I Semlers 10K-rapport gennemgås på side 5 “Research and Development Program” og et par sider frem forskellige undersøgelser, hvor Semlers teknologi er blevet testet og sammenlignet med konkurrenterne. Disse har naturligvis deres egne mangler, men jeg ville finde det mærkeligt, hvis landets største forsikringsselskaber årligt brugte 35 MUSD på et produkt, som de ikke mente virkede. Produktet bruges primært til forebyggende screening af risikogrupper. Produktets dårlige kvalitet er naturligvis stadig en mulighed, og jeg lader ikke som om, jeg er i stand til at vurdere produktets reelle effektivitet – jeg stoler på de realiserede tal.
Hvad angår vækstraterne, var de variable betalinger (dvs. 1/3 af omsætningen) i Q2 praktisk talt i stå på grund af coronarestriktionerne. På trods af dette var den kvartalsvise vækst i driftsresultatet +77%, og i de første 9 måneder af 2020 sammenlignet med 2019 var væksten i driftsresultatet +30%. Eksisterende kunder synes også at accelerere deres indkøb efter implementering – samtidig med at nye kunder vokser. Min egen investeringstese omfatter derfor ikke en vækst i driftsresultatet på under 30% i de kommende år, selvom der naturligvis er en risiko. Jeg tror ikke på en årlig vækst på 10-20% i de kommende år – men det er altid en mulighed.
Annualiseret giver det nuværende kvartal et driftsresultat på 22 MUSD (korrigeret for coronakvartalet). Tre år med +30% vækst i driftsresultatet giver et driftsresultat på 48 MUSD. Hvis dette scenarie realiseres, ville EV/EBIT på 30 være en rimelig værdiansættelse for et meget rentabelt, pengestrømspositivt og gældfrit vækstfirma. Dette giver en EV på ~1450 MUSD mod den nuværende værdiansættelse på 610 MUSD.
Min egen gennemsnitspris er $56, så risiciene var på et andet niveau ved købet sammenlignet med den nuværende kurs på $92, men ikke blandt de værste muligheder på det nuværende marked alligevel.