Trådens startinlägg:
Suppilovahvero:
Jag har funderat på frågan i rubriken och nu vågade jag öppna en tråd om ämnet.
Jag har läst många trådar på forumet och förundrats. Många har i euro räknat oerhört stora portföljer. Från tiotusentals till hundratusentals. Fint i sig och grattis till er!
Det jag undrar över är varifrån ni har fått ert startkapital? Det finns säkert många olika sorters historier. Någon har lagt undan av sin lön under år, årtionden. Någon har säkert fått ärvda pengar att växa? Finns det någon här som har lyckats få sin portfölj att växa till tiotusentals genom att till exempel månadsspara i fonder? Eller har det varit en sådan sagolik tur (skicklighet) att en investering på en tusenlapp har raketat till tio tusen.
Min egen portfölj har på 8 månader vuxit från noll till ett par tusen. Så om jag fortsätter i samma stil skulle även jag ha en portfölj på 10 000 om 3–5 år, OM saker och ting går någorlunda åt det hållet. Ändå förundras jag över till exempel inläggen i “Köpt/sålt”-tråden, där folk berättar att de köpt och sålt för tusentals euro. Visst kan vem som helst skriva vad som helst på nätet. -Köpte 5000 st Nokia. Jag tror dock inte att särskilt många orkar prata strunt för nöjes skull, utan de är nog i regel sanna.
Själv handlar jag med tior och hundralappar. Med det jag kan lägga undan från lönen.
Missförstå mig inte. Jag är inte avundsjuk på det sättet, eller känner att saker är fel, orättvisa eller liknande. Nej. Det är inte det det handlar om. Det handlar om genuin nyfikenhet och förundran.
Hur skapade just du en portfölj på tiotusentals eller en miljon? Började du från noll? Tog du ett investeringslån? Spelade du med ett arv?
BERÄTTA DIN HISTORIA🙂
Sakta men säkert skulle man kanske kunna berätta fler historier i enlighet med trådstarten .
Vissa saker kan passa här:
Sedan finns Fikarummet:
https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-9/
Spartips:
https://keskustelut.inderes.fi/t/uhkaako-kassavirtasi-kuihtua-inflaation-myota-arjen-saastovinkit-joilla-on-merkitysta/34925/1
Och sedan finns det även andra trådar.
Alltså fler historier eller inlägg i samma anda som trådens startinlägg. Visst passar vissa saker och inlägg naturligtvis in kring historierna, men ibland svävar vi iväg för långt från frågorna i trådstarten.
35 gillningar