SBB Norden - Nordens største ejendomsselskab inden for social infrastruktur

10 dage gammel, men ret interessant.
https://docs.penser.se/research/2081-A/sbb_news.pdf

Kunne man få et resumé af dette? Mine svenskkundskaber er ret ringe. :sweat_smile:

Du kan kopiere teksten til Google Oversæt :slightly_smiling_face:

Jeg kan ikke sige, at jeg er overrasket over, at det svenske Finansinspektionen indleder en undersøgelse af SBB. Fra pressemeddelelsen er følgende punkter under lup: (browseroversættelse)

Værdiansættelse af ejendomme - Laeringsverkstedet-porteføljen
Regnskabsføring af opkøb som aktivopkøb - Amasten
Regnskabsføring af opkøb som aktivopkøb - Public Houses
Oplysning om væsentlige forudsætninger pr. ejendomskategori
Alternative nøgletal

https://www.fi.se/sv/publicerat/granskningar/undersokningar/undersokningar-lista/2023/fi-undersoker-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden/

5 Synes om

Man må håbe, at skolerne bliver solgt.

Endda en smule bedre end forventet…

1 Synes om

Det kan blive noget af en rutsjebanetur i dag, den epra nrv 42->17 pr. aktie er trods alt noget af en opdatering :grin:

2 Synes om

Sandt nok, selve rapporten er jo forfærdelig læsning, men det var forventningerne også. 5- var helt ok.

1 Synes om

Ifølge Dagens Industri vedrører rettelserne omfanget af SBB’s gældsforpligtelser. SBB havde efterfølgende rettet den samlede værdi af sine kortfristede lån til at være 14,5 milliarder svenske kroner, mens selskabet oprindeligt oplyste, at tallet var 11,4 milliarder. Baggrunden for rettelsen var en omklassificering af langfristede lån til kortfristede lån.
Enkelte talfejl i delårsrapporter er ikke usædvanlige for børsnoterede selskaber, men normalt informerer selskaberne åbent om rettelser via særskilte selskabsmeddelelser. Ifølge DI har Stockholms Fondsbørs og det svenske finanstilsyn (Finansinspektionen) ikke ønsket at kommentere sagen eller de eventuelle sanktioner, som SBB kan risikere.

2 Synes om

S&P har også sænket kreditvurderingen til reel junk-status på CCC+. Dette var den tredje nedgradering i træk i løbet af de seneste kalendermåneder, og med undtagelse af den første har faldene været ret kraftige. Hovedårsagen er svigt i likviditetsstyringen; rentebærende gæld, der forfalder i løbet af de næste 12 måneder, overstiger tydeligt de tilgængelige likviditetskilder.

EDIT: Jeg kom i tanke om dette, fordi der i DI-artiklen også blev nævnt, at selskabet ikke havde opdateret rating-ændringen på sine investorsider, selvom der allerede var gået en uge. Nu er den der dog i dag:

4 Synes om

CFO’en stopper, og SBB’s kurs dykker. Ikke et stærkt signal for fremtiden.

Dagens Industris finansjournalists kommentar var ganske enkelt ”aktien är slut”. For hurtigt at referere fra DI’s video – alt det, der er tilbage til aktionæren, efter kreditorerne har taget deres først, er et plus. Og hvis der er noget tilbage, bør man være glædeligt overrasket.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-eva-lotta-stridh-leaves-cfo-sbb

Allerede den 11.5. linkede @DayTraderXL et screenshot, hvor CFO’en solgte sine aktier. Nu følger han selv trop.

1 Synes om

Jeg har tænkt på, om finansdirektørens afgang mon er en del af den nye adm. direktørs oprydning. Han var jo finansdirektør i Castellum før SBB, så han kender finansiering i ejendomsbranchen osv. særdeles godt. Det her er selvfølgelig bare gætterier, mens man tørrer sveden af panden og stirrer på den faldende kurs.

Hemsö fik 1 mia. SEK/84 mio. euro i finansiering. Mon de vil købe SBB’s ejendomme i Finland?

Edit. Eller i Sverige. Og man kunne stadig nå at gennemføre handlerne inden den 15.9 eller udgangen af september, så det kommer med i dette kvartal.

![image|559x402](upload://xAqAfj7w5vSW

4 Synes om

Børsen har i det mindste reageret positivt på nyheden, og måske begynder troen på firmaet også så småt at vende tilbage hos mig selv. Selvom jeg stadig vurderer, at der er en risiko for, at den svenske centralbank hæver renten en smule. Det ville naturligvis ikke være godt for SBB.

Den modtagne tilbagebetaling af det interne lån rækker i praksis til indfrielsen af den obligation, der forfalder i 2024. I sig selv forstår jeg ikke, hvorfor der er sådan en fest på børsen. Likviditeten er stadig shaky, og der er brug for yderligere tiltag for at undgå, at selskabet ender i en blindgyde. Faktisk ser kreditmetrikkerne (credit metrics) ud til at blive en smule svækket af denne manøvre; ICR, fordi indtægterne fra datterselskabet forsvinder fra resultatopgørelsen, og LTV, fordi ejendomme fjernes fra balancen.

Den foreslåede IPO af Residential-forretningen eller inddragelse af medinvestorer burde til gengæld hjælpe ganske betydeligt, men markedet er i øjeblikket så fastfrosset, at forudsætningerne næppe er til stede. Jeg ved ikke, hvor meget denne nye rapporteringsstruktur reelt forbedrer adgangen til bankfinansiering, som ledelsen antyder, men hvis det er tilfældet, ville det være en god ting og i sig selv positivt.

Obligationsmarkedet er lukket for selskabet, og selskabet har hårdt brug for noget egenkapitalbaseret finansiering, for at bankerne kan blive mere trygge ved at finansiere selskabet.

2 Synes om

Selskabets administrerende direktør har købt både B- og D-aktier, hvad mener I, er der lys for enden af tunnelen, eller er dette et helt håbløst tilfælde?

Betalingsmur.

1 Synes om

Der er ingen betalingsmur. Og bla-bla-bla for at få nok tegn.

1 Synes om