I energitråden er der nogle få, der følger virksomheden, og fra tid til anden bølger diskussionen omkring Saxlund, så jeg tænkte, om det ville være nødvendigt at oprette en separat tråd til virksomheden.
Lad os starte med lidt historie om Saxlund (dette er også lidt uklart for mig selv, men lad os supplere undervejs).
Dengang Pronea Miljöteknik gik konkurs, så nogle mennesker et potentiale i virksomhedens ekspertise inden for røggas, og Pilum blev dannet. I 2016 købte Pilum Saxlund (handlen inkluderede også Hotab) → Saxlunds CEO blev CEO for Pilum. I 2017 gik Pilums sidste aktivitet, Envipower AB, konkurs. Omkring juni 2017 blev Pilums navn ændret til Saxlund.
Det nuværende Saxlund har altså meget få lighedspunkter med det gamle Pilum. Dette vil helt sikkert vække spørgsmål, når man ser på virksomhedens kursgraf over en længere periode.
På hjemmesiden findes der også information på engelsk, men desværre er pressemeddelelserne (PM) kun på svensk. Jeg har sendt en besked til CEO’en om, at det ville være godt at få disse udgivet på engelsk også, men jeg har foreløbig ikke fået svar.
Her er de seneste rapporter samt udpluk fra dem; citaterne er lavet med en oversætter, da det andet sprog (svensk) ikke ligefrem er min stærke side. I parentes er de tilsvarende tal for 2018.
“Operating profit for the period amounted to SEK -5,933 (-58,710). The result has been charged with approximately SEK 1,000,000 in respect of fixed costs and which have been wound up.”
“Operating profit for the period amounts to SEK -6,085 (-11,455). The result has been charged with approximately SEK 2,500,000 regarding fixed costs that have been settled.”
“Operating profit for January-March amounts to SEK -3,642 (-15,041), of which approximately SEK -1,000 is attributable to costs that were settled during the quarter.”
Et par interessante ting mere fra meddelelserne.
CEO’ens kommentarer fra Q3-rapporten vedrørende de tyske fosforregler.
"There are a number of positive indications that Saxlund will further fill the order book in the near future. The German law on the recovery of phosphorus, which requires that every water treatment plant in Germany with a purification capacity for more than 50,000 person equivalents will need to recover phosphorus, opens up a new market for Saxlund’s material handling equipment. The law will drive the combustion of sewage sludge for the recovery of phosphorus and Saxlund’s solution with our unique sludge pump, with excellent operational safety, has great potential to win projects in this exciting new market for Saxlund’s products. There are about 500 such treatment plants in Germany. That adjustment will need to be done by 2023. "
Dette blev ikke kun ved de pæne ord fra CEO’en, for i starten af dette år kom der meddelelser, som fik kursen til at stige voldsomt. Værdien af disse aftaler var 33,7 MSEK (3,2 mio. EUR), hvilket er en pæn størrelse i forhold til virksomhedens omsætning. For Tysklands vedkommende er der altså stadig et potentiale på 498 anlæg tilbage. Hvis de får foden endnu mere indenfor her, er der et meget betydeligt potentiale for Saxlund, da disse skal stå klar allerede i 2023.
Link til den tyske aftale: http://webtools.bequoted.com/news/post?key=dotterbolag-i-tyskland-tecknar-tva-kontrakt-till-varde-av-ca-74609&channel=244&ecss=http://media.saxlund.se.loopiadns.com/2018/01/BECSS1.css
Her er lidt om det tyske JV: https://www.euwid-recycling.de/news/wirtschaft/einzelansicht/Artikel/martin-und-kuettner-gruenden-joint-venture-fuer-klaerschlammverbrennungsanlagen.html
Også uden for Tyskland ser der ud til at komme yderligere muligheder inden for disse fosfor-projekter, da Sverige tilsyneladende planlægger et lignende direktiv, hvis jeg tolker denne artikel rigtigt.

Der er også kommet ordrer fra UK til Helvellyn, som planlægger at bygge 20 anlæg, og Saxlund har fået kontrakten på det første af disse.
Også det andet fabrik/anlægsprojekt skrider frem:
https://helvellyngroup.com/2020/02/helvellyn-group-gains-planning-approval-for-second-production-plant/
" Construction of the building is due to start imminently, with contracted production due to commence in Q1 2021."
Efter min mening en meget lovende case! Jeg ejer aktier og foretog mine første køb til 0,37 kr., og jeg har øget min position ved positive nyheder. Årsregnskabet fra Saxlund kommer den 19.2.2020, så der får vi mere information om, hvorvidt virksomheden er på rette vej.
Hvad tænker andre om firmaet?
Hvis denne virksomhed ikke fortjener sin egen tråd, kan @Verneri_Pulkkinen måske flytte dette indlæg til energitråden eller for eksempel tråden for svenske mikro- og småselskaber.