Jeg så også den, en stor præstation. Men jeg spekulerer på, hvornår de vil udføre en bemandet flyvning. Så vidt jeg forstår, har de ikke gjort det endnu.
Der har også været meget medieomtale om Archer på det seneste. Man kan se, at virksomheden er grundlagt af forretningsmænd, ikke folk, der har arbejdet med luftfart. De fokuserer primært på at bygge en fuldskala-enhed, men jeg tror ikke, der er blevet udført testflyvninger, selv med mindre modeller, endnu.
Jeg tror, at ZNTE (Kenn Ricci) er ved at bygge en stor helhed, der involverer flere virksomheder som Eve Air Mobility, Ascent, Blade, Flapper Tecnologia osv.
Når helheden er samlet, vil ZNTE offentliggøre, hvad der kommer på børsen.
ZNTE har stærk luftfartserfaring og er derfor modsat Archer.
Juu ZNTE har jeg selv med en lille vægt, der er stadig et glimt i øjet hos far om, hvad der sker. RTP har en lidt større andel, men lige nu overvejer jeg at sælge før fusionen, hvis der ikke sker en ændring på markedet. De er faktisk de eneste SPACs i porteføljen lige nu.
Joby virker på sin vis som et kompetent firma, selvom forretningsstarten ligger langt ude i fremtiden.
Jeg følger eVTOL UAM-udviklingen, da jeg tror, at små elektriske fly i høj grad vil erstatte store fly i indenrigstrafikken, også i Finland.
Jeg har ikke skrevet her, da jeg selv holder en pause med investeringer inden for dette område. Flere eVTOL-producenter lancerer først deres enheder i 2024 (som Joby), og jeg er måske ikke villig til at tage risikoen ved at investere i et firma, hvis forretning først starter da. Der findes også andre mere risikofrie investeringer med god fortjeneste.
Jeg har en lille, ret risikofri andel af ZNTE, da jeg erhvervede den til omkring $10. Kenn Ricci kender luftfartsbranchen og hvordan man skaber en rentabel forretning. Afhængigt af hvad de køber, vil jeg træffe en beslutning om fremtiden.
Efter at have hjemtaget fortjenesten har jeg beholdt EHang. EHang kan dog sagtens levere et positivt resultat allerede i år, og de kan også få en god forretningsmodel ved at udnytte den nye fabrik og få kursen til at stige.
Desuden har jeg også Nordic Unmanned Drone-firmaet, som også er på vej mod rentabilitet.
Tak for tippet. Nordic Unmanned har været fulgt, men er endnu ikke blevet anskaffet. I øjeblikket er de spacs (SPACs) primært i porteføljen på grund af hypen, selvom branchen interesserer mig og passer til strategien.
Jeg startede selv med at følge EHang allerede i 2019 og var heldig at opnå gode gevinster ved at købe under 10 og sælge for 75 dollars.
På den anden side har jeg stadig Nordic Unmanned i porteføljen, som er faldet 99%? EHang-gevinsterne er dog mange gange større end NU’s tab.
Jeg tror ikke længere på EHang, da de kun fokuserer på autonome flyvende enheder. De kan få tilladelser i Kina, men det kan være svært at opnå rettigheder til autonom flyvning andre steder i verden, bortset fra i begrænsede områder. At drive forretning kan da være udfordrende.
Derudover har EHang været alt for optimistiske, og de samme historier bliver stadig fortalt som i 2020. Derudover er VT-30-modellen ikke blevet omtalt siden 2021. EHang 216 er derimod en lille og støjende to-personers transportør.
Joby og Archer ser ud til at være foran og har fået pænt mange forudbestillinger. Begge er sandsynligvis i slutfasen af typecertificeringer og sigter mod at starte kommerciel drift allerede i slutningen af 2025. Tiden vil vise.
Joby er til lidt længere ture med en flyverækkevidde på 240 km og Archer Midnight til kortere ture med en flyverækkevidde på 160 km.
Efter min mening er Beta Technologies en meget interessant spiller, der udvikler sig anderledes end de andre. De har allerede en fungerende eCTOL-enhed, CX300, som ellers er som en eVTOL, men mangler lodret start og landing.
Siden 2021 har den allerede fløjet over 2000 km, og ved mellemlandinger har der været Betas opladere, hvilket betyder, at ladeinfrastrukturen også er blevet testet. Dens flyverækkevidde uden opladning er ca. 620 km.
Lodret start og landing forbruger naturligvis meget energi.
Produktionen af maskinerne er også allerede ret fremskreden.
Beta producerer også en eVTOL-enhed, ALIA-250, med en flyverækkevidde på 400 km. Produktionen starter 1,5 år efter opstarten af CX300-produktionen.
Strukturelt er CX300 og ALIA-250 ens. ALIA-250 har kun rotorer til lodret start og landing.
Jeg har ikke investeret i disse, da der stadig er så mange spørgsmålstegn, og det er et stort mysterium, hvornår de vil opnå positive resultater.
Beta vil sandsynligvis først gå i produktion med eCTOL-enheden, som også beviseligt fungerer. De er ikke på børsen, men måske vil de blive noteret, når produktionen nærmer sig?
Her er en video fra Beta, hvis nogen er interesseret
Ehang har fået sin første hub færdiggjort i Hefei, og i Q1 forventes den at modtage en operationel certificering vedrørende denne ene station. Testflyvninger er blevet udført rundt om i Asien og helt fra Sydamerika til Spanien, men det kinesiske marked alene er nok i årevis fremover, for ikke at tale om øgrupperne i Indonesien/Thailand osv. i fremtiden.
Certificeringen af VT-30-modellen er blevet talt om for dette år, men jeg ville ikke holde vejret med hensyn til det; overoptimistiske løfter er mere reglen end undtagelsen.
Jeg ejer også Archer selv, udover Ehang. De færdiggjorde en fabrik i slutningen af sidste år, og produktionskapaciteten forventes at blive øget til 2 fly/måned i år, og inden 2030 skulle produktionen være i fuld kapacitet med ~600 fly om året. Kommerciel brug er realistisk omkring 2026-2027 ifølge de nuværende udsigter. Målet for Archer og Joby er også fuldt autonom flyvning engang fra 2030 og fremefter, så Ehang er langt foran de andre her.
Alt i alt en interessant branche, og jeg tror, at en dag vil dette være lige så almindeligt for alle som normale taxaer er i dag, men i EU-området vil disse blive set sidst, hvilket nok ikke overrasker nogen.
Tråden er stille som en elmotor, men på det seneste har denne sektor, afhængigt af tidslinjens zoom, været i en temmelig vertikal opadgående retning. Blade Air Mobility meddelte i dag, at de har solgt deres air taxi-afdeling til Joby og vil fremover fokusere på segmentet for medicinsk transport. Blades aktiekurs er i skrivende stund ca. 30% i plus i dag, mens Jobys tilsvarende må nøjes med en stigning på ca. 20%.
I dag blev der også offentliggjort en undersøgelse, der viser, at værdien af advanced air mobility-sektoren i år er ca. 15,6 milliarder USD og forventes at tidobles inden 2034. Yahoo ist Teil der Yahoo-Markenfamilie.
Santa Cruz, CA – 10. september 2025 – Joby Aviation, Inc. (NYSE:JOBY), en virksomhed der udvikler elektriske lufttaxier til kommerciel passagertransport, og Uber Technologies, Inc. (NYSE:UBER), verdens største platform for samkørsel og levering, annoncerede i dag, at de planlægger at bringe Blades luftmobilitetstjenester til Uber-appen allerede næste år, efter Jobys nylige opkøb af Blades passagerforretning.
Det hidtil største elektriske fly på sin første flyvning (på svensk, ingen betalingsmur):
Heart Aerospace, der bygger hybridfly (interessant at det ikke er nævnt tidligere i tråden), blev grundlagt i Sverige i 2018, men har i dag hovedkvarter i Los Angeles, og de svenske aktiviteter er indstillet.
Der er allerede forudbestilt 250 eksemplarer af ES-30-flyet. Hvis og når dette selskab engang bliver børsnoteret, gætter jeg på, at det bliver en ret stor begivenhed.