Semler Scientific Inc. (SMLR) - Revenio for vaskulære sygdomme?

I Semlers 10K-rapport gennemgås på side 5 “Research and Development Program” og et par sider frem forskellige undersøgelser, hvor Semlers teknologi er blevet testet og sammenlignet med konkurrenterne. Disse har naturligvis deres egne mangler, men jeg ville finde det mærkeligt, hvis landets største forsikringsselskaber årligt brugte 35 MUSD på et produkt, som de ikke mente virkede. Produktet bruges primært til forebyggende screening af risikogrupper. Produktets dårlige kvalitet er naturligvis stadig en mulighed, og jeg lader ikke som om, jeg er i stand til at vurdere produktets reelle effektivitet – jeg stoler på de realiserede tal.

Hvad angår vækstraterne, var de variable betalinger (dvs. 1/3 af omsætningen) i Q2 praktisk talt i stå på grund af coronarestriktionerne. På trods af dette var den kvartalsvise vækst i driftsresultatet +77%, og i de første 9 måneder af 2020 sammenlignet med 2019 var væksten i driftsresultatet +30%. Eksisterende kunder synes også at accelerere deres indkøb efter implementering – samtidig med at nye kunder vokser. Min egen investeringstese omfatter derfor ikke en vækst i driftsresultatet på under 30% i de kommende år, selvom der naturligvis er en risiko. Jeg tror ikke på en årlig vækst på 10-20% i de kommende år – men det er altid en mulighed.

Annualiseret giver det nuværende kvartal et driftsresultat på 22 MUSD (korrigeret for coronakvartalet). Tre år med +30% vækst i driftsresultatet giver et driftsresultat på 48 MUSD. Hvis dette scenarie realiseres, ville EV/EBIT på 30 være en rimelig værdiansættelse for et meget rentabelt, pengestrømspositivt og gældfrit vækstfirma. Dette giver en EV på ~1450 MUSD mod den nuværende værdiansættelse på 610 MUSD.

Min egen gennemsnitspris er $56, så risiciene var på et andet niveau ved købet sammenlignet med den nuværende kurs på $92, men ikke blandt de værste muligheder på det nuværende marked alligevel.

1 Synes om

Der har ikke været mange løft fra Semler her på det seneste. Jeg vil her bringe nogle nylige analytikervurderinger samt en podcast, hvor Semler gennemgås. Jeg har selv, efter lang tids overvejelse (tøven), åbnet en position her. Jeg tog faktisk den endelige beslutning efter at have gennemgået disse seneste synspunkter.

Et par højdepunkter fra GCI Partners’ rapport (link til hele analysen nedenfor):

Vi er fortsat positive på Semler og mener, at 2021 tegner til at blive et gennembrudsår for deres kerneprodukt QuantaFlo såvel som for nye produktlanceringer. Vi forventer en sammensat årlig toplinjevækst på 50 % i de næste par år, suppleret med robuste 50 % (og voksende) GAAP-driftsmarginer.

Som en påmindelse annoncerede Semler i tredje kvartal af 2020 minoritetsinvesteringer i tre ikke-oplyste private virksomheder. Hver af de tre virksomheder har FDA-godkendte produkter, der retter sig mod store kroniske sygdomsmarkeder, og ledelsen har antydet, at de kliniske data for disse produkter er yderst overbevisende. Selvom det er let at blive begejstret for de nye produkttilbud, mener vi også, at kerneproduktet QuantaFlo er klar til at opleve et væsentligt skridt op i adoption i løbet af det næste år.

Ansættelsestendenserne forbliver robuste i virksomheden, og seneste jobannoncer giver, mener vi, nogle vigtige indikationer.

Stillingsopslagene omfatter følgende stillinger: Director of Strategic Accounts (opslået sidste uge), Senior Product Manager – Diabetes, Cardiovascular Clinical Educator og Cardiovascular Ultrasound Technologist, blandt mange andre.

Især indeholder stillingsbeskrivelsen for Director of Strategic Accounts følgende formulering: “…Ud over at udvide den nuværende forretning inden for vores nøglekunder vil denne rolle også være ansvarlig for at styre QuantaFlo-implementeringer i stor skala fra både et operationelt og teknisk perspektiv.” Referencen til styring af QuantaFlo-implementeringer i stor skala er musik i vores ører. Vi mener, at SMLR forbereder sig på stadig større QuantaFlo-implementeringer i 2021 og 2022.

Semler er noteret på den lidt lurvede OTC-markedsplads. En overflytning til Nasdaq forventes dog at ske i første halvdel af året: “Vi forventer fortsat, at SMLR vil blive uplistet til NASDAQ i første halvdel af 2021.”

SMLR-aktierne forbliver attraktivt værdisat på et absolut grundlag, til mindre end 15x estimerede indtjening i 2023, og værdiansættelsen fremstår usædvanligt lav i forhold til andre “rule of 40”-softwarevirksomheder (Diagrammet kan findes i hele præsentationen). Ved et P/E-multiplum på 35x-40x på 2022E EPS på 4,50 , **mener vi, at aktierne kan handle til 157 til 180 på kort sigt.**

3 Synes om

En masse materiale:

https://seekingalpha.com/article/4396974-semlers-unique-50-ebitda-margin-is-thing-to-marvel?utm_campaign=twitter_automated&utm_content=article&utm_medium=social&utm_source=twitter_automated

2 Synes om

Endnu en podcast, der er god at lytte til generelt og vælger Semler som et af deres topvalg for 2021:

1 Synes om

Tak for linkene. Jeg købte en lille portion Semler i slutningen af sidste år. Jeg er slet ikke bekymret, selvom Semlers raket ikke er fløjet til månen endnu (dette er relativt). Jeg har mest lyst til at købe mere.

Det siger også noget, at selvom aktien er på OTC-listen, kan den stadig handles hos Nordnet, selvom næsten alle andre OTC-aktier udelukkes fra tjenesten. Man behøver altså ikke engang at tænke over, om flytningen til hovedlisten sker i starten eller slutningen af året.

2 Synes om

Det er svært at se, hvad der skulle mangle i forhold til en flytning til Nasdaq. Jeg er sikker på, at der kommer en meddelelse en dag, og at der gives et par dages varsel, som det skete med Greenlane Renewables i denne uge (dog i Canada, men alligevel).

Semler nyhedsudgiver ikke meget mellem kvartalsrapporterne, så jeg venter med stor spænding. Hvordan er salget af Quantaflow gået? Og vil der blive fortalt mere detaljeret om de tre nye produkter? Quantaflow har alene stadig et meget stort marked, men det er spændende, at produktporteføljen allerede udvides med en model, hvor salget naturligt sker til eksisterende kunder/leads.

Jeg er selv meget tillidsfuld over for Semler, og det mindskes ikke af, at der er tillid også på den anden side af Atlanten. Jeg sætter især stor pris på Brian Feroldi som investor, der har en fremragende evne til tidligt at spotte kommende stjerner.

1 Synes om

Semlers regnskabsaflæggelse næste mandag + efterfølgende konferencekald:

http://ir.semlerscientific.com/news-releases/news-release-details/semler-report-fourth-quarter-and-year-end-2020-financial-results

1 Synes om

Ser ud til at være et overbevisende lille firma. Virksomheden forventer tilsyneladende en betydelig vækst, selvom den forbliver konservativ med hensyn til vejledning på grund af COVID.

“Vi overvejer at ansætte inden for R&D. Vi overvejer at ansætte inden for salg og marketing. Og det eneste, vi også overvejer, er at have et par personer inden for G&A. Så alle områder er – men med hensyn til dette skal vi have nok folk ind i driften og salg og marketing til at håndtere det forventede volumen. Så det er det, vi vil gøre. Og det er det vigtigste. Vi har et godt team til at ansætte. Og jeg tror, det bliver det vigtigste, vi gør resten af dette år og i begyndelsen af 2021.”

Personalevæksten skal holdes i tråd med salgsvæksten, hvilket naturligvis gør omkostningssiden forudsigelig. Der er ingen væsentlige investeringsbehov i anlægsaktiver, så den frie pengestrøm vil fortsat være stærk, og finansieringsaktiverne vil vokse kraftigt.

3 Synes om

Jeg lyttede til de podcasts, som Boodom linkede, og huskede igen, at praktisk talt hele omsætningen kommer fra de tre største kunder. Den største udgjorde hele 47%. Jeg havde allerede glemt dette :grimacing: Jeg skal i fremtiden være mere opmærksom på antallet af kunder, måske hører vi noget allerede om en uge.

1 Synes om

Fandt en analyse fra i dag, den er lidt bull i overskriften, men alt i alt en god analyse.

https://rinaldi-dominic.medium.com/doms-stock-deep-dive-on-semler-scientific-100x-returns-in-the-making-5291679843

1 Synes om

For kvartalet, der sluttede 31. december 2020, sammenlignet med den tilsvarende periode i 2019, rapporterede Semler Scientific:

• Indtægter på $12,1 millioner, en stigning på $2,9 millioner eller 32%, sammenlignet med $9,2 millioner
  • Omskostninger på $1,0 million, en stigning på $0,1 millioner eller 9%, sammenlignet med $0,9 millioner. Som en procentdel af indtægterne udgjorde omskostningerne 8% sammenlignet med 10%
  • Samlede driftsomkostninger, som inkluderer omskostninger, på $6,1 millioner, uændret fra den tilsvarende periode i 2019
  • Nettoresultat før skat på $6,5 millioner, en stigning på $3,5 millioner eller 117%, sammenlignet med $3,0 millioner. Som en procentdel af indtægterne udgjorde nettoresultatet før skat 54% sammenlignet med 33%
  • Nettoresultat på $5,4 millioner, eller $0,81 pr. grundlæggende aktie og $0,66 pr. udvandet aktie, en stigning på $2,6 millioner eller 93% sammenlignet med et nettoresultat på $2,8 millioner, eller $0,43 pr. grundlæggende aktie og $0,35 pr. udvandet aktie. Som en procentdel af indtægterne udgjorde nettoresultatet 44% sammenlignet med 31%

Forbedrer sig hurtigt. Hvis de kan udvide kundebasen yderligere, vil det være godt.

5 Synes om

http://ir.semlerscientific.com/node/8951/html
P/E er nu i 64x-området (korrigeret), ikke urimeligt for en vækstvirksomhed uden gæld som denne. Virker som en god sag.

3 Synes om

Det er sandt, der er ingen ændringer, i hvert fald ikke for de to største kunder:

Semler Scientific’s two largest customers comprised 47.2% and 22.8% of annual revenues.

Dette ser ret godt ud, men nye potentielle produkter er absolut nødvendige. Men disse nye produkter ville sandsynligvis blive solgt til de samme kunder, så problemet ville måske ikke blive løst :smiley:

In 2020 compared to 2019, revenues from fixed price software license fee arrangements were approximately $25.7 million, an increase of $2.8 million, or 12%; variable fee software license revenues were approximately $11.6 million, an increase of $2.7 million, or 30%; and equipment/other sales were $1.3 million, an increase of $0.3 million, or 30%.

Kunne disse tal sammenlignes med en anden virksomhed inden for sundhedsteknologisektoren? Har Revenio lignende indtægter eller licensafgifter?

2 Synes om

Så vidt jeg forstår, har Revenio ingen licensgebyrer, men sensorsalget varetager den tilbagevendende omsætning. Jeg tror ikke, at sammenligningen vil give megen merværdi. Hvad der hovedsageligt springer i øjnene nu, er at enheden i sig selv er simpel og sælges billigt, hvorimod konkurrencefordelen er så stærkt i softwaren, at der kan tages en højere margin fra den.

Som en stor spiller i denne kategori kommer Intuitive Surgical med deres operationsrobotter i tankerne, som nu tjener betydeligt flere penge på engangsinstrumenter end på at sælge nye (millioner af dollars dyre) operationsrobotter. En god forretningsmodel, der skalerer smukt, når udstyrsparken akkumuleres. Det er bedst at sammenligne dette med Semlers resultater fra de foregående kvartaler.

2 Synes om

Det er dog værd at bruge de udvandede (diluted) tal til at beregne P/E. Direktøren og et par andre ledere har betydelige optioner, og det er ret sikkert, at de vil udnytte alle disse optioner (direktøren tømmer allerede puljer på 1250 stk. et par gange om måneden). Med 2020’s realiserede udvandede EPS får vi en P/E på 63.

5 Synes om

Du har selvfølgelig ret, jeg er nødt til at rette det. Heldigvis ser alle i dag på en forward eller blended P/E, så man kan finde på lige de tal, man vil have :grin:

2 Synes om

Kvartalet gik fint. Ikke et kæmpe boom, men denne forretning drager absolut ingen fordel af corona, så en fremragende præstation midt i en pandemi. Vejledningen for 2021 er også lovende efter min mening; væksten fortsætter, og rentabiliteten forbliver høj, samtidig med at der investeres i yderligere vækst både gennem nye rekrutteringer og investeringer i lovende virksomheder, der bringes ind under deres egen distribution. En analytiker kom med en sjov kommentar til det sidste punkt, hvor han sammenlignede Semler med en bank på grund af den kraftige cashflow og spurgte, hvad de ville gøre med alle pengene :smile: Jeg synes, at strategien med at investere i lovende nye produkter og virksomheder og tage dem under egne vinger for at vokse, virker god. Og hvis jeg forstod det rigtigt, ville de derefter købe dem helt, hvis produktet/tjenesten viser sig at være en succes. Multiplerne er ret høje, men omvendt tærer kombinationen af stærk vækst og rentabilitet ret hurtigt på dem. Hvis de bare fortsætter i samme spor, er det fint at være med i de næste 5-10 år.

For at det ikke kun skal være mine egne tanker, er her et link til transkriptionen af earnings call:

https://seekingalpha.com/article/4410559-semler-scientifics-smlr-ceo-doug-murphy-chutorian-on-q4-2020-results-earnings-call-transcript?utm_campaign=twitter_automated&utm_content=article&utm_medium=social&utm_source=twitter_automated

5 Synes om

Lad mig tilføje: mine egne rekrutteringer går rigtig godt, og især rollen i diabetesproduktet er meget interessant

1 Synes om

Semler Scientific er virkelig en usædvanlig virksomhed:

• Virksomheden øgede sit driftsresultat med +60 %, selvom den praktisk talt var uden kundebesøg i et kvartal af året
  • Driftsresultatet i Q4 var 6,5 millioner USD, og hvis det annualiseres for hele året, får vi 26 millioner USD
  • For en udvandet markedsværdi på omkring 900 millioner USD ville EV/EBIT (Enterprise Value/Earnings Before Interest and Taxes) så være 35, hvilket jeg synes er meget lavt med sådanne rentabilitets- og væksttal
  • Virksomhedens balance uden kontanter er 12 millioner USD, dvs. “justeret” ROA (Return on Assets) >200 %
  • Ekstra omsætning kommer i øjeblikket ind praktisk talt fuldt ud på bundlinjen, dvs. med en 100 % ekstra omsætningsmargin (f.eks. for Qt er dette tal 80 %)
  • Nettomarginen er allerede 44 % og vokser konstant med omsætningen (fordi marginen for ekstra omsætning er højere end dette)

Jeg vurderede tidligere i december, at jeg personligt tror, Semler vil opnå et driftsresultat på 48 millioner USD (og en markedsværdi på >1200 millioner USD) inden for tre år. Dette resultat giver mig tro på, at vurderingen kan vise sig at være konservativ. Den samme kunde-centrerede risiko er stadig i baggrunden, men hvis man holder den under nøje overvågning og kan acceptere risikoen som en del af investeringen, så er dette en fremragende case.

4 Synes om

2 Synes om