Sampo - Övertygande försäkringsbolag

Kan inte detta ha någon form av inverkan på försäkringsmarknaden och Sampo? Nu när bonusar inte behöver skjutas in i OP:s försäkringar.

10 gillningar

Åt vilket håll? Är OP mer attraktivt när bonusar från försäkringar också kan fås som kontanter till kontot, eller konkurrensutsätter kunderna OP:s försäkringar någon annanstans (till If) när bolånebonusar inte behöver läggas på försäkringar utan också kan fås som kontanter till kontot.

1 gillning

OP:s 0,4 % bonus skulle göra att en försäkring för 1000 euro ger 4 euro i bonusar - skatt. I praktiken en försumbar summa på årsbasis.

Men när familjen totalt har bostadslån på 250 000€, investeringar på 50 000€ och pengar på kontot 10 000€.

3 gillningar

Har man väl inte kunnat ta dem tidigare heller?

Men ja, jag förstår poängen med denna förändring och det kommer förmodligen att påverka OP:s försäkringsförsäljning negativt.

Ja, poängen var att förmodligen ingen köper en försäkring från OP (OP) bara för att få 0,4 % bonus på försäkringspremien.

Jag får OP-bonusar på drygt 30 euro/månad, och jag har använt dem till OP:s försäkringar. Jag har inte hittat många andra användningsområden för dessa bonusar.

I framtiden kan jag investera bonusarna direkt i en fond, och om jag vill kan jag konkurrensutsätta försäkringarna mellan andra leverantörer.

OP har höjt priserna på min hem- och reseförsäkring kraftigt, och hittills har det inte varit ett problem eftersom betalningen har gått från bonusarna. Sammantaget har OP:s försäkringar fungerat ganska bra de få gånger jag har behövt använda dem. För en fördel på några tiotals euro är det dock inte värt att byta försäkring.

4 gillningar

[quote="Kesintti,

18 gillningar

Försäkringsbolaget Avivas VD Amanda Blanc intervjuad av Nicolai Tangen från Norges oljefond. Aviva (som nyligen också köpte Direct Line) är en konkurrent till Sampos ägda Hastings i Storbritannien, men företaget är också verksamt i Irland och Kanada samt inom livförsäkringsbranschen. Videons längd 39 min.

4 gillningar

Angående OP-bonusarna. Ja, OP får en betydande konkurrensfördel av detta, och det har irriterat bland annat Sampo under en längre tid. Sampo lämnade ju in ett klagomål om saken en gång i tiden ( OP saa pitää bonusjärjestelmänsä ennallaan – KKV:n mielestä bonusten verottomuus on kuitenkin ongelma | HS.fi ). Att dessa flyttas till beskattningens område minskar något attraktionskraften hos OP:s bonusar och därmed konkurrensfördelen. Dock är denna koncentration fortfarande en tydlig konkurrensfördel, och jag tror inte att OP:s position kommer att försvagas väsentligt av detta. Dessutom är det bra att komma ihåg att konsumentaffärsverksamhetens andel av Sampos omsättning i Finland kanske är ~10%, så detta kommer nog inte att ha någon större inverkan på Sampo :slight_smile:

43 gillningar

Förbättras inte bonusarnas attraktionskraft och konkurrenskraft just när de kan tas ut som pengar? Pohjolas försäkringars konkurrenskraft försämras förstås när försäkringarna inte längre är det enda rimliga användningsområdet för bonusarna.

Du får nästan inga bonusar från försäkringar. Obetydligt.

1 gillning

Det kommer en fet delårsrapport👌 Nästa onsdag är det även en Sampo-live från resultatpubliceringen på morgonen kl. 8.20!

37 gillningar

Återköpsprogrammet som inleddes i augusti har avslutats. Aktieantalet minskar med 0,8 procent.

66 gillningar

Sammon Q3:

Sampo-koncernens resultat för januari-september 2025

• Den jämförbara tillväxten i bruttopremieintäkterna var 8 procent, med en fortsatt stark utveckling inom privat- och småföretagskunder, och en accelererande tillväxt särskilt inom segmentet Privatkunder Norden.
  • Försäkringsresultatet ökade med 17 procent i fasta valutakurser till 1 121 miljoner euro, drivet av stark tillväxt och robusta marginaler.
  • Det operativa resultatet per aktie stärktes med 14 procent till följd av försäkringsresultatets tillväxt.
  • Baserat på den starka resultatutvecklingen och förtroendet för koncernens utsikter har styrelsen beslutat att höja tillväxtmålet för det operativa resultatet per aktie för åren 2024–2026 till över 9 procent i genomsnitt per år, från tidigare över 7 procent.
  • Det rapporterade resultatet per aktie ökade med 40 procent, vilket stöddes av en nettokonstaterad vinst på 355 miljoner euro under tredje kvartalet i samband med NOBAs framgångsrika notering i september.
  • Sampo kommer att inleda ett nytt återköpsprogram på 150 miljoner euro, vilket finansieras med medel från försäljningen av NOBA-aktier i samband med noteringen.
  • Solvens II-solvenskvoten var 172 procent med beaktande av utdelningsackumulering och det nya återköpsprogrammet, och skuldsättningsgraden var 24,5 procent.

”Den starka tillväxten inom privat- och småföretagsverksamheten visar att vår strategi med fokus på organisk tillväxt är på rätt spår. Segmentet Privatkunder Norden uppvisade sitt fjärde raka rekordkvartal, med en tillväxt i bruttopremieintäkterna på 10 procent. Jag är glad att våra investeringar i kundvärdeserbjudandet återspeglas i en robust kundlojalitet och ökat kundantal. Med den utmärkta utvecklingen, och när vi ser fram emot 2026 med tillförsikt och ambition, har vi höjt tillväxtmålet för det operativa resultatet per aktie”, säger Sampos koncernchef Morten Thorsrud.

51 gillningar

Det dröjde inte länge innan det nya återköpsprogrammet för egna aktier inleddes; Sampo käynnistää 150 miljoonan euron omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman | Kauppalehti

Sampo meddelade i samband med halvårsresultatet för 2025 att det avser att återföra medel som erhållits från en eventuell notering av NOBA Bank Group AB (publ) genom ett återköpsprogram för egna aktier. Följaktligen har Sampos styrelse beslutat att inleda ett nytt återköpsprogram för egna aktier om 150 miljoner euro med medel som erhåll

48 gillningar

Sampo Oyj makulerar förvärvade egna aktier. :backhand_index_pointing_down:

Sampo Oyj har i enlighet med bolagets styrelsebeslut makulerat 20 484 833 av bolagets egna A-aktier och makuleringen av aktierna har idag registrerats i handelsregistret. De makulerade aktierna förvärvades genom bolagets återköpsprogram för egna aktier som offentliggjordes den 6.8.2025. Återköpen gjordes mellan 7.8. och 31.10.2025.

*Makuleringen minskar antalet A-aktier i Sampo med motsvarande antal, men påverkar inte bolagets aktiekapital. Det totala antalet makulerade aktier upp

43 gillningar

Sampo Abp konverterar svenska depåbevis för att direktnotera A-aktien på Nasdaq Stockholm

Sampo Abp (”Sampo” eller ”Bolaget”) meddelar att det kommer att begära uppsägning av det svenska depåbevisprogrammet (”SDR”) för Sampos A-aktie (”A-aktien”) på Nasdaq Stockholm och ansöka om upptagande till handel av sina A-aktier på Nasdaq Stockholm (”Noteringen”). Alla emitterade och utestående SDR:er kommer att avnoteras och konverteras till A-aktier i samband med Noteringen, i enlighet med villkoren för SDR:erna.

Sampos A-aktie har varit noterad på Nasdaq Stockholm via SDR:er sedan den 22 november 2022, och Svenska Enskilda Banken AB (publ) (”SEB”) har agerat som emittent av SDR:erna samt som market maker och likviditetsgarant. Tidigare i år beslutade Euroclear Sweden att återöppna sina CSD-länkar för nya utländska emittenter från vissa jurisdiktioner, inklusive Finland, från och med september 2025. Dessa länkar var inte tillgängliga vid tidpunkten för etableringen av SDR-programmet. Med anledning av denna ändring i Euroclear Swedens policy är det möjligt för Sampo att eftersträva en direkt notering av A-aktien på Nasdaq Stockholm istället för att upprätthålla det nuvarande SDR-programmet med SEB, för att skapa en enhetlig nordisk noteringsstruktur som är konsekvent med dess noteringar på Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Köpenhamn.

Fördelarna för Sampo och dess aktieägare, liksom vid noteringarna på Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Köpenhamn, inkluderar att öka den maximalt tillgängliga likviditetspoolen på den svenska marknaden för att omfatta alla utestående A-aktier, ett mindre prisintervall på Nasdaq Stockholm jämfört med det som gäller för SDR:er, och möjligheten för nuvarande SDR-innehavare att utöva aktieägarerättigheter utan SEB:s medverkan som mellanhand. Sampos styrelse har därför beslutat att begära uppsägning av SDR-programmet med SEB och att som en följd därav genomföra Noteringen.

En formell uppsägningsanmälan i enlighet med villkoren för SDR:erna kommer att publiceras i Svenska Dagbladet ungefär den 6 november 2025.

Ansökan om avnotering av SDR:erna från Nasdaq Stockholm planeras att lämnas in i februari 2026, och samtidigt kommer en ansökan att lämnas in om upptagande till handel av A-aktien på Nasdaq Stockholm.

15 gillningar

Här är en sammanfattning av resultatet och lite annat i form av en IR-blogg. :backhand_index_pointing_down:
Resultat januari-september 2025 - Q&A - Inderes

15 gillningar

Jag marscherade till Sampos kontor för att utmana Knut om ambitiösa tillväxtmål. Intervjun slutar nästan i tårar.

49 gillningar

Här är OP:s Antti Saaris tankar om Sammos utveckling. :slight_smile:
*OP:s chefsanalytiker Antti Saari går i videon

17 gillningar