Det spelar ingen roll. Den kommer ändå att reparera sig :wink:

3 gillningar

Det fick mig att tänka på att det kunde vara kul att jämföra shortattacker mot olika företag under det senaste året, hur många av de attackerna har fått företagen att falla (det vill säga till den nivå de sjunker till som ett resultat av attacken) och hur många har återhämtat sig och hur snabbt. Min magkänsla säger att ganska många tar en omedelbar och ibland hård smäll, men återhämtningen har varit ganska stark. Åtminstone Triterras har fallit, liksom Nikola, även om Nikolas fall visserligen har gått upp/ner efteråt, men det tog en rejäl och permanent smäll.

Å andra sidan verkade till exempel Plug och Enphase knappt bry sig, båda fortsatte uppåt och ordentligt. Jag borde gräva lite i det och titta på det som detaljerad statistik.

2 gillningar

Kolla gärna även FCELL. Som oerfaren investerare gjorde jag en shortattack i höstas när panikförsäljningen låg runt 1,8. Med nuvarande priser hade det varit min portföljs första ten-bagger​:sweat_smile: En annan sak är om jag hade haft nerver att hålla ut till exempelvis tio kronor. Men som jag ser det började kursen stiga kraftigt just efter den där shortattacken.

1 gillning

Ja, det fanns köplägen där;

Enphase Energy Inc (NASDAQ: ENPH) aktier rasade 23,2% på onsdagen efter att blankaren Prescience Point släppte en ny rapport som hävdar bedrägliga redovisningsmetoder och förutspår att Enphase i slutändan kommer att avnoteras.

Plug Power (NASDAQ:PLUG) faller 6,1% efter att Kerrisdale i en ny rapport sade att företagets senaste uppgång till ett marknadsvärde på 40 miljarder dollar på “fool-cell”-eufori är “på väg att tappa ånga.”

Man måste bara ha köpbyxorna på sig i förväg, dipparna har varit så snabba att man inte alltid hunnit till garderoben, än mindre till klädaffären :wink:

2 gillningar

Ja, jag menade just att det blir ett köptillfälle, för ganska ofta fortsätter kursen snabbt uppåt efter att den dyker. Enphase var ett riktigt smakligt tillfälle efter blankningen, den dök ner till cirka 36-38 dollar, varifrån den inom kort tid fortsatte över 54 dollar där den var innan blankningen och… tja, sedan har vi kommit upp till 200 dollar inom cirka 6 månader.

1 gillning

Enphase var min ”Stonks only go up”-skola. Jag hade tagit position strax före rapporten, och när dippen kom, så efter en stunds funderande, med svettiga armhålor och darrande händer, dubblade jag på 45. Resten är historia. Nu har FCell lärt mig att uppgången inte är en anledning att sälja (att ”bra” vinster hamnar i fickan efter en ”grundlös” 2 → 4,5 uppgång), så jag har blivit en tråkig HODLer :wink:

Men nu finns det en liten smula kontanter som väntar på Hindenburg-rapporten… när någon fattar vilket bolag det är, så ber jag ödmjukast att rapportera det här ASAP med en @Markakorva-ping :folded_hands:

8 gillningar

Beror helt på sektor och företag. Enphase var ett bra köp, och även mitt första tillfälle att hoppa på efter en blankningsrapport, men om jag minns rätt har det efter attacker mot ett par läkemedelsföretag förra året avslöjats en hel del skumma affärer och SEC-utredningar pågår. Till exempel, om du skrollar uppåt i den här tråden hittar du Penumbra blankningsfall.

Men nu när jag kollade kursen så har den återhämtat sig från den svackan :upside_down_face: Jag känner inte till bakgrunden, men mina varningsklockor ringer ganska högt om SEC inleder en utredning.

2 gillningar

Det har gått ganska bra med dem. Jag skippar ändå alltid läkemedelsbolag.

Även från den sista Triterras-uppsättningen kom jag ut torrskodd, trots att det började lukta lite brunt. Typ kostnader och en låda öl.

Som tur är har jag distansarbete imorgon så jag hinner vara på pass.

Kommer inte rapporten idag?

3 gillningar

Det var Clover Health CLOV idag

https://twitter.com/HindenburgRes/status/1357317294473547777?s=20

2 gillningar

Nåväl @Markakorva, namnet är ute.

1 gillning

Kan det vara en sån klassisk grej där man gör en så lång dokumentär att den genomsnittlige investeraren inte är intresserad av att läsa igenom och kolla fakta → risk finns och aktierna säljs. Den är nämligen lång som ett svältår :sweat_smile:

3 gillningar

En kursdipp är garanterad. På längre sikt skulle vi nästan behöva information om den där DoJ-utredningen för att veta om det finns något att hämta och om det kommer att bli konsekvenser. Men om man väntar på det är aktien garanterat redan i källaren. Och självklart är det ändå ett ganska stort rött kort att ingen information har lämnats om den utredningen. Att avsiktligt undanhålla väsentliga fakta brukar leda till konsekvenser…

Det kan ju alltid hända att en blankare faktiskt hittar något skumt :slight_smile:

1 gillning