Mitt mål har alltid varit att bli förmögen, kanske till och med rik. Jag började systematiskt sträva efter välstånd utan startkapital eller rika föräldrar vid 16 års ålder. Jag är nu under 30 år gammal. Jag berättar kortfattat hur jag har agerat tidigare och hur jag agerar nu.
OBS! Syftet med denna tråd är inte att lyfta fram min egen (obetydliga) ekonomiska framgång, utan att få nya idéer och tankar från äldre och mer förmögna människor.
Min gamla strategi
-Jag jobbade som en galning (många arbetstimmar)
-Jag investerade över 50% av nettolönen
-Med en hög investeringsgrad och en bruttolön på ca 3000e/månad var jag tvungen att minimera utgifterna
-Jag levde väldigt snålt
Affärsverksamhet: -
Investeringsstrategi:
-Jag sparade bara i indexfonder
Resultat: Tillgångarna växte bara med 25 000-30 000e/år
Varför var detta ingen bra plan?
- Att minimera utgifterna i åratal ökar inte livskvaliteten
- Vid minimering av utgifter når man snabbt en gräns
- Med den strategin blir man säkert förmögen, men aldrig rik
- Dödstråkigt
Min nuvarande strategi
-Huvudfokus på att tjäna pengar, inte på att minimera utgifter
-Att göra rätt typ av jobb, på rätt plats, på rätt sätt → Högre lön
-Självutveckling/studier → Högre lön
-Det finns ingen övre gräns för att tjäna pengar → Nuvarande inkomster är 2,5x högre än tidigare, men fortfarande för små för att bli rik
Affärsverksamhet:
-Handel → Ekonomisk nytta är inte kopplad till den tid som används
-Kontrollerat risktagande inom handel → Om du kan köpa en lägenhet, bil, klocka eller båt tydligt under marknadspriset, lönar det sig ofta att köpa och sälja vidare
-Tillfällig anställning av andra
Investeringsstrategi:
-Investering med högre risk → Fokus på växande Finska småbolag
-Att utnyttja informationsfördelar (lagliga) och följa topparna har gett överavkastning
-Nybyggda bostadsrättslägenheter med bolagslån i tillväxtcentra → Avkastning på eget kapital 12-16%
-Utnyttjande av säkerheter → hälften av en kvartsmiljons aktieportfölj kan ges som säkerhet till banken och köpa några investeringslägenheter med upp till 100% hävstång → Avkastning på eget kapital oändlig
Resultat: Tillgångarna har nu vuxit med 35 000-40 000e/år
Nu borde jag utveckla min nuvarande strategi, eftersom jag inte kommer att bli rik med den. Med min nuvarande strategi bygger jag lätt upp en förmögenhet på några miljoner, men inte tjugo miljoner. Vänner som driver företag, flippar lägenheter, sysslar med fastighetsaffärer eller är delägare i företag tjänar mycket mer pengar. Jag borde alltså bli företagare eller delägare, investera i små onoterade företag, hitta ett lönearbete där jag skulle tjäna långt över 100 000e/år eller börja seriöst hantera bostäder och fastigheter med skuldsättning.
Berätta, Inderes pengamän och massibrudar, hur man tjänar pengar?