Semler Scientific Inc. (SMLR) - Revenio for vaskulære sygdomme?

I den nye udgave af Arvopaperi faldt jeg over Semler Scientific Inc:s (SMLR) amerikanske aktie, som H. Keskiväli valgte til bladets konkurrence for 2021. I artiklen præsenterede Heikki de nævnte argumenter for sit aktievalg, og der kunne godt være noget om snakken…
Der ser ikke ud til at være en egen tråd for dette, og kun ét hit i søgningen generelt. Jeg tænkte, at dette måske kunne interessere SaaS- og sundheds-aktiepickere. Min egen research er også i gang, og swarm intelligence kunne også hjælpe :wink:

Generelt:
Virksomheden har sin egen patenterede SaaS-model software (QuantaFlo), som kan erstatte den nuværende metode til identifikation af perifere arteriesygdomme (PAD) ved at måle med en clips-sensor på fingre og tæer (disruption). Virksomheden har de nødvendige licenser, godkendelser og patenter, og markedsgennemtrængningen i USA anslås til omkring 4%.
I dag identificeres tilstoppede arterier oftest med en ABI-test, der udføres på begge ankler og håndled. Den grundlæggende teknik er sandsynligvis velkendt for alle fra blodtryksmåling: “pumpning” og “aflæsning” af blodgennemstrømningen med ultralyd (ser nogenlunde sådan ud: https://www.youtube.com/watch?v=KnJDrmfIXGw).
Semlers metode siges at være nemmere at bruge, hurtigere og mindst lige så effektiv, og det virker det også til at være efter min mening. Den er også velegnet til dem, der ikke kan få foretaget pumpemålinger.
Disclaimer: Jeg er ikke sundhedspersonale eller endda en entusiast.

Virksomheden virker uhyggeligt profitabel; selv EVO blegner i forhold til SMLR’s ROE på 174%, som rapporteret af MarketWatch. Der er praktisk talt ingen gæld, og resultatet er solidt i plus. Markedsværdi ligger omkring 500M$, og efter Q3-regnskabet er aktien steget markant, men multiplikatorerne er stadig ikke uoverkommelige. Noteret på Nasdaq OTC, hvilket betyder, at man skal ringe til en mægler, hvis man vil købe.

Her er hurtigt samlede yderligere oplysninger til interesserede i virksomheden:

Præsentation: http://ir.semlerscientific.com/static-files/8562f294-d267-4858-b227-eb5a7832b5a1

Q3-regnskab: http://ir.semlerscientific.com/static-files/c5e3ff1a-0c53-4185-91a7-f0e175b01c1e

Hjemmeside: http://ir.semlerscientific.com/

Et års gammel analyse af casen: Value Investors Club / SEMLER SCIENTIFIC INC (SMLR)

12 Synes om

Konsensusprognosen viser følgende for de kommende to år.

Korrelation mellem kursmål og kurs:

5 Synes om

Jeg tror, jeg nævnte dette før :slightly_smiling_face: Tak fordi du åbnede en separat tråd for dette. For mit vedkommende har jeg haft lidt svært ved at følge med Semler, da jeg har fulgt det aktivt siden foråret. Q2-resultatet var lidt svagt, og der blev talt om, at corona påvirkede, da folk ikke gik til lægen. Jeg forventede, at det ville være det samme i Q3, men det var så virkelig godt, og aktiekursen stak af med det samme, og jeg kunne ikke købe ind i en stigende kurs, men ventede på et fald, som stadig ikke er kommet, sådan er det nogle gange :sweat_smile:

Især Q3-indtjeningsopkaldet er værd at lytte til. Det er virkelig godt. Jeg ser Semler som en meget potent potentiel virksomhed. Der er et kæmpe marked for produktet, og nye udvikles også. Det eneste problem har været afhængigheden af 1-2 kunder. Jeg husker det ikke præcist, så det er værd at tjekke, men det har været i størrelsesordenen 40-60% af omsætningen.

2 Synes om

Denne hastighed og brugervenlighed synes dog primært at basere sig på virksomhedens egen fortælling. Blodtryksmåling er ikke en operation, der kræver særlig uddannelse, den tager ikke urimelig lang tid, kræver ikke særligt udstyr og forudsætter ikke et besøg på en specialklinik.

Selvom emnet ikke er særlig interessant for mig, er ABIs brugeroplevelser også blevet undersøgt i studier.

Måling af ankel-arm-indeks i primær sundhed: hvor lang tid tager det?

Konklusioner: Den faktiske udførelsestid for et ABI i en primær sundhedspraksis tager i gennemsnit 5 minutter.

Ikke helt hvad præsentationen giver indtryk af, men hvornår ville den nogensinde det?

Det er muligt, at denne nye metode er endnu lettere, men denne sag er primært baseret på tal. Da virksomhedens resultat ikke er baseret på geninvestering af akkumuleret kapital med samme afkast, er ROE-% mere interessant at se på, hvor hurtigt forretningsvæksten fortsætter. Omsætningen skalerer tydeligt pænt på resultatlinjen, når den vokser, det ser ud til, at hver ny dollar i omsætning ud over den nuværende baseline skalerer ca. 0,8 dollars i EBIT og 0,7 dollars i resultat.

Hvis man antager, at der i 2020 opnås 37 MUSD i omsætning og dermed 15,6 MUSD i EBIT, dvs. 13,5 MUSD i E, hvilket er mere end 2 USD i resultat pr. aktie og en P/E på over 40.

Men vækstraten med disse multipler bør ikke være lav tocifret. Dette er ikke en banebrydende faktor, der næsten kun pumper overskud, og som derfor skulle have en høj multipel. Da vi er profitable med høj margen og en vis omsætning, kræver det også arbejde at sænke multiplerne.

En P/E på 20 ville man skulle forvente i omkring fem år. Med en vækstrate på 10% p.a. ville det blive projiceret tre år frem med en vækstrate på 20% p.a. Væksten kom hurtigt i H1 2019, men siden da har vi været på en pæn 10% p.a. vækstrate. På den anden side har det næste halvår groft estimeret altid genereret 3 MUSD mere i omsætning end det foregående, dvs. hvert år 9 MUSD mere end det foregående. Med denne lineære ekstrapolation er det omkring tre år.

Samlet set virker det altså helt OK!

Selvom sikkerhedsmargenen er tynd, og vi kommer lidt sent til festen. Risikoen er primært forbundet med en opbremsning i væksten og at skulle kæmpe for at indhente multiplerne. Det kunne være meget værre, men der er tydeligvis højere forventninger på markedet.

9 Synes om

Brian har ofte rost Semler. Det kan godt betale sig at grave analyse frem fra hans tweets. Nu har han kåret Semler som sit eget topvalg for 2020. Tidligere års valg har ikke været de dårligste..

2 Synes om

{“content”:“Dette findes altså på Nordnet, men kan dette købes helt normalt, eller skal man kontakte en mægler?”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Hos mig kræver det i hvert fald en videnstest om unoterede aktier :smiley: hos Nordnet.

Unoterede aktier.

Når man taler om aktier, henviser man normalt til børsnoterede aktier. Disse aktier er noteret på en børs, såsom New York Stock Exchange og Helsinki Børs.

Der findes også unoterede aktier. Man kan også handle med disse aktier, men investoren bør overveje følgende ting, inden der træffes en investeringsbeslutning:

• Unoterede aktier kan ikke købes og sælges lige så fleksibelt som børsnoterede aktier. På børsen findes der normalt en køber og en sælger til en bestemt aktie, men markedet for unoterede aktier er betydeligt mindre likvidt.
  • Prisdannelsen for unoterede aktier er ikke lige så effektiv som for børsnoterede aktier. Hvis du ejer en unoteret aktie og hurtigt har brug for at sælge den, finder du muligvis ikke en køber til den pris, du ønsker. Som følge heraf kan du være nødt til at sælge aktien til en betydeligt lavere pris, end du måske havde forestillet dig.
  • Unoterede selskabers oplysningsforpligtelser er lempeligere end børsnoterede selskabers. Som følge heraf er det vanskeligere at danne sig et samlet billede af unoterede selskabers forretning og værdi end af børsnoterede selskaber.
1 Synes om

Ja, dette kræver en opringning til mægleren hos Nordnet. Jeg var nødt til at prøve det, da dette var en lidt for interessant sag. Lidt sent selvfølgelig, men der er stadig potentiale her. Så snart de får udbredt distribution, tror jeg, der vil være efterspørgsel.

2 Synes om

I denne forbindelse er her et par slides fra dokumentet https://www.altafoxcapital.com/s/Conclusion-Deck-Makings-of-a-MultiBagger-FINAL-compressed.pdf, som @Ma_oon_lentaja linkede til i porteføljeindholdsgruppen:

image

3 Synes om

Tak for kommentarerne, god info! Jeg skitserer stadig mine egne tanker, bare for min egen skyld. Jeg har ikke ringet til mæglerne endnu, da der ikke var andre grunde til afkastforventningerne end håb. Min planlagte healthcare-eksponering mangler stadig i porteføljen, så derfor skal jeg prøve at tænke ordentligt over det.

Jeg foretog mine egne sammenligninger med Google billedsøgning (f.eks. med søgeordene ABI testing device, quantaflo), og det er tydeligt, at kun det ene kan have et hjemmemarkedsmarked. Og jeg vil selv tro, at 4x15s sensorer på fingre og tæer er virkelig bedre. Men der er sikkert amerikansk ekstra på slides, og jeg er ingen læge, intet problem der..

Hvad angår væksten, kan jeg være voldsomt bull, men hvis man antager, at Q2/2020 virkelig blev ramt af Covid og ellers ville have været omkring 10 millioner USD som Q1 og Q3, så ville væksten i år stadig være omkring 25-30% (2019 32 millioner USD → 40 millioner USD). I Q2 faldt den brugsbaserede, ikke-faste fakturering næsten til nul, sandsynligvis på grund af lockdowns. Q2 2018-2019 afveg ikke fra de andre kvartaler, så tanken kan være berettiget. Med den 30% vækstrate bliver P/E 40 ret hurtigt presset nedad.. Jeg gætter dog på, at Q4 ikke har været en lavflyvning, og væksten i år vil være beskeden, selv de 37 millioner USD kan være svært at nå, en bedre købsmulighed venter, eller måske ikke…

Festen er faktisk allerede godt i gang, for 3 år siden, hvis man var kommet ind i den tomme dansesal dengang, ville det have været rigtig sjovt nu, hvis man ikke allerede havde fået ømme fødder af at danse. Det væsentlige spørgsmål er, om der stadig kommer gæster, er de blevet inviteret? TAM ser ud til at være rigeligt tilbage, hvilket stadig ville muliggøre en voldsom vækst, hvis hele puljen virkelig er i milliardklassen, som det vurderes i value-investor-analysen.

Væksten kommer selvfølgelig ikke af sig selv, i præsentationen praler de med at have et salgsteam på 50 personer, så de planlægger nok at arbejde hårdt. Dette ville måske være rigtig godt for en venturekapitalist, altså en der ville begynde at skubbe dette ud i verden, man skulle tro, at potentialet er der andre steder også..

Det ville være rart at vide noget om kundefastholdelse. Lige nu dominerer et par kunder salget, hvilket som en sidebemærkning er i en vis modsætning til TAM-beregningsgrundlaget (300.000 receptioner). Det er sandsynligvis relateret til, at de store spillere bruger klinikkerne osv.
På den anden side er dette en høne-æg-situation. Hvis der allerede var så mange store kunder, ville festen være endnu længere. Her er risikoen altså som modvægt til afkastet. Måske begynder det alligevel at føles som om, at der er tilstrækkelig asymmetri for mig i afkast-risikoforventningerne, opadrettede kan man skitsere ret solidt, risiciene føles faktisk mere som en sumpetype.

Tilfældige tanker

• Viden er ikke nok til at fortolke politiske aspekter. Hjælper en demokratisk præsident her, eller ej, eller skader det endda. @R2D2’s prisværdige linkede lysbilledserie ser ud til at antyde, at tingene går i den rigtige retning for casen, selvom f.eks. ACA er en meget uklar sag for mig
  • Her er der sandsynligvis også en opkøbsmulighed. Dette er vel en mundfuld for en eller anden gigant (omnonomn bare). Eller så laver de deres egen software og dræber dette for at forhindre det i at forstyrre.
  • En notering på den rigtige Nasdaq kunne give et løft, hvis historien virkelig har trækkraft
  • Mon mægleren griner af mig, når han hører, hvor mange aktier jeg køber?
4 Synes om

Jeg lavede min egen vækstfremskrivning baseret på, hvad der er set indtil videre, og projicerede med forskellige metoder. Jeg laver helst ikke en fremskrivning fra kun et par datapunkter, og i de seneste år er der set en vækst på 9 eller 10 MUSD p.a.

En lineær vækstantagelse er efter min mening mere sikker, fordi det sjældent er mængden af eksisterende omsætning, der forudsiger fremtidig vækst. Oftest vokser salget lineært som en funktion af salgsarbejdet (som naturligvis kan vokse eksponentielt, i hvert fald i starten, takket være pengestrømmen). Det er altid bedre at være lidt bearish, så bliver man mindre skuffet.

Hvis du tror på 30% p.a., så er der ingen grund til bekymring, du burde have købt i går eller i forgårs. Værdien kan muligvis ikke holde, hvis vi begynder at ligge på 10 eller derunder. Selv da ville jeg dog tro, at afkastet ville være et lille minus i et stykke tid og nul inden for et par år.

I sig selv interesserer det mig ikke at diskutere produktets funktioner, når forretningen viser styrke. Det er fuldstændig ligegyldigt, hvad jeg synes om tilbuddet, hvis det ifølge beviserne sælger med en god margin, og salget vokser. Hvis dette var en tillidssag uden tal, så ville det være en anden sag.

Jeg vil dog sige, at dette indlæg faktisk er blandt de bedre, man ser her. Helt ærligt, selvom jeg ikke har tænkt mig at købe.

Dette er sandt. I spring har det da også set ud til at ske indtil videre. Dette svarer til den vedvarende omsætningsvækst på gennemsnitligt 3 MUSD per halvår. Med dette scenarie ville P/E 20 blive nået inden for tre år, hvis prisen forbliver konstant.

Forudsat at udsigten til relativ vækst er den samme på det tidspunkt. Fordi størrelsesordenen ikke længere er mini, bliver det naturligvis mere krævende at opretholde de samme udsigter til relativ vækst hele tiden. Hvis fortsat vækst i samme tempo ikke virker tydelig, skal multiplikatorerne også trække sig lidt sammen. Derudover skal inflationsrisikoen tages i betragtning i en lang fremskrivning. Jeg mener, at direkte pengedeling til amerikanske forbrugere kan forårsage dette moderat, og blot en inflationsforventning mindsker acceptable multiplikatorer. Derudover bør det i det mindste undersøges, at da det er en OTC-aktie, hvor stor indflydelse det har på de acceptable multiplikatorer.

Men for eksempel 2,0x om tre år ville med de nuværende marginantagelser stadig være ret moderat, hvis f.eks. omsætningsvæksten på +20% p.a. realiseres. Dette ville kun kræve, at multiplikatorerne forbliver på nuværende niveau, og værdiansættelsen ville stige udelukkende på grund af indtjeningsvæksten.

Dette indebærer dog allerede nogle ikke-selvfølgeligheder som antagelser vedrørende vækst. En P/E på 20 om tre år med en lav tocifret vækst ville efter min mening være billig, fordi en sådan vækst er ret troværdig baseret på det, der er set. Nu vil jeg sige, at dette er neutralt, sådan lunken, da f.eks. 20% kan være meget at bede om i fremtiden. Potentiale er der, men også plads til skuffelse. Man kunne selvfølgelig sætte sig grundigt ind i disse vækstudsigter separat, hvorved usikkerheden måske ville mindske eller forstærkes.

Jeg ved ærligt talt ikke, hvorfor jeg begyndte at kommentere. Jeg havde på intet tidspunkt til hensigt at købe.

4 Synes om

Jeg har ikke til hensigt at argumentere imod produktet, du havde også gode grunde til din skepsis. For mig er alt baseret på, hvordan det ser ud på billederne, og det alene giver bestemt ikke et købssignal i dette tilfælde :smiley:
Med hensyn til væksten glemte jeg dog at nævne en væsentlig ting, nemlig at det for mig ser ud til, at væksten kan komme i spring. Jeg tror nemlig, at der udover de nuværende “cash cows” er flere andre potentielle kunder, som kan give en stigning på 20-30% i den nuværende omsætning næsten med et slag. Det vil sige, at de indgår en aftale med én aktør, og den implementeres derefter i forskellige stater på hundredvis/tusindvis af klinikker f.eks. inden for et år, og SaaS-faktureringen stiger ca. lineært i rater. To store aftaler på kort tid vil så se helt anderledes ud.
Jeg kan egentlig ikke komme i tanke om, hvorfor alle de store hvaler i den amerikanske dam allerede skulle være fanget, hvis markedsgennemtrængningen alligevel vurderes til at være enkeltprocenter. Jeg kender nok ikke markedet godt nok til at vurdere sådan noget…

3 Synes om

Med dette scenarie ville en P/E på 20 opnås inden for tre år, hvis prisen forbliver konstant.

God analyse. En P/E på 20x på 3 år lyder som en neutral eller endda rimeligt billig værdiansættelse, hvis der allerede er en længere track record med stigende efterspørgsel. En multipel på 1,5x - 2,5x af den nuværende aktiekurs inden for 3 år er sandsynligvis et realistisk mål i så fald.

2 Synes om

Ville det være en god idé at redigere denne startbesked lidt? Denne erstatter jo ikke den velkendte blodtryksmåling, der kun tages fra armen, men snarere måling af forskelle i perifer cirkulation, hvilket er en meget mere kompleks og længere test, der udføres liggende, selvom man også bruger en manchet på ankel og arm udover ultralydsmåling.

Denne ABI (Ankel-Brachial Index) udføres i hvert fald her i Finland af andre end kun “uddannede vaskulære teknikere”, i modsætning til tilsyneladende i USA, hvor dette er mere licenspligtigt. Blandt andet udføres dette i forbindelse med Aino Active-målinger på min egen arbejdsplads i forbindelse med en konditionstest.

3 Synes om

Ja, populariseringen mislykkedes måske, jeg ændrer det :raising_hand_man:

Meningen var at sige, at denne ABI er baseret på den velkendte metode, og denne nye er mere baseret på software. Men hvis man forstår, at identifikation af perifere arterielle sygdomme er en kunst i sig selv sammenlignet med normal blodtryksmåling, så går det ikke helt galt.

Jeg besluttede mig forresten for at bruge weekenden på at overveje, om det er det rigtige tidspunkt at købe lige nu. Mission impossible, ved jeg. Jeg vil også gerne tænke over, om det overhovedet betyder noget. Det vil sige at undersøge fortsættelsen af den langsigtede vækstrejse bare lidt. Og lave flere af mine egne regnearkssjov.

2 Synes om

Hvor stort er markedet for dette produkt? Generelt er perifer arteriemåling primært nødvendig, når man vurderer, om arterierne i benene er blokeret, og man overvejer behovet for vaskulær behandling. ABI-målinger udføres hovedsageligt på centralsygehuse, så jeg forstår, at der er 20-25 potentielle kunder i Finland. Selv store private lægecentre har indtil videre ikke haft behov for ABI-målinger og vil sandsynligvis heller ikke få det i fremtiden. Tager jeg fejl, hvis jeg mistænker markedet for at blive mættet ret hurtigt?

Hmm, hvis du tager et kig på det firmas præsentation, skitserer de det der. Den amerikanske model er sandsynligvis lidt anderledes, da alle kilder, jeg har fundet, angiver kundetallet til 250-300k. I præsentationen angiver firmaet selv 400k. Jeg læste et sted, at den årlige softwarelicens koster 6000 $. For at opnå den estimerede omsætning på ca. 36 MUSD ville der altså kræves 6000 kunder (ikke alle kunder har fast prissætning).

Og de siger, at millioner af ældre har den blokering, og en stor del af ideen er, at målingen er så nem og hurtig, at forsikringsselskaber osv. kan få den foretaget som en del af deres dynamiske prissætningsproces, før de risikobaseret fastsætter den enkeltes forsikringspræmie.

Hvor er vækstgrænserne, det er jo ikke meget andet, der er spørgsmål om i denne sag med disse priser

{“content”:“Fantastisk, at der er en saglig diskussion om Semler her!\n\nFlere vigtige punkter er allerede blevet fremhævet, nemlig: i) markedsgennemtrængning i USA er 4%, så der er masser af vækstpotentiale, ii) risikoen er høj kundekoncentration (de to største kunder ~70%), iii) forretningen skalerer helt unikt godt, og iv) nettogældfrihed kombineret med en solid pengestrøm giver en buffer. I en tidligere Twitter-tråd om Semler er der mere information.\n\nLangsigtede funktionalitet af teknologien er også et spørgsmålstegn, men jeg har stor tillid til markedet og vil nøje følge tilføjelsen af nye kunder samt væksten af eksisterende som tegn på et velfungerende produkt. Jeg er heller ikke læge, så jeg kan ikke på overbevisende vis vurdere sagen på anden måde.\n\nEn betydelig katalysator kan være Nasdaq-noteringen. I øjeblikket er handel meget begrænset, og virksomheden er også skjult for indekser. Virksomheden har skullet udvide sin bestyrelse med uafhængige repræsentanter for at opfylde betingelserne. Den tidligere minimumsgrænse på $5 MUSD i egenkapital er allerede opfyldt.\n\nEn anden mulighed er at udnytte virksomhedens salgskanaler til at sælge andre synergistiske produkter – Semler offentliggjorde to sådanne virksomhedsinvesteringer i sidste kvartal, men detaljerne er stadig begrænsede. Jeg ville ikke have noget imod, hvis der kom flere pile til vinen.\n\nVurderingen er naturligvis – som ofte i dag – det mest bekymrende. Siden begyndelsen af 2018 har Semler øget omsætningen med +23 MUSD og driftsresultatet med +14 MUSD. Jeg forventer, at virksomhedens driftsresultat vil være over 20 MUSD inden for to år, hvilket ville gøre en EV/EBIT på 25 for en så rentabel virksomhed ret attraktiv. Min investering hviler således på en årlig vækst på et godt stykke over 20% i den nærmeste fremtid – jeg tror Semler er i stand til dette, hvis coronarestriktionerne ikke rammer behandlingerne igen. Jeg anbefaler at lytte til deres indtjeningsopkald og nøje se på ”salg og marketing”-linjen – begge har givet gode indikationer på en stærk vækst i de kommende kvartaler, efterhånden som salgspersonalet er blevet rekrutteret.\n\nAlt i alt en af mine vigtigste positioner i den virkelige pengeportefølje med en andel på ca. 15%.”,“target_locale”:“da”}

8 Synes om

Velkommen Heikki!
Har du haft mulighed for at undersøge det grundlæggende grundigt, jeg gætter på, at det har været ret meget? Fortsat vækst er ud over prisen det eneste spørgsmålstegn. Der ville i princippet være et enormt potentiale for vækst, selvom ikke alle klinikker i USA nok nogensinde vil tilbyde PAD-testning. Flere kilder taler dog om millioner af patienter årligt.
Med hensyn til vækst har jeg nu formuleret et par spørgsmål til mig selv:

1. Hvor stor en del af potentielle kunder er sådanne, der har “voldgravet” deres egen forretning med de kvalifikationskrav til ABI-testen, der tilsyneladende afviger markant fra f.eks. Finland (kardiovaskulære eksperter mv.). De er ikke nødvendigvis de første til at købe og ville helt sikkert kaste grus i maskineriet, hvis de kunne. På den anden side virker det som om, at dette folk også kigger på hjerter og ikke oplever et så stort tab alligevel..
  2. Findes der anden ny konkurrerende teknologi? Tilsyneladende er i hvert fald denne VPS The Accuracy of a Volume Plethysmography System as Assessed by Contrast Angiography | Insight Medical Publishing et alternativ til ABI og fungerer i hvert fald nogenlunde uden de samme kvalifikationskrav. På den anden side kræver det åbenbart også pumpning osv., så det er ikke lige så praktisk.
  3. Kommer der en lockdown ved magtskiftet, og hvor stort tilbageslag har der været i Q4, hvis der har været noget? Tilsyneladende skal abonnementer fornyes månedligt, så kunderne vil helt sikkert sætte betalingerne på hold med det samme, hvis kunderne bliver bedt om at blive hjemme. Dette er afgørende netop på grund af værdiansættelsen; de faste omkostninger er endda steget med øget salgspersonale, så det kan give en ubehagelig forskrækkelse lige fra starten. Med tiden vil det selvfølgelig rette sig.. Men da det er unoteret, bliver der ikke spekuleret meget i det, og risikoen er derfor anderledes ved 80 USD priser, end da du selv tweetede om dette i starten af november!
2 Synes om

Jeg har gennemgået produktinformationen og materialet. De forklarer fint, hvordan dette kunne bruges i lægeklinikker og andre steder. Problemet er bare, om der virkelig er et behov for dette. Patienterne er de samme, som allerede har andre karsygdomme og sygdomme, der prædisponerer dem for disse. Tilstedeværelsen af ​​en signifikant perifer arteriel sygdom i benene kan stort set fastslås ved at spørge om symptomer på claudicatio intermittens, hvilket ikke kræver denne enhed.

Et andet punkt, der fangede min opmærksomhed, var selve enheden, som ligner et pulsoximeter og dets producerede pulskurve. Som en, der selv bruger disse enheder, må jeg sige, at det er fantastisk, hvis de har fundet en måde at gøre dataene, den producerer, ensartet pålidelige på. De nævner, at de har sponsoreret flere studier af systemet, men der var ingen artikelreferencer, og jeg fandt ingen studier med søgningen “Quantaflo” på PubMed. Normalt angiver virksomheder de forskningsresultater, der understøtter produktet, og fortæller, hvor artiklerne kan findes. I stedet fandt jeg studier, der også fremhæver problemer og mulige fejl ved ABI-måling i vurderingen af ​​perifer arteriel sygdom, og hvordan resultatet af ABI-måling også bør behandles kritisk (Ato D. Vasc Health Risk Manag. 2018 Apr 3;14:41-62, gratis artikel tilgængelig via PubMed).

Alt i alt spekulerer jeg på, om produktet virkelig er så godt, som de siger, og om markedet er så stort, som de håber.

Jeg afventer med interesse dataene og følger måske en meget stigende værdi på sidelinjen.

1 Synes om