Kunne dette ikke have en eller anden form for indvirkning på forsikringsmarkedet og Sampo? Nu hvor bonusser ikke behøver at blive skubbet ind i OP’s forsikringer.
Hvilken vej? Er OP mere attraktiv, når bonusser fra forsikringer også kan udbetales kontant til kontoen, eller konkurrenceudsætter kunderne OP’s forsikringer andre steder (hos If), når boliglånsbonusser ikke behøver at blive brugt på forsikringer, men også kan udbetales kontant til kontoen.
Den 0,4 % bonus, som OP betaler, ville for en forsikring til 1000 euro udgøre 4 euro i bonus – før skat. Praktisk talt et ubetydeligt beløb på årsbasis.
Men når familien i alt har et boliglån på 250.000€, investeringer på 50.000€ og 10.000€ på kontoen.
Man har vel ikke kunnet tage dem før heller?
Men ja, jeg forstår pointen med denne ændring, og det vil sandsynligvis påvirke OP’s forsikringssalg negativt.
Ja, pointen var, at sandsynligvis ingen køber en forsikring fra OP, fordi de får 0,4 % bonus af forsikringspræmien.
Jeg får OP-bonusser for godt 30 euro/måned, og jeg har brugt dem til OP’s forsikringer. Jeg har ikke rigtig fundet mange andre steder at bruge disse bonusser.
Fremover kan jeg investere bonusserne direkte i en fond, og hvis jeg ønsker det, kan jeg indhente tilbud på forsikringer fra andre udbydere.
OP har hævet priserne på min hjem- og rejseforsikring kraftigt, og indtil nu har det ikke været et problem, da betalingen er gået fra bonusserne. Samlet set har OP’s forsikringer fungeret ret godt de få gange, jeg har været nødt til at bruge dem. Jeg gider i hvert fald ikke skifte forsikring for et par tiendedele af en euro.
OP’s konkurrencefordel har netop været, at OP giver bonusser f.eks. fra boliglån og fonde, men for at kunne udnytte dem fuldt ud, har man i praksis skullet tegne en forsikring udbudt af OP – eller miste bonusserne som ubrugelige. Nu ændrer dette sig, da disse bonusser kan bruges til hvad som helst andet også. F.eks. til If’s forsikringer.
Amanda Blanc, CEO for forsikringsselskabet Aviva, interviewet af Nicolai Tangen fra Norges oliefond. Aviva (som for nylig også købte Direct Line) er en konkurrent til Sampo-ejede Hastings i Storbritannien, men selskabet opererer også i Irland og Canada samt inden for livsforsikringsbranchen. Videoens varighed 39 min.
Vedrørende de OP-bonusser. Ja, OP får en betydelig konkurrencefordel ud af det, og dette har irriteret bl.a. Sampo i længere tid. Sampo indgav i sin tid en klage over sagen ( OP saa pitää bonusjärjestelmänsä ennallaan – KKV:n mielestä bonusten verottomuus on kuitenkin ongelma | HS.fi ). At disse overgår til beskatning svækker til en vis grad OP’s bonussernes tiltrækningskraft og dermed konkurrencefordelen. Dog er den koncentration stadig en klar konkurrencefordel, og jeg tror ikke, at OP’s position vil svækkes væsentligt af dette. Derudover er det godt at huske, at den finske forbrugerforretnings andel af Sammos omsætning måske er \~10%, så dette vil næppe have nogen indflydelse på Sampo ![]()
Forbedres bonussens tiltrækningskraft og konkurrenceevne ikke netop, når den kan udbetales som penge?
Du får næsten ingen bonusser fra forsikringer. Ubetydeligt.
Der kommer en fed kvartalsrapport👌 Næste onsdag er der også en Sampo-live fra resultatopgørelsen kl. 8.20 om morgenen!
Tilbagekøbsprogrammet, der blev indledt i august, er afsluttet. Antallet af aktier skrumper med 0,8 procent.
Sampos Q3:
Sampo-koncernens resultat for januar-september 2025
- Den sammenlignelige vækst i bruttopræmieindtægter var 8 procent med fortsat stærk udvikling inden for privat- og SMV-kunder og en accelererende vækst især i segmentet Privatkunder Norden.
- Underwriting-resultatet voksede med 17 procent i faste valutakurser til 1.121 millioner euro, understøttet af robust vækst og stærke marginer.
- Det operationelle resultat pr. aktie styrkedes med 14 procent i takt med væksten i underwriting-resultatet.
- På baggrund af den stærke resultatudvikling og tilliden til koncernens udsigter har bestyrelsen besluttet at hæve vækstmålet for det operationelle resultat pr. aktie for 2024-2026 til over 9 procent i gennemsnit om året fra tidligere over 7 procent.
- Det rapporterede resultat pr. aktie steg med 40 procent, hvilket blev understøttet af en nettogevinst på 355 millioner euro, der blev bogført i tredje kvartal i forbindelse med NOBAs succesfulde børsnotering i september.
- Sampo vil iværksætte et nyt tilbagekøbsprogram på 150 millioner euro, som finansieres med midler fra salget af NOBA-aktier i forbindelse med børsnoteringen.
- Solvens II-solvensforholdet var 172 procent inklusive udbytteakkumulering og det nye tilbagekøbsprogram, og gældsætningsgraden var 24,5 procent.
“Den stærke vækst, der er opnået inden for privat- og SMV-kundeforretningerne, viser, at vores strategi med fokus på organisk vækst er på rette spor. I segmentet Privatkunder Norden så vi det fjerde rekordkvartal i træk, hvor bruttopræmieindtægterne voksede med 10 procent. Jeg er glad for, at vores investeringer i kundeværdiløftet afspejles i robust kundefastholdelse og vækst i kundebasen. Med den fremragende udvikling, og når vi ser frem mod 2026 med tillid og ambition, har vi hævet vækstmålet for det operationelle resultat pr. aktie”, siger Morten Thorsrud, koncernchef for Sampo.
Det varede ikke længe, før det nye aktietilbagekøbsprogram blev igangsat; Sampo käynnistää 150 miljoonan euron omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman | Kauppalehti
Sampo meddelte i forbindelse med halvårsresultatet for 2025, at det agter at tilbagefø
Sampo Oyj annullerer egne erhvervede aktier. ![]()
Sampo Oyj har i henhold til selskabets bestyrelsesbeslutning annulleret 20.484.833 af selskabets egne A-aktier, og annulleringen af aktierne er i dag blevet registreret i handelsregisteret. De annullerede aktier blev erhvervet gennem selskabets tilbagekøbsprogram for egne aktier, som blev offentliggjort den 6.8.2025. Tilbagekøbene blev foretaget fra den 7.8. til den 31.10.2025.
Annulleringen reducerer antallet af Sampo’s A-aktier med et tilsvarende beløb, men påvirker ikke selskabets aktiekapital. Det samlede antal annullerede aktier udgør 0,76 procent af selskabets samlede antal aktier før annulleringen.
Sampo Oyj konverterer svenske depoteringsbeviser for at notere A-aktien direkte på Nasdaq Stockholm
Sampo Oyj (”Sampo” eller ”Selskabet”) meddeler, at det vil anmode om opsigelse af Sampos A-aktie (”A-aktien”) svenske depoteringsbevisordning (”SDR”) på Nasdaq Stockholm og indgive en ansøgning om optagelse af sine A-aktier til handel på Nasdaq Stockholm (”Noteringen”). Alle udstedte og udestående SDR’er vil blive afnoteret og konverteret til A-aktier i forbindelse med Noteringen i henhold til betingelserne for SDR’erne.
Sampos A-aktie har været noteret på Nasdaq Stockholm via SDR’er siden den 22. november 2022, og Svenska Enskilda Banken AB (publ) (”SEB”) har fungeret som udsteder samt market maker og likviditetsudbyder for SDR’erne. Tidligere i år besluttede Euroclear Sweden at genåbne sine CSD-forbindelser for nye udenlandske udstedere fra visse jurisdiktioner, herunder Finland, fra september 2025. Disse forbindelser var ikke tilgængelige på tidspunktet for etableringen af SDR-ordningen. Med denne ændring i Euroclear Swedens politik er det muligt for Sampo at forfølge en direkte notering af A-aktien på Nasdaq Stockholm i stedet for at opretholde den nuværende SDR-ordning med SEB, for at skabe en ensartet nordisk noteringsstruktur, som er i overensstemmelse med dets noteringer på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen.
Fordelene for Sampo og dets aktionærer, ligesom ved noteringerne på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen, inkluderer en forøgelse af den maksimale tilgængelige likviditetspulje på det svenske marked til at omfatte alle udstedte A-aktier, et mindre prisinterval på Nasdaq Stockholm sammenlignet med det, der gælder for SDR’er, og muligheden for nuværende SDR-indehavere at udøve aktionærrettigheder uden SEB’s deltagelse som mellemmand. Sampos bestyrelse har derfor besluttet at anmode om opsigelse af SDR-ordningen med SEB og som følge heraf gennemføre Noteringen.
En formel opsigelsesmeddelelse i henhold til betingelserne for SDR’erne vil blive offentliggjort i Svenska Dagbladet anslået den 6. november 2025.
Ansøgningen om afnotering af SDR’erne fra Nasdaq Stockholm forventes indgivet i februar 2026, og samtidig vil en ansøgning om optagelse af A-aktien til handel på Nasdaq Stockholm blive indgivet.
Her er en opsamling af resultatet og lidt mere i form af en IR-blog. ![]()
Resultat for januar-september 2025 - Q&A - Inderes
Jeg marcherede til Sampos kontor for at udfordre Knut om ambitiøse vækstmål. Interviewet ender næsten i tårer.
Her er OP’s Antti Saaris tanker om Sampos udvikling. ![]()
OP’s chefenalytiker Antti Saari gennemgår i videoen Sampos Q3-resultat, der blev offentliggjort i dag den 5.11.2025, og selskabets finansielle stilling.